Contract voor bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: Contract voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 07:54

Daar moet ik misschien toch eens aan denken dan. Ik zal de verzekering eens opbellen en vragen hoe dat precies zit.

In elk geval heel erg bedankt allemaal! Ik heb echt veel aan jullie gehad. Ik heb hier namelijk geen kaas van gegeten :p

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 08:26

slimmerik schreef:
Mijn paard is ook extra verzekerd zodat "derden" via mijn verzekering verzekerd zijn. Haha!

Hoe heb jij dat geregeld?? Ik heb voor mijn andere paard een vaste berijder en je kent dat wel...dat telefoontje moet ik nog steeds plegen Clown .Dus nu maar eens goed regelen...
Ik heb een WA verzekering en mijn andere paard is ook nog eens apart verzekerd...maar de andere heeft geen aparte verzekering en die wordt dus eigenlijk niet door mijzelf bereden.
Heb zelf ook een ruiterbewijs en mijn bijrijder niet.

Tsjonge...vind eigenlijk wel goed dat dit topic geopend is...even met je neus weer op de feiten...voordat je met de welbekende "gebakken peren"zit.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:49

Wij hebben alles verzekerd bij Interpolis. Toen ons paard hier in de buurt gebruikt ging worden in particuliere lessen heb ik de verzekeringsagent gebeld. Hij zij dat ik voor (toen) 25 gulden per jaar verzekerd was voor de meisjes die erop zouden rijden.

Ik weet eigenlijk niet wat ik nu betaal. Ik zou zeggen: bel je verzekering en zeg dat je voor dat soort ongelukken verzekerd wilt zijn en dan hoor je vanzelf wel hoe of wat...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:45

Stukje op FAQ hierboven al gelezen? Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 12:55

Ik heb net even met de verzekering gebeld over de situatie, nu blijkt het dat de 'houder' van het paard verantwoordelijk is voor de acties (en schade) van het dier. Dus valt mijn bijrijder eraf en breekt een been (is niet te hopen :s) dan valt dat onder haar eigen ziektekosten en ben ik niet aansprakelijk omdat zij controle had over de acties van het paard. (art.6:179)
Geen extra verzekering dus.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:59

LDRD schreef:
Stukje op FAQ hierboven al gelezen? Knipoog

Welke bedoel je?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:00

Alicia2u schreef:
Ik heb net even met de verzekering gebeld over de situatie, nu blijkt het dat de 'houder' van het paard verantwoordelijk is voor de acties (en schade) van het dier. Dus valt mijn bijrijder eraf en breekt een been (is niet te hopen :s) dan valt dat onder haar eigen ziektekosten en ben ik niet aansprakelijk omdat zij controle had over de acties van het paard. (art.6:179)
Geen extra verzekering dus.

Ik heb wel eens anders gehoord..... en wie bepaald dat ruiter controle had of in staat is tot?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 13:03

De ruiter is op dat moment de 'houder' van het dier. Als ik, als eigenaar, niet in de buurt ben, dan ben ik toch niet degene die controle zou moeten hebben over de acties van het paard? Dat is de bijrijder, want die rijdt erop. (er wordt geacht dat wanneer je een dier berijdt of begeleid dat je dan controle hebt. iig op de openbare weg. Maar ik heb toch besloten dat ik liever niet heb dat ze buiten gaat rijden)
Ben ik wel zelf bij de situatie aanwezig, dan ben ik wel verantwoordelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:19

Alicia2u schreef:
De ruiter is op dat moment de 'houder' van het dier. Als ik, als eigenaar, niet in de buurt ben, dan ben ik toch niet degene die controle zou moeten hebben over de acties van het paard? Dat is de bijrijder, want die rijdt erop. (er wordt geacht dat wanneer je een dier berijdt of begeleid dat je dan controle hebt. iig op de openbare weg. Maar ik heb toch besloten dat ik liever niet heb dat ze buiten gaat rijden)
Ben ik wel zelf bij de situatie aanwezig, dan ben ik wel verantwoordelijk.

En welke idioot heeft je dat vertelt?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 13:22

De mensen van de verzekering.
Als jij gaat wandelen met de hond van de buurvrouw en hij bijt, dan ben jij verantwoordelijk, niet de buurvrouw, want die was er niet eens bij. Jij wordt geacht controle te hebben over dat dier en op het moment dat je je buiten bereik van de eigenaar bevindt, wordt jij gezien als de houder van het dier. Het paard wordt niet geacht voor zichzelf te kunnen denken, dus is de begeleider aansprakelijk, of dat nu de eigenaar is, of iemand anders.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:26

Heb je het stuk bij FAQ gelezen?

Het is echt volstrekte onzin wat je verteld is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 13:40

Dat is wat mij net door de verzekering is verteld.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:42

Ik geloof je best hoor dat je dat verteld is, maar dat wil niet zeggen dat dat correct is, integendeel, het is echt absolute onzin.

Het is zoals het in het stuk op FAQ staat en niet anders.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 13:54

Dan nog, het risico op schade is klein als de bijrijder niet de openbare weg op mag. Eventueele verwondingen aan de bijrijder aangericht door mijn paard worden vergoed door haar eigen ziektekosten.
Toch raar dat de verzekering dat verhaal ophangt terwijl het niet klopt en ze me makkelijk een extra verzekering aan hadden kunnen smeren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:09

Alicia2u schreef:
Eventueele verwondingen aan de bijrijder aangericht door mijn paard worden vergoed door haar eigen ziektekosten.
Toch raar dat de verzekering dat verhaal ophangt terwijl het niet klopt en ze me makkelijk een extra verzekering aan hadden kunnen smeren.

Je bent daarvoor gewoon via je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) verzekerd.

Overigens ben je niet alleen aansprakelijk voor ziektekosten, maar ook smartengeld, materiele schade (kleding bv), verlies arbeidsvermogen, studievertraging enz enz. Bovendien heeft de ziektekostenverzekeraar een verhaalsrecht op jou, dus die komt zich ook wel melden (en dat kan soms verrekte lang duren, 2 jaar is geen uitzondering).

Je hebt gewoon de pech gehad dat je iemand aan de telefoon gehad hebt die geen enkel verstand van zaken heeft.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:15

Ja, misschien wel. Ik heb even een kostenplaatje gemaakt en kom toch al snel op een bedrag van 35 euro per maand als ik mijn paard geheel verzekeren wil (alleen aansprakelijkheidsverzekering gaat dus niet). De aansprakelijkheidsverzekering kost 30 Euro per jaar. Ik overleg even met thuis en misschien vraag ik mijn bijrijder dat bedrag van 30 Euro per jaar voor de verzekering. Of is dat onredelijk? (Ik ben ook maar student, moet alles zelf betalen).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:17

als ik jouw bijrijdster was, was ik weg
tjeeetje vind dit wel heel erg eng gedetaileerd hoor

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:18

Angelstears schreef:
als ik jouw bijrijdster was, was ik weg
tjeeetje vind dit wel heel erg eng gedetaileerd hoor

Ze vroeg er toch zelf om? Als ze het niet zo strak had gewild, dan had ze niet om een contract moeten vragen Lachen Ik vind het zonder contract ook best namelijk.

Alleen nu is de beerput met verzekeringen geopend...
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 14-06-07 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:19

Ik neem aan dat je nu al gewoon een AVP verzekering hebt? Dit is welliswaar niet verplicht, maar de meeste nederlanders hebben die toch wel. Daarin is je paard voor aansprakelijkheidsschades gewoon verzekerd, daar hoef je niks extra's voor te verzekeren.
Iets anders is het als je je paard zelf wil verzekeren tegen schade aan het dier zelf natuurlijk.
Ik zou het niet redelijk vinden als je haar je AVP laat betalen, want die biedt niet alleen maar dekking tegen schade veroorzaakt door jouw paard. Maar goed, dat is mijn mening Haha! .

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:21

Ja, ik heb even rondgegoogled naar verschillende verzekeringen en als ik dan toch bezig ben, is het misschien niet onverstandig om ook een ziektekostenverzekering te nemen, die hoeft zij niet te betalen, dat doe ik zelf.
Wat ik haar wil laten betalen is die aansprakelijkheidsverzekering voor derden (30 Euro per jaar). vind je dat ook onredelijk? Ik vraag verder geen geld voor het rijden enzo.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:25

Nou onredelijk, ik vind het principieel onjuist, omdat die verzekering niet alleen de aansprakelijkheid van jouw paard dekt, maar ook vele andere zaken waarvoor jij aansprakelijk kunt zijn. Het deeltje paard is maar heel klein.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:26

Jah, maar mijn maandbudget is ook maar klein :p

Ik zal met haar overleggen. Ik weet nu ook niet goed wat ik moet doen. Ik doe geen gekke dingen met mijn paard en was het enkel ik die erop reed, zou ik niet extra verzekeren gaan. Ik vind het inschatten van het risico moeilijk...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:34

Alicia2u schreef:
Jah, maar mijn maandbudget is ook maar klein :p

Ik zal met haar overleggen. Ik weet nu ook niet goed wat ik moet doen. Ik doe geen gekke dingen met mijn paard en was het enkel ik die erop reed, zou ik niet extra verzekeren gaan. Ik vind het inschatten van het risico moeilijk...

Volgens mij begrijp je het niet, je hoeft voor de aansprakelijkheid in ieder geval niets extra te verzekeren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:35

Ahzo, ohwkeej. Zoals ik al zei; ik heb hier egen kaas van gegeten. Dan is het 'probleem' dus opgelost.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:40

Ik zou er niet zo zwaar aan tillen als je gewoon een AVP verzekering hebt. Bén je aansprakelijk dan is het gewoon gedekt.