wel of niet bloedpaard veulen kopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Re: wel of niet bloedpaard veulen kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:10

Daar staan er ndd onwijs veel. Er loopt volgens mij? ook altijd een hengst bij (zoals ik bij sommige heb gezien) , en voor zover ik weet worden ze gewoon verkocht en niet geslacht. en waarom niet kopen er is verder niks mis mee, alleen de moeders wordt bloed afgetapt

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:03

Er word 1 buisje bloed per drachtigheid afgetapt.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:08

Oja, naar wat de boer op de boerderij waar ik sta me altijd zegt, kan ik jullie zeggen dat veulenvlees niet eetbaar is. Althans, helemaal niet smakelijk is en dus ook niet verkocht wordt. Het is namelijk een en al spier, geen malsheid etc. Ik ben zelf vegetariër dus spreek hier enkel uit wat ik hoor van de boer. (Hij vindt het zo leuk om me af en toe wat boerse wijsheid bij te brengen)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:13

moeshie schreef:
Oja, naar wat de boer op de boerderij waar ik sta me altijd zegt, kan ik jullie zeggen dat veulenvlees niet eetbaar is. Althans, helemaal niet smakelijk is en dus ook niet verkocht wordt. Het is namelijk een en al spier, geen malsheid etc. Ik ben zelf vegetariër dus spreek hier enkel uit wat ik hoor van de boer. (Hij vindt het zo leuk om me af en toe wat boerse wijsheid bij te brengen)

Pff.. Ik zou van me leven nooit paardenvlees eten. Bewust niet iig.
Ze zeggen dat het in frikandel zit en dat lust ik wel (eet het overigens haast nooit hoor).

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:16

sommige frikandellen wel sommige niet, maar t gaat hier ver der niet om paarden vlees Nagelbijten / Gniffelen t ging hier over t kopen van een bloedpaard/veulen. Trouwens nu ik er zo aan denk bij mij verderop woont iemand die heeft.had ook een bloedpaard met veulen dat was een dartmoortje met een appaloosa veulen echt mooi dinkie

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:36

Citaat:
Er word 1 buisje bloed per drachtigheid afgetapt.

op het bedrijf waar ik vroegah rond liep in IJsselstein ging er 'ietsje meer' bloed uit: gedurende 6 weken, 2x per week (afhankelijk vd grootte van de pony) zo'n 3 tot 4 liter in van die jerrycans die ze van Raak limonade hebben.
Dan werden ze guist gespoten en mochten ze weer bij de hengst tot ze weer drachtig waren, dat ging dus 2 x per jaar bij de meeste merries zo.
De veulens waren gewoon te koop en wie ze wilde kopen die mocht dat en de rest ging naar de markt, veel merrie veulens werden aangehouden om later ook als bloedmerrie te fungeren.
Er werd inderdaad met forrest hengsten met papier gedekt.
Wij manege-penny-meisjes hielpen dan met vasthouden en halen/brengen vd pony's. Ik begreep toen (of het zo is weet ik niet) dat het voor Pavo fertile was en dat er een proef werd gedaan met beta-caroteen en of dat invloed had op de vruchtbaardheid, ze kregen dus ook veel wortels gevoerd. Ook ging het verhaal in de rondte dat het voor make-up werd gebruikt.

maar on topic- als je het een mooi veulen vindt gewoon kopen! het veulen heeft er niks van geleden.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 17:37

wat ik allemaal lees is erg veel informatie.. maar merk nog steeds veel verschillende verhalen haha,, het zijn echt veel verschillende dingen waarvoor de gebruikt word een vind het zielig de ander niet.. ik vind bijde.. hoor er echt zoveel verschillende dingen over dat het moeilijk bijna word en iets te geloven.. het word nou zoiets als eerst zien dan geloven Tong uitsteken ,, maar echt bedankt allemaal nou maar hopen op een verhaal waar alle waarheid in staat en waardoor de onduidelijkheid weg zal zijn.. denk ook dat op verschillende plekken de paarden ook voor verschillende dingen gebruikt zou worden..

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:06

PrinsesJ: als je wil horen hoe het allemaal in elkaar steekt moet je me hoefsmid vragen.
En als je er ééntje koopt, wil je er dan ook op rijden? Want ze zijn wel erg 'klein'.

Tot morgen Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:08

Op een veulen kun je niet rijden Clown

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:45

Mijn veulen komt ook daarvan, ze is daar geboren en kort daarna heeft een meisje haar moeder gekocht en ik weer van haar het veulen.
Deze man heeft haar gewoon laten chippen en haar moeder ook.
Wij hebben daarna nog wat papierwerk moeten regelen maar gewoon alles ging netjes.
Die paarden leven daar gewoon zoals de paard in het wild lijkt mij en die vind ook niemand zielig.
Je kunt daar gewoon een paard kopen.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 10:04

Sammie schreef:

ik denk ook met up_to_date bedoelt dat de veulens aan de kleine kant zijn dus ook wanneer ze 3 zijn ongeveer wanneer je mag gaan rijden. ze zal niet bedoelen dat je meteen het zadel erop gooit en meteen gaat rijden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:59

PrinsesJ schreef:
Sammie schreef:

ik denk ook met up_to_date bedoelt dat de veulens aan de kleine kant zijn dus ook wanneer ze 3 zijn ongeveer wanneer je mag gaan rijden. ze zal niet bedoelen dat je meteen het zadel erop gooit en meteen gaat rijden.

Nee dat bedoel ik inderdaad niet.
De volwassen paardjes zijn erg klein.