zonder tuigage over de weg, mag dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: zonder tuigage over de weg, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:51

Wat zou je dan doen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:00

Dat ligt aan het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:04

kdenk (weet het wel zeker) dat je enkel achteruit kan gaan zitten en bidden dat jullie niet verongelukken. En vermoed dat je dat even goed et halsring kan doen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:15

Judith_ schreef:
Stef, dan heb je een probleem ja als het paard schrikt omdat je zelf schrikt. Hoewel herten weer niet in de bebouwde kom voorkomen (hier niet in ieder geval ) en je paard dan rustig kan schrikken zonder een auto ect. te raken. Zou zelf dan ook nooit zonder zadel buiten rijden, weet dat ik er dan zo af glij. En met halsring, zou ver zijn we nog dat we daarmee naar buiten kunnen.

Maar als je je paard volledig onder controle hebt met halsring, en je ook andere weg gebruikers niet tot last bent zie ik er geen problemen in. Zolang je je paard maar onder controle hebt.

Het gaat er niet om of JIJ dat probleem ziet; het gaat erom of de rechter er ook zo over denkt, nadat je iemand voor de rest van z'n leven invalide hebt geholpen............

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:18

@Pharagirlke: Ik ga danook nooit de weg op met een paard waarvan ik vermoed dat ik de rem niet kan vinden. Haha!

en dat is tot nu toe één paard geweest.

Trouwens, mijn welshcob/rijpaardkruising heeft een botte bek en ene hals van beton als hij wil gaan.
Heb nog nooit aan de teugels gerukt buiten. Hem wel een keiharde klap tussen de ogen gegeven, paar keer.
Was voor hem afdoende. Knipoog
Zijn meer van zulke trucs.
(Oei, wat zet ik nu op bokt. Foei. Clown )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:20

randalinpony schreef:

Dat je een opvoedkundig probleem hebt?? Extreme duivel

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:23

ikke schreef:
randalinpony schreef:

Dat je een opvoedkundig probleem hebt?? Extreme duivel

Ikke niet... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:27

lijkt me nogal onhandig eigenlijk, stel je moet te voet verder omdat het paard iets ECHT NIET wilt, hoe wil je het er dan langs krijgen als je alleen ene halsring hebt? met halster en touw kan je ook nog lopend verder maar zonder? (nu woon ik ook wel aan een drukke weg dus denk aan allemaal van dat soort dingen, en ik rijd ook heel veel zonder zadel en alleen halster en touw lekker buitenrijden maar toch, mocht er iets gebeuren dan kan ik mijn paard wel aan het halster en touw verder begeleiden!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:32

Mee eens Shanna, een paard is een stuk minder sterk als je hem bij zijn neus vasthoud, dan wanneer er iets aan de basis van zijn hals hangt.

Daar hangt niet voor niets het haam/borsttuig als hij een last trekt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:44

randalinpony schreef:
@Pharagirlke: Ik ga danook nooit de weg op met een paard waarvan ik vermoed dat ik de rem niet kan vinden. Haha!

en dat is tot nu toe één paard geweest.

Trouwens, mijn welshcob/rijpaardkruising heeft een botte bek en ene hals van beton als hij wil gaan.
Heb nog nooit aan de teugels gerukt buiten. Hem wel een keiharde klap tussen de ogen gegeven, paar keer. Was voor hem afdoende. Knipoog
Zijn meer van zulke trucs.

Als je dat doet plak je ergens tegen de dichtsbijzijnde boom gok ik Haha! Dat pikt ze nl helemaal niet! (en als zij je niet tegen de boom plakte, dan ik wel! Je blijft tussen de oren van een paard uit!)

randalinpony schreef:
Mee eens Shanna, een paard is een stuk minder sterk als je hem bij zijn neus vasthoud, dan wanneer er iets aan de basis van zijn hals hangt.

Daar hangt niet voor niets het haam/borsttuig als hij een last trekt!

paard met halsring is daar zodanig op getrained dat ie op de halsring net zo gevoelig is als op de neus. Daarbij zoalsk al zei; als je paard zn nek derop zet heb je evenmin wat te zeggen met dat halster, mag je rukken en hangen zoveel je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:51

dan nog zou ik liever aan de halster/ touw meegesleurt worden dan aan een halsring, zou ik mijn paard met halster veiliger vinden mocht ik ten van komen en paard rent weg dan met halsring, wie weet waar die dan allemaal aan blijft hangen! Bloos!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:00

Citaat:
(en als zij je niet tegen de boom plakte, dan ik wel! Je blijft tussen de oren van een paard uit!)

Nee, maar mijn paard weet nu nog steeds niet hoeveel sterker hij is dan ik, en heeft het na een paar keer afgeleerd ervandoor te gaan. Kan dus veilig op hem naar buiten.
En ik heb nooit aan de teugels hoeven rukken.Lachen
Dat vind ik persoonlijk een grotere zonde dan een tik op de kop.

Trouwens had al eerder gezegd dat ik niet buitenrijd op een paard tenzij ik de rem weet te vinden. Hoe dan ook.

En dat je een paard niet kan houden op halster is onzin. Dan zouden alle jonge driejarigen die zo uit het land komen onhanteerbaar zijn en dat is niet zo.
Ligt er maar aan wie het touwtje vasthoudt.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:11

In artikel 5 van de wegenverkeerswet staat dat het verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt. Dit zogenaamde kapstokartikel (je kunt er van alles aan hangen) zou wel eens gebruikt kunnen worden om je te verbieden zonder tuigage op je paard aan het verkeer deel te nemen. En niet onterecht denk ik. Een uitzondering daargelaten denk ik dat de meeste mensen zonder tuigage niet veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:16

persoonlijk vind ik het zwaar onverantwoordelijk,dat je het doet in een bos,en een paard gaat aan de kletter,dan heb je vaak nog het geluk,dat je mss weinig mensen ermee lastig valt,maar dit te doen over een weg,in een woonwijk of "bevolkte" gebieden,is onverantwoordelijk,en ja,ik beweer wel dat je met hoofdstel meer te vertellen hebt als met een halsring,tenminste,ik wil niet met een halsring op mijn Letlander door een durp heen wandelen...

zeker weten dat er dan gewoon ongelukken gebeuren..

not done als je in drukke gebieden wil rondrijden .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:22

Roxx schreef:
In artikel 5 van de wegenverkeerswet staat dat het verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt. Dit zogenaamde kapstokartikel (je kunt er van alles aan hangen) zou wel eens gebruikt kunnen worden om je te verbieden zonder tuigage op je paard aan het verkeer deel te nemen. En niet onterecht denk ik. Een uitzondering daargelaten denk ik dat de meeste mensen zonder tuigage niet veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.

Dank dat je de moeite hebt genomen dat artikel op te zoeken. Dat bedoelde ik namelijk ook, alleen was ik te lui om de precieze tekst op te zoeken.

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:31

pharagirlke schreef:
Kimi2004 schreef:
Ik heb een eigen paard gehad waarmee ik zonder optoming kon rijden. Normaal reed ik western, reining en ik deed alle oefeningen met hem zonder de optoming (zelfs zonder halsring) maar heb er nóóit over nagedacht om zonder iets van halster o.i.d. de weg op te gaan!
Je kan NOOIT weten wat er gebeurd!!!
Ik heb een keer gehad dat ik stond te wachten om over te steken, er komt een ambulance aan die vlak bij mij zijn zwaailichten én sirene aangooit. Zo cool als mijn paard altijd was schrok hij toch héél erg, draaide om en wilde gaan rennen.
Het is maar een klein voorbeeld, was toen toch wel errug blij dat ik tenminste een halster om had, hij was zo in paniek dat hij alle signalen van mij nergeerde....

Mijn punt is, je kan nooit weten en een paard blijft ALTIJD een vluchtdier, hoe goed je band met hem ook is en hoe goed het in de bak ook zonder optoming gaat..

en met optomingis hij dat ineens niet meer? Haha! Of dacht je dat je hem, door in zijn mond te raggen, stil kreeg? Dacht het niet, gaat ie alleen maar sneller van rennen Haha! wat ikke zegt vind ik al een beter argument.

Weet niet hoor, volgens mij staat er in mijn stukje toch echt dat hij WILDE gaan rennen en dat IK er een halster om had, dus wordt in zijn bek rukken errug moeilijk Knipoog
Ik geef geen tips o.i.d. vertel alleen mijn verhaal maar...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 18:53

mensen, voor we hier weer een disuccie krijgen (ben er zelf ook schuldig aan)
Het gaat me er puur om of het mag of niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:00

stef schreef:
mensen, voor we hier weer een disuccie krijgen (ben er zelf ook schuldig aan)
Het gaat me er puur om of het mag of niet

Roxx schreef:

Dit zegt toch genoeg, zou ik zo denken.
Kort gezegt kom het erop neer dat het mag zolang er niks gebeurt. Je bent verantwoordelijk voor je daden EN de gevolgen daarvan......
Laatst bijgewerkt door ikke op 16-06-07 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 19:01

jups, dus vraag is beantwoord, maar ik wil niet de oorzaak zijn van een welles nietes discussie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:30

Moderatoropmerking:
SVP terug ontopic naar de discussie. Of het wettelijk gezien / legaal mág, niet of het wijs is dus.

stef schreef:
Het gaat me er ook niet om of het wel of niet gevaarlijk is, maar eigenlijk puur: Mag dit uberhaubt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:50

Jeej, die van mij vloog er een tijd geleden vandoor. In de volle rengallop terug naar stal. Met m'n zadel heb ik het voor elkaar gekregen te blijven zitten, en met m'n teugels/bit nét weten te voorkomen dat ze een 80km weg op schoot. En hoewel er altijd een rem op zit was die gewoon niet te vinden, behalve laten rennen en hopen dat ze iid doet wat ik denk, namelijk terug rennen naar huis.

Ik moet er niet aan denken dat ik geen zadel had, of dat ik haar had moeten sturen op een halsring. Dan waren we nu dood of bijzonder plat geweest...

(en ik ga gewoolijk ook niet naar buiten op paarden zonder rem, maar er kan altijd iets gebeuren)

Ik kan me ook niet voorstellen dat het wettelijk toegestaan is om optomingloos naar buiten te gaan. Ik vermoed dat dit idd valt onder onverantwoordelijk gedrag.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:20

ikke schreef:
Roxx schreef:

Dit zegt toch genoeg, zou ik zo denken.
Kort gezegt kom het erop neer dat het mag zolang er niks gebeurt. Je bent verantwoordelijk voor je daden EN de gevolgen daarvan......

Volgens mij laat artikel 5 nogal wat ruimte open voor discussie. Knipoog
Het mag als het wijs is.

Maar liever discussie op bokt dan in de rechtszaal...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-07 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes gerepareerd.