Paard gekocht --> halster erbij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Karlijn__

Re: Paard gekocht --> halster erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:41

ik weet niet of t verplicht is, maar wij geven wel altijd een halster en touw mee bij de veulens

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:47

Als ik een paard of veulen verkoop doe ik er altijd een nieuw halster met een nieuw touwtje bij, ze zijn bekapt en ik ontworm ze waar de nieuwe eigenaar bij is.
Vind ik gewoon een kwestie van netjes afleveren.
Zelfs bij een pony veulentje van een paar honderd euro.

ik kocht afgelopen december een dure KWPN merrie en we hadden afgesproken elkaar halverwege de afstand te treffen.
Daar aangekomen kwam ze prachtig van de trailer, mooi dek op, duur halster en transportbeschermers.
Voor mijn ogen werd ze uitgekleed en een halster gepakt dat uit elkaar viel toen het om gedaan werd. Het touwtje had een kapotte klip en moest met een knoop vast.
Echt, mijn klomp brak en ik stond sprakeloos.
Gelukkig had ik in de trailer zelf een lijn zitten en nog een dek in de auto. Echt ongelooflijk.

We kochten een paar maanden later een minimerrie voor een fractie van de prijs van de KWPN merrie. Keurig netjes een nieuw halstertje en een net touwtje. Zo kan het dus ook.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:55

Toen we ons paard kochten kregen we er een mooi nieuw halster bij. Niet dat ze daarmee werd geleverd, die had ik van te voren al gehad Knipoog
Toen we het veulen van dat paard jaren later verkochten, hebben we daar het roze minihalstertje, touw en roze poetssetje bij meegegeven. En een cd-rom met 1200 foto's van de kleine Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:00

erleyne schreef:
Net zoals het gelukstientje ( je krijgt 1 tientje terug van de aankoopprijs, dat zou geluk brengen ). dat doet bijna niemand meer.

Bij mijn eerste paard kreeg ik ongevraagd fl. 7,50 geluksgeld, ik kende heel het gebruik niet. Mag je ook niet uitgeven! Ik vind het wel een leuk gebruik, van mijn oude paard weet ik het zo te vinden.
Toen ik mijn nieuwe kocht heb ik gewoon gezegd dat ik geluksgeld wilde, heb inderdaad 10,- euro gehad, heb ik in zijn fotoalbum geplakt Haha!
Normaal geeft hij een (oud) halster bij het paard, dat kreeg ik dus niet Haha!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:02

Wet niet of het écht helemaal een regel is. Nagelbijten / Gniffelen
Meestal krijg je halster er wel bij, en anders voor de zekerheid ff mega halster bijkopen Tong uitsteken

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:05

Ik kreeg mijn paard zonder halster. Dit is eigenlijk gekomen omdat hij, toen ik hem gekocht heb, nog even op zijn oude stal is blijven staan. Hij moest nog geruind worden en ik kreeg daar ook nog lessen en begeleiding met inrijden. Daar heb ik hem al een eigen halster omgedaan, en zo is hij dus ook in de trailer naar huis gekomen.. Ik heb overigens nog nooit van die regel gehoord, en ook niet van het 'gelukstientje'. Wel gaaf opzich!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:07

jah wij geven altijd halster en halstertouw mee, zo krijgen wij ook elk paard, is echter niet verplicht, meer een soort van veelplezier/succes ermee weetje

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:08

Ik mocht helemaal zelf kiezen, ikmocht het zadel erbij als ik wou. Maar omdat dit vrouwtje gescheiden was en het niet erg krab had besloten we er zelf 1 te kopen! zodat hun voor hun nieuwe paard er vast 1 hadden!

WE kregen er wel een splik splinternieuw halster bij!(wij dachten eerst van "die krijgen we niet mee" maar wel dus!

Als ik jou was zou ik er ook gewoon 1 bij kopen! het is toch van belang eigelijk dat je altijd 2 halsters hebt! Haha!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:09

Bij mijn paard kreeg ik aleen een staldeken..
Maar het halster namen ze weer mee naar huis Knipoog

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:14

K kreeg helemaal niks bij m'n pony, dus ook geen halster. K heb alles mooi nieuw gekocht.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:15

erleyne schreef:
Traditioneel krijg je idd een halster en een touw als je je paard koopt. Maar het is niet meer overal gebruikelijk.
Net zoals het gelukstientje ( je krijgt 1 tientje terug van de aankoopprijs, dat zou geluk brengen ). dat doet bijna niemand meer.
Je kan het idd het best even vragen, of sowieso een halster meenemen. 2 halsters voor een paard is echt geen luxe, er wil er nog wel eens eentje sneuvelen.

Ik heb idd een halster, touw en 5,= gehad.. de traditionele manier dus..

Ik zou er idd wel een kopen, voor de zekerheid, en anders is het gewoon een reserve..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:15

jah gelukstientje ook meegekregen, zit nog steeds bij stamboek erbij Knipoog

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:53

Sjarett schreef:
Als ik een paard of veulen verkoop doe ik er altijd een nieuw halster met een nieuw touwtje bij, ze zijn bekapt en ik ontworm ze waar de nieuwe eigenaar bij is.
Vind ik gewoon een kwestie van netjes afleveren.
Zelfs bij een pony veulentje van een paar honderd euro.

ik kocht afgelopen december een dure KWPN merrie en we hadden afgesproken elkaar halverwege de afstand te treffen.
Daar aangekomen kwam ze prachtig van de trailer, mooi dek op, duur halster en transportbeschermers.
Voor mijn ogen werd ze uitgekleed en een halster gepakt dat uit elkaar viel toen het om gedaan werd. Het touwtje had een kapotte klip en moest met een knoop vast.
Echt, mijn klomp brak en ik stond sprakeloos.
Gelukkig had ik in de trailer zelf een lijn zitten en nog een dek in de auto. Echt ongelooflijk.

We kochten een paar maanden later een minimerrie voor een fractie van de prijs van de KWPN merrie. Keurig netjes een nieuw halstertje en een net touwtje. Zo kan het dus ook.

Nouja zeg Bloos!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:57

het is gebruikelijk dat een paard met halster wordt afgeleverd. Maarre .... zou je zo wie zo er niet voor zorgen dat je een reservehalster heb liggen. Kan wel eens nodig zijn.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:01

Ik heb ook het halster en touw erbij gekregen.
En nog veeeeel andere spullen, winterdeken, dekjes, peesjes, longeersingel, poetskist en nog meer, echt heel fantastishch was dat!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:09

Bij allebei de paarden en de pony een oud halster erbij met een strotouwtje eraan geknoopt bij wijze van touw. Deken werd eraf gehaald, geen geluksgeld.
Zelf bij verkoop wel het halster en touw gegeven, geen dekens en geen transportbescherming, wel het geluksgeld.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:20

Toen mijn 1e paard gebracht werd zat er ook een mooie deken op, maar die haalde de man er snel weer af! De staleigenaar waar ik reed verkocht de paarden altijd met nieuw halster en een mooi dekentje, eventueel met transportbescherming om.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:34

Ik kreeg er wel een halster bij.... terwijl ik daar niet vanuit was gegaan, ik kreeg een splinternieuwe zelfs!

Henk001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:58

laquintatje schreef:
Hoihoi,

Even een vraagje.. We hebben een belgisch trekpaard gekocht en die wordt zondag gebracht. Is het een regel dat je een halster bij een paard krijgt als je die koopt?
Weet het niet zeker en anders moet ik er nog 1 gaan kopen (heb zulke joekels niet toevallig nog ergens hangen Haha! )

Hallo,

Gefeliciteerd met jullie paard !

Of je het halster erbij krijgt is (zuiver juridisch gesproken) afhankelijk wat jullie bij de koop/verkoop hebben afgesproken.
Als je verder niets hebt afgesproken, dan heb je alleen het paard gekocht, meer niet.
Als je er meer bij wilt hebben (halster, deken e.d.) dan moet je dat bij de koop dan wel even vooraf goed & duidelijk afspreken.
Maar, als de verkoper bijvoorbeeld heeft gezegd: "ik bied het paard te koop aan zoals hij hier nu voor ons staat", (en het paard had een halster om !!), dan hoort het halster weer wel bij de koop.

Zelf vind ik trouwens dat een halstertje er gewoon bij hoort. Maar dat is gewoon mijn mening.

OK ?

Succes !

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:10

Ik heb zelf ook een belg. En worden regelmatig bij mij op stal trekpaarden gekocht en verkocht. De meeste worden gekocht en verkocht met een touwhalster (zo'n soort koeienhalster). Ik zou dan zelf al voor een goed degelijk halster zorgen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:12

Wij hebben onze schimmel afgeleverd met nieuw dekje, peesbeschermers, halster + touw, hoofdstel met bit, deken en zijn favoriete borsteltje, zonder dat daar ooit wat over afgesproken was. Alles in zeer goede staat. Wij wilden hem zo afleveren, omdat we dat netjes vonden en het zijn spullen waren.

Onze nieuwste aanwinst hebben we helemaal kaal meegekregen. Gelukkig hadden we aan een halster en transportbeschermers gedacht.

Het is maar net wat de verkopende partij er van maakt als er niets over afgesproken is.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:54

Toen ik mijn pony in de winter had verkocht heb ik hem zijn dekens, halster + touw, hoofdstel en peesbeschermers meegegeven.
Bij mijn nieuwe paard kreeg ik een halster en een touw.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:58

ik kreeg bij mijn paard dat ik vorig jaar kocht,een nieuw halster+touw,2 winterdekens,en het hoofdstel

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:00

ik heb bij mijn pony niks gekregen behalve een halster wat niet eens meer dicht kon (ik was er niet bij toen ze op de trailer werd geladen, maar ik vind dat dus nogal gevaarlijk zelfs op de trailer) die ze eigenlijk nog terug wilden hebben maar ik heb die mensen nooit meer gezien.
Bij mijn paard heb ik een halster + touw, gelukstientje, een zomerdekentje en een hele goede 300 grams Rambo winterdeken Lachen

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:14

Ik had geen halster mee genomen toen ik mijn pony ging halen in de hoop dat ik er nog 1 mee kreeg Nagelbijten / Gniffelen Halster hadden we in de auto laten liggen. Dus de verkoper ging de zadelkamer in en zoeken naar het meest verotte halster dat ze kon vinden, en we kregen een touw mee die ze aan het halster knoopte Clown Nouwja toen we thuis waren hebben we dat halster bewaard en die nieuwe omgedaan.