Reeele kosten bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Reeele kosten bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:43

Cassidy schreef:
Mij had beweging en hoefverzorging een beter topic geleken om deze vraag naar te verplaatsen.

Wat betreft de vraag van de TS: heel sneu voor de eigenaren van shetten, maar een shet is een volwaardig paard (al zien velen dat niet). Een smid moet ook langskomen om een shet te doen, reistijden enz maken in dat geval niet uit. Dus waarom een shet voor minder te bekappen dan een volwassen paard? Omdat de eigenaren hem meestal "voor erbij" nemen?

inderdaad. hier op stal worden de shetjes gewoon niet gedaan, en zo wordt er meer verzuimd. diep triest, vind ik het persoonlijk.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:10

Een shetlander moet toch net zo goed op z'n benen staan als ieder ander paard? Bekappen vind ik vakwerk en daarbij maakt de maat van het paard niet uit. Ik weet wel dat er veel hoefsmeden zijn die liever geen kleine pony's doen, omdat ze dan zo moeten bukken. Eigenlijk zo je dus nog een kleine pony toeslag moeten betalen. Tong uitsteken Knipoog Ik betaal €25 voor bekappen, dat vind ik normaal.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:55

Het welshje bij m'n verzorgpony's die nemen ze eigelijk altijd wel even gratis, daar is hij ook zo mee klaar(als ze meewerkt & niet gaan steigeren Vork )

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:19

hoeveel betalen jullie dan voor vierkant op ijzers??

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:51

Rondom op normaal beslag 85 euro.
Of je wel of geen stootgaten in de ijzers wilt hebben maakt voor de prijs niet uit.
Heb je meerdere paarden op ijzers op dezelfde lokatie dan wordt er 80 euro in rekening gebracht.
Sommige klanten willen de ijzers graag verlegd hebben, dit scheelt dan 5 euro in de prijs.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:58

ik betaal 15 euro per paard (heb er 2) voor bekappen. deze smit moet eerst bijna een half uur rijden. ik heb overigens wel 2 grote paarden.
Maar ik vind het niet gek hoor dat een smit evenveel voor een kleine als voor een grote vraagt. voor die kleine beestjes moet de smit helemaal op z'n knieen en de maat van een paard zegt absoluut niks over hoe lief/vervelend hij is.
dus mijn grote tuigpaard, die wel netjes stil staat, kan net zo goed sneller klaar zijn, dan zo'n klein opstandig mini paardje.

dus ik geef ze gelijk dat ze hetzelfde vragen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:58

De hoefsmid die bij ons op stal komt maakt wel onderschijdt. 10 voor een shetje, en 15 bijv. voor een welsh ( weet het niet meer zeker ) Ik vind dat je wel verschil mag maken.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:07

Vreemde discussie, betalen jullie ook de helft van de kosten voor kinderkleding? Die zijn toch ook kleiner!
Het gaat toch om de vakkennis van de smid en het dekken van zijn kosten.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:37

Om kinderachtig te doen: Kinderkleding is vaak ook goedkoper ( Tong uitsteken ) In mijn geval is de hoefsmid eral. Moet hij speciaal voor 1 shet komen, vind ik het inderdaad reëel dat hij hetzelfde vraagt als voor een paard.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:09

diessel schreef:
Of je wel of geen stootgaten in de ijzers wilt hebben maakt voor de prijs niet uit.
Heb je meerdere paarden op ijzers op dezelfde lokatie dan wordt er 80 euro in rekening gebracht.
Sommige klanten willen de ijzers graag verlegd hebben, dit scheelt dan 5 euro in de prijs.

ik betaal 75 of 70 licht eraan hoeveel er moet gebeuren...Tong uitsteken:D en als hij de ijzers opnieuw gebruikt is het 65

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:35

Mijn vriend is full time hoefsmid, wij moeten er van leven.
Voor minder geld wil mijn vriend het niet doen.
Denk bv aan de hoge brandstofkosten.
Aan de ontzettend dure (arbeidsongeschiktheids)verzekeringen.
Bijscholing, bezoeken van lezingen/congres.
En niet te vergeten de btw!
Mij hoor je niet klagen over het inkomen, maar dat heeft hij absoluut verdiend.
Je wil niet weten hoe hard hij daarvoor moet werken!
Er zijn wel makkelijker manieren om je geld te verdienen.

Ik begrijp niet dat hoefsmeden 45 euro kunnen vragen voor rondom beslag.
Daar houd je niet genoeg van over om er van te kunnen leven.
Waarschijnlijk heeft deze hoefsmid nog een andere baan en klust hij er zwart bij.
Ik kan mij niet voorstellen dat deze hoefsmid dezelfde kwaliteit kan leveren.
En als deze hoefsmid je paard verprutst kun je de schade dan op hem verhalen?
Zou hij daarvoor verzekerd zijn?
(Overigens zal deze hoefsmid waarschijnlijk niet veel paarden beslaan met een waarde van enkele tonnen)

Persoonlijk zou ik liever op setjes etc besparen dan op het onderhoud van de hoeven.
Het probleem is dat veel paardeneigenaren zelf niet kunnen zien of de hoefsmid zijn werk goed doet.
Het zou mooi zijn als er een keurmerk zou komen want tegenwoordig betekend gediplomeerd zijn ook niet alles.
Punt is alleen, wie gaat de hoefsmeden beoordelen?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:43

Diessel,ik geef je groot gelijk.
Mensen weten niet wat voor een kosten er nog bijkomen.Die denken dat al het geld wat je verdient voor jezelf is was het maar waar.
Een hoefsmid beoordelen vind ik ook erg moeilijk.Ik vraag me ook af wat is een goede hoefsmid ik zou het echt niet weten.Ik ga er vanuit dat mijn hoefsmid de paarden goed bekapt maar ik heb er geen verstand van dus vertrouw op de smid.
Een keurmerk zou helemaal zo gek nog niet zijn!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:18

Ik betaal €25,- per paard.
Heb 3 Tinkers. Voor het shetje van de buren betalen ze €20,- voor het bekappen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:32

een keurmerk zou niet gek zijn. overigens gaat het niet alleen om diplomering, maar er lopen ook veel niet-hoefsmeden rond, zonder opleiding. het is een vrij beroep, iedereen mag zich smid noemen en aan paardenbeentjes knutselen. eigenlijk is het te gek voor woorden dat dat kan/mag.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:07

ja dat zou zo gek nog niet zijn..Knipoog
mijn hoefsmid moet ook ieder jaar terug om een of andere (verplichte) cursus te volgen met nieuwe technieken en dat soort dingen
teminste dat heeft hij vertelt.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:00

Inderdaad, iedereen mag zich hoefsmid noemen.
De afgelopen jaren zijn de opleidingen voor hoefsmeden als paddestoelen uit de grond gegroeid.
Helaas zijn niet alle opleidingen even goed.
Dat jouw hoefsmid gediplomeerd is wil dus niet zeggen dat je met een goede hoefsmid te maken hebt.
Een keurmerk zou de klanten en het welzijn van de paarden ten goede komen.
Er zijn immers maar heel weinig klanten die zelf voldoende kennis en inzicht hebben om het werk van hun hoefsmid goed te kunnen beoordelen.

Een verkeerd beslag, maar ook een verkeerde manier van bekappen kan grote schade aanrichten bij het paard.
Zeker als dit langere tijd achter elkaar gebeurd.
Grote vraag blijft, wie gaat beoordelen welke hoefsmederijen gecertificeerd worden?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:05

ik betaal 97,5 voor rondom beslaan met extra dikke ijzers en widiapuntjes erin
alleen bekappen is 35 euro

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:08

Cassidy schreef:
Wat betreft de vraag van de TS: heel sneu voor de eigenaren van shetten, maar een shet is een volwaardig paard (al zien velen dat niet). Een smid moet ook langskomen om een shet te doen, reistijden enz maken in dat geval niet uit. Dus waarom een shet voor minder te bekappen dan een volwassen paard? Omdat de eigenaren hem meestal "voor erbij" nemen?

Ik vind dat als een smid alleen voor een shet moet komen dat hij wel de voorrijdkosten enz. in rekening kan brengen maar voor een shet 20 euro (noem maar wat) betalen voor het bekappen en dat ook voor een tinker (willekeurig ras) dat vind ik niet kloppen, want een hoef van een shet is vele malen kleiner.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:38

Bij een paard kan een hoefsmid comfortabeler werken als bij een shetlander.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:41

Henrieke schreef:
want een hoef van een shet is vele malen kleiner.

Het Shetje ansich ook en dát kost hem eerder zijn rug dan het werk aan een groot paard.
Ik heb vandaag toevallig mijn smid hier gehad en voor mijn kasteel van 1.75m met giga hoeven betaal ik het zelfde aan bekap kosten als voor mijn beide Shetjes die hij bijna met een nagelvijl zou kunnen doen, bekappen kost bij hem 20.-.
Met mijn kasteel was hij even bezig maar met 1 van de Shetjes die grote angst voor mannen heeft is hij werkelijk ontzettend lang bezig geweest, wat een geduld heeft die man zeg! En gewoon voor het zelfde geld hoor, hoefje mag wel veel kleiner zijn maar hij had er veel meer werk aan dan van mijn tank.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:00

@ diessel, inderdaad. ik heb sinds kort een nieuwe smid, een écht goede, en ik ben er zó blij mee! hier in de buurt loopt van alles rond, de ene doet amper wat, waardoor het paard er na het knippen nog net zo bijloopt (je ziet de rafels aan de randen nog zitten, als die er waren, godzijdank is deze man nooit aan mijn paarden geweest, knippen kost bij hem 15 Euro, men zegt niet voor niets: goedkoop = duurkoop), een andere knipt zo kort dat mijn paard er ooit drie weken lang last van heeft gehad.

tussendoor hou ik de boel zelf bij, vijl de rand mooi rond, ziet er altijd verzorgd uit. voor controle komt de smid dan, die tot dusver tevreden is over wat ik gedaan heb... wel zo prettig, en mijn dieren staan er altijd supernetjes bij!

saaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:56

Ik betaal €25,00 voor bekappen. Meestal liggen de prijzen van bekappen wel rond de 25/30 euro.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:55

mii_jessy schreef:
diessel schreef:

ik betaal 75 of 70 licht eraan hoeveel er moet gebeuren...Tong uitsteken:D en als hij de ijzers opnieuw gebruikt is het 65

en of er kalkoenengaten ingemaakt moeten worden is voor dezelfde prijs..Knipoog:D was ik er vergeten bij te zeggen

Marijke_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:49

15 euro voor bekappen

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:59

Ik betaal 75 euro om mijn paard vierkant op (nieuwe ijzers) ijzers te laten zetten.

Goede prijs in mijn ogen, als ik jullie prijzen ook zo lees.