Mijn paard gaat 1 week op proef wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn paard gaat 1 week op proef wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:05

Persoonlijk zou ik het ook niet doen.
Heb ook paarden terug zien komen helemaal verknalt.

Maar als je het wel doet, gewoon de hele mep laten betalen.
Komt het paard terug dan geef je dat geld weer terug.
Uiteraard ff briefje opstellen dat alles in dezelfde staat terug moet komen

kollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:08

ik zal hem zeker laten verzekeren!! Ja

doen wij ook altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:16

naast het volle bedrag en contractje, zou ik het paardje zelf brengen, of in elk geval mee gaan naar de nieuwe locatie

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:30

Ik ben vrijwilliger bij zo'n stichting voor paardrijden voor gehandicapten, laatst hebben we ook een pony op proef gehad.
Het is puur de bedoeling om te zien of de pony/paard geschikt is voor de situatie waar hij in terecht komt.

Ik zal eens een opsomming geven, er wordt gekeken of het paard geschikt is voor de tillift, dit is natuurlijk een heel gevaarte en niet elk paard is hier bomproef voor.

Voor het opstapblok, er zijn wel eens paarden die hier moeite mee hebben, ze moeten stilstaan naast een groot perron zeg maar en ondertussen wordt een gehandicapte met meerdere mensen op het paard getilt of geholpen.

Daarnaast zit niet elke gehandicapte recht op het paard! Scheeft zitten wil veel voorkomen het is ook maar net hoe het paard hier mee omgaat.

Daarnaast is zo'n les best rumoerig, kun je het voorstellen 5 gehandicapten hartstikke blij omdat ze paardrijden en spelletjes doen en wat dressuur rijden!

Verder doen de ruiters wel oefeningen als tenen aantikken, met de armen draaien zonder teugels etc etc. Er loopt natuurlijk wel altijd begeleiding bij, maar zo'n paard moet hier ook kalm opreageren. Ook omdat er soms ook 2 begeleiders mee lopen, dit is afhankelijk van de ruiter.

Daarnaast wordt er natuurlijk veel geaaid, zijn er veel verschillende mensen die het beestje wel aandacht geven en niet iedereen doet dat op een handige manier omdat ze "gehandicapt" zijn. (Eigenlijk vind ik gehandicapt een raar woord)

Er worden echt geen rare dingen mee gedaan met die paarden! Voordat er een gehandicapte op komt rijd eerst een ervaren ruiter zo'n pony/paard wat op proef komt. Omdat er geen risico genomen moet worden door er gelijk een gehandicapte op te laten rijden met bijv. evenwichtsproblemen.

Ik hoop dat ik hiermee een en ander verduidelijkt heb over wat er daarbij kijken komt.

Ik zou als ik jou (de TS.) was wel een contractje opstellen met belangrijke dingen zoals je al aangaf, dat hij gezond is etc. Met de laatste pony die onze stichting op proef had is gewoon het hele aankoopbedrag betaald en kon hij terug als hij niet voldeed en kreeg de stichting het hele bedrag weer terug.
In dat geval zou ik ook gewoon paspoort en papieren meegeven. Ik zou deze niet meegeven als nog niet het hele aankoopbedrag betaald is!

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:34

Ik sluit mij aan bij de meesten voor mij. Ik zou in principe mijn paard ook niet op proef mee willen geven, maar in dit geval begrijp ik wel dat zo'n stichting dat wil.
Ik vroeg me af of de stichting je paard wil laten keuren. Als ze dat gaan doen zou ik het ze voor de proefperiode laten doen zodat iedereen weet dat hij gezond is bij ingang van de proefperiode. Verder zou ik er inderdaad ook de voorkeur aan geven om hem helemaal te laten betalen. Je kunt dan een contract maken dat de koop is gesloten onder de ontbindende voorwaarde dat hij ongeschikt zou zijn voor het doel dat zij voor ogen hebben (gebruik op manege voor gehandicapte ruiters). In datzelfde contract kun je dan opnemen dat hij gezond is op het moment dat zij hem meenemen en dat het risico van eventuele blessures/verwondingen vanaf dat moment op hun overgaat.

Ik heb wel ooit voorbeeldjes van dat soort contractjes op internet zien staan. Als je wil kan ik wel even voor je zoeken.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:38

Mag ik misschien vragen welke stichting? Mijn pony is jaren geleden verkocht aan manege "t Hoefijzer in Zwolle en daar staat ze nog steeds. Ze wordt daar uittekend verzorgd en de mensen daar zorgen heel goed voor hun dieren.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:52

Ik zou het vast laten leggen in een contract.
Je kunt ook kiezen voor de helft aan betalen en de andere helft later als ze het paardje besluiten te kopen.
Dat ook vast leggen in het cotnract, ook evt. een klinishce keuring als die neiuwe mensen dat zouden willen en ook vermelden wat je mee geeft: kleur, maat, merk e.d..
Op zich vind ik 'op proef' een prima zaak, niet iedereen bedondert de boel en niet iedereen gaat te keer op of met jou paardje.
Er zijn er vele die hem/haar normaal behandelen en er normaal mee rijden.
Helaas moeten die nu meestal boeten onder wat een paar verkeerd doen.
Dat is wel heel jammer.
Ik heb er zelf nu eentje op proef en het gaat prima, ik ga er wel normaal mee om, net als ik ozu doen als hij/zij wle van mij zou zijn en dan doe ik ook geen gekke dingen.
Ik heb ook alles vast gelegd in een contract, de helft betaald en als het goed blijft gaan, en hij/zij komt door de klinische keuring dan betaal ik de andere helft.
BEide partijen weten precies waar ze aan toe zijn en ik houd de eigenaar volledig op de hoogte via de mail en telefoon.
Ik ben juist erg blij dat dit zo kan en dat de eigenaar wel dat vertrouwen in mij heeft.

Succes met die van jou!