Hoeveel vragen aan een bijrijd(st)er ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Re: Hoeveel vragen aan een bijrijd(st)er ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:06

Maanling schreef:
Het is best moeilijk, ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Zodra ik een pony gevonden heb wil ik ook een bijrijder voor een paar keer per week. Dit ivm tijd (een paar avonden 'vrij' is toch wel heel handig ivm andere huisdieren en vriend en huishouden enzo) en een paar tientjes extra per maand zijn ook zeer welkom gezien het dure leven van vandaag.

Moet je dan geld vragen voor iets waarmee je een dienst wordt bewezen is dan ergens hierboven de vraag. Nou, ik zie het alsvolgt: iemand wilt graag rijden en huurt feitelijk het paard en de spullen van mij. Ja, daar mag best wat voor betaald worden. Zo werkt het toch in het leven?

Ik wilde 75,- of 85,- vragen voor 2x per week. Maar dan mag wel alles met het paardje gedaan worden, behalve alleen naar buiten. Wel samen met iemand.

Voor dat geld kan ik dus ook 2 dagen in de week een paard huren, mag ik dan alles mee en ook nog eens alleen naar buiten. Hierbij komt dat jij hiermee ook geholpen bent, jij zegt die tijd nodig te hebben ivm andere zaken. Je verleent elkaar dus een wederzijdse dienst...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:46

hangt er helemaal vanaf, persoonlijk vind ik als iemand 3 keer per week op je paard rijdt er best wat tegenover mag staan, de boxhuur loopt tenslotte ook door. Maar dit is een andere discussie die al een aantal maal gevoerd is en waar mensen (waaarvan ik denk dat het erg regionaal gebonden is) verschillend over denken. TS kan de boxhuur betalen, dus dat is het probleem niet.

Probleem een is dus iemand te vinden die bereid is te betalen voor rijden van jouw paard. Iemand die trouw komt en goed voor het paard zorgt. Ik zou niet teveel vragen, maar informeer eens bij andere mensen op stal met bijrijders, vraag eens hoe die het (financieel) hebben geregeld.
Het hangt er ook vanaf wie je als bijrijder hebt, heb je iemand die praktisch beginner is zou ik er andere afspraken mee maken dan een ruiter die al veel (wedstrijd) ervaring heeft en jou paard dus ook nog wat kan leren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:50

Vind het moeilijk hoor....en 50 eurie in de maand ook wel een maximum voor 2x rijden per week.De vraag is idd wat er tegenover staat.Moeten er lessen gevolgt worden,wedstrijden of alleen maar een beetje keutelen in de bak.
Mijn 1e paard daar had ik ook 2 bijrijders voor,1 zat al bij het paard en deed de zaterdag en de andere...tsja daar deelde ik gewoon de rest van de week mee.We hebben in die tijd een heel goed team gehad en was erg blij met ze.Ik zat nog op school en de stalling was niet goedkoop en een andere stalling was niet een makkelijke opgave ivm het vervoer erheen.

Wel heb ik mezelf voorgenomen dat ik nooit meer een betalende bijrijder wil,ik wil iemand die toegewijd is,netjes,eerlijk en verstand van zaken heeft en inmiddels heb ik nu 2 paarden en 1 vaste berijder.
Hij mag doen en laten wat hij wil met het ene paard en met de andere rommelt hij ook als ik in het buitenland zit (longeren of rijden).Ik heb hem compleet de vrije hand gegeven en daarvoor in ruil werkt hij de paarden en helpt op stal met oa uitmesten en andere zaken en hij betaald niets.

Hij helpt mij en ik help hem,hij heeft eigenlijk een paard voor zichzelf wat voor hem anders niet zou kunnen.Aan de andere kant ben ik vreselijk blij dat hij voor mijn paarden zorgt als ik er niet ben en als ik er wel ben dan doen we alles samen.Dit is met geen geld in de wereld te betalen Knipoog

Groetjes,Tinky

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:56

Het is ook dat ik het eigenlijk te veel risico vind om het gratis te doen.
En gratis lijkt me ook weer te ''makkelijk''.
Ze mogen toch immers op mijn paard rijden etc.

Maar van mijn nicht hoorde ik ook dat zij het wel gratis heeft Gedaan,wat slecht beviel. Dat meisje kwam gewoon zodra ze zin had op haar dag. had ze even zin in iets anders,kwam ze gewoon niet. Als je dan toch een bijdrage moet betalen per maand,heb je toch meer kans dat ze wel komen opdagen. Niet ?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:33

Als geld geen probleem is zou ik zeker voor de paardenstal staan... gezien het feit dat je paard waarschijnlijk iedere nacht op die stal zal staan lijk mij meer ruimte voor je knol toch belangrijker dan die paar euro's...

En het verhaal van een bijrijdster... ik denk dat je in je handjes mag klappen als je een fatsoenlijk iemand vind die betrouwbaar is, fatsoenlijk rijdt en verantwoordelijk is... om er dan ook nog eens geld voor te vragen vind ik persoonlijk van de zotten Knipoog ik heb mijn eigen paard, maar heb altijd veel paarden van andere mensen bijgereden... en ik heb nog nooit ergens iets hoeven te betalen, ik heb enkel bij een pony die praktisch van mij was de hoefijzers betaald... En bij deze pony mocht ik dus alles doen wat ik maar wou, en er waren geen andere mensen die er mee reden...

Sterker nog... er zijn mensen geweest die me wilde betalen voor het bijrijden van hun paard

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:39

Iemand stelde het eens zo: "als ik op vakantie ga en ik vraag de buurman voor mijn hond te zorgen, dan stel ik daar iets tegenover want die buurman verleent mij een dienst. Als vervolgens diezelfde buurman dagelijks aan de deur komt of ie alsjeblieft met mijn hond mag wandelen, dan zou ik er geld voor gaan vragen."

Ik vond dat die uitspraak de lading aardig dekt.

Zelf ben ik altijd betalende bijrijder geweest, ik vind het niet meer dan normaal eigenlijk. Ik zie het echt als huur betalen.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:42

Loesje88 schreef:
geweldig hoor al die faciliteiten, maar als bijrijder zoek je voornamelijk naar een leuk paard waar je iets mee kan, die zoeken niet op faciliteiten waar het paard staat. dus wat dat betreft zou ik zeggen, laat je bijrijder daar niet voor meebetalen (voor jouw drang naar luxe dan..) sja.. voor 2 dagen in de week.. ik denk niet dat je daar echt veel voor kan vragen...

Helaas zijn er zat bijrijders die vanwege het 'gebrek' aan bijvoorbeeld een binnenbak snel afhaken als het weer wat tegenzit.

Voor 2 x per week bijrijden vind ik 50 euro een mooi bedrag. Maar ik denk dat je eerst iemand moet vinden die goed met jouw paard overweg kan en waarbij jij ook het vertrouwen hebt dat dat goed komt (ook als je er zelf eens niet bij bent), en dat je dan eens vraagt wat hij/zij er voor over heeft of kan missen. Dan kom je er samen wel uit denk ik (en er samen uitkomen is een goeie basis om zo'n verbintenis aan te gaan).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:06

HupsSakii schreef:

Maar van mijn nicht hoorde ik ook dat zij het wel gratis heeft Gedaan,wat slecht beviel. Dat meisje kwam gewoon zodra ze zin had op haar dag. had ze even zin in iets anders,kwam ze gewoon niet. Als je dan toch een bijdrage moet betalen per maand,heb je toch meer kans dat ze wel komen opdagen. Niet ?

Als ik het even op mijzelf betrek toen ik nog niet de mogelijkheid had om te betalen voor een paard, reed een paardje dag in dag uit weer of geen weer. Nergens was ik te beroerd voor ook al moest ik 5x op een dag heen en weer fietsen.
Nu ken ik dus ook iemand die wel de Geld, geld! heeft maar geen ''doorzettingsvermogen''. Betaalde om een paard te gaan rijden maar er daadwerkelijk wat voor over hebben ho maar
(Lees als het wat drupte niet meer willen gaan e.d.)

Wat jij dus hoort is dus een erg eenzijdig verhaal wat bij lange na niet voor alle bijrijders geldt.

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:44

ik ben de bijrijdster van matthew3 en ik betaal de helft van de stalling da's 50 euro in de zomer en volgens mij 85 in de winter Haha! werkt voor ons is het perfect .

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:46

In duitsland betalen ze je omdat jij in je tijd die je hebt komt rijden op hun paarden en hier moet je betalen om voor een ander die niet kan enzo

Sorry als het verkeert overkomt

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:47

Ik denk dat je blij moet zijn wanneer je een geschikte bijrijder kan vinden. één met verantwoordelijkheidsgevoel en iemand die een 4 jarige paard goed kan aanrijden. Iemand met eigen vervoer enz. enz.

Ik vind het vragen van geld aan iemand die je helpt in de werkzaamheden zacht gezecht belachelijk.
Kies inderdaad dan voor een minder luxueuse stal.

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:57

Ik ben nog steeds een bijrijder.. En ik vind het erg prettig natuurlijk als ik een leuk paard kan rijden zonder ervoor te betalen, maar ik vind 't ook meer dan logisch als ik er wel voor moet betalen! Zeker als je dat kunt, t geld ervoor hebt dus..
Alleen is 't wel belangrijk dat 't voor alle partijen leuk en duidelijk is hoe of wat.
Paard en bijrijder moeten klikken maar bijrijder en eigenaar ook natuurlijk! En afspraken moeten duidelijk zijn, ook met de manege eigenaar/staleigenaar.
Ik betaal nu 30 euro voor 2x per week maar kan ook veel vaker komen, maar ik heb ook 100 euro betaald voor 3x per week, maar toen wilde ik erg graag het paard rijden en de eigenaar kon het geld goed gebruiken, zo konden we bij een goeie stal staan.
Dus 't ligt eraan wat elke partij wil.
50 euro is denk ik wel een goede maatstaf voor 2x per week. En te veel beperkingen is niet aantrekkelijk, gewoon een lekkere buitenrit kunnen maken e.d. is toch wel prettig denk ik.
Zoek eerst iemand met wie t klikt en zeg dat je 't bedrag dat betaald moet worden nader overeen tekomen is.. dat lijkt mij 't handigst..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:40

ditchie schreef:
Ik vind het vragen van geld aan iemand die je helpt in de werkzaamheden zacht gezecht belachelijk.

Welke werkzaamheden als ik vragen mag? Bij een goede pensionstal (tenminste die waar ik kom te staan) heb je als klant helemaal geen werkzaamheden. Ja, hoogstens een emmer muesli klaarmaken. Je vraagt iemand niet om voor je te werken. Nee, je vraagt iemand om lol te hebben, een hobby erop na te houden, MIJN paard en spullen te lenen, en daar vraag je geld voor. Niet meer als normaal lijkt me.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:47

Maanling je zegt het zelf al, ''je vraagt''.
Je vraagt iemand voor een dienst (zo blijf ik het zien) en dan vervolgens geld gaan vragen?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:36

Maanling schreef:
ditchie schreef:

Welke werkzaamheden als ik vragen mag? Bij een goede pensionstal (tenminste die waar ik kom te staan) heb je als klant helemaal geen werkzaamheden. Ja, hoogstens een emmer muesli klaarmaken. Je vraagt iemand niet om voor je te werken. Nee, je vraagt iemand om lol te hebben, een hobby erop na te houden, MIJN paard en spullen te lenen, en daar vraag je geld voor. Niet meer als normaal lijkt me.

werkzaamheden, de verzorging van je paard, de verantwoording op zich nemen, wat als je paard kreupel is? Dan is het de bedoeling dat diegene niet komt?
Als je iemand kan vinden die voor je paard door het vuur gaat is geld niet belangrijk.
Iemand levert een dienst voor jou, niet andersom.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:06

Mijn verzorgpony staat op een manege. Stalgeld is 230 euro. Ik mag met de pony alles doen wat ik wil, eventueel elke dag rijden. Mag ook overag rijden als de eigenaresse 's avonds gaat. Ik ga binnenkort wedstrijden starten en word overal bij betrokken, ook bij het kiezen van nieuwe stalling. Mag haar als eigen beschouwen etc. Sinds kort betaal ik per maand 30 euro. Niet omdat zij anders het stalgeld niet kan betalen maar omdat het ook een beetje mijn pony is. 30 euro vind ik daarom een redelijk bedrag. Ik heb 3 vaste dagen. De manege waar we staan is ook erg luxe net als jij omschrijft. Maar als ik opzoek was naar een verzorgpony en ik zou jouw advertentie lezen zou ik er zeker geen 50 euro voor over hebben Lachen Maar er zijn mensen die dat wel doen. 25 a 30 euro vind ik een mooi symbolisch bedrag.
Want al bewijs je iemand een dienst, het is beter dan rijden op een manegepony waar je ook geld voor moet betalen, vind ik.

MrsSoliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:22

wow wel een kwalijke zaak. ik bedoel je moet blij zijn als iemand je wilt helpen toch. dan gaje naar mijn mening geen geld voor vragen. ik ga ook niet betalen om te werken hahahahaahahaha mijn god...
jij moet die gene betalen die jou werk overneemt volgens mij is dat de goede verhouding jij keert de zaak om Cool

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:02

Okee, daar gaan we weer:
Het is geen werk. Het is alleen plezier!

Ik blijf erbij. Ik voorzie iemand van alle faciliteiten, diegene hoeft niets te doen behalve een leuke tijd te hebben, met mijn spullen en mijn paardje dus ik vraag daar wat huur voor.

Bij ons op de stal wordt het als heel normaal gezien, en niemand die daar vraagtekens bij zet.

Wel heel apart dat er zo verschillend over gedacht wordt. Ik weet niet beter dan dat betalen als bijrijder heel normaal is. Wel interessant om te lezen dat dat zo verschilt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:07

Ik vind het niet normaal dat een bijrijder moet mee betalen aan de stallings kosten van een ander,als iemand een paard wil dan moet je daar toch ook zelf voor opdraaien? Als je nou geen bijrijder kan vinden, dan zit je met dure stallings kosten.Natuurlijk is luxe erg leuk maar dan moet je het wel zelf kunnen betalen.Das hetzelfde als dat ik iemand laat mee betalen aan mijn hond,die laat haar dan uit en verzorgd mee.Is misschien wel geen vergelijking maar toch.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:20

sronnie schreef:
HupsSakii schreef:

Als ik het even op mijzelf betrek toen ik nog niet de mogelijkheid had om te betalen voor een paard, reed een paardje dag in dag uit weer of geen weer. Nergens was ik te beroerd voor ook al moest ik 5x op een dag heen en weer fietsen.
Nu ken ik dus ook iemand die wel de Geld, geld! heeft maar geen ''doorzettingsvermogen''. Betaalde om een paard te gaan rijden maar er daadwerkelijk wat voor over hebben ho maar
(Lees als het wat drupte niet meer willen gaan e.d.)

Wat jij dus hoort is dus een erg eenzijdig verhaal wat bij lange na niet voor alle bijrijders geldt.

Ik heb voor mijn bijrijdpaarden ook nooit betaald en of je nu wel of niet betaald er moeten gewoon duidelijke afspraken zijn en geen onzin.
Ik heb liever iemand die veel doorzettingsvermogen heeft,goed kan rijden,netjes is en door weer en wind komt opdagen...vaak zijn dat toch mensen die wat minder vermogend zijn.Dus ook dat vind ik iid een goede reden om niets te vragen Knipoog
Afspraken maken moet je ten alle tijden,niet meer dan normaal lijkt mij Bloos

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:40

marleen_usar schreef:
Ik vind het niet normaal dat een bijrijder moet mee betalen aan de stallings kosten van een ander,als iemand een paard wil dan moet je daar toch ook zelf voor opdraaien? Als je nou geen bijrijder kan vinden, dan zit je met dure stallings kosten.Natuurlijk is luxe erg leuk maar dan moet je het wel zelf kunnen betalen.Das hetzelfde als dat ik iemand laat mee betalen aan mijn hond,die laat haar dan uit en verzorgd mee.Is misschien wel geen vergelijking maar toch.

Waarom zou het niet normaal zijn. Ik vind het helemaal aan de locatie liggen waar het paard staat, wat voor paard het is etc. Je moet ook denken aan slijtage van de spullen die gebruikt mogen worden. Verder kan je kijken wat de bijrijder allemaal kan. Als ze een paard een hoop kan leren en misschien meer kan als de eigenaar zelf is het voor de eigenaar ook mooi meegenomen, dan mag je er ook niks voor vragen vind ik. Ja ik vind dat je de dingen moet afwegen en ligt helemaal aan de ervaring van de bijrijder. Maar ook wat de bijrijder voor werkzaamheden moet doen, stal mesten e.d.
Maar dat je geen bijdrage mag vragen? Vind dat iedereen daar vrij in mag zijn en ligt helemaal aan de situatie.
Maar mijn mening is dat je geen bijrijder moet nemen om de kosten te drukken en het paard dan naar een duurdere stalling kan verhuizen. Probeer eerst maar eens een goede bijrijder te vinden, ik bedoel dat het klikt met jou en met jou paard. Je moet er ook aan denken dat een bijrijder in eens kan stoppen, probeer dan maar eens een goede andere te vinden! En een jong paard van een jaar of vier moet nog veel leren, je hebt dan een ervaren ruiter nodig, daar kun je denk ik geen bijdrage voor vragen.
Maar goed ik vind een paard geen vergelijking met een hond hoor Marleen_Usar.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:04

Mijn paard en shetlander staan op een pensionstal

een stalgenoot lest op mijn paard
en pakt hem wel eens als ik een dagje geen zin heb gehad om te rijden
en ze rijd er ook weleens mee buiten
of poetst hem alleen ofzo

en dan heb ik nog 2 verzorgsters
die komen al 4 jaar verzorgen bij mij
ze mogen komen wanneer ze kunnen
meestal ben ik er zelf ook wel
maar ze mogen dan ook gewoon buitenrijden
springen in de bak rijden longeren noem maar op
Maar hun zorgen dan ook voor me shetlander erbij
die is nou 2 dus daar wordt alleen maar mee gewandeld gepoetst afgespoten en dat soort dingen

maar het is niet alleen het plezier
ook eten maken en eten geven stal uitmesten
waterbak vullen
paarden uit de modder wei halen enzo

Ik laat niemand voor mijn paard betalen
hier heb ik een rede voor
ik ken me heel goed voorstellen
dat als jij voor een paard betaald
dat je dan ook rechten wil hebben over het paard
en dat wil ik absoluut niet

en de verzorgsters helpen mij weer met taken van mij te verlichten
uitmesten eten maken waterbak enzo

en de stalgenoot die op mijn paard rijd
daar heb ik ook weer profeit van
ik heb zelf niet de zin om te gaan lessen
en zo leert mijn paard toch dingen die ik hem niet kan leren

en hij vind het lessen helemaal leuk
hij loopt heel de les met ze oren naar voren
en probeerd de oeffeningen goed te doen
overigens is hij nu met zijn bijrijdster naar paardenkamp

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:11

Hou je er wel rekening mee, dat als haar wat overkomt jij verantwoordelijk bent?!
Zowel als het om je paard gaat, als de ruiter zelf.

En helaas valt niet alles op jou AVP te behalen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:18

Ik vind 25 à 30 euro voor 2 keer in de week rijden nog wel redelijk, ook gezien de locatie. Bedragen van 75-100 euro voor maar 2 keer p.w. bijrijden vind ik ronduit bezopen eigenlijk, voor dat geld kun je haast je eigen paard hebben staan (uiteraard afhankelijk van de omgeving). Voor mij lag het maximum eigenlijk altijd rond de 50 euro voor 4 keer per week (of vaker), inderdaad je bewijst elkaar een dienst, maar als eigenaar loop je toch ook een risico door er een ander mee te laten rijden, dus kan ik me er iets bij voorstellen dat je er iets voor wilt hebben.

Als filter heeft geld geen enkel nut, sterker nog, de meest gemotiveerde bijrijders zijn vaak degenen die gratis rijden. Niet iedereen heeft het geld om elke maand mee te betalen, maar dat houdt niet in dat ze daarom minder loyaal zouden zijn.
Dat is net zoiets als met sporten, als je het leuk vindt, ga je toch wel, als je totaal niet gemotiveerd bent, maakt het ook niet uit of je een sportschoolabonnement hebt van 150 euro p.m. zo is het met bijrijden net zo goed.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:21

Ben ik even blij dat ik niks hoef te betalen voor mijn verzorgpaard.
Ik ben echt met me kont in de boter gevallen ; Mag alles doen en beslissen en betaal niks.
Wel koop ik zelf dingen voor haar , maar dat hoeft niet maar dat wou ik.
zo heb ik zadel dekjes hoofdstel deken enz.
En ik ga trouw elke dag alsof het mijn eigen paard is. Maar die man waarvan ze is doet er niks mee.
Hij heeft ze voor de heb en eens in de zoveel tijd klein ritje met de kar.
Maar heb je er wel eens aan gedacht dat er veel mensen zijn die het heeel graag willen en zich voor de 100% inzetten (elke dag komen enz.) Maar dat ze niks kunnen betalen.
Zo'n meisje ben ik ook. Krijg nooit zakgeld enz. van me ouders simpelweg omdat zij het niet kunnen missen. En dan zat ik nog op school dus werk zat er niet in.
Dus ik zou zeggen vraag er niks voor als je het geld niet nodig hebt. Of kijk eerst hoe het gaat en zeg dat er eventueel een bijdrage voor moet komen als het goed gaat. Dan zou ik ook niet hoger gaan dan 40 euro.