'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: 'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:57

SkyeNShadow schreef:
niet alleen profiteren sommige eigenaren van hun bijrijder(s) maar soms ook van hun pensionklanten...
er wordt je beloofd dat de paarden iedere dag buiten en binnen worden gezet, dat er hooi en vlas voorzien wordt, de weide is afgezet met stroomlint (+stroom!!)

je helpt mee met het onderhouden van de weide, je zet zelf de paarden binnen en buiten mest hun stallen uit, je geeft ze eten, je moet zelf voor hooi en vlas zorgen (nee niet alleen voor je eigen paard ook voor die van hun)
pff en dan moet je er nog voor betalen ook Rolleyes

ik ben blij dat ik nu op m'n eigen wei'tje staat, moet minder doen, minder betalen en alles loopt zoals ik het wil Haha!

Daarom zijn goede afspraken ook zo belangrijk!!! Je kan beter nog de afspraken op papier hebben dan mondeling.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:10

ik had niet de indruk dat ik een onredelijke eigenaar was toen ik een bijrijder voor mn ponietje had. De paarden worden voldoende verzorgd, dus mijn enige wens was dat ze toch 1 keer per week kwamen, meer mocht, maar niet verplicht... in de eerste plaats om het paard eens te poetsen en wat aandacht te geven en wanneer het vlot ging in de omgang en met longeren mochten ze ook rijden (zonder dat ik lesgaf of hen in de gaten hield). Verder vroeg ik dat ze, als ze graag wilden rijden ook, of ze toch af en toe eens in de les wilden meerijden zodat ik hen regelmatig toch eens zag rijden en eventueel wat kon bijsturen.
Ik heb er ook nooit een probleem van gemaakt als ze omwille van examens ofzo eens een paar keer niet konden komen. Dan zeg je gewoon even dat je het momenteel echt druk hebt en dan rijdt ik de paarden zelf een keer extra...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:26

-> TAO

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:36

Mijn bijrijder betaald enkel de lessen die ik haar verplicht te volgen twee keer in de maand. Ik wil af en toe een weekendje naar mijn ouders of schoonouders en dan mest en voert zij mijn paard, als tegenprestatie mag ze erop rijden.
Toen ik zelf bijrijder was ging het ook op deze manier en het werkt vrij goed. Ze doet de taken die ik normaal ook verplicht ben elke dag te doen.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:46

WinBinChes schreef:
Voer: € 822,- ( ga ik uit van 1 zak in de week aan brok en 1 zak muesli in de week dat voer ik gem)

ow my god, 2 zakken voer per week voor 1 paard? in een zak zit 25 KG zo uit mijn hoofd, dus je paard krijgt in 7 dagen tijd 50 KG voer?
Dat is ruim 7 kg per dag....

Maar tja, betalen om een paard bij te rijden? Ja dus, ik ga niet een paard betalen om een ander er op te laten rijden.
Ik heb een pony gekocht vorig jaar, door omstandigheden heb ik het komende jaar erg weinig tijd voor hem, ik verkoop hem niet omdat ik nu minder tijd heb, maar hij moet wel aandacht krijgen, dus een bijrijdster, en die betaalt ja, ik ga niet alles betalen voor een pony waar een ander plezier van heeft....
Winst maak ik er zeker niet op en ze betaalt ook niet de hoofdprijs, maar gewoon een bijdrage in de onderhoudskosten omdat zij ook "gebruik"van hem maakt.
Ik vind het wel afhankelijk van de situatie, ze hoeft niks, alles wordt geregeld, alles is aanwezig, ze hoeft niet te mesten, voeren of wat dan ook, alleen de leuke dingen. Toen hij een schimmeltje had opgelopen kwam ik elke dag op stal om hem te wassen tregen de jeuk, zij hoeft alleen maar de "leuke"dingen te doen dus.

edit: Ik vind trouwens dat een bijrijder zich aan zal moeten passen (tot op bepaalde hoogte) aan de eigenaar. Als ik vind dat mijn pony op een bepaalde manier gereden moet worden en zij vind van niet, dan kan ze hoog en laag springen, maar ik ben de eigenaar, ik betaal het grootste deel, heb de aankoop gedaan en neem dus de eindbeslissing, het is en blijft mijn pony....
In overleg is veel mogelijk en als ze niet kan of wat dan ook maakt dat niks uit, ik wil best in discussie en ben ook wel zo redelijk dat ik argumenten van haar aan neem, maar ik beslis.
En een heleboel bijrijders die ik in mijn omgeving zie en waarvan ik lees op bokt hebben in mijn ogen een verkeerde instelling, "ik betaal, dus ik doe ermee wat ik wil en hoe ik dat wil".
En zo werkt het voor mij niet, ik verhuur mijn pony niet aan jou, nee, jij rijdt mijn pony, gebruikt mijn spullen, en betaalt daar een kleine vergoeding voor. Ik heb namelijk niet alleen de lusten maar ook de lasten (ziektes, problemen op stal, etc.)
Mijn bijrijder moet niks, mag een hoop en als ze krap zit kan ze stoppen. Ik heb altijd de zorgen van mijn pony op mijn schouders (die ik overigens graag draag!!!!) en als ik krap zit dan eet ik maar wat minder en draag ik mijn oude kleren nog maar even wat langer of ga ik niet op vakantie....
Laatst bijgewerkt door ladymagic op 27-06-07 10:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:47

Ik vind zelf dat wanneer er een bijdrage gevraagd wordt rond de 50 euro p/m redelijk. wanneer er meer gevraagd wordt vind ik het bijna lease!

Zelf had ik ook een bijrijdster die dit betaalde, maar daarvoor kreeg ze ook 1x in de 14 dagen lessen. prive les. Zoals iemand al eerder aangaf hier, als het paard wat gaat mankeren door haar toedoen, of je tuig molt is er toch een soort van dekking. Ik vind een 'redelijke bijdrage" niet meer dan normaal.

bovendien, moet je er dan samen voor gaan, en als er wat is moet je dat elkaar ook gewoon kunnen zeggen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:48

Ik heb eerder ook een bijrijdpaardje gehad en verzorgde ik der... Nou misbruik maken van neej... Je kreeg zo het idee althans ik dat ik bijna een eigen had, alleen dus geen kosten, buiten wat spulletjes die ik zelf wilde... maar moest gewoon de stallen doen, rijden, verzorgen etc... Ik denk dat je als bijrijder gewoon niet stil staat bij de kosten... En over pensionklanten etc. ik betaal 205 euro, maar daar wordt wel alles voor gedaan... stal uitgemest, op en in de wei, kan met een gerust hart op vakantie... ze wordt gevoerd etc... En soms moet je gewoon wat geluk hebben... en een kleine bijdrage is niet alleen vaak voor de kosten wat omlaag te halen maar ook om zekerheid te hebben dat iemand blijft komen,, je betaalt immers voor je bijrijdpony..

En dan heb ik het nog niet over bijrijders die misbruik kunnen maken van de situatie!!

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:54

Whisperke schreef:
en een kleine bijdrage is niet alleen vaak voor de kosten wat omlaag te halen maar ook om zekerheid te hebben dat iemand blijft komen,, je betaalt immers voor je bijrijdpony..

dat idee deel ik met je. voor mijn gevoel is iemand dan echt bereid te komen en vaak zijn ze wat fanatieker, maar ik wil niet iedereen over 1 kam scheren Bloos

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:05

sorry foutje

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:13

Ik vind idd ook dat veel verzorgsters of bijrijdsters behoorlijk arrogant reageren.
Opmerkingen als: ze mogen blij zijn dat ik voor hun paard zorg als ze weinig tijd hebben slaat natuurlijk nergens op.
Of ze eisen van alles en nog wat maar als het regent komen ze niet,als ze de avond ervoor zijn gaan stappen komen ze niet,is het mooi weer gaan ze liever met vriendinnen zwemmen.
De bijrijdster van Danka rijd niet op hoog niveau dus rijtechnisch voegt ze niks toe.
Het paard gaat niet op hoger niveau lopen o.i.d dus het is puur voor de fun.
En ook dat moet kunnen,ieder zn ding.
Ik heb het geld echt niet nodig dat zij betaald want zoals eerder geschreven betaald ze maar een schijntje.
Maar het is puur voor het idee en zodat ze weet dat zij ook een klein beetje verantwoording heeft.
Ik heb vroeger ook paarden verzorgd en heb daar veel van geleerd en ben die mensen nog altijd dankbaar.
Ik had toen niet de mogelijkheid om zelf een paard aan te schaffen en kon op deze manier toch een beetje over een 'eigen'' paard beschikken.
Heb ook nooit wat hoeven te betalen maar had daarentegen wel de volledige zorg dus: 3 keer per dag voeren,elke dag uitmesten,aanwezig zijn als de hoefsmit kwam,afspuiten als ie een wondje had of kreupel was.
En als ie kreupel was zat rijden er gewoon een hele tijd niet in maar je moest toch elke dag komen om de rest van de zorg op je te nemen.
Ben wel blij dat het toen zo is gelopen want ben nu behoorlijk verantwoordelijk met mijn paard en weet ook wat het allemaal inhoud.
Mijn bijrijdster hoeft alleen maar te rijden,paard staat all in ,dus geen uitmesten,voeren enz.
Daarom vind ik een vergoeding wel op zn plaats.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:20

Ach het blijft toch moeilijk wel of geen bijdrage.
Zelf ben ik in het bezit van een eigen paard. Als ik een verzorgster/bijrijdster zou zoeken voor erbij vraag ik geen bijdrage. Het is immers mijn paard. Wel is het logisch dat diegene lessen betaald wanneer diegene lessen wilt nemen. Natuurlijk zou het wel leuk zijn als een verzorgster/bijrijdster weleens de hoefsmid betaalt ofzo, maar dat is geen must. Overigens wordt er bij mij gemest enzo ... Het enigste wat eventueel in de zomer zou moeten gebeuren is binnen zetten .. Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 11:59

Meetje22 schreef:
lotjj92 schreef:
aan de ene kant vind ik het eigenlijk vreemd dat je ervoor moet betalen om een ANDER zijn paard te rijden. toen er een tijdje mensen op mijn paard reden mocht dit gewoon gratis. ik was allang blij dat op de dagen dat ik niet kon dat ze met hem bezig waren. en zo te merken was mijn paard ook gek op haar! dus ik vind dit pure uitbuiting. als iemand op mijn paard rijd is dat nog altijd gratis. hoewel ik nu geen bijrijders meer heb omdat ik liever zelf wil rijden Bloos

Dit is echt pure onzin.
Als zij mijn paard kreupel rijd draai ik voor de kosten op.
Ze gebruikt mijn spullen en die verslijten ook en moeten ook vervangen worden.
Blijkbaar kan zijzelf geen paard aanschaffen en dat geeft ook niet.
Maar reken eens uit wat als ze er zelf eentje had gehad.
*aanschaf paard
*zadel hoofdstel,dekens enz.
*stalling
*hoefsmit
*dierenarts

Daarnaast heeft zij zelf op mijn advertentie gereageert en ik niet op haar.
Nee hoor niks uitbuiten Clown
Vind 50 euro voor een goed paard op een luxe stalling met prima tuig e.d. een schijntje.

Als je zelf had gereden had je hem ook kreupel kunnen rijden, dat gebeurd, is het niet op de ene manier, dan wel op de andere, hij zou zich ook net zo goed bij jou kunnen verstappen, maar toevallig zat jij er toen niet op. En de spullen gebruik je zelf net zo goed, je koopt ze toch voor je paard? Het lijkt me makkelijk als degene die jouw dagen overneemt als je niet kan, gewoon gebruik kan maken van jouw spullen.

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:04

Op de stal waar ik verzorg en bijrijd staan een fries KWPNer en een dartmoor, ik mag ermee doen wat ik wil (geen gevaarlijke dingen natuurlijk) ik hoef helemaal niks te betalen en als dank dat ik ze help mag ik mijn 2 shetten daar gratis stallen...
Zo kan t natuurlijk ook...
En voorderest hebben we het altijd heel gezellig samen met de eigenaren en we gaan ook samen op wedstrijd:)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 12:08

russel schreef:
Ik vind dat beide kanten geholpen zijn. Ik snap niet dat bijrijders mopperen, ga dan een andere zoeken en dat eigenaren over bijrijders mopperen, ga dan een andere zoeken.

Als bijrijder doe je het in eerste instantie voor het paard of de pony en al het andere daar zijn afspraken over gemaakt in het begin, take it or leave it.

Mijn bijrijder betaal ik, ze rijdt mijn paard 1 keer per week, uiteraard heb ik een bijrijder die beter rijdt dan ik, maar ook alleen om die reden wil ik een bijrijder. Alle bijrijders mogen blij zijn dat ze de keuze hebben een paard of pony uit te kiezen en als ze er geen zin meer in hebben of het dier niet leuk vinden, kunnen ze stoppen zonder dat ze er een probleem van krijgen. Eigenaren hebben iemand en als dat een fijn persoon is, denk ik dat ze zeker wel blij zijn en dat ze geld vragen, eigenlijk niet meer dan normaal, het kost een hoop een paard gezond te houden en op de manege moet je meer betalen als je 2 of 3 keer per week mag rijden. Lekker gratis, wat vaak voorkomt, vind ik wel een arrogante gedachte als uitgangspunt.
Ik snap het nut niet van dit topic, mensen uitnodigen om eigenaren de grond in te trappen, maar wel lekker een paard hebben, want hoevelen hebben het niet over Hun paard/pony, zonder daar de verantwoording voor te hebben. Als er wat is wordt de eigenaar gebeld, die mag even de beurs trekken.

Verkeerd idee jezelf als bijrijder op gelijke voet te zetten als eigenaar. Immers je mag het dier even "lenen" en de eigenaar als die weinig tijd heeft, heeft een prima oplossing gevonden om evenzo goed voor zijn dier te zijn door iemand extra te nemen.

Daar ben ik het mee eens, maar ik wilde graag ervaringen horen van mensen die het niet zo getroffen hadden en hier wel (of niet) mee door zijn gegaan en hun motivatie.

Ik kan me niet voorstellen dat als het goed gaat, je zomaar stopt met bijrijden, de bijrijder hecht zich ook aan het paard. Er moet toch wel iets raars gebeuren wil de bijrijder stoppen zonder dat er echt iets aan de hand is. Zelf hebben de eigenaren ook hetzelfde probleem, maar zij zijn eigenaren geworden, daar moet je over nadenken (natuurlijk kan er in sommige situaties is voorkomen dat het ineens echt nodig is om een bijrijder te nemen), maar dan doe je je paard ook weg als het echt niet anders kan. De bijrijder helpt jou dit niet te hoeven doen.

En gratis... het paard wordt 'bij' gereden! Als de bijrijder zelf voorstelt om wedstrijden te doen of lessen te nemen, dan lijkt het me logisch dat dit voor de rekening van de bijrijder zelf is.

En als laatste nog even, jezelf gelijk stellen aan de eigenaar??? Natuurlijk niet! tenzij je zoveel moet betalen dat het net lijkt of het je paard is (ook een nadeel van laten betalen, mensen denken dat ze zeggenschap krijgen over het paard). Júist door niet te laten betalen laat je merken dat het nog altijd het paard is van de eigenaar, en dat de bijrijder blij mag zijn dat erop gereden mag worden door hem/haar.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:14

WinBinChes schreef:
Citaat:
Ik vind dit een goede oplossing, aangezien ik dan zeker weet dat het geld niet besteedt wordt voor de eigenaar, maar echt voor het paard zelf en dus de eigenaar dus niet profiteert.

Zowiezo vind ik verzorgen tegen betaling een raar iets.
Aan de ene kant is de bijrijder een hulpje voor jou. Jij hebt niet genoeg tijd voor je paard, ze verleent jou een dienst.

Jij beseft duidelijk niet wat voor kosten een paard met zich mee brengt! Als iemand 30 euro betaald zijn daar bij lange na niet alle kosten mee betaald die er gemaakt worden!

Wat denken jullie? Dat paarden op lucht leven of zoiets? Als je een kleine bijdrage levert verdient de eigenaar daar helemaal niks op.

Pas als je rond de 200 euro betaald zal hij miss wat winst maken. Al zet ik daar nog mijn twijfels bij.

Hoefsmid : 6 x in het jaar: €180 ( ga ik ervan uit dat het dien niet op ijzers staat, Anders is het €350)
DA: Vaccinatie: € 46,80 incl visite DA
Voer: € 822,- ( ga ik uit van 1 zak in de week aan brok en 1 zak muesli in de week dat voer ik gem)
Hooi: €208,- (ga ik uit van 1 baak hooi in de week wat in de winter erg mager is aangezien ik zomers
alleen al voer. Dus in de winter ben al gauw 2 balen nodig)
Stalstrooisel €384 (Ga ik uit van vlas want daar staat de mijne op, stro is goedkoper, maar dan heb je kosten
voor de afvoer van het mest)
Dat is dus jaarlijks €1640,80 is dus €136 in de maand!

Dan heb ik de aanschaf van het paard zelf niet gerekend. De kosten voor het water wat je kwijt bent. Het licht dat brandt in de stal en in de winter bij de bak. De kosten van accomodatie niet meegerekend (een stal bouwen is niet gratis) De kosten van de overige spullen ook niet.

en dan ga ik er van uit dat het paard helemaal gezond blijft.

Wie bewijst wie nu een dienst dan?

Welke DA heb jij? Ik betaal altijd €15 per paard hoor voor t inenten Nagelbijten / Gniffelen

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:15

WinBinChes schreef:
Citaat:
Ik vind dit een goede oplossing, aangezien ik dan zeker weet dat het geld niet besteedt wordt voor de eigenaar, maar echt voor het paard zelf en dus de eigenaar dus niet profiteert.

Zowiezo vind ik verzorgen tegen betaling een raar iets.
Aan de ene kant is de bijrijder een hulpje voor jou. Jij hebt niet genoeg tijd voor je paard, ze verleent jou een dienst.

Jij beseft duidelijk niet wat voor kosten een paard met zich mee brengt! Als iemand 30 euro betaald zijn daar bij lange na niet alle kosten mee betaald die er gemaakt worden!

Wat denken jullie? Dat paarden op lucht leven of zoiets? Als je een kleine bijdrage levert verdient de eigenaar daar helemaal niks op.

Pas als je rond de 200 euro betaald zal hij miss wat winst maken. Al zet ik daar nog mijn twijfels bij.

Hoefsmid : 6 x in het jaar: €180 ( ga ik ervan uit dat het dien niet op ijzers staat, Anders is het €350)
DA: Vaccinatie: € 46,80 incl visite DA
Hooi: €208,- (ga ik uit van 1 baak hooi in de week wat in de winter erg mager is aangezien ik zomers
alleen al voer. Dus in de winter ben al gauw 2 balen nodig)
Stalstrooisel €384 (Ga ik uit van vlas want daar staat de mijne op, stro is goedkoper, maar dan heb je kosten
voor de afvoer van het mest)
Dat is dus jaarlijks €1640,80 is dus €136 in de maand!

Dan heb ik de aanschaf van het paard zelf niet gerekend. De kosten voor het water wat je kwijt bent. Het licht dat brandt in de stal en in de winter bij de bak. De kosten van accomodatie niet meegerekend (een stal bouwen is niet gratis) De kosten van de overige spullen ook niet.

en dan ga ik er van uit dat het paard helemaal gezond blijft.

Wie bewijst wie nu een dienst dan?

Als je er zo zwaar aan tilt, begin dan niet aan een paard.. Slapen

Ikzelf verzorg een fjordje, aan huis gestald, ik hoef zelden te mesten (laat ik het zo zeggen; als er wat ligt haal ik het weg) verder heb ik een goede buitenbak tot mn beschikking (met verlichting) en ik betaal €50,- in de maand. ik mag 3 dagen per week komen maar ook 3x per dag, 7 dagen in de week.. (bij wijze van)

ik heb dus ook echt niet het gevoel dat ik wordt uitgebuit, en ik weet zeker dat die €50,- ook echt naar de paarden gaan. Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:15

ik ben de eigenaresse van een western gereden appaloosa, ik heb nu 2 bijrijdsters [ leasers] 1 had er 1 al 2 jaar toen ze zwanger werd van haar 2 de kind
zij betaalde de helft van de stalling en de helft van de smid
daarvoor kon 3 dagen per week rijden ,verder word alles gedaan door mij Knipoog
toen zij ermee stopte reageerde iemand anders en zij betaalde ook gewoon de helft Knipoog
en nu deze een opleidig gaat volgen en minder tijd heeft ,is mijn oude bijrijdster er weer bij gekomen
en hebben ze de bijdrage gedeeld.

ik zorg voor goed tuig ,ze hebben een eigen zadel en hoofdstel.
is er iets kapot dan is dat voor mij.
nu heeft de bijrijdster gister in de stromende regen buiten gereden en is mijn boomloos westernzadel verzopen omdat ze ernaast is gaan lopen.
hij was vanmorgen nog niet droog en wit aan het uitslaan.
en dat is dan weer voor mijn rek mocht het stuk gaan.

ik ben er zelf elke morgen,ik mest dan uit en longeer.

wij zijn met z`n 3en er tevreden over deze regeling.

en mocht dat niet meer zo zijn dan ben je vrij om weg te gaan Ja
ik verplicht niemand om te betalen om op mijn pony te rijden,dat doe je uit vrije wil en anders rij je niet op mijn pony.
ik vind als eigenaar dat ik een gunst verleen,nl ....ik verlease mijn pony aan mensen die zelf het geld niet hebben om er 1 zelf te kopen en te onderhouden.
en zoals eerder vermeld, ik verplicht niemand om mij te betalen ,als jij dat er niet voor over hebt zal je nooit op een adv van mij gereageerd hebben. Sigaar

en even dit;sommige mensen denken mede eigenaar te worden als ze betalen voor een bijrijdpaard,nou dat ben je dus niet je huurt mijn paard voor een bepaalde tijd per dag/week/maand

ik ben de eigenaresse en neem de beslissingen en de DA kosten en extra voer kosten op me.
er kan heel veel maar ze moeten wel eerst overleggen.
als je de `baas`wilt spelen koop je maar een eigen paard Clown

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:16

Ik heb ook een "bijrijdster" verzorgster hoe je het ook noemen wil.....
Ik ben er erg mee geholpen, Bloos toen ik met mij rug zat heeft zij mijn paardje 3x p week gereden en 1 x gelongeerd...
Zij hoeft niets te betalen, maar als zij wil lessen betaald zij haar lessen zelf... prima geregeld toch.
En voor de rest heeft zij nu weer een eigen paard, een jong paard en we helpen elkaar... zo ook met mesten als mijn paard binnen staat en ik ben er nog niet dan pakt zij mijn box gelijk mee en andersom gaat het ook zo.
Heb het ontzettend getroffen en dat terwijl ik niet altijd makkelijk ben.....
Maar een ieder moet voor zichzelf uitmaken of zij een bijrijdster laten betalen of niet... Slapen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 12:18

MAAR! het ligt ook zeker aan de bijrijder (aangezien de ervaringen op zijn en het nu over de kosten gaat). Als je inderdaad een bijrijder getroffen hebt die na het stappen niet gaat, als het zonnetje niet schijnt niet gaat (het zonnetje moet ook niet teveel schijnen), dan snap ik eigenlijk niet dat je die nog als bijrijder hebt.

Je hebt gewoon een deel van de verantwoording van het paard (ik snap niet dat sommige bijrijders dat pas zien als ze moeten betalen). Als het kreupel is ga je maar een weekje aan de hand met m lopen, als de zon mooi schijnt ga je toch lekker met je paard een stukje zwemmen? Als het regent is dat ook heel vervelend, maar dat doet het nou eenmaal vaak in dit land, dus dan moet je er gewoon naartoe... Maar dat is mijn mening, er zijn ook een hoop bijruiters die bang zijn dat hun make-up uitloopt ofzo Koe

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:22

DeniseES schreef:
MAAR! het ligt ook zeker aan de bijrijder (aangezien de ervaringen op zijn en het nu over de kosten gaat). Als je inderdaad een bijrijder getroffen hebt die na het stappen niet gaat, als het zonnetje niet schijnt niet gaat (het zonnetje moet ook niet teveel schijnen), dan snap ik eigenlijk niet dat je die nog als bijrijder hebt.

Je hebt gewoon een deel van de verantwoording van het paard (ik snap niet dat sommige bijrijders dat pas zien als ze moeten betalen). Als het kreupel is ga je maar een weekje aan de hand met m lopen, als de zon mooi schijnt ga je toch lekker met je paard een stukje zwemmen? Als het regent is dat ook heel vervelend, maar dat doet het nou eenmaal vaak in dit land, dus dan moet je er gewoon naartoe... Maar dat is mijn mening, er zijn ook een hoop bijruiters die bang zijn dat hun make-up uitloopt ofzo Koe

HA HA HA je hebt wel gelijk deze mensen heb je er zeker tussen zitten....en net wat je zegt het zijn niet alleen de lusten maar ook de "lasten" als je paard iets mankeert!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:35

Wel of niet betalen, dat is waar een eigenaar, en bijrijdster zelf voor kiezen. Als je als bijrijdster niks wilt betalen, dan reageer je ook niet op de advertentie waar dat gevraagd wordt, logisch.

Of ik het terecht vind dat er betaalt word? Jawel, vind het wel logisch, als het geld maar goed wordt besteed, en het liefst aan het paard. Vind 50 euro voor 2 dagen aardig te doen. Als er maar wordt betaalt met een goede reden. Iemand die het geld niet nodig heeft en echt mákkelijk rond kan komen, tsja waarom dan geld vragen? Maar iemand die het moeilijk red per maand, en die 50 euro goed kan gebruiken, wil ik het ook wel betalen.

Ik vind een reden voor bijbetaling een beetje banketstaaf als er wordt gezegd, ja maar ik moet ook een zadel aanschaffen, die slijt nu harder, en de aanschaf van het paard e.d. Ik bedoel, een aanschaf van een paard dat is eenmalig, geldt ook voor het zadel. En harder slijten zal die niet, want of je er nu zelf die 2 dagen op rijdt, of je bijrijdster dat maakt natuurlijk niks uit!

Er zijn natuurlijk bijrijders die hun afspraken niet nakomen, en als ze geen zin hebben gewoon niet komen opdagen. Erg vervelend, zij verpesten het voor meiden die wél door weer en wind komen. Ik kom namelijk wel als het regent, of slecht weer is! Maar eigenaren vind ik soms ook niet eerlijk. Ik heb echt al héél wat bijrijdpaarden gehad, allemaal omdat er altijd wel weer wat aan de hand is. Je bent nooit eigen baas als bijrijder, en hebt vaak helemaal niks in te brengen! Aan de ene kant wel logisch, maar soms wordt er gewoon geen rekening mee gehouden met de gevoelens van de bijrijdster. Als de eigenaar wil verhuizen naar een andere stal, dan doen ze dat gewoon. Ze zoeken wel weer een ander die wil komen. Als ze het paard verkopen omdat ze er geen zin meer in hebben, dan doen ze dat gewoon. Als ze je niet meer leuk genoeg vinden dan kan je ook wegwezen. Je hebt gewoon niks te vertellen als bijrijdster, altijd bepaalt iemand anders wat er gaat gebeuren, en daar heb ik dan soms ook heel wat traantjes over gelaten. Maar ik blijf altijd maar zo denken, ooit komt mijn eigenpaardje nog wel, en dan ben ik eindelijk een keer zelf de baas! Knipoog

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 12:42

Citaat:
Als de eigenaar wil verhuizen naar een andere stal, dan doen ze dat gewoon. Ze zoeken wel weer een ander die wil komen. Als ze het paard verkopen omdat ze er geen zin meer in hebben, dan doen ze dat gewoon. Als ze je niet meer leuk genoeg vinden dan kan je ook wegwezen. Je hebt gewoon niks te vertellen als bijrijdster, altijd bepaalt iemand anders wat er gaat gebeuren, en daar heb ik dan soms ook heel wat traantjes over gelaten. Maar ik blijf altijd maar zo denken, ooit komt mijn eigenpaardje nog wel, en dan ben ik eindelijk een keer zelf de baas!

Ook helemaal waar! Ik heb het zelf ook meegemaakt dat de eigenaresse er om bepaalde redenen niet meer voor kon zorgen, en toen heb ik haar verkocht zien worden, ik wilde er ook niet bij zijn toen ze vertrok. De eigenaresse zelf vond het natuulijk ook niet leuk. Maar als bijrijdster heb ik daar niets over te zeggen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:45

Om sommige reacties kan ik niet anders doen dan mijn schouders ophalen en hopen dat ik deze mensen niet tref, als ik een nieuwe bijrijder zou zoeken.

Paarden zijn niet gratis, maar bepaalde mensen leven wel in deze illusie schijnbaar Nors opkijken

Je doet elkaar vaak een gunst. De één is te ''arm'' om een paard te kunnen aanschaffen, de ander werkt zoveel om het paard te kunnen onderhouden dat zij/hij niet genoeg tijd heeft. Een bijdrage in de kosten/verrichting van klusjes vind ik in veel gevallen niet meer dan logisch Lachen

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:55

Prinslover schreef:
Ik vind een reden voor bijbetaling een beetje banketstaaf als er wordt gezegd, ja maar ik moet ook een zadel aanschaffen, die slijt nu harder, en de aanschaf van het paard e.d. Ik bedoel, een aanschaf van een paard dat is eenmalig, geldt ook voor het zadel. En harder slijten zal die niet, want of je er nu zelf die 2 dagen op rijdt, of je bijrijdster dat maakt natuurlijk niks uit!

Ik vraag geen geld omdat ze mijn zadel "verslijt", maar omdat ze mijn zadel gebruikt, net als dat je een auto least, je betaalt omdat je hem gebruikt, niet omdat je hem verslijt....
Maar daarnaast, als ik 1000 betaal voor mijn zadel en ik rijd 3 dagen en verder gebruikt niemand hem, gaat hij veel langer mee dan wanneer mijn bijrijdster het zadel ook nog eens 3 dagen gebruikt en zal ik eerder weer die 1000 moeten betalen.
Bovendien is niet iedereen even zuinig op (andermans) spullen.
Begrijp me niet verkeerd, ik laat mijn bijrijdster niet betalen omdat ze mijn spullen verslijt of wat dan ook, ik laat haar betalen als bijdrage in het ondehoud voor mijn pony, ik wilde alleen aangeven dat ik je redenatie niet vind kloppen.
Ik vraag ook geen geld omdat ik de aanschaf prijs van de pony heb moeten betalen en heb ik ook nog niemand in dit topic horen zeggen dat ze geld vragen aan de bijrijdster omdat ze het paard hebben moeten aanschaffen.
Er werd gezegd dat als je je bijrijdster laat betalen ze eigenlijk ook half eigenaar is (ze betaalt immers de helft van de kosten) en ik zeg dat dat niet zo is, want ik heb de aanschaf betaalt, zijn spullen etc.
Zij betaalt voor het "gebruik". En of ik nou de stalling betaal en haar geld gebruik om het zadel te vervangen of haar geld aanvul en voor de stalling gebruik en zelf het zadel vervang maakt in mijn ogen niet uit...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:58

@ ladymagic. typ foutje muesli doe ik +/- 2 week mee

@saaraah. dat is incl visite dus niet alleen de prik

@loesje88: Ik til er niet zwaar aan. Sommige denken vrij luchtig over een paard en de bij behorende kosten. Ik laat alleen zien wat je gemiddeld kwijt bent en dat een bijdrage dus helemaal niet overdreven is.