Mijn auto te zwaar om met alleen B te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Mijn auto te zwaar om met alleen B te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:00

runningkawa schreef:
en geluk hebben geen ongeval gemaakt te hebben...dan rij je volgens de verzekering zonder rijbewijs.

....en wordt een uitbetaald schadebedrag op je terug gevorderd. Knipoog

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:14

er is zelfs nog onderscheid in de verschillende provincies Bloos hier in friesland mag ik wel rijden met een bus van 1600 en een trailer van 1350 totaal gewicht, in drenthe willen ze het laadvermogen van de bus meetellen, en mag het dus niet Clown
nu staat er een freelander voor, en ben ik altijd safe.....toch is het e rijbewijs halen heel verstandig, je leert er toch bepaalde dingen die je anders nooit zou leren Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:11

wat een flauwekul zeg, die regels gelden landelijk, dat ze daar in friesland de regels niet goed gebruiken is een ander verhaal.....
heb de friezen altijd al een apart volkje gevonden Clown Haha!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:36

LDRD schreef:
runningkawa schreef:
en geluk hebben geen ongeval gemaakt te hebben...dan rij je volgens de verzekering zonder rijbewijs.

....en wordt een uitbetaald schadebedrag op je terug gevorderd. Knipoog

En dan moet je net een fietsers blijvend letsel rijden, ook al stak die als kip zonder kop voor je door en had je nooit optijd kunnen stoppen, zelfs zonder trailer niet...
Zeg maar gedag tegen je eigen huisje enz Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:23

Zeker hoor Kawa Ja , ik ken ze die het gebeurd is Cool .

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:08

anouska2 schreef:
asjemenou schreef:

Er staat van de totale combinatie, dus daar hoort dan ook het max laad verm van de auto bij. De auto valt immers ook onder de combinatie

o ja, nu snap ik het helamaal. Maar met wat voor combinatie zou je dan wel zonder E rijbewijs mogen?

Dat weten de mensen die je aanhouden meestal ook niet precies, is maar net wie je treft Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:15

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:30

Ik heb jouw topic gelezen Karin maar ben er nog niet helemaal aan uit.
Het is dan ook al wat later op de avond Knipoog
Onze auto weegt 1745 kg.
Het is een Hyunda Galloper (grijs kenteken).
Mag ik nu met een anderhalfpaards trailer rijden zonder rijbewijs E te hebben?
Ik weet dat een tweepaards niet mag omdat dat boven de 3500 kg. uitkomt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:32

Als de MTM van de trailer onder de 1745 kg blijft, dan mag dat.

Ik mag zonder E rijden met de in het mailtje beschreven Mazda en onze anderhalfpaards met een MTM van 1300 kg. Zou de MTM van die trailer 1400 kg zijn, dan zou het niet mogen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:35

Wat is MTM?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:44

Frank schreef:
En daarover ben ik het compleet eens met je!
Het is gewoon belachelijk dat net wel-combinaties mogen en gewoon lekker veilige combinaties niet.

Dank je, je noemt mijn combinatie ( Skoda octavia van 2006 2,0 liter 140 pk en anderhalf paardstrailer met max. laadgewicht van 1300 kg) dus een net niet combinatie.

Die net niet combinatie heeft al meerdere keren in de zware modder zonder enige hulp eruit gekomen waar anderen met "veilige combinatie" er met een trekker uitgesleept moesten worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 01:37

Ik heb al heel vaak zitten denken over de chevrolet s10 pick up. Het is een kleintje. een 2,2 liter. Ik weet niet wat ie weegt. Wel heb ik ooit een verkoper gevraagd hoe en wat. Die zei dat deze laadvermogen had van +/- 600kilo en ruim 1400 kilo mag trekken. Ik ga er vanuit dat je dan onder die 3500 blijft.

Zit me wel af te vragen wat nou veiligheid is dan. Sommige mensen trekken echt aan het maximum van wat hun auto trekken mag, dus dat lijkt me nooit verstandig.

Over e...Probeer een groepje bij elkaar te krijgen. Ik heb weleens zitten kijken ook al en vindt het best prijzig als je de volledige cursus moet doen.Maar ik heb al bij sommigen gelezen dat als je het met meer mensen doet, het steeds goedkoper wordt! In de paardenwereld zou je toch een groepje bij elkaar moeten krijgen...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 02:28

Joh, haal gewoon je E. Uiteindelijk zal je het toch misschien wel nodig hebben en ze gaan het alleen maar moeilijker en duurder maken. Ik heb het meteen gehaald nadat ik mijn rijbewijs haalde en geen moment spijt van gehad (nou ja, het examen is geen lolletje, ben altijd erg nerveus.......). Heb je meer aan dan altijd maar op zoek moeten naar de juiste auto Ja

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:34

Maar ik heb een goede auto waar ik dan zeer waarschijnlijk wel zonder E mee mag rijden.
ik rijd er alleen maar mee naar de plaatselijke binnenbak.
Naar concours mag manlief rijden die heeft al zijn rijbewijzen.
Het gaat mij erom niet onverzekerd de weg op te moeten.
En een rijbewijs is echt niet zo goedkoop.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:35

rijbewijs B

Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:
de aanhanger mag, INCLUSIEF LAADVERMOGEN, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

voorbeeld 1
Ledige massa motorvoertuig: 700 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: aanhangwagen is lichter dan 750 kg

voorbeeld 2
Ledige massa motorvoertuig: 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en tevens meer dan de ledige massa van het motorvoertuig

voorbeeld 3
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

voorbeeld 4
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg

voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.

voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:46

Malibu schreef:
Ik was helemaal dolgelukkig met onze Chevy omdat ik dan met B rijbewijs de trailer kon trekken. Nu kwam mijn vriend zijn neef met het verhaal dat je de mtm van de auto er ook bij moet tellen Boos!

Het ledig gewicht van de auto is 1993 kilo
Trailer mtm is 1350

Ik dacht dus dat dit prima mogelijk was want dan kom je uit op 3343 toaal...

Mijn vraag is dus, moet je ook nog het laadvermogen van de auto hierbij optellen?
(dat is dus 1000 kilo van de Chev Clown )

Want dan ben ik bang dat ik nog steeds m'n BE moet halen Huilen

(ik heb wel lessen gehad en niet helemaal onervaren, voordat mensen gaan roepen dat het veiliger is om het toch wel te doen. Want dat weet ik ook wel, maar ik ga heus niet zomaar aankoppelen zonder te oefenen en de eerste keren zou mijn vader gewoon meegaan. Die heeft BE rijbewijs)

Yep.... het laadvermogen van je auto moet je erbij optellen dus.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:49

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 01:57

superpony schreef:
Over e...Probeer een groepje bij elkaar te krijgen. Ik heb weleens zitten kijken ook al en vindt het best prijzig als je de volledige cursus moet doen.Maar ik heb al bij sommigen gelezen dat als je het met meer mensen doet, het steeds goedkoper wordt! In de paardenwereld zou je toch een groepje bij elkaar moeten krijgen...

Ik doe wel mee *LOL*

Wat voor Chevy heb je eigenlijk? Je hebt me op een idee gebracht Vork alleen dan belastingvrij op lpg ofzo...
Krijg alleen veel waarschuwingen over dat ie veel zuipt en veel onderhoud gaat kosten...
Maar ik zie mezelf al helemaal gaan, je kan er ook in overnachten, denk aan festivals Haha!

Ik ben er namelijk ook nog niet uit wat ik wil, ik rij zo'n 700 km per week dus daarvoor wil ik eigenlijk een wat zuinigere (kleine) auto hebben, maar die kan weer geen trailer trekken...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 02:21

oke onze auto weegt ldig 1250 vol 1950
mag je dus 1550 trekken
trailer weegt 600 pony 400 maar max trailer is toch wel iets meer
mag het nu wel of net niet op B

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:30

je kan ook een mailtje sturen naar de RDW met alle gegevens.
Zij sturen je dan een berichtje terug en dan weet je precies hoe het zit.
Plus als je wel een keer wordt aangehouden kun je het mailtje laten lezen (wel in de auto leggen het papiertje dan) waarin zij hebben aangegeven als het wel kan

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 07:41

nickyu schreef:
oke onze auto weegt ldig 1250 vol 1950
mag je dus 1550 trekken
trailer weegt 600 pony 400 maar max trailer is toch wel iets meer
mag het nu wel of net niet op B

Dan moet je in de papieren van je trailer kijken.
Als je trailer een hoger toegestane maximale massa (mtm) heeft van meer dan 1250kg dan moet je altijd E hebben. Er wordt namelijk gekeken naar het leeg gewicht van je voertuig ten opzichte van de maximaal toegestane masse op je trailer.

Zoals je het nu schets, weet je dat het echte gewicht van je trailer 1000 kg zal zijn. Wat je niet weet is hoeveel die trailer mag laden als maximaal. Als je dat wel weet, is het simpel te bepalen of je E nodig hebt.

Ik zou sowieso E halen, is altijd makkelijk en je hoeft nooit meer exact op te letten of je het juiste rijbewijs hebt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:07

Je kan ook het laadvermogen van je trailer laten terugkeuren als je dan wel uitkomt voor je B als je weet dat je niet al je laadvermogen gebruikt. Mijn trailer mag bijv 800 kilo laden maar mijn pony's wegen samen 500 kilo. Ik heb hem nu laten terugkeuren naar 600 kilo laadvermogen en nu mag ik er wel mee rijden met mijn B

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:19

Yinari schreef:
Joh, haal gewoon je E. Uiteindelijk zal je het toch misschien wel nodig hebben en ze gaan het alleen maar moeilijker en duurder maken. Ik heb het meteen gehaald nadat ik mijn rijbewijs haalde en geen moment spijt van gehad (nou ja, het examen is geen lolletje, ben altijd erg nerveus.......). Heb je meer aan dan altijd maar op zoek moeten naar de juiste auto Ja

Dat niet alleen, ga er maar vanuit dat binnen enkele jaren er zodanige regels komen dat voor alles met eigen kenteken ook E-rijbewijs verplicht wordt. Op dat moment zullen ook de eisen weer strenger worden en zal het dus zeker niet eenvoudiger worden om dat papiertje te bemachtigen.
Voor de terugkeurders onder ons: op het moment dat die wetgeving er is, is je teruggekeurde trailer volstrekt waardeloos en zie dan het oorspronkelijke laadvermogen nog maar eens terug te krijgen (zonder dat je dat klauwen met geld kost).
Het is maar een overweging; een gewaarschuwd mens telt voor twee.