Chipklucht in belgie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

Re: Chipklucht in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:26

dus als ik het goed begrijp zouden de kosten voor bv enkel mijn paard die 43 euro (registratie in de databank)??

edit: typo

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:41

Ik ben benieuwd wat voor een rekening ik dan ga krijgen.
Ik heb een Nederlands paard gekocht, met Nederlandse papieren en Nederlandse chip... Papieren zijn 6 weken geleden opgestuurd (nadat ie ook nog geschetst geweest is in zijn NL paspoort) en heb sindsdien niks meer gehoord...
Hoewel ik ook al gehoord heb dat de DA achter het geld van de registratie aan moet...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:41

Even voor de duidelijkheid, als je "bestemd voor de slacht" aangeeft wil het niet zeggen dat er minder medicijnen gegeven gaan worden, of anderen. Als je paar dusdanig ziek is dat die medicijnen nodig heeft die op de lijst "verboden voor slachtpaarden" staat kun je op dat moment alsnog de keuze maken, of de medicijnen geven en je paard als "niet bestemd voor de slacht" laten registreren of de medicijnen niet geven.
Ik heb mijn paarden allemaal als "bestemd voor de slacht" staan. Niet dat het de bedoeling is dat ze geslacht gaan worden, maar nu ze kerngezond zijn wil ik nog geen definitieve keuze maken.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:45

Idd Neon, een paard voor de "slacht" kan nog omgezet worden, bv door medicatie die hij gehad heeft en daardoor niet meer voor consumptie mag dienen. Andersom is het niet terugkeerbaar.
Juist om dezelfde reden als jou, is/wordt Zenith ook geregistreerd als slachtpaard... (Klinkt toch nog altijd raar...)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:45

Wirobelgje schreef:
dus als ik het goed begrijp zouden de kosten voor bv enkel mijn paard die 43 euro (registratie in de databank)??

edit: typo

In principe wel ja.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:53

Neonlight schreef:
Even voor de duidelijkheid, als je "bestemd voor de slacht" aangeeft wil het niet zeggen dat er minder medicijnen gegeven gaan worden, of anderen. Als je paar dusdanig ziek is dat die medicijnen nodig heeft die op de lijst "verboden voor slachtpaarden" staat kun je op dat moment alsnog de keuze maken, of de medicijnen geven en je paard als "niet bestemd voor de slacht" laten registreren of de medicijnen niet geven.
Ik heb mijn paarden allemaal als "bestemd voor de slacht" staan. Niet dat het de bedoeling is dat ze geslacht gaan worden, maar nu ze kerngezond zijn wil ik nog geen definitieve keuze maken.

Klopt... Heb ik ook geschreven... *quote* (voor 'de slacht' kan nog altijd wel gewijzigd worden). *unquote*
Vandaar ook mijn dilemma.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:11

Als ik mijn Belgische paard in Nederland chip, en zowel in Nederland als Belgie wedstrijden rijdt, hoef ik toch niet nog iets extra's te doen voor in Belgie?
Een Nederlandse chip is toch ook in Belgie af te lezen..?

Ik word moedeloos van dat gechip :s

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:17

Ik heb 2 jaar geleden iets van in de 30 euro betaald. We hebben wel gezamelijk met een hele grote groep gechipt.
Aangezien ik al een persoonnr had bij het knhs, koste mij het uiteindelijk minder, dan iemand die nog niet bekend was bij het knhs.

Maar ook als ik hem op mijn naam in zijn stamboek wilde laten inschrijven was ik iets van 180 euro kwijt, en dan nog een 60 per euro per jaar voor contributie. Aangezien hij toch nooit bij me weggaat, heb ik dat niet laten doen.

ps mijn vriendin (ned) staat ook met haar paard in Belgie (paard is off. ned gefokt), maar omdat zij een Belgische vet heeft, heeft ook hij een belgische chip...

Volgens mij maakt het niet uit wie je paard chipt, als die maar geregistreerd staat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:18

Was het maar waar cile205. Als je paard in Belgie staat ben je verplicht hem ook in Belgie te registreren, a de hoofdprijs. Sigaar

Nagyl, het gaat hier om de belgische registratie. Het maakt niet uit wie hem chipped, als je hem maar in Belgie ook registreerd. Clown

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:19

Pfff, ik kan heel dat circus niet meer volgen ondertussen.
Vorig jaar oktober heb ik een kwpnmerrie gekocht, gechipt & met paspoort. Is dat nu in orde zo of niet, blijkbaar niet? Wat moet er dan gebeuren?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:21

mmm, heb toch geen problemen gehad tot nu toe in belgie. ook niet tijdens belgische wedstrijden.

Nou ik zie het wel. Overings hebben nog veel mensen hun paarden nog niet laten chippen in Belgie. Alleen paarden die op wedstrijd gaan zijn gechipt, omdat dit volgens mij dit jaar verplicht was. Dus belgie kennende duurt het nog wel even..

Maar wel bedankt Neonlight voor de opheldering.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:26

Veel mensen hebben nog niet gechipped vanwege de enorme kosten, de onduidelijkheid (registratieplek werd pas bekend nadat het al gedeeltelijk verplicht was geloof ik) en vanwege de idiote bureaucratie. En daar geef ik ze gelijk in. Ik ben echt niet tegen chippen en registratie, ik ben zelfs voor, maar ik vind het grote geldklopperij zoals het in Belgie gaat. Dacht dat we in de EU leefden??? Nee, geregistreerd in een EU-land geldt niet, apart in Belgie ook nog registreren, voor de hoofdprijs. Gestoord

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:39

Neonlight schreef:
Was het maar waar cile205. Als je paard in Belgie staat ben je verplicht hem ook in Belgie te registreren, a de hoofdprijs. Sigaar

Nagyl, het gaat hier om de belgische registratie. Het maakt niet uit wie hem chipped, als je hem maar in Belgie ook registreerd. Clown

Sooo! nou wordt ie helemaal mooi. Ik woon aan de grens waar Nederland en Belgie door elkaar loopt. Ik ga m dus echt niet omdat, die ene straat verder, waar mijn paard staat, Belgie is haar ook nog is in Belgie registeren! Stelletje geldwolven.

Ik kan hier zo kwaad om worden Boos!

En als ik haar gewoon in Nederland chip en wel in Nederland gestald zou staan, maar enkel ook in Belgie wedstrijden rijdt hoeft ze toch niet in Belgie geregistreerd te zijn?

Dat registreren in Belgie zou me dan ook nog is bijna € 50,- gaan kosten dan....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:45

Ik ben ook niet tegen het chippen op zich (ok, het kan fout gaan, maar dat kan bij alles), maar wel tegen de geldklopperij die ermee gemoeid is. Ik ben echt niet van zin om per ezeltje 100 euro te gaan afdokken voor een chip met zo'n equipas, vind ik echt onzin.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:53

[/quote]

En als ik haar gewoon in Nederland chip en wel in Nederland gestald zou staan, maar enkel ook in Belgie wedstrijden rijdt hoeft ze toch niet in Belgie geregistreerd te zijn?

[/quote]

Neen, in dat geval hoeft ze in België niet geregistreerd te zijn, omdat dan zowel eigenaar als sanitair verantwoordelijk (bij wie ze gestald is) op Nederlands grondgebied liggen.
Vroeger moest je dan - in principe - wel een veterinair gezondheidsattest hebben om over de grens te gaan, maar dit is tegenwoordig binnen de Benelux niet meer nodig.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:54

over ezels gesproken en chippen.

In ned Terblijt, hebben ze dit weekend eentje laten inslapen. De politie kon niet achterhalen wie de eigenaar was. Dus is het beestje zonder de eigenaar te verwichtigen afgemaakt.

Dat ezeltje was notabene gechipt. Effe checken en ze weten wie de eigenaar is.

Overings was dat beestje niet ziek en niet verwaarloosd wat de persoon vermeld had bij de politie. Het was al een stokoude ezeltje, die nog mooi at en dronk. Altijd dierenarts bij geweest enzovoorts. Maar zoals wij mensen weten, worden paarden en ook ezels mager als ze echt oud zijn/worden.En ik weet, we hebben vroeger ook een ezel gehad, dat die nooit vet mochten zijn. Dus heeft de politie een veearts laten komen en laten inslapen.

De eigenaar had 2 ezels. Waarvan eentje dus nu dood is en de ander misschien in beslag genomen wordt. Maar dat gebeurt wellicht niet, want dat andere ezeltje eet nauwelijks meer, omdat die de ander erg mist. De eigenaar en zijn veearts gaan rechtzaak aanspannen. Want het is/was helemaal geen dierenmishandeling, plus het feit dat de politie dus niet gecheckt heeft op een eventuele chip.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:00

YWC schreef:

[/quote]

Neen, in dat geval hoeft ze in België niet geregistreerd te zijn, omdat dan zowel eigenaar als sanitair verantwoordelijk (bij wie ze gestald is) op Nederlands grondgebied liggen.
Vroeger moest je dan - in principe - wel een veterinair gezondheidsattest hebben om over de grens te gaan, maar dit is tegenwoordig binnen de Benelux niet meer nodig.[/quote]

Bedankt, maar ik wacht er nog een flinke tijd mee.
Maar ik vraag me dan weer wel af. Geld dit andersom dan ook? Als mijn belgische paard 'n belgische chip heeft, en in Belgie gestald zou staan, en enkel in Nederland wedstrijden loopt. Moet hij dan ook in Nederland apart geregistreerd zijn?
Dat vraag ik me af, want dit heb ik hierover heb ik nog nooit iemand eerder gehoord...

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:14

cile205 schreef:
YWC schreef:

Vroeger moest je dan - in principe - wel een veterinair gezondheidsattest hebben om over de grens te gaan, maar dit is tegenwoordig binnen de Benelux niet meer nodig.[/quote]

Bedankt, maar ik wacht er nog een flinke tijd mee.
Maar ik vraag me dan weer wel af. Geld dit andersom dan ook? Als mijn belgische paard 'n belgische chip heeft, en in Belgie gestald zou staan, en enkel in Nederland wedstrijden loopt. Moet hij dan ook in Nederland apart geregistreerd zijn?
Dat vraag ik me af, want dit heb ik hierover heb ik nog nooit iemand eerder gehoord...[/quote]

Neen... Voor zover ik begrepen heb, dient het paard geregistreerd te zijn in het land van de eigenaar en de sanitair verantwoordelijke.
Als ik bv. met m'n in België geregistreerde en gestalde cobs mee wil doen aan een keuring in Nederland, hoef ik geen enkele bijkomende formaliteit te vervullen. Omgekeerd idem ditto een Nederlander met in Nederland geregistreerde én gestalde paarden kan zonder problemen mee doen aan wedstrijden in België.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:21

Aaah jaja, dus zowieso volle mep voor mij, ik ontkom er gewoon niet aan eigelijk, maar ja dan denk ik weer, hoe kan er in godsnaam bewezen worden op welke stal in NL of Be ik sta in dit grensgebied.

Wat ingewikkeld allemaal. Als ik t doe zoals ik wil: paard in NL chippen maar ook bij de LRV in Belgie rijdt. En doe alsof ik op NL stal sta, hoef ik niet ingeschreven te staan in BE. Want wie weet nou dat ik op een stal in een Belgische straat sta!?

Ik vind het allemaal wat krom hoor.

Ik laat dat registreren in Belgie toch nog ff achterwege.
Hoorde dat de administratie daar ook nog niet helemaal op orde was. Om het nog netjes te zeggen...

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:16

cile205 schreef:
Aaah jaja, dus zowieso volle mep voor mij, ik ontkom er gewoon niet aan eigelijk, maar ja dan denk ik weer, hoe kan er in godsnaam bewezen worden op welke stal in NL of Be ik sta in dit grensgebied.

Ik heb begrepen dat er bij maneges, stalhouderijen etc. controles zullen volgen. Als de gechipte paarden dan de stalhouder niet als sanitair verantwoordelijke geregistreerd hebben, kan die problemen krijgen met zijn uitbatingsvergunning.
Hopelijk loopt het allemaal niet zo'n vaart.

Zelf ben ik ook geen voorstaander van het chippen, maar heb me toch maar in regel gesteld, omdat ik niet het risico wil lopen dat m'n paardjes in beslag worden genomen.
Heb overigens al gehoord, dat men al bezig is met alternatieven voor het chippen... Irisscan of zoiets... Ach, we zien wel. Zal wel weer een manier zijn om ons het geld uit de portemonnee te jagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:33

Het gaat mij niet om het feit dat ik tegen chippen ben,maar wel tegen de absurde kosten.Je maakt mij gewoon niet wijs dat een stickertje in mijn paspoort 50 eurie's kost.
Lijkt me als het voor honden wel 10 euro kost dat dit voor paarden ook moet kunnen.

Je mag met een paard met nederlandse papieren wel wedstrijd rijden in belgie maar je moet kunnen bewijzen dat hij om de 90 dagen in nederland heeft gestaan.

Mischiens is het maar te hopen dat we bij nederland gaan horen zijn we van deze idioterie af.Hoewel in nederland is de gezondsheidszorg weer veel slechter.
Het is ook altijd wat Rolleyes Haha!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:54

haha gezondheidszorg,, hiihi ja in ned bv krijg je standaard een ruggeprik voor je bevalling. mmm dat zou voor de belgen een vette tegenvaller zijn als ze bij ned zouden gaan horen.

Ik zal zeggen, ik hoor liever als limburger bij Belgie dan bij Ned. effe off topic dan he Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:57

moet je chip hebben voor het mestbeluik?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:35

YWC schreef:
cile205 schreef:

Ik heb begrepen dat er bij maneges, stalhouderijen etc. controles zullen volgen. Als de gechipte paarden dan de stalhouder niet als sanitair verantwoordelijke geregistreerd hebben, kan die problemen krijgen met zijn uitbatingsvergunning.
Hopelijk loopt het allemaal niet zo'n vaart.

Zelf ben ik ook geen voorstaander van het chippen, maar heb me toch maar in regel gesteld, omdat ik niet het risico wil lopen dat m'n paardjes in beslag worden genomen.
Heb overigens al gehoord, dat men al bezig is met alternatieven voor het chippen... Irisscan of zoiets... Ach, we zien wel. Zal wel weer een manier zijn om ons het geld uit de portemonnee te jagen.

Euhm, ik sta bij een particulier, boer. Dat is toch niet te controleren???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:03

cile205 schreef:
Als ik mijn Belgische paard in Nederland chip, en zowel in Nederland als Belgie wedstrijden rijdt, hoef ik toch niet nog iets extra's te doen voor in Belgie?

Dat zou ik dan weer niet op internet zetten Knipoog