Hoe lang kan/mag een paard in de trailer/vrachtwagen staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BiBaMi

Re: Hoe lang kan/mag een paard in de trailer/vrachtwagen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:35

idd... stel dat je paard tóch losraakt.
Heel gevaarlijk want het is vlak naast de weg, die parkeerplaatsen!!!

Stop dan bijv. na 5 uur op een landweggetje met goede berm en laat je paardje ff lekker grazen e.d...

( ik weet niet zeker of dat het een goed idee is, heb zelf totaal geen ervaring met het vervoeren van paarden.. best kans dat je paard dan niet meer de trailer in wil..)

succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:46

antitoilet schreef:
idd... stel dat je paard tóch losraakt.
Heel gevaarlijk want het is vlak naast de weg, die parkeerplaatsen!!!

Stop dan bijv. na 5 uur op een landweggetje met goede berm en laat je paardje ff lekker grazen e.d...

( ik weet niet zeker of dat het een goed idee is, heb zelf totaal geen ervaring met het vervoeren van paarden.. best kans dat je paard dan niet meer de trailer in wil..)
succes

Goed plan voor een garantie op problemen. Ja, ik heb daar WEL ervaring mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:56

ik zou onderweg nooit uitladen!
alleen op een plek waar stalling is voor je paard...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:32

Hoe denk je dat de paarden van Anky of Coby enzo staan, die gaan gewoon in 1 ruk door naar Denemarken Italie of waar ze dan ook moeten zijn. En die worden onderweg er heus niet even uitgelaten...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:29

Ja, maar heb je wel eens gezien in wat voor vrachtwagen die staan? Dat is toch wel even wat comfortabeler als de eerste de beste simpele trailer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:37

Maanling schreef:
Ja, maar heb je wel eens gezien in wat voor vrachtwagen die staan? Dat is toch wel even wat comfortabeler als de eerste de beste simpele trailer.

Op die vrachtwagen staan ze nog steeds gewoon in een klein vakje, net als op een trailer. En als je zo'n lange reis voor de boeg hebt regel je bij voorkeur iets beters dan de eerste de beste simpele trailer Clown

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:42

Ik denk inderdaad dat de paarden er weinig om malen of er een living inzit of niet, maar een paar comfortabele schokbrekers zijn toch wel fijn! Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om het door een professioneel bedrijf te laten doen, ondanks de kosten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:54

Waratje schreef:
Maanling schreef:

Op die vrachtwagen staan ze nog steeds gewoon in een klein vakje, net als op een trailer. En als je zo'n lange reis voor de boeg hebt regel je bij voorkeur iets beters dan de eerste de beste simpele trailer Clown

Westfalia is dan misschien niet de eerste de beste, maar kennis van me reed daarmee zonder problemen in 12 uur naar zuid-Frankrijk. Het is echter zeker zo belangrijk wat voor auto ervoor staat (in dat geval een amerikaanse Ford bus met hele dikke V8 van ruim 300pk, met automaat)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:51

Ik zou ook gewoon doorrijden en om de 3 uur stoppen en uitladen. Anders wordt het paard wel erg stijf. Vind het zelf ook niks om zo lang achter elkaar in de auto te zitten zonder stop.

Al is het wel waar dat het bij parkeerplaatsen langs de snelweg vrij gevaarlijk is ivm losbreken.
Dan zal ik gewoon een afslag nemen en in een dorpje stoppen.

Met die stops is het wel te hopen dat je je paard weer makkelijk de trailer inkrijgt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:11

LiNdA1986 schreef:
Ik zou ook gewoon doorrijden en om de 3 uur stoppen en uitladen. Anders wordt het paard wel erg stijf. Vind het zelf ook niks om zo lang achter elkaar in de auto te zitten zonder stop.

Al is het wel waar dat het bij parkeerplaatsen langs de snelweg vrij gevaarlijk is ivm losbreken.
Dan zal ik gewoon een afslag nemen en in een dorpje stoppen.

Met die stops is het wel te hopen dat je je paard weer makkelijk de trailer inkrijgt.

En dus gewoon doorrijden Haha!

Hoeveel km met paarden op/achter de wagen hebben jullie stoppers-en-uitladers eigenlijk op je konto??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:21

Onze pony's staan regelmatig 20 uur op de vrachtwagen, met 1 keer een half uurtje eraf voor een wedstrijd. Worden ze echt niet stijf van. Dan is het overigens vaak een rit van 3 tot 3,5 uur heen, wachten op de rubriek (we hebben er meerdere bij en moeten meerdere rubrieken over een hele dag) en dan weer de rit terug. Als er eentje maar 1 rubriek hoeft komt die er enkel maar voor die rubriek af. De volgende dag zijn ze ook nooit stijf.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 12:30

Bedankt voor alle reacties, is wel duidelijk dat er niet één manier goed of fout is.
Maar tussendoor ergens op een parkeerplaats of een klein weggetje stoppen lijkt me toch niet zo handig. Als je paard er niet meer in wil kan je geen kant op!
Áls ik tussendoor zou uitladen, zou dat echt ergens op een pensionstal of manege zijn, zodat je ook weer rustig kunt inladen en het geen probleem is als het niet 1,2,3 lukt.
Maar ik vraag me af of het voor het paard niet toch fijner is gewoon in één keer door te rijden. Of misschien is het handig gewoon af te wachten hoe het gaat. Als 'ie superrelaxed is gewoon doorrijden en anders stoppen. 'S wel handig om dan eerst iets te reserveren, en 't is natuurlijk "zonde" om dan door te rijden.
Hmmm....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:32

Mijn paarden stonden de weg naar Frankrijk gewoon heel rustig op de trailer. Lekker te eten, en tussendoor wat drinken....
Het valt best mee zo'n rit, en het valt ook mee hoe ze van de wagen komen.....

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:33

12 uur zou wel kunnen als het paard een beetje gewend is om in een trailer te staan, maar ik zou het paard dan iig wel steeds water tussendoor geven Knipoog

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:37

ik raad je aan om je paard(en) vooral niet uit te laden,
de kans dat je ze niet meer in de trailer krijgt in zo'n korte tijd op mekaar is heel groot.

ik weet niet hoe gewend je paarden zijn aan trailer rijden .

een paard dat regelmatig op de trailer staat heeft het wat gemakkelijker dan een paard wat bijna nooit op de trailer staat.

stop elke 2 uur om water aan te bieden, het gevaarlijkste bij zo'n lange rit is uitdroging.
omdat het energie vergt voor een paard om zo'n rit te maken is het verstandig om ervoor te zorgen dat ze zowieso wat te knabbelen.

verder kun je aan het water wat siroop (aanmaaklimonade) toevoegen, dit mengt goed, de meeste paarden vinden het lekker en de suikers bieden toegevoegde energie.

stop elke 4 uur minimaal 15 minuten waarbij je de trailer stil laat staan zodat ze even een pauze hebben voor hun spieren.
(immers paarden moeten hun spieren gebruiken om in everwicht te blijven)

als je na 12 uur aankomt, gooi ze dan niet gelijk los, de kans op blessures of spierproblemen is groot omdat ze vrij verkrampt stil hebben gestaan.
ga iig minimaal een kwartier met ze rondstappen (of in een stapmolen) en laat ze daarna los of zet ze evt. op stal

en daarnaast is het niet enkel belangrijk voor je paarden om elke 4 uur even te stoppen maar ook voor jou, er is niets voor niets een rijtijdenwet voor vrachtwagenchauffeurs.
strek zelf ook lekker de benen, dan komen jullie allemaal goed aan Knipoog

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 13:42

Bedankt voor de tips, daar heb ik echt wat aan Lachen

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:43

Paarden mogen 24 uur op de auto staan daarna is een verplichte rust van 12 uur nodig. Maar laat ze op de auto staan en ga niet onder weg eraf halen. Geef ze na een paar uur water en geef ze dan evt nat hooi. Niet tijdens het rijden maar tijdens het stilstaan.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:34

Chronos schreef:
Paarden mogen 24 uur op de auto staan daarna is een verplichte rust van 12 uur nodig. Maar laat ze op de auto staan en ga niet onder weg eraf halen. Geef ze na een paar uur water en geef ze dan evt nat hooi. Niet tijdens het rijden maar tijdens het stilstaan.

Verplichte rust van 24 uur sinds 2007..

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:12

Ik zou in ieder geval zorgen voor veel hooi om te eten en veel drinken onderweg, dat maakt het voor de pony's al een stuk aangenamer. Probeer van tevoren ook ritjes met de trailer te maken na leuke dingen, zodat je pony's denken als ze een trailer zien: "jippie, we gaan weer iets leuks doen". dat schilt een hoop met inladen.

Onderweg zou ik een paar keer stoppen om te wandelen of te laten grazen...
en als ze zijn aangekomen even een dagje rust

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:30

Denken, vinden, zou doen.
Weet je, hier http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 001:NL:NOT staat een dokument is diverse talen en bestanden waarin precies staat wat de EG richtlijn 1/2005 omtrent dierenvervoer inhoudt, inkl rij- en rusttijden voor de dieren. Dit is de wet, hier moet je je naar richten. Wat iedereen hier denkt en vindt is daar ondergeschikt aan.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:06

ikke schreef:
Weet je, hier http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 001:NL:NOT staat een dokument is diverse talen en bestanden waarin precies staat wat de EG richtlijn 1/2005 omtrent dierenvervoer inhoudt, inkl rij- en rusttijden voor de dieren. Dit is de wet, hier moet je je naar richten. Wat iedereen hier denkt en vindt is daar ondergeschikt aan.

Ikke, dit is een oud document.
De regels zijn erg veranderd sinds 2007 en ik raad je dus ook
aan om een document van 2007 door te lezen in plaats van een document uit 2004.

Het is ook zo dat de RVV langskomt voor én na de reis om de gezondheid van het
paard te controleren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:05

Chocotof schreef:
ikke schreef:

Ikke, dit is een oud document.
De regels zijn erg veranderd sinds 2007 en ik raad je dus ook
aan om een document van 2007 door te lezen in plaats van een document uit 2004.

Het is ook zo dat de RVV langskomt voor én na de reis om de gezondheid van het
paard te controleren.

Doe mij dat dokument van 2007 dan eens.
Ik heb twee maanden geleden nog contact gehad met de gezondheidsdiest voor dieren, omtrent de eisen van dierenvervoer en zij verwezen mij naar DIT dokument.
Ook als je bij www.overheid.nl gaat zoeken op dierenwetgeving, dan komt DIT dokument naar voren (daar komt het namelijk ook vandaan!!)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:50

Ikke: Via google is aan een document uit 2007 te komen.
Heb geprobeert het te zoeken voor je maar kan het even niet vinden. Op de website van de RVV stond het nieuwe document ook.

In 2006 werden de oude regels nog gehandhaafd en dat was een stuk minder streng.
Er zijn een aantal dingen drastisch verandert in januari 2007
waardoor transport vanuit Spanje naar Nederland zelfs erg moeilijk werd.

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:56

Doorrijden, af en toe stoppen, paard in de trailer laten en gewoon even hooi en water geven en weer verder, als hij uit de trailer is en er weer in moet is dat veel meer gestress;)