Met trailer onderweg, klapband, langs de snelweg, en toen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Re: Met trailer onderweg, klapband, langs de snelweg, en toen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:40

Maya schreef:
Daar heb ik om eerlijk te zijn dus weer wel mijn twijfels over. Of de ANWB (of route Mobiel voor wie daarbij zit) dat wel veilig kan. Niet iedereen is bekend met paarden of de omgang, niet iedereen snapt dat je een paard langs de snelweg / benzinepomp oid niet makkelijk kan uitladen en opnieuw opladen, als dat nodig mocht blijken.

Daar ben je zelf nog altijd bij.
Mijn ervaring is als je luid en duidelijk netjes vraagt om de juiste dingen deze wel geleverd worden.
En idd, als ze per ongeluk een nitwit jouw kant opsturen, iemand vragen die wel verstand van zaken heeft.
Uitladen zou ik alleen doen als het echt, echt niet anders kan...mijn voorkeur gaat langs de snelweg uit naar een krik voor vrachtwagens e.d. Werken als een speer en zijn zeer stabiel.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:44

Wij hebben dit gehad !
Dikke fjord en shet op de trailer.

Hebben gewoon de anwb gebelt, met paard en al trailer opgekrikt , reserve band eronder en rijden maar.
Was zo gepiept en zijn verder heel thuisgekomen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:51

russel schreef:
Of je nou een blok of een krik gebruikt, je trailer gaat scheef staan. Hoe is dat als hij aan de auto vast zit, kan dat wel? Of moet je hem loskoppelen en op de handrem zetten.
Stel je trailer staat scheef omdat je de band er uit moet halen, je paard(en) gaan dan toch tegen hangen? Straks flikkert de hele boel om....iig zal hij niet stabiel staan. Mijn paard iig zal gaan bewegen.

Ik denk dat je moet bellen en wachten tot de KLPD komt, die zetten hun auto met zwaailicht op de rijbaan ruim achter je trailer. Een rood kruis wordt gevraagd en als de baan leeg is kan de KLPD zijn auto neerzetten met zwaailicht om iig veilig te kunnen werken, dan denk ik dat je je paard moet afladen. Band wisselen, paardje er weer op, en dat zal wel even duren.... Clown en KLPD kusje geven en weer rijden..
Zo stel ik het mij voor.

Jemig, veel te omslachtig man. Die politie en die afgezette rijbaan, dat kun je inderdaad wel voor elkaar krijgen, maar dat paard gewoon laten staan en nee, die trailer dondert NIET om. Tenminste, ik ga er vanuit dat je wel zo intelligent bent om je paard links op de trailer te zetten bij één paard op een twee-paardstrailer.
@Maya: inderdaad, niet mutsen, je gereedschap op orde en gewoon handelen.

Overigens gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik in al die 15 jaar paardenvervoer maar zeer weinig problemen heb gehad. Twee keer zonder Dieselolie gestaan, één keer donderde de uitlaat er bijna onderuit en een keer de accu leeg getrokken met de koelbox (hoe stom!!!) En ja, die achterbanden heb ik 15 jaar op rondgereden en die waren zeker niet nieuw toen ik de wagen kocht!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:56

Grappig dit topic.
Wij hebben geen krik in de auto omdat wij zo'n spuitbus hebben om de band vol te spuiten indien hij lek is.

Heb wel een reservewiel aan mijn trailer hangen, maar zou als ik op de vluchtstrook terecht kom, toch die spuitbus gebruiken.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:28

Als je met een tandemasser trailer een lekker band krijgt wordt het gewicht als nog over 3 banden verdeelt. In pricipe is het dan verstandig om stapvoets over de vluchtstrook naar een afrit te rijden en daar een veilige plek te zoeken. Veel veiliger dan het paard eraf halen langs de snelweg.

Bij ons was het ook nog donker half 11 savonds en andermans paard op onze trailer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:40

Ik heb het met de vrachtwagen gehad (in het donker met 10 centimeter sneeuw, je krijgt het niet bedacht!), met een Friese merrie erop. Ik kreeg hem naar de kant gestuurd, toevallig precies bij de praatpaal, ANWB kwam en heeft met paard erop de band gewisseld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:45

Sies schreef:
Als je met een tandemasser trailer een lekker band krijgt wordt het gewicht als nog over 3 banden verdeelt. In pricipe is het dan verstandig om stapvoets over de vluchtstrook naar een afrit te rijden en daar een veilige plek te zoeken. Veel veiliger dan het paard eraf halen langs de snelweg.

Maar breng je dan niet nog meer schade aan? (niet aan die band, die gaat toch weg) Maar aan je trailer / velg ?

En ik kan me ook voorstellen dat het allemaal wat minder goed stuurt. Niet noemenswaardig omdat je idd ook nog die andere drie banden hebt maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:48

Is een vrachtwagen niet stabieler? Die heeft eigen vering, dus veert mee. Ik vind het een enge gedachte, maar wel een goed topic OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:49

ikke schreef:
russel schreef:
Of je nou een blok of een krik gebruikt, je trailer gaat scheef staan. Hoe is dat als hij aan de auto vast zit, kan dat wel? Of moet je hem loskoppelen en op de handrem zetten.
Stel je trailer staat scheef omdat je de band er uit moet halen, je paard(en) gaan dan toch tegen hangen? Straks flikkert de hele boel om....iig zal hij niet stabiel staan. Mijn paard iig zal gaan bewegen.

Ik denk dat je moet bellen en wachten tot de KLPD komt, die zetten hun auto met zwaailicht op de rijbaan ruim achter je trailer. Een rood kruis wordt gevraagd en als de baan leeg is kan de KLPD zijn auto neerzetten met zwaailicht om iig veilig te kunnen werken, dan denk ik dat je je paard moet afladen. Band wisselen, paardje er weer op, en dat zal wel even duren.... Clown en KLPD kusje geven en weer rijden..
Zo stel ik het mij voor.

Jemig, veel te omslachtig man. Die politie en die afgezette rijbaan, dat kun je inderdaad wel voor elkaar krijgen, maar dat paard gewoon laten staan en nee, die trailer dondert NIET om. Tenminste, ik ga er vanuit dat je wel zo intelligent bent om je paard links op de trailer te zetten bij één paard op een twee-paardstrailer.
@Maya: inderdaad, niet mutsen, je gereedschap op orde en gewoon handelen.

Overigens gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik in al die 15 jaar paardenvervoer maar zeer weinig problemen heb gehad. Twee keer zonder Dieselolie gestaan, één keer donderde de uitlaat er bijna onderuit en een keer de accu leeg getrokken met de koelbox (hoe stom!!!) En ja, die achterbanden heb ik 15 jaar op rondgereden en die waren zeker niet nieuw toen ik de wagen kocht!

Mijn paard staat in het midden, hebben een anderhalfspaard trailer en er zit geen stang tussen die hem in 2en verdeeld. Dus als 1 kant een stukje omhoog komt, wat gaat mijn paard dan doen?

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:53

Hier ook, maar wel met de vrachtwagen.
Eerste keer kwam de anwb en heeft de band verwisseld.
Een x aantal dagen later weer een klapband, toen maar met 15 km/pu stukje vluchtstrook gereden, en daarna binnendoor weggetjes gepakt, waren al bijna thuis.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:54

Maya schreef:
Puur hypothetisch, maar wel iets waar ik over wil nadenken Lachen

Ondanks alle grondige controles en voorbereidingen kan het toch gebeuren. Je hebt achter je auto een volgeladen tweepaardstrailer staan, en ineens heb je een klapband. Je krijgt de combinatie nog veilig naar de vluchtstrook gestuurd, maar dan? Wat is dan de beste / veiligste manier om dat op te lossen?

Ik heb zelf een keer gehad dat we onderweg een klapband kregen, trailer was toen leeg, gelukkig waren we dichtbij een tankstation en zijn we richting daar gerold, krik eronder, en band verwisseld. Dan sta je toch een stuk veiliger dan langs de snelweg.

Maar, hoe moet dat nou als je paarden erop hebt staan? Met de paarden erop zo'n band verwisselen? Kan me voorstellen dat dat gevaarlijk wordt. Trailer wordt misschien instabiel, langs de snelweg kan je ze sowieso niet afladen. Maar, is het dan wel verantwoord om verder te rollen naar een veiligere plek?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen Lachen

Dit hebben wij gehad met 2 paarden in de trailer.
We hoorden een knal, alsof er een grote steen tegen de trailer aanketste. Eerst hadden we niks in de gaten, paarden werden iets onrustig. Toen kregen we seintjes van medeweggebruikers dat de band geklapt was. Rustig naar de vluchtstrook gegaan.

Stonden op een heel druk stuk snelweg met een hele smalle vluchtstrook. Wegenwacht gebeld. Die kwam na een half uur...
Paarden waren relatief rustig, iedere keer als er een vrachtwagen langskwam dan trilde de trailer en was er lawaai. Gelukkig toen eindelijk de wegenwacht!

Hoe pakten ze dit nou aan?
Hij krikte de trailer met paarden en al op en verving de band. Daarna konden we weer verder rijden. We hadden nog een reis van 2,5 uur voor de boeg en toen werden we ook nog aangehouden door de politie voor een controle. En daarna kwamen we nog in 7km file te staan.

Die paarden verdienen een lintje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:58

Evita_ even nieuwsgierig. Ging die trailer dan veel scheef met dat opkrikken, en hoe reageerden ze daarop?

Maar wel fijn dat ze idd zo rustig waren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:04

Is 2paardstrailer met 2 paarden niet stabieler?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:11

MIJN VERHAAL EN HUIVER

In 2003 ging ik met mijn pony op vakantie naar Noordwijk.
Wij hadden een trailer gehuurd van iemand op stal die heel zuinig was, haar trailer ging altijd voor een beurt.

Mijn pony moet alleen op trailer in een 2-paards vind ie eng.
Ik zat met mijn vriendin in de andere auto.

Opeens belde mijn ouders.
"Pat wij staan bij benzine-station en mogen niet verder mochten wachten op de politie en wegenwacht"

WAT IS ER GEBEURD

Tijdens het rijden op de snelweg reden elk keer mensen naast mijn ouders en maakten met hun vingers cirkels.
Omdat dat elke keer gebeurde, dachten mijn ouders dat mijn pony was gekeerd in de trailer.
Ondertussen gingen mensen toeteren en Pony werd bang dus ging ie wiebelen, toen wisten mijn ouders het zeker pony was gekeerd.

AANGEKOMEN BIJ DE BENZINESATION

Zagen mijn ouders dat er een band weg was Bloos
Pony uitgeladen en laten grazen Haha!

Politie heeft de band van de rijksweg afgehaald en de wegenwacht kam er ook aan.
Vervolgens was de bout ernstig beschadigd...kon geen wiel mee op

Mijn ouders moesten van de politie verder rijden..pony die altijd moeilijk laadt, liep gewoon de trailer in.
Onder begleiding van politie 2 stuks en de wegenwacht zijn mijn ouders verder gereden

Later ondezoek is gebleken dat van Hooff trailer de bouten niet goed heeft onderhouden

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:13

Wij hebben dit een keer gehad.. met de pony's vroeger.. De trailer begon te slingeren.. we hebben zo goed als het ging hem laten uitrollen op de vluchtstrook (ik kan me er niet heel veel van herinneren hoor.. was nog aardig klein).. Pony's uitgeladen, dit was geen pretje weet ik nog wel.. Ze vonden het erg eng.. Eerst de pony die aan de rechterkant van de trailer stond (aan de berm kant) En toen de pony die aan de linkerkant stond..

Wij met de pony's in het gras gewacht.. Die ginge op een gegeven moment gewoon aan het grazen. Vader's band verwisseld en daarna op dezelfde manier ingeladen als dat we ook uitgeladen hadden..

Ik vond het toen wel een avontuur maar was nog te klein om echt het gevaar er van in te zien.. Ik denk dat als het me nu zou overkomen, ik het veel enger zou vinden..

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:22

Ja trailer ging vrij scheef maar ze bleven rustig. Deurtje moest dicht dus ze stonden alleen. Wij hebben ze toegesproken en ze waren echt merkwaardig kalm. Terwijl het 2 arabische hittepitjes zijn Lachen

Mijn ene paard staat niet zo vast in de trailer en die stond op het hoge stuk. Omdat ze rustig bleef kon ze goed blijven staan. Dus dat is het belangrijkste, dat ze rustig blijven.

Op zich kunnen ze wel wat hebben, en ze kunnen leunen tegen de stang. De wegenwacht krikt de trailer heus niet zo hoog op dat hij kantelt. Wij hebben hem gevraagd of hij ervaring met paarden had en dit soort situaties krijgen ze zelfs in een cursus.
Hij was heel kalm en professioneel. Wij hebben hem nog geholpen en binnen 10 minuten zat de reserveband eronder en konden we weer verder.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:26

russel schreef:
Is 2paardstrailer met 2 paarden niet stabieler?

Met 1 paard in een 2 paardstrailer zet je dat paard natuurlijk aan de linkerkant en mocht je een klapband krijgen dat zal dat paard aan de hoge kant moeten gaan staan, of eruit natuurlijk. Gewoon even afwachten tot de wegenwacht komt en aan hem vragen. Tot die tijd paarden gewoon laten staan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:31

Ik heb gewoon een groot blok hout met een afgeschuinde kant. Dit is zo groot dat wanneer je erop rijdt met de goede band de lekke vrij komt te hangen.
Even een handgreepje eraan gemaakt voor de handigheid...
Deze ligt gewoon in de trailer.

Die speciale dingen die je ervoor kunt kopen voor caravans etc werken niet zo handig... Als je alleen bent schuiven ze weg als je erop wilt rijden en ik betwijfel of je ze tegen kunt houden.

Ik laad NOOIT uit. Ze kunnen er gewoon in blijven staan.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:38

ElCamino schreef:
Ik heb gewoon een groot blok hout met een afgeschuinde kant. Dit is zo groot dat wanneer je erop rijdt met de goede band de lekke vrij komt te hangen.
Even een handgreepje eraan gemaakt voor de handigheid...
Deze ligt gewoon in de trailer.

Die speciale dingen die je ervoor kunt kopen voor caravans etc werken niet zo handig... Als je alleen bent schuiven ze weg als je erop wilt rijden en ik betwijfel of je ze tegen kunt houden.

Ik laad NOOIT uit. Ze kunnen er gewoon in blijven staan.

Heb je een foto??
Citaat:
Ik laad NOOIT uit
Zo klinkt het alsof je elke week een lekker band hebt Haha!

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:46

in zo'n geval mag je altijd de politie bellen. die kunnen je dan helpen met de bijkomende zaken.
ook bijvoorbeeld wanneer je een ziek paard in de trailer hebt (koliek) en je moet naar de kliniek, of het is 30 graden en je stat al langer dan 20 min stil in de file.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:20

Maya schreef:
Sies schreef:

Maar breng je dan niet nog meer schade aan? (niet aan die band, die gaat toch weg) Maar aan je trailer / velg ?

En ik kan me ook voorstellen dat het allemaal wat minder goed stuurt. Niet noemenswaardig omdat je idd ook nog die andere drie banden hebt maar toch.

Nee, de velg raakt de grond niet, omdat je nog 3 banden over hebt.
De band, jah die was toch al uit elkaar geklapt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:02

Sies schreef:
Maya schreef:

Nee, de velg raakt de grond niet, omdat je nog 3 banden over hebt.
De band, jah die was toch al uit elkaar geklapt.

Inderdaad, als je 1 lekke trailerband hebt gebeurt er niks. Je trailer gaat daar niet raar scheef van hangen.