Bang om paard aan te schaffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Bang om paard aan te schaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:24

Ik wilde al 22 jaar een eigen paardje.
Nu heb ik eindelijk de knoop door gehakt..
Kennis doe je op in de loop der jaren..
En als er wat is is het toch niet te voorspellen, voor hetzelfde geld is er nooit iets mee aan de hand..

Het is vaak wel zo, hoe meer kennis je hebt, hoe eerder je in grijpt als er iets is.. bv een mokgeval..
Er zijn mensen die gelijk de DA bellen, puur uit onwetendheid, maar dit is bv helemaal niet nodig als je weet wat mok is en doet.. Even ter voorbeeld..

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:54

Ik heb in 2004 een jaarling merrie gekocht na lang wikken en wegen, een schat van een paard en ik heb er geen moment spijt van gehad....Echter mei dit jaar kreeg ze koliek, het was vrij ernstig en ze moest naar de kliniek, daar wouden ze haar opereren, maar tijdens de operatie kwamen ze erachter dat ze niet meer voor haar konden doen....
Ze hebben haar laten inslapen....Dat is iets wat ik niemand gun, je gaat je zo hechten aan dat beestje...

Toen schreeuwde ik ook heel hard dat ik geen paard weer wou..
Maar nu heb ik sinds zaterdag een nieuw paard, ik ben er echt super blij mee, maar vond het ook heel eng,,, Ben echt als de doods dat hij een verborgen gebrek heeft ofzo of ziek wordt..
Maar ik probeer er wel van te genieten want niets kan tippen aan een eigen paard, de band die je ermee opbouwt en alles wat je er voor terug krijgt.
Ik weet uit ervaring dat je door diepe dalen kunt gaan, maar ik vind het allemaal de moeite waard want zo'n band krijg je nooit met een paard van een ander....

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:30

Hoi,

Ik herken dat helemaal. Ik ben op dit moment ook voorzichtig op zoek naar een leuk paard voor de "magische klik", ik ben nu 34 dus koop ook waarschijnlijk (hopelijk) maar 1 keer een paard dat tot zijn/haar einde bij ons blijft. Waar we hem/haar willen stallen weten we al (hier staat ook de pony van onze kinderen) maar ik blijf maar twijfelen:
- ga ik het qua tijd redden (kijk op MP naar de advertenties 'paard te koop' de meeste beginnen met 'wegens tijdgebrek')
- financieel...wat als mijn man zijn baan kwijtraakt, voor de kinderen werkten wij allebei maar nu dus afhankelijk van 1 inkomen.
-Wat als het dier ziek wordt?
-Wat als de pensionstalling ermee ophoudt en je ineens genoodzaakt bent om veel duurder/verder weg te staan.

wat als...wat als...wat als....mijn oplossing? Ik kijk heel voorzichtig rond, zonder haast en in de tussentijd rijd ik een heel leuk bijrijdpaard.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:53

ik herken het ook. Wilde al zolang ik me kan herinneren een eigen paard, vanaf mijn 12e verzorgpony's en paarden gehad, en ben nu 24 en heb afgelopen februari mijn eerste paardje gehad. Ik zeg gehad, want het was een veulentje dat ik bij de merrie van een vriendin gefokt heb, dat helaas na anderhalve dag is overleden. Dramatisch...

Nu is haar tweejarige halfzusje van mij, en hoewel ik nooit had gedacht dat ik me zo snel weer aan een ander paard kon hechten, ben ik dolgelukkig met haar. Ik kan me een leven zonder paard niet voorstellen. Het gevoel van een verzorg of leasepaard is gewoon heel anders en weegt niet op tegen een 'eigen' paard.

Door wat er gebeurd is ben ik extra bezorgd, maar je kunt niet alles uitsluiten. Het is ook gewoon mazzel hebben. Zorg dat je mensen met kennis van zaken om je heen heb, bereken of het financieel uitkan en neem de tijd om paarden uit te proberen en te zoeken. Ga daarbij niet alleen op je buikgevoel af maar ook op je nuchtere verstand. Ben niet bang om te vragen, te lezen en te leren. Zolang je voor ogen houdt dat je nog niet alles weet en je wilt leren, kom je volgens mij een heel eind. Bovendien zijn de meeste paarden de kwaadste niet, ze zien veel stomme acties van hun eigenaren door de ving.. ehm.. hoeven Haha!

Naast alle zorgen wegen alle voordelen gewoon veel zwaarder dan de nadelen. Ze zeggen niet voor niets 'eigen paard is goud waard'! Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:06

Je kunt ook wel blijven piekeren over: wat als...

Maar als ze zo gaat denken zal er nooit een paard komen want dan is het nooit goed genoeg..!

Ik kan mijn paard goed onderhouden, en ik denk maar zo, als er iets gebeurd zien we wel weer verder..
Natuurlijk komt mijn paard op de eerste plaats!! Maar stel dat ie geopereerd moet worden, is er financieel best een eind aan te knopen..

Het is ook maar net hoe je instelling is..

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:08

Ik herken het ook wel.

Heb vroeger altijd samen met mn opa halflingers gehad. Nu is mijn opa reeds een tweetal jaar overleden, en ik vond het ook best een enge stap om 'alleen' een paard te kopen.

Maar ik heb het toch gedaan en heb er ondertussen 2 Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:10

Ik kon mijn paard al een aantal jaartjes en ze zou naar de slager gaan, behalve als wij haar wouden kopen. Wij hebben haar dus gekocht na 3 dagen overleggen, praten en nog eens dingen checken en alles watje erbij komt kijken als je een paard gaat kopen. We hebben haar nu 4 jaar en het gaat super!

Mijn moeder denkt ook nog wel eens ''stel dat....'' maar mijn vader is weer makkelijker en die heeft meer zoiets van''we zien wel wat er gebeurt'' er is nog niks gebeurd wat echt dramatisch was. Ze is 2 keer kreupel geweest in 4 jaar tijd, 1x doordat een inval hoefsmid een nagel verkeerd sloeg Koe en 1x omdat ze last scheef liep.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:47

femmefatale1 schreef:
Je kunt ook wel blijven piekeren over: wat als...

Maar als ze zo gaat denken zal er nooit een paard komen want dan is het nooit goed genoeg..!

Ik kan mijn paard goed onderhouden, en ik denk maar zo, als er iets gebeurd zien we wel weer verder..
Natuurlijk komt mijn paard op de eerste plaats!! Maar stel dat ie geopereerd moet worden, is er financieel best een eind aan te knopen..

Het is ook maar net hoe je instelling is..

Het heeft m.i. niet alleen met instelling te maken. Ik weet natuurlijk niets van jouw persoonlijke situatie maar wij hebben een gezin met drie kleine kinderen (en die komen bij ons altijd op de eerste plaats), hun pony, ik studeer weer...je hebt een hypotheek etc. etc. Als ik nog alleen was geweest met mijn toenmalige baan had ik er niet lang over na hoeven denken...relatief "eenvoudig" met alleen verantwoordelijkheid naar het paard en mijzelf.

Ik wil gewoon zeker weten dat ik het paard niet tekort doe maar ook mijn gezin en dierbaren niet omdat ik mijn eeuwige wens wil vervullen. Misschien komt het paard er bij mij inderdaad nooit en blijf ik tevreden fungeren als bijrijdster en misschien verhuizen we over 5 jaar naar Ierland en beginnen een tinker-ranch Knipoog Haha!...wie weet...de voorpret brengt mij ook al veel plezier Haha!

marielle538

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 05:59

Mijn persoonlijke situatie is dat ik samenwoon en een eigen huis heb (dus ook een hypotheek) Ik heb (nog) geen kinderen, maar ik werk wel fulltime en ik wil mijn paard sowieso niet op een all-in pensionstalling hebben staan. Ten eerste niet vanwege de kosten en tweede zeg je dan veel sneller 'ik heb vandaag ff geen zin om te gaan, dus ik ga maar niet' want er wordt toch voor je gemest.
Op zich houden we aan het eind van de maand genoeg geld over voor de maandelijkse kosten, maar er moet ook wel een poje aangelegd worden voor als hij wat mankeert en er moet een dierenarts bij komen.
Ik wil namelijk wel alles goed doordacht hebben Haha!

Groetjes

Flowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:17

Als je het financieel aan kunt, zou ik gewoon een paard gaan kopen als je dat wilt. Verder moet je ook een beetje geluk hebben, het ene paard heeft nooit wat en de ander kwakkelt continue met zijn gezondheid....

Succes!

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:18

je kan het vragen aan stalgenoten enzo????

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:05

Ik heb een paar jaar lang jonge paarden opgeleid en verzorgd.
Kreeg steeds toch een band met enkele van die dieren, terwijl ze telkens weer verkocht werden.
Deed telkens zeer en ik ben er mee gestopt omdat ik niet telkens weer het paard wilde kwijtraken.

Na een paar jaar ben ik gaan sparen en heb ik mijn eigen paard gekocht. Ik wist dus van te voren wat het inhield, qua zorgen enz.

Elk dier/mens kan wat krijgen, dat weet je helaas nooit van te voren Lachen
Maar laat dat je niet tegenhouden om geen paard aan te schaffen Lachen

giekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:41

Mijn eerste woord wat ik zei was niet mamma of pappa maar: paard. Later zat ik als kind achterstevoren op een stoel waaraan ik een koord had gebonden die de teugels moesten voorstellen. Uren zat ik op mijn "paard" te dromen dat ik door weilanden aan het draven was. Soms viel ik zelfs van mijn stoel af omdat hij bokte.
Als je net zo graag als ik een eigen paard wilt hebben, zal je vanzelf zo creatief worden om voor alle eventuele problemen en bezwaren een oplossing te zoeken.
Ik heb nu 3 paarden en ben er nog steeds superblij mee.
Natuurlijk moet je het financiëel op kunnen brengen maar verder niet teveel over tobben en gewoon van genieten!!!!