Stalondeugd weigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: Stalondeugd weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:33

Ik heb ook een luchtzuiger en dacht bijna 2 jaar geleden dat het moeilijk zou zijn om een andere stal te vinden. Helemaal omdat ze geen band om heeft. Maar dat valt best mee. Het zijn vaak de pensionklanten die er wat moeilijk over doen en niet de pensioneigenaren.

Ze zuigt alleen op haar voerbak. Haar drinkbak hebben we 1x ingesmeerd om te voorkomen dat ze die kapot zou trekken en toen heeft ze het verplaatst naar haar voerbak. Ik vind het prima, we hebben er allebei geen last van.

Ik vraag me alleen het volgende wel eens af. Stel: je wil als staleigenaar geen paarden met stalondeugden op je stal hebben. Wat dan als hij het daar ontwikkelt, stuur je die persoon dan weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:46

T is te hopen dat je voor t zover komt als pensionklant al op zn minst aan de bel hebt getrokken over de omstandigheden, maar liever nog je biezen hebt gepakt... Tenzij je zelf natuurlijk deels de oorzaak zou zijn door je "eisen" aan een stal. Helaas zien niet veel mensen dat er iets mis is...
De stal waar ik ooit voor mn onderzoek was, waar 9 luchtzuigers stonden, snapte er niets van, evenals de eigenaars... En uitleggen had geen zin...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:37

Maar die van mij is het niet gaan doen vanwege de omstandigheden op stal.

C_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:41

ik heb zelf ook een luchtuiger..
Nooit problemen gehad bij stalling(hij staat nu thuis, eerst niet Clown )
maar, meestal nemen paarden dit gedrach tog over als ze in hun 1e jaar zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:05

Anoeska27 schreef:
Maar die van mij is het niet gaan doen vanwege de omstandigheden op stal.

Dat ik toch ook niet...ging in op je stelling... Verward

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:35

Wij hebben zelf een pensionstal en ik ben altijd blij als iemand meteen zegt dat hun paard een stalondeugd heeft, ik vind het niet zo'n probleem maar veel pensionklanten willen zo'n paard toch liever niet naast hun paard, wat ik me ook wel een beetje voor kan stellen.. Zo veel verhalen dat paarden het over zouden nemen en niemand wil daar risico mee lopen.
Wij hebben er speciale boxen voor, buitenstallen zodat ze het hele erf over kunnen kijken en de tussenwanden dicht, kan niemand er last van hebben... er staat trouwens niet één paard met een stalondeugd in.

Eén van mijn eigen paarden is een luchtzuiger, hij is dat gaan doen nadat hij een aantal keren voor ik hem kocht achter elkaar moest verhuizen, hij staat gewoon tussen mijn andere paarden en doet het bijna niet meer, ik heb niks anders gemaakt in zijn stal, maar hij staat gewoon goed op zijn gemak!
We hebben ook een keer een pony op stal gekregen die op de stal ervoor was gaan weven, die hebben we in een stal gezet waar ze heel veel kon zien als ze door het weefrek keek, een paar dagen dachten we dat ze door zou draaien, schoot van voor naar achter, paar passen weven en weer terug...
Na een paar dagen ging ik s'ochtends voeren en stond ze rustig over de deur te kijken, daarna heeft ze het nooit meer gedaan!

Ik denk dat paarden met een stalondeugd meestal slimmer en gevoeliger zijn als het gemiddelde paard en nogal eens wat mee hebben gemaakt, ik denk daarom dat je voor zo'n paard heel goed rond moet kijken voor een geschikte stal en zeker niet te vaak moet verhuizen, wees misschien maar blij dat je op die stal niet welkom was en kijk rustig verder naar een stal waar de eigenaar met jou en vooral je paard meedenkt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:39

ik zou op mijn stal ook liever geen luchtzuigers zien, en al helemaal geen wevers.

nu scheelt het veel of je dichte stallen heb, of veel open contact tussen de paarden onderling.
als je een pensionstal hebt,ben je idd verstandig als je zulke paarden weigert, mensen gaan klagen, dat is een feit.

nu vind ik dat een fervente zuiger die op stal staat, voor onrust zorgt, evenals een wever , andere paarden worden snel onrustig van het geluid dat deze paarden produceren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:44

crossmonster schreef:
ik zou op mijn stal ook liever geen luchtzuigers zien, en al helemaal geen wevers.

nu scheelt het veel of je dichte stallen heb, of veel open contact tussen de paarden onderling.
als je een pensionstal hebt,ben je idd verstandig als je zulke paarden weigert, mensen gaan klagen, dat is een feit.

nu vind ik dat een fervente zuiger die op stal staat, voor onrust zorgt, evenals een wever , andere paarden worden snel onrustig van het geluid dat deze paarden produceren

Misschien vernader je van mening wanneer je je meer in het onderwerp verdiept. Zo niet dan zou ik sowieso nooit bij jou op stal willen staan. Ik vind het erg kortzichtig, verklaar eens wáárom je het niet wil?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:53

Ik heb nog nooit meegemaakt dat paarden het over hebben genomen van een ander paard.

Wel kan het een irritant geluid opleveren, maar ja, dat doen schoppende paarden ook, of paarden die tijdens het eten in de tralies vliegen, of paarden die op een heel irritante manier langs metaal 'piepen'. Paarden die zich vervelen zijn heel creatief in het maken van geluid Ja

Worden die allemaal geweerd?

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:38

Mijn pony staat al meer dan 8 jaar naast een luchtzuiger. Ze heeft het zelfs nog nooit geprobeerd na te doen. Deze luchtzuiger heeft 3 veulens gehad die het geen van allen hebben overgenomen.

Ik snap dat sommige pensionhouders voor hun gemak luchtzuigers weigeren, maar ik zie er geen enkele reden toe.

En kom nou niet met het verhaal van die band etc. Allemaal onzin. Die band is pas echt gevaarlijk voor een luchtzuiger (beschadigen van keel etc) en als mensen dat niet in willen zien zou ik dus ook niet bij hen op stal willen staan. Ook als is mijn pony geen luchtzuiger.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:42

Ik vind t een moeilijk probleem, want ik denk namelijk dat het heel veel afhangt van het karakter van de andere paarden en hoe daar mee omgegaan wordt, of ze wel of niet een stalondeugd overnemen.
Mijn paard stond op een andere stal een tijdje tegenover een luchtzuiger, maar ze kreeg zelf heel veel aandacht en afwisseling en was dus een volkomen tevreden en rustig paard. Geen enkele reden om die ondeugd over te nemen en dat is ook niet gebeurd.
Ik zal dus de laatste zijn om te beweren dat andere paarden ondeugden overnemen, maar denk wel dat bepaalde paarden die al ontevreden of onrustig zijn, dit gemakkelijker overnemen als ze zich toch staan te vervelen op stal en dit zien gebeuren. Maar dan ligt het feitelijk niet aan het paard dat de stalondeugd al heeft, maar aan de eigenaren van de andere paarden dat zij hun paarden wellicht toch wat te weinig afwisseling bieden .... een paard dat 23 uur per dag op stal staat is nou eenmaal ontvankelijker voor dit soort dingen dan een dier dat lekker een halve dag buiten loopt of tussendoor in de molen loopt of in de paddock gaat.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:48

Ach, ik heb ook een wever. Kwam van een stal waar ze ook het grootste gedeelte van de dag binnen stond, want stel je voor dat ze een blessure opliep buiten. Bij mij gaat ze gewoon de hele dag naar buiten, alleen s'winters als het echt koud wordt gaat ze s'nachts op stal. En ze weeft eigenlijk bijna niet meer, alleen als ik niet opschiet met voeren. Dan wordt mevrouw ongeduldig. Het heeft niks te maken met het klakkeloos overnemen, maar gewoon met de mate van verveling die andere paarden ook hebben. Het ligt dan ook aan de stal en niet aan de paarden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:06

skippy1 schreef:
crossmonster schreef:

Misschien vernader je van mening wanneer je je meer in het onderwerp verdiept. Zo niet dan zou ik sowieso nooit bij jou op stal willen staan. Ik vind het erg kortzichtig, verklaar eens wáárom je het niet wil?

nee hoor skippy, ik HEB me allang in dit onderwerp verdiept.
heb zelfs proeven meegemaakt met zulke paarden.
als ik een pensionstal had, zou dit zowiezo zijn met veel weidegang, en lichte stallen, met liefst allemaal een uitkijk naar buiten.
m aar ik denk aan de andere klanten. op een pensionstal staan nu eenmaal niet alleen maar makkelijke klanten, en als je een zuiger of wever neemt, krijg je geheid heibel, wil je dan dat je oude pensionklanten weggaan omwille van een nieuwe klant, lijkt me niet.

ook heb ik op stallen meegemaakt dat een wever ervoor zorgde dat de prestaties van de andere paarden omlaag gingen, puur omdat ze niet goed konen slapen door het gekras over de vloer van het weven.
zet je zo'n paard weg, is de rust meteen terug.
en ja dat is MIJN ervaring ja.
onderbouwt genoeg?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:18

Maar... verplaats je dan alle paarden die herrie maken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:30

nee hoor, maar een erge wever staat de hele nacht te schrapen, links-rechts-links-rechts.
dit geeft constante onrust, gezien ehcte wevers het gedurende de hele dag en nacht haast doen.
een die trapt of schraapt, doet dit niet de hele dag, en is makkelijk af te leiden met wat speeltjes oid.
een echte fervente wever krijg jij niet stil met wat speeltjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:44

Toch staan er ook veel stil als de drukte op stal weg is en de lampen uit Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:53

klopt kawa. alleen ik bedoel ook de echte de ergste vorm.
die zorgen voor onrust op stal.
nu zou het mij niet zo uitmaken, ik heb ook wel eens een zuiger gehad, maar ik ga even uit van hoe dit topic begon, namelijk op een pensionstal.
ik denk dat meer dan de helft niet wil dat zo'n paard op hun pensionstal komt.
kijk en daar moet je als pensionstalhouder naar kijken .
niet naar of het wel of niet wordt overgenomen, maar naar de klanten die je er ontevreden mee maakt.
zoals iemand al zei dat die buitenstallen had voor zulke paarden, ideaal, maar heb je geen mogelijkheid om deze paarden apart te stallen , dan zou ik het als pensionhouder ook niet doen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:03

Maar ben dan als pensionhouder eerlijk en zeg, ik ben bang daardoor klanten te verliezen
Zeg dan niet ik wil dat niet hebben want ze nemen het over, zoals die pensionhouder van ts zegt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:30

oke daar heb je gelijk in.
ik bedoelde ook eigenlijk wat je als eerste noemde, ik had niet eens eraan gedacht dat deze persoon het onderste zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:03

Gelukkig zijn er heel erg veel pensionstaleigenaren die er heel anders over denken, ik heb zelf op 4 stallen gestaan, geen van allen deden moeilijk, geen van allen zijn klanten kwijtgeraakt door mijn luchtzuigende merrie... Ik ben er altijd open over geweest en heb altijd alle uitleg gegeven die mensen aan mij vroegen...

Overigens ben ik heel erg benieuwd over welke proeven en onderzoeken jij t hebt crossmonster. Ik heb zelf onderzoeken gedaan aan luchtzuigers en ben alle literatuur die er over te vinden was, ingedoken. Ik heb niets gevonden wat jou ideeën bevestigd. Ik ben dus heel erg benieuwd naar die literatuur. Kun je me wat titels van odnerzoeken geven?

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:06

paarden kunnen het wel overnemen van elkaar al is het denk ik wel uit pure verveling dan.
ik zou zelf absoluut geen luchtzuiger op stal willen hebben.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:19

dubbelpost sorry

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:29

Dus een pensionstal beginnen, maar paarden weigeren die een stal gebrek hebben... hmmm ok dat kan natuurlijk, maar paarden die nieuw in pension komen en bv schimmel hebben, of stal afbrekers zijn? ik wil hier niet de tegenstanders (die geen paard met stalgebrek zouden accepteren) aanvallen, maar ik vroeg me gewoon af, er zijn zoveel zaken, die in mijn ogen nog erger zijn dan kribbe bijten, weven etc... , wat doe je daar dan mee? waar eindigd het dan bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:57

Pascale: overnemen is niet waar. Paarden nemen het niet van elkaar over, TENZIJ de omstandigheden waaronder de paarden worden gehouden zó slecht zijn dat het zien van bijv. een luchtzuiger de spreekwoordelijke druppel kán zijn er zelf ook mee te beginnen, maar zelfs dan is die kans klein.
Als je als staleigenaar dit meemaakt, moet je flink aan je manier van paarden houden gaan twijffelen. Wanneer je gewoon een normale manier van houden is, dan zal een paard t echt niet overnemen...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:14

Ik heb een wever, en die is nog nooit ergens geweigerd. Wel heb ik 'm in de tijd voordat ik ze zelf aan huis had 1x van box moeten wisselen op een pensionstal. Maar dat was omdat het keukenraam van de stalhouder uitkeek op mijn wever, en z'n vrouw er helemaal naar van werd als ze stond te koken.
Voor de paar paarden die we nu in pension hebben, heb ik 1x een luchtzuiger geweigerd. Niet omdat ik bang was dat de andere het over zouden nemen, maar omdat deze een geschiedenis van koliek had, en dan met een eigenaar die doordeweeks in de randstad werkt. Nee, dan zit ik steeds met die zorgen, en daar hebben m'n vriend en ik geen trek in.
Voor de rest heb ik wel gemerkt dat veulens na het spenen soms wél van elkaar stalondeugden kunnen overnemen. Nou ja, heb het éénmalig meegemaakt, dus echt wetenschappelijk onderbouwd is dat ook weer niet. Volwassen paarden heb ik het nooit zien overnemen.