Verzekeringsvraag: lesgeven met eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Squit

Re: Verzekeringsvraag: lesgeven met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:08

zij ging dr diploma halen ervoor..
maar zij geeft nu les op een luxe manege he..
das anders misschien wilde die man dat daarom wel..
als ik dr spreek zal ik het nog is even aan dr vragen..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:08

pff dat weet ik niet, maar dat zou wel heel goed zo kunnen zijn, dat zou je na moeten gaan bij de maatschappijen.
Maar het klink wel heel aannemelijk dat je bevoegd moet zijn, voor je ook verzekerd kunt worden. Als zijnde een bedrijf dan he. anders is het risico voor de maatschappijen dat ze moeten uitbetalen te hoog.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:12

ja, want ze is het wel na gegaan want de man van de manege wilde het niet betalen hahaha
vind ik ook niet zo gek hoor, maar ze had wel gelijk een bijbaantje naast dr gewone werk en ze kan nu meer vragen omdat je bevoegd bent..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:36

Duke schreef:
LDRD schreef:
Dat maakt wel uit.
Je moet de aansprakelijkheid even los zien van de verzekering.
Jouw AVP dekt jouw hoedanigheid van particulier. Doe je activiteiten niet in hoedanigheid van particulier dan is dat niet gedekt dus.

Maar wanneer zijn je activiteiten niet in hoedanigheid van particulier? Is er niet een bepaald bedrag dat je belastingvrij mag bijverdienen als particulier? Ben je met 2x een uurtje lesgeven in de week een manege?

Het gaat niet om bedragen, maar om een particulier of bedrijfsmatig karakter. De scheidslijn daartussen is lastig. Daarom moet je vragen bij je AVP verzekeraar hoe zij erover denken.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:42

Even in eenvoudige termen, je mag wel een bepaald bedragje belastingvrij bijverdienen ja, maar dan ben je geen bedrijf en kun je dus geen bedrijfsverzekering afsluiten.

Ze zou wel eens kunnen duiken in het worden van stichting, waar mensen aan kunnen doneren. misschien is dat gunstiger. maar die verzekering blijft hetzelfde hoor.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:22

Ik bel mijn verzekeraar op en als ik het heb uitgepluist, zal ik mijn bevindingen hier neerzetten. Iedereen bedankt voor het meedenken en reacties.

Eén ding is zeker: als niemand mij zekerheid kan garanderen, stop ik met mijn lesgeefuurtjes. Ik wil geen risico's lopen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:36

mag ik je wat dat betreft nog een adviesje geven, bel een goede assurantieadviseur ipv je verzekeringsmaatschappij, die helpen vaak sneller en beter dan je eigen maatschappij en dat kost je ook niks.
Zij zoeken het dan voor je uit en als ze iets vinden sluiten ze ook voor je.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:54

Niet mee eens, bel gewoon je eigen AVP verzekeraar dan heb je het uit de eerste hand. Het is helemaal niet gezegd dat je apart wat hoeft te sluiten. Met alle respect, maar op dit terrein is de doorsnee tussenpersoon onvoldoende geinformeerd. Je hebt gewoon een heel specifiek advies nodig.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:38

een assurantie tussenpersoon kan het juist helemaal voor je uitpluizen, verzekerings maatschappijen hebben ten eerste geen zin om iets voor je uit te zoeken, omdat dat hun taak niet is (logisch) en als ze al iets doen praten ze alleen voor zichzelf en niet voor anderen.
Dat specifieke advies, daar moet dus de tijd voor genomen worden en dat is nu juist wat de baan van zo'n adviseur is en niet die van een klantenservice van een maatschappij (want daar kom je geheid als klant gewoon terecht)

maargoed daar denken verschillende mensen verschillend over en dat wordt een eindeloze discussie en daar gaat het hier niet om.

edit; spelling

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:28

Ik begrijp precies wat je bedoelt,wij gaan met mensen op onze paarden het bos in en ook wij hebben ons hier natuurlijk in verdiept...
We hebben wel een extra verzekering voor als iemand anders met ons paard een ander wat aandoet maar de persoon zelf tekent bij ons een eigen risicoverklaring en onder de 18 door ouders/voogd getekend dit op advies van verschillende verzekeringen omdat een bedrijfsmatige aansprakelijkheidsverzekering niet haalbaar voor ons zou zijn met maar 3 paarden...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:31

B10 schreef:
We hebben wel een extra verzekering voor als iemand anders met ons paard een ander wat aandoet maar de persoon zelf tekent bij ons een eigen risicoverklaring en onder de 18 door ouders/voogd getekend dit op advies van verschillende verzekeringen omdat een bedrijfsmatige aansprakelijkheidsverzekering niet haalbaar voor ons zou zijn met maar 3 paarden...

Besef wel dat zo'n overeenkomstje van weinig waarde is als er echt wat gebeurd!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:03

Ben weer iets wijzer geworden. Ik ben uitgebreid te woord gestaan door de 'glasheldere' verzekering waar ik mijn verzekeringen heb afgesloten.

Als je kan aantonen dat de verdiensten de kosten niet dekken en het op hobbymatige wijze lesgeven is binnen de familie en kennissenkring, is het gedekt door de AVP. Zodra er echter een advertentie is gezet (op bv marktplaats) dan heb je de inentie aangegeven meer te willen dan alleen hobby (je kan immers niet aantonen of je 1 of 30 klantjes hebt) en dus ben je bedrijfsmatig bezig. Dus zolang je binnen je eigen kennissenkring blijft en een kleine vergoeding vraagt, is het gedekt door de AVP.

Mijn verzekeringsmaatschappij doet geen bedrijfsverzekeringen. Zij hebben mij doorverwezen naar Hippo Paardenverzekering. Bij hun kun je dit verzekeren. Daar heb ik een mailtje naar gestuurd. Ik zal mijn verdere bevindingen hier weer neerzetten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:45

Glashelder inderdaad Haha! .

Dus wel aansprakelijk als er wat gebeurd, maar niet verzekerd. Knipoog

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:54

LDRD schreef:
Glashelder inderdaad Haha! .

Dus wel aansprakelijk als er wat gebeurd, maar niet verzekerd. Knipoog

Ja idd, tenzij aangetoont kan worden dat het de schuld van de bereider is (paard uit verdediging gehandeld, maar dat is zo vaag). En je bent dus wel vezekerd als het gratis is of je tegen kleine vergoeding iemand uit kennissenkring of familie laat rijden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:23

Toch is het zo dat een ieder het beste zijn eigen maatschappij hierin om duidelijkheid te vragen, ondanks jouw antwoord. Omdat dit een interpretatie van polisvoorwaarden is, kunnen andere verzekeraars hier heel anders over denken.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:40

LDRD schreef:
B10 schreef:

Besef wel dat zo'n overeenkomstje van weinig waarde is als er echt wat gebeurd!

Volgens de verschillende verz maatsch. die we hierover gebeld hebben zijn we hier (gelukkig) voldoende tegen gedekt mits we maar die overeenkomst laten tekenen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:09

B10 schreef:
Volgens de verschillende verz maatsch. die we hierover gebeld hebben zijn we hier (gelukkig) voldoende tegen gedekt mits we maar die overeenkomst laten tekenen.

Dan hebben ze je niet goed voorgelicht. Bel van een willekeurige maatschappij de letselafdeling en leg je vraag daar maar eens voor, daar zitten de mensen die het kunnen weten.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:27

LDRD schreef:
B10 schreef:

Dan hebben ze je niet goed voorgelicht. Bel van een willekeurige maatschappij de letselafdeling en leg je vraag daar maar eens voor, daar zitten de mensen die het kunnen weten.

Helaas ben ik het helemaal eens met LDRD. Zelf ben ik assurantie tussenpersoon en uit ervaring weet ik dat een acceptant ( lees er komt geld binnen als de polis wordt gesloten ) de polisvoorwaarden op een andere wijze kan vertalen dan de schade behandelaar ( lees er moet betaald worden ).
Echter als er een specifieke risico verzekering is gesloten door B10,waarbij men een verklaring moet ondertekenen dat men niet opzettelijk schade zal toebrengen, dan kan die inderdaad dekking verlenen. Ik vraag me alleen af hoe hoog het eigen risico is in dit soort polissen. En ben ik benieuwd of het je gaat lukken dit eigen risico te verhalen op de ruiter in geval van schade.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 09:44

@Sonjaja, volgens mij doel jij op hoe een paardeneigenaar de schade kan verhalen als een derde (ruiter) schade toebrengt. Klopt dat? Maar mijn vraag was: ik geef les, met mijn eigen paard, op mijn eigen terrein, aan derden. Wat als de ruiter valt en bv een dwarslesie heeft? Als de verz.mts van die persoon moeilijk wil doen, kunnen ze de schade op mij verhalen. Hoe kun je je hiervoor verzekeren?

Mijn verzekering heeft gezegd dat het tekenen van een eigen risicoverklaring niet rechtsgeldig is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:55

Even nog een keer in een notedop:

Als eigenaar (bezitter) ben je meestal aansprakelijk voor schade door jouw dieren.

Dit geldt ook voor eventueel letsel aan ruiters die het paard berijden. Een overeenkomst opstellen met de betreffende ruiter waarbij je deze aansprakelijkheid uitsluit heeft geen zin omdat de rechter hierover al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst onredelijk bezwarend is en dus zijn werking mist.

Dit maar even voor de duidelijkheid.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:13

Duke schreef:
@Sonjaja, volgens mij doel jij op hoe een paardeneigenaar de schade kan verhalen als een derde (ruiter) schade toebrengt. Klopt dat? Maar mijn vraag was: ik geef les, met mijn eigen paard, op mijn eigen terrein, aan derden. Wat als de ruiter valt en bv een dwarslesie heeft? Als de verz.mts van die persoon moeilijk wil doen, kunnen ze de schade op mij verhalen. Hoe kun je je hiervoor verzekeren?

Mijn verzekering heeft gezegd dat het tekenen van een eigen risicoverklaring niet rechtsgeldig is.

Er bestaan losse risico verzekeringen waar je deze schades wel op gedekt kunt krijgen maar de premies zijn zo hoog dat ze voor mensen zoals jij meestal onbetaalbaar zijn. Je geeft maar een paar lesjes per week en dekt daar waarschijnlijk net je eigen kosten mee. Als je dan ook nog die dure premie erbij moet gaan betalen zul je verlies lijden. Dat is het grote probleem. Zoals al eerder vermeld dekt je AVP deze kosten niet. En dat het tekenen van een eigen risicoverklaring niet rechtsgeldig is klopt inderdaad met de voorwaarden van de AVP. Echter op de losse risico verzekering zou er wel een overeenkomst kunnen worden getekend door diegene die les heeft dat indien er schade is het eigen risico dat in de polis bepaalt is door de lesnemer voor eigen rekening wordt genomen.
Echter indien jij zo'n polis zou sluiten zou je je lesgeld flink moeten verhogen om kosten dekkend te kunnen blijven lesgeven.
Rialto is een maatschappij die met deze risico verzekeringen werkt. Echter ze zullen waarschijnlijk eerder zo'n polis verstrekken aan een bedrijf dan aan een particulier.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:25

Sonjaja schreef:
Er bestaan losse risico verzekeringen waar je deze schades wel op gedekt kunt krijgen maar de premies zijn zo hoog dat ze voor mensen zoals jij meestal onbetaalbaar zijn. Je geeft maar een paar lesjes per week en dekt daar waarschijnlijk net je eigen kosten mee. Als je dan ook nog die dure premie erbij moet gaan betalen zul je verlies lijden. Dat is het grote probleem. Zoals al eerder vermeld dekt je AVP deze kosten niet. En dat het tekenen van een eigen risicoverklaring niet rechtsgeldig is klopt inderdaad met de voorwaarden van de AVP. Echter op de losse risico verzekering zou er wel een overeenkomst kunnen worden getekend door diegene die les heeft dat indien er schade is het eigen risico dat in de polis bepaalt is door de lesnemer voor eigen rekening wordt genomen.Echter indien jij zo'n polis zou sluiten zou je je lesgeld flink moeten verhogen om kosten dekkend te kunnen blijven lesgeven.
Rialto is een maatschappij die met deze risico verzekeringen werkt. Echter ze zullen waarschijnlijk eerder zo'n polis verstrekken aan een bedrijf dan aan een particulier.

Schade aan wie of wat bedoel je hier? Schade door lesser met paard aan derden en/of schade aan de lesser?

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:46

LDRD schreef:
Sonjaja schreef:
Er bestaan losse risico verzekeringen waar je deze schades wel op gedekt kunt krijgen maar de premies zijn zo hoog dat ze voor mensen zoals jij meestal onbetaalbaar zijn. Je geeft maar een paar lesjes per week en dekt daar waarschijnlijk net je eigen kosten mee. Als je dan ook nog die dure premie erbij moet gaan betalen zul je verlies lijden. Dat is het grote probleem. Zoals al eerder vermeld dekt je AVP deze kosten niet. En dat het tekenen van een eigen risicoverklaring niet rechtsgeldig is klopt inderdaad met de voorwaarden van de AVP. Echter op de losse risico verzekering zou er wel een overeenkomst kunnen worden getekend door diegene die les heeft dat indien er schade is het eigen risico dat in de polis bepaalt is door de lesnemer voor eigen rekening wordt genomen.Echter indien jij zo'n polis zou sluiten zou je je lesgeld flink moeten verhogen om kosten dekkend te kunnen blijven lesgeven.

Schade aan wie of wat bedoel je hier? Schade door lesser met paard aan derden en/of schade aan de lesser?

De losse risico verzekering die ik bedoel dekt schade aan en/of door de lesser aan lesser of derden. Vandaar die toren hoge premies.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:55

Toch volg ik dat niet helemaal.

Beschik jij over polisvoorwaarden van zo'n verzekering?

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:08

is aangepaste polis die is op te vragen bij Rialto. heb er zelf nooit 1 gesloten maar van collega in het vak door gekregen. je moet dan denken aan premies van rond de 1600 euro per jaar ex. kosten. beetje prijzig voor de TS lijkt me