Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Re: Alleen paard in- en uitladen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:29

MyWishMax schreef:
Ik ben altijd bang dat als je hem vast laat staan maar de stang al weghaald, dat die gaat hangen. Heb het hier op stal gezien en dat zag er erg gevaarlijk uit, paard bleef trekken totdat hij losschoot..

Inderdaad. Wij maken een paard altijd eerst los dan pas de stang weghalen. Datzelfde geldt voor het erin zetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:35

MyWishMax schreef:
Ik ben altijd bang dat als je hem vast laat staan maar de stang al weghaald, dat die gaat hangen. Heb het hier op stal gezien en dat zag er erg gevaarlijk uit, paard bleef trekken totdat hij losschoot..

En daar stond iemand bij die toen "foei" zei met een opgeheven vingertje? Verward Je loopt toch langs het paard naar voren, dan kun je hem toch gewoon aantikken naar voren toe? Hangen in zo'n situatie is niet te tolereren gedrag, en als dat met een tikje niet op te lossen is, dan kun je ook overwegen om eens een ongezouten schop onder die hol te plaatsen. Maar nog beter is het om de situatie te voorkomen door het trailergebeuren eerst goed met twee personen aan te leren, zodat het paard weet wat de procedure is.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:38

De merrie van mn zusje wou nooit wachten tot dat de stang weg was. Ze is er zelfs een paar keer onderdoor gegaan, ook vast gezeten. Wat een drama om met die ergens heen te moeten zeg!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:40

Waratje schreef:
En wat denk je dat er gebeurt als je paard losgemaakt is aan de voorkant en denkt al naar achteren te kunnen komen? Dan zit er een kont op die stang en krijg jij die stang niet meer omhoog. Tong uitsteken
Het hele punt is dat je je paard leert te WACHTEN, dat is een stuk basisopvoeding, als het paard kan wachten is het pas een "braaf en gehoorzaam paard" zoals @Ikke het omschrijft.
Als je eerst de stang losmaakt en dan langs het paard naar voren loopt, kun je het paard eventueel corrigeren als het al naar achteren wil gaan. Als je je paard nog niet geleerd hebt te wachten, zul je, tot je die opvoeding voor elkaar hebt, een tweede persoon erbij nodig hebben.

Nou, ik heb 10x liever dat ze met de kont op de stang zitten dan aan het touw gaan hangen! Maar ook met de stang er nog achter moeten ze gewoon wachten, anders krijg je idd die stang niet weg.
Maar doordat ze die stang voelen weten ze ook dat ze nog niet wegkunnen, ik vind het een stuk minder gevaarlijk dan hangen en ik heb zelf nog niet gezien dat een paard in paniek (en los!!!) raakte doordat ie vreselijk op de stang ging hangen. Wel al verscheidene paarden met een noodgang en kapot halster/touw uit een trailer zien sprinten...

Het draait allemaal om opvoeding, dat is zo, maar hangen vind ik zo akelig, daar wil ik helemaal het risico niet van lopen.
Ik denk zowiezo dat welke methode je dan ook gebruikt het beter is om een tweede persoon erbij te hebben tot ze zich relaxed laten laden.
Alhoewel je wel vreselijk creatief wordt als je het toch alleen moet doen Haha!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:40

Waratje schreef:
MyWishMax schreef:

En daar stond iemand bij die toen "foei" zei met een opgeheven vingertje? Verward Je loopt toch langs het paard naar voren, dan kun je hem toch gewoon aantikken naar voren toe? Hangen in zo'n situatie is niet te tolereren gedrag, en als dat met een tikje niet op te lossen is, dan kun je ook overwegen om eens een ongezouten schop onder die hol te plaatsen. Maar nog beter is het om de situatie te voorkomen door het trailergebeuren eerst goed met twee personen aan te leren, zodat het paard weet wat de procedure is.

Nouja, hij deed zo gek dat je niet bij hem in de buurt kon komen.. De staleigenaar heeft hem een verschrikkelijke rotschop gegeven, maar dat maakte geen indruk (en die eigenaar is geen lieverdje in zulke situaties)

Daarom zou ik hem nóóit vast laten staan als de stang weg is.. De mééste gaat niet onder de stang door of erop zitten Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:42

Ik blijf er ook bij hoor, dat opvoeding het belangrijkste hierbij is.. En ook ik metmijn super makkelijk te laden paardje (die je zelfs bij trailers vandaan moet houden anders staat hij zó in de verkeerde) doen we het altijd nog met 2 mensen. Gewoon, dat is makkelijker en veiliger

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 13:46

Uiteraard is opvoeding (zoals met alles als je met paarden bezig bent) van het grootste belang. Mijn paard heeft gelukkig geen rotschop nodig omdat hij op stemhulp al heel goed reageert.
Met zijn tweeën laden is ook geen enkel probleem, dat gaat heel relaxed en hij staat er zo op, en eraf gaat ook gewoon goed en netjes.
Alleen ik wil graag ook dat ik hem alleen kan laden en lossen als het ooit een keer nodig mocht zijn. En daarom vroeg ik hier om tips, waar ik er al een hoop van gehad heb.
Er zijn natuurlijk altijd meer wegen die naar Rome leiden, en iedereen kiest de methode die hem of haar het meest past, en dat kan voor de één heel wat anders zijn dan voor de ander.
Ik ga gewoon de volgende keer dat we de trailer nodig hebben met een tweede helper kijken wat voor Romanov en mij het beste werkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:01

Ja, gewoon het zelf proberen en de 2e erbij hebben voor de zekerheid Lachen Dan komt het vanzelf goed, succes!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:15

In de trailer met paard de klep op en het paard lopopt alleen met het touw over de hals door naar voren en ik doe snel de stang erachter.
Eruit klep open doen. Voorin de trailer het paard losmaken en touw over de hals wel even een knup erin zodat het paard niet op touw gaat staan. Er weer uit, achter op de klep gaan staan of ernaast paard toespreken Wachten en dan de stang erachter weg. Dan trek ik hem even aan zijn staart en zeg kom maar langzaam......

Dan komt het paard eruit en kun je als het hoofd op de klep is het touw grijpen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:19

TeeGee schreef:
Ik zou echt nooit eerst de stang losmaken en dan pas je paard losmaken. Wat als ie er al uitkomt en dan erachter komt dat ie nog vast zit?

Inladen in mn uppie doe ik zo:
- paard erin
- stang erachter, klep dicht
- paard vast

Uitladen in mn uppie:
- paard los, touw over zn nek
- klep over, stang weg
- zeggen dan ie kan
- touw pakken als ie een paar passen naar achter is.
Ik doe het precies zo.
Vast laten staan zonder stang erachter vind ik echt levensgevaarlijk!! Als ze gaan hangen krijg je onwijs veel paniek en daar heeft niemand iets aan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:21

Inladen:
Ik loop voor mijn paard uit de klep op.
Stang er achter
Paard vast.

Uitladen:
Paard los, touw over de rug / op de kont
Stang los, touw pakken en "terug" zeggen
Ik sta dan al naast de klep en mn paard loopt langs me achteruit

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:29

Is het jullie allemaal gelukt om het ze zo te leren? Of blijven er paarden die niet alleen te laden zijn?
Kan me voorstellen dat het lastig is als je een paard hebt dat zich slecht laat laden.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:31

inderdaad. Eerst het touw los, en over de nek hangen en dan pas de buis los. Als je eerst de buis doet en ze schrikken of ze gaan vast, kost het je of een halster of je hebt een paard over de zeik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:31

Alleen inladen lukt nog niet.

Alleen uitladen is simpel, gewoon aan de voorkant er uit Haha! (ifor *LOL* )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:39

Ach, mijn merrie is nogal gemakkelijk, die doe ik ook niet "volgens het boekje". Ze reist altijd in een tweepaardstrailer of vrachtwagen en staat dan zelden vast, dus losmaken hoef ik meestal niet te doen Haha! (vastzetten in de tweepaards komt alleen voor als er een lastig paard naast wordt gezet en dan is er altijd een tweede persoon aanwezig).
Bij haar is uitladen dus alleen stang wegpakken en zeggen "kom maar", kont een beetje begeleiden voor de richting en touw aan halster klikken als ze langskomt. Dit is niet een systeem dat ik iedereen zou adviseren en het wordt bij onze andere twee paarden zeker niet zo toegepast Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:45

Kelly_ann schreef:
Is het jullie allemaal gelukt om het ze zo te leren? Of blijven er paarden die niet alleen te laden zijn?
Kan me voorstellen dat het lastig is als je een paard hebt dat zich slecht laat laden.

Mijn paard doet wel eens moeilijk, maar we hebben het rustig opgebouwd.
Nu heeft ze wel eens geen zin, maar even HEE of een kruiwagen naast de klep zetten (ze stapt er soms af als ik er in sta, grapjas Clown ) en dan gaat het wel goed

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:47

Kelly_ann schreef:

De mijne was altijd al heel makkelijk (wilde eerst er niet uit, dat zijn nou niet de lastigste problemen om op te lossen Haha! ), maar de meeste gingen na een tijdje wel makkelijk. Moet een beetje routine worden en als er onderweg niks raars gebeurt en als je rustig blijft dan lukt het meestal wel.

Maar ik heb er ook wel gehad waar het moeilijk bij bleef, dan moest ik wedstrijden uitzoeken waarvan ik zeker wist dat er een gebouw op het terrein was waar ik de trailer langs kon zetten Clown (oh ja en vijf man personeel mee Haha! --> paard stampte later wel in 1x de vrachtwagen in waar ze hem mee kwamen halen, dus ik denk dat die trailer gewoon onder zijn stand was Knipoog)

En ik heb ook wel eens een paard gehad van 1.80 die elke keer als ie de klep opliep zijn hoofd zo hoog deed dat ie er niet meer in durfde. Dan moest ik eerst de trailer in de schuur parkeren zodat ie er niet langs ging, dan deed ik een halster om en een touw tussen zijn voorbenen naar een singeltje om zijn hoofd laag te houden, longeerlijn om de voorstang om een beetje voorwaartse richting te kunnen geven en dan met de zweep erachter om hem aan te sporen. Kostte even, maar dan ging ie! Niks aan de hand verder, die werd later ook wel makkelijker trouwens.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:50

Ik loop er met mijn paard in...hang het touw over de stang die daar zit ( sla het er een keer omheen). Loop naar achteren en doe de stang erachter. Zet hem dan past vast.

Uitladen hetzelfde..ik maak hem los hang het touw over zijn hals. Geef het commando : Staan blijven. Maak hem achter los commando : Kom maar. En ik blijf aan de zijkant van de klep staan en pak het touw vast.Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:55

Ik heb ook hele slechte ervaringen met de methode van ikke/waratje. Zo heb ik nog eens een paard in een mestput zien belanden Clown
Paard stond nog vast, stang was al weg, paard kwam naar achter, kon niet en raakte in paniek. Trailerketting aan gort en een paard dat in paniek wegrende.
Nope, zo dus nooit meer.

Ik laad mijn paard in als volgt; paard op de laadklep, touwtje over de hals en doorsturen naar voren. Stang erachter en vervolgens voor vast zetten.

Uitladen: eerst paard los, touwtje over de hals, naar achteren lopen, klep open en stang er pas achter vandaan als er geen druk op zit. Dan komt je paard naar achter en pak je het touwtje.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 15:43

Even een vraagje aan de mensen die hun paard inladen door middel van hem zelf vooruit te laten lopen, hoe hebben jullie dat aangeleerd?
Romanov gaat dus echt niet zomaar voor mij uit lopen, hij is gewend naast of achter me te lopen, maar voor me uit doet hij gewoon niet (nog). Het is ook een behoorlijk onderdanig paard, misschien dat het daar iets mee te maken kan hebben hoor, maar wie weet zijn er mensen die hiervoor nog specifieke tips hebben.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:02

Sommige paarden doen dat gewoon denk ik. De mijne doet dat ook niet, die volgt mij ook netjes! Misschien als ie gewend is hooi te krijgen of wat dan ook te eten?

Misschien een stukje meelopen en dan alleen verder laten gaan?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:14

Kelly_ann schreef:
Ik zet meestal in het begin iemand voorin al laat het paard dan bij de klep los zodat hij naar die persoon toe kan lopen.
En ik zorg dat er altijd iets in de voorbak ligt waardoor ze daar graag naartoe willen. Voorkomt ook dat ze onder de stang op zoek gaan naar wat lekkers met allen nare gevolgen van dien.

Heb overigens ook een paard staan bij wie ik wel meeloop en dan laat ik hem los staan en doe de stang erachter en dan de voorkant vastzetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:43

Odin schreef:
Even een vraagje aan de mensen die hun paard inladen door middel van hem zelf vooruit te laten lopen, hoe hebben jullie dat aangeleerd?
Romanov gaat dus echt niet zomaar voor mij uit lopen, hij is gewend naast of achter me te lopen, maar voor me uit doet hij gewoon niet (nog). Het is ook een behoorlijk onderdanig paard, misschien dat het daar iets mee te maken kan hebben hoor, maar wie weet zijn er mensen die hiervoor nog specifieke tips hebben.

Kun je gewoon via grondwerk oefenen. Zeker bij een wat onzeker paard is dat heel nuttig om te doen. Gewoon lang touw nemen en eventueel een niet al te zwieperig zweepje als verlenging van je arm en afzakken naast je paard. Gewoon aanmoedigen om rechtuit te blijven lopen (geef voldoende lengte touw!), bijvoorbeeld langs de bakrand, dan hoef je maar aan één kant te begrenzen. Als ze het kunnen langs de wand van de bak, ga je oefenen door het midden van de bak. Zweepje is alleen maar om wat aan te tikken, zoals je met een vinger zou doen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 17:07

Bedankt voor de tip Waratje, ik ga dat gauw eens oefenen en kijken of het op die manier voor hem aan te leren is, ik denk het wel.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:31

Ik loop altijd mee naar voren en kan dan langs hem heen terug om de stang vast te maken. Het is me nog niet gelukt om hem langs me heen te sturen, normaal gesproken mag hij me ook niet voorbij lopen dus ik weet waar het door komt en loop gewoon met hem mee. En hij blijft netjes staan als ik weer langs hem heen naar achter loop.

Met uitladen maak ook altijd eerst het touw los. Heb het al een keer meegemaakt dat ik een paard nog niet los had terwijl de stang al werd weggehaald. Paard zat dus achter de trailer op de grond en is net niet achterover geklapt. Een rotschop had in dat geval niet geholpen, had hoogstens geleid tot nog meer paniek bij dat paard (was erg gevoelig typje).
Als het paard op de stang hangt dan wacht ik net zolang tot hij weer naar voren staat en maak dan pas de stang los, dan wacht hij ook netjes tot ik zeg dat hij terug mag komen.