Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mells

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:11

Mijn vorige paard kon echt niet MET tussenschot in de trailer. Ging liggen op moment dat zij in aanraking kwam met tussenschot. Ik heb schot eruit gehaald en ze stond gelijk een stuk rustiger op de trailer. Ze zoeken toch hun eigen balans en de ene staat nu eenmaal graag breder terwijl de andere steun nodig heeft.

Omdraaien? Als je hem netjes aan beide kanten vastzet zou dat dus niet kunnen en ook geen probleem moeten geven. Gewoon proberen dus hoor, ligt gewoon aan wat je paard prettig vind

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:14

Ik heb mijn paard eigenlijk altijd alleen in een tweepaardstrailer staan, maar wel met tussenschot Ja Omdat er dan ook altijd nog makkelijk een bij kan, en ik dus geen paard wil wat straks niet meer met tussenschot kan staan Vork

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 00:40

Leetjuhh schreef:
Ik vroeg me af hoe jullie tegenover een enkel paard in een tweepaardstrailer zonder tussenschot staan. Wel of geen probleem. Zo ja of nee, graag argumenten waarom!

Koop dan een 1 1/2 paards trailer

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 00:45

Bij ons staan de paarden altijd zonder tussen stuk in tweepaardstrailer. Nooit problemen mee gehad. Simpelweg omdat we dan niet elke keer het schot erin of eruit moeten halen wanneer we merrie met veulen willen vervoeren. En omdat het geen problemen oplevert aangezien het paard aan beide kanten vast staat.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 07:55

MSQuincyTE schreef:
Leetjuhh schreef:
Ik vroeg me af hoe jullie tegenover een enkel paard in een tweepaardstrailer zonder tussenschot staan. Wel of geen probleem. Zo ja of nee, graag argumenten waarom!

Koop dan een 1 1/2 paards trailer

Dat zou ik kunnen doen, maar ik heb nu al een tweepaardstrailer en ik heb ook twee [paarden. Het schot is er uit en het hout daarvan moet vervangen worden, dus kan ik het nu niet gebruiken. Binnenkort heb ik de trailer nodig. Voor mijn ene paard is het geen probleem dat het schot eruit is (immers, voor hem hebben we het schot eruit gehaald), maar voor mijn andere paard weet ik dat niet, daarvoor heb ik hem te kort. Ik ga het daarom van de week eens proberen, kijken hoe dat gaat.

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:05

Ik vroeg me af hoe het gegaan was en hoe je het opgelost hebt?
Er is namelijk iemand in mijn kenniskring die een klein beetje met het zelfde probleem kampt.

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:14

ik heb ook een tweepaardstrailer maar als mijn paard er alleen in gaat haal ik het tussen schot weg en geen enkel probleem hij draaid zich niet om niks en hoe moet die zich trouwns om draaien hij zit aan 2 ketingen vast Haha!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:28

1 paard in een 2 paards trailer MET tussenschot, vraagt naar mijn idee ook stuurmanskunsten. De trailer is dan aan 1 kant meer beladen als aan de andere kant, met bochten nemen, zal de trailer dan ook sneller die kant op hellen.

Ik vervoer mijn pony is een brede 1 3/4 trailer. heb d'r tussen 2 touwen staan, maar ze zoekt toch d'r eigen balans, en dat is bij haar scheeft staan, met d'r kont naar rechts. Ontertussen staat ze rustig hooi te kauwen

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:38

Wij hebben ook een twee-paards trailer en we hebben een tijdje geleden het schot er ook tussenuit gehaald. Het gaat perfect! Ik zet wel het paard aan beide kanten vast. Maar verder stond ze zeker net zo goed als met schot.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:04

Wij doen alles met een tweepaards trailer. Met tussenschot 1 of 2 paarden vervoeren. Zonder tussenschot een merrie vervoeren, die angstig is tegen een kleine ruimte. Zonder tussenschot merrie met veulen vervoeren. Wel hebben we een voorstang en achterstang laten maken die breed genoeg zijn, zodat ze de in de gaten vallen, waar anders een korte stang in valt en aan de andere kant in het tussenschot.
Maar wel alles met beleid.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:50

Citaat:
1 paard in een 2 paards trailer MET tussenschot, vraagt naar mijn idee ook stuurmanskunsten. De trailer is dan aan 1 kant meer beladen als aan de andere kant, met bochten nemen, zal de trailer dan ook sneller die kant op hellen.

dat vergt geen extra stuurmanskunsten hoor, een 2 paards is vrij breed en daarmee wordt het gewicht ook beter verdeeld. Plus je kunt je paard in zn eentje altijd beter links laden omdat de wegen iets afhellen naar rechts ivm afwatering.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:11

Ik heb de paarden nog niet vervoerd...verhuizing is uitgesteld. Ik weet zeker dat mijn schimmel (1.52 hoog) absoluut geen problemen heeft om zonder tussenschot in een ruime tweepaards trailer te staan. Ik rij erg voorzichtig en ik merk dat als ik stil sta, dat hij ongeduldig wordt. Als we rijden hoor ik hem niet en twijfel ik af en toe wel eens of hij echt wel in de trailer staat.
Mijn andere paard weet ik dus niet. Ik ga 4 september naar een osteopaat met hem en dan neem ik de proef op de som en zet hem in de tweepaardstrailer. Ik denk dat het geen problemen op gaat leveren. Ik heb contact gehad met zijn vorige eigenaresse en die vertelde mij dat het geen problemen zou geven om hem zo te vervoeren. Paard is alle gewend...we zullen dus zien...wel fijn om jullie reacties te lezen hoor! Is toch altijd spannend! Ik hou jullie op de hoogte, als ik 4 september geweest ben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:19

Leetjuhh schreef:
Ik heb de paarden nog niet vervoerd...verhuizing is uitgesteld. Ik weet zeker dat mijn schimmel (1.52 hoog) absoluut geen problemen heeft om zonder tussenschot in een ruime tweepaards trailer te staan. Ik rij erg voorzichtig en ik merk dat als ik stil sta, dat hij ongeduldig wordt. Als we rijden hoor ik hem niet en twijfel ik af en toe wel eens of hij echt wel in de trailer staat.
Mijn andere paard weet ik dus niet. Ik ga 4 september naar een osteopaat met hem en dan neem ik de proef op de som en zet hem in de tweepaardstrailer. Ik denk dat het geen problemen op gaat leveren. Ik heb contact gehad met zijn vorige eigenaresse en die vertelde mij dat het geen problemen zou geven om hem zo te vervoeren. Paard is alle gewend...we zullen dus zien...wel fijn om jullie reacties te lezen hoor! Is toch altijd spannend! Ik hou jullie op de hoogte, als ik 4 september geweest ben.

Ik zou het even tevoren proberen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan als het erop aankomt.

Overigens was het in het verleden zo dat je paarden NIET zonder tussenschot mocht vervoeren als er ijzers onder (één van de) paarden zaten. Ik zal eens kijken of dat nog steeds zo is, die wetgeving is wel veranderd.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:06

Vandaag op pad geweest en alles is echt prima verlopen! Het enige verschil is dat je gewoon nog rustiger moet rijden met de trailer. Hij moest ook even wennen aan de trailer, omdat hij die nog niet kende, maar hij liep er keurig in en uit. Tijdens de rit wel de achterflap dicht gedaan, maar ik heb hem nauweliujks gehoord. Mij is het dus erg goed bevallen!

Ik denk overigens niet dat ieder paard het fijn vind met zoveel ruimte.

Ikke, ik ben erg benieuwd naar je bevindingen, ik heb daar namelijk nog niets over gehoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 23:41

ikke schreef:
Overigens was het in het verleden zo dat je paarden NIET zonder tussenschot mocht vervoeren als er ijzers onder (één van de) paarden zaten. Ik zal eens kijken of dat nog steeds zo is, die wetgeving is wel veranderd.

Wat was/is hier de reden van? En hoe zou het dan zitten met 1 3/4 trailers? Mijn trailer is bijna net zo breed als een tweepaards, maar wel ingericht op het vervoer van 1 paard of bijvoorbeeld merrie met veulen. Ook hebben we er weleens 2 shets in gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:14

CCCCorine schreef:
ikke schreef:

Wat was/is hier de reden van? En hoe zou het dan zitten met 1 3/4 trailers? Mijn trailer is bijna net zo breed als een tweepaards, maar wel ingericht op het vervoer van 1 paard of bijvoorbeeld merrie met veulen. Ook hebben we er weleens 2 shets in gehad.

Geen idee wat de reden was, waarschijnlijk risico op verwonding. Ik heb die wetgeving niet verzonnen, hoor.
De wet spreekt nergens over trailermaten. Iets mag of mag niet, hoe groot die trailer is, speelt geen rol. Tegenwoordig worden er wel eisen gesteld aan het minimale beschikbare vloeroppervlak per paard, maar dat is zo gering dat de gemiddelde trailer daar ruim aan kan voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:39

ikke schreef:
Geen idee wat de reden was, waarschijnlijk risico op verwonding. Ik heb die wetgeving niet verzonnen, hoor.

Hihi, nee dat snap ik, maar bijna overal waar het over vervoer, trailers of vrachtwagens gaat, zie ik altijd hele goede inhoudelijke reacties van je staan. Vandaar dat ik dacht dat je wellicht de reden hiervoor ook wel wist Haha!

Eventueel risico op verwonding klinkt wel aannemelijk, wat ik zelf nog bedacht had: Een paard kan minder kracht ontwikkelen als hij minder ruimte heeft om te slaan.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:42

Dit is een ouder topic, maar het lijkt mij nuttiger om hierin verder te gaan dan een nieuw te beginnen...

Aan de mensen die hun paard zonder tussenschot vervoeren in een 2-paardstrailer : hoe maken jullie het paard dan vast?
- enkel links vastklikken met rubber/touw/ketting? - waardoor het paard zich wellicht schuin gaat zetten (of ben ik fout?)
- of links en rechts waardoor het paard in het midden van de trailer staat

Zijn er mensen die een alternatieve opstelling van het schot toepassen? Waardoor het paard bv. schuin op de rijrichting vervoerd wordt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:54

Stellabella schreef:
Dit is een ouder topic, maar het lijkt mij nuttiger om hierin verder te gaan dan een nieuw te beginnen...

Aan de mensen die hun paard zonder tussenschot vervoeren in een 2-paardstrailer : hoe maken jullie het paard dan vast?
- enkel links vastklikken met rubber/touw/ketting? - waardoor het paard zich wellicht schuin gaat zetten (of ben ik fout?)
- of links en rechts waardoor het paard in het midden van de trailer staat

Zijn er mensen die een alternatieve opstelling van het schot toepassen? Waardoor het paard bv. schuin op de rijrichting vervoerd wordt?

Liefst helemaal niet, maar dat kan niet met elk paard Haha!
Ik heb het eens op de vrachtwagen gedaan (mijn oude was tweepaards, in rijrichting) en toen het paard alleen links vast gezet. Het paard ging inderdaad wat scheef staan (kont naar rechts) maar stond verder als een blok. Dit was overigens een ervaren paard, dat maakt wel uit.
Daarnaast is het natuurlijk nog meer van belang om als chauffeur te weten waar je mee bezig bent. Het paard kan makkelijker omstorten bij een ongelukkige manoevre.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:18

Het gaat om een ervaren paard dat altijd in een grote vrachtwagen vervoerd is. In de 2-paardstrailer met volledig houten schot trapt hij tot het schot onderaan scheef staat... Heb nu het advies gekregen het schot volledig weg te nemen en hem zo te vervoeren.
Het paard zal het wel ok vinden, ik moet nog wennen aan de gedachte...

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 12:16

Ik heb de paarden altijd tussen twee stevige kettingen gezet. Hij heeft genoeg bewegingsvrijheid, zodat hij bij het hooi kan en ook een beetje achterom kan kijken. Ze staan alletwee eigenlijk niet scheef, maar keurig recht.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:37

Mijn paard heeft al en gruwelijke hekel aan 1,5paards trailers omdat ze het schot dan mist. In een 1,5 paards gaat ze links tegen de wand aan staan.
Ik heb er dus liever wel een schot in, want dan staat ze makkelijker en rustiger. Als ze niet klem staat gaat ze links tegen de wand leunen en 'zitten'/hangen op de achterstang. Lijkt me toch niet dat ze dat doet omdat ze het zo fijn vind om niet goed klem te staan.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 16:25

En zo zie je maar, ieder paard is anders!

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:00

Mijn paard loopt absoluut geen 1 of 1.5 paardstrailer in, dit ondanks een aantal laadtrainingen. Hij heeft 'steun' aan de ruimte van een tweepaardstrailer. We zetten hem met een ketting aan de ene kant en een touw aan de andere kant goed vast. Levert verder geen problemen op.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:03

Zaterdag gaat mijn tinker op een 2 paards trailer zonder schot. Mijn vriend is een rustige rijder dus dat scheelt. Vraagje: bevestig ik die kettingen rechtstreeks aan het halster. En waar hangen jullie het hooinet, gewoon aan de voorste stang?