Paard veroorzaakt schade bij ander paard wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Paard veroorzaakt schade bij ander paard wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 08:07

Goed begrepen.
Overigens is het wel zo dat dit eventueel wél in een overeenkomst te regelen is. Wanneer er sprake is van letselschade bij personen dan zal dat al snel terzijde worden geschoven als 'onredelijk bezwarend', maar bij dit soort materiele zaken (ja, sorry, een paard is materieel Tong uitsteken ) niet.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:41

Ik zit ook aan de andere kant: mijn merrie is afgelopen week ingeslapen nadat ze haar been vreselijk gebroken had bij een akkefietje van meerdere paarden in de weide.
Ik ga er vanuit dat alle kosten voor mijzelf zijn. Ik ben ergens wel van mening dat dit de meest extreme uiting is van het risico dat je neemt wanneer je je paard bij anderen in zet. In mijn geval is echter wel heel duidelijk welk paard de verwoningen bij mijn merrie veroorzaakt heeft. Ik wil de eigenaresse van dat paard eigenlijk niet verantwoordelijk stellen voor (een deel) van de kosten maar ik zou het oh zo prettig vinden als ze naar me toe zou komen om over het gebeurde te praten. Dit is tot op heden nog niet gebeurd.. Ik vermoed dat zij het ook moeilijk heeft met dit dramatische geval..

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 20:25

@ ma_rie_tje--> Ik zou het niet weten, ik denk het niet. Maar als de kosten in de 100-den lopen denk ik wel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:08

het lijkt me moeilijk om te vragen, vandaar de interesse.
Het is natuurlijk altijd het prettigste als de "tegen partij" het aanbied, dan sla je het ongemakkelijke gesprek over.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:11

Alle onderlinge en zelf gemaakte contracten gelden niet voor de wet,deze zijn ongeldig.Als de tegenpartij er een rechter bij haalt,verlies je in principe altijd.Maar gelukkig zijn er ook mensen die zich wel aan onderlinge contracten houden en verder niet moeilijk doen.Maar wat als er een schadepost ontstaat die in de 10.000 euro gaat lopen? Houd diegene zich dan nog steeds aan het onderlinge contract?Een eerlijk mens doet dat wel,maar die zijn zeldzaam.Je kan je zo sterk vergissen in bepaalde mensen,die je volledig vertrouwde.Een mens in het nauw maakt rare sprongen,en zo is het.

_Mirjam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:26

Als jij WA verzekerd bent zou je het daar na kunnen vragen. Ik heb het met mijn hond gehad. Die beet een andere hond waar ook de nodige DA kosten bij kwamen. Dit werd voledig vergoed door mijn WA verzekering.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:27

tsja het is heel hard maar het is allemaal eigen risico als je paarden bijelkaar zet. Zo denken we er bij ons op stal ook over.
Gelukkig gebeurt er niet veel maar toevallig nu weer een paard die een gemene klap heeft gehad en nu echt een olifanten been heeft en een botvlies ontsteking. Eigenaren zijn erg bedroefd dat dit gebeurd is maar stellen enkelt en alleen hun zelf aansprakelijk. Paarden zijn nou eenmaal niet altijd koek en ei met elkaar. Wel leeft de hele stal met deze mensen mee en proberen we allemaal te helpen als er wat gedaan moet worden. Maar dat is op onze stal zo en zo wel heel sterk aanwezig.

Henk001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:36

LDRD schreef:
runningkawa schreef:
Valt dat niet gewoon onder het risico dat je dat weet als je 2 paarden bij elkaar zet?

De bezitter van het bijtende/slaande paard ís aansprakelijk, daar is geen twijfel over mogelijk.
De discussie zit hem in het feit dat de schadelijdende partij een percentage eigen schuld kan worden toegerekend, varierend van 0 tot 100%. De schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke partij vermindert met het percentage vastgestelde eigen schuld van de benadeelde.
De hoeveelheid eigen schuld is vaak een leuke boom over op te zetten, maar in dit geval zou ik persoonlijk het waarderen op 100% en geen vergoedingsverplichting dus van de bezitter. Wil niet zeggen dat een collega er niet anders over kan denken Knipoog .

........ tsja, als je bedoelt "juridische collega" Knipoog
In de wet staat (samengevat) dat de bezitter van een dier aansprakelijk is voor alle schade die het dier aanricht. Schuld (en onschuld) van de eigenaar speelt hierbij eingelijk heen primaire geen rol (helaas collega).
Wat wel een rol speelt is - ondermeer - risico-aanvaarding. Als je op vrijwillige basis twee paarden bij elkaar plaatst, dan aanvaard je de kans dat een paard vanuit zijn natuur kan gaan slaan e.d..
Dit is weer anders indien de bezitter weet of moest weten dat het om een agressief paard gaat die hij bij een rustig paard zet.
Er is n.m.m. te weinig over de exacte situatie bekend om een goed antwoord te geven. Er zijn zoveel factoren van belang wanneer het gaat om schade en de (eventuele) vergoedingen.

Met paardengroet !

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:43

Henk001 schreef:
Wat wel een rol speelt is - ondermeer - risico-aanvaarding.

Foei, ga je huiswerk overdoen Boos!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:58

Ik zou als het mijn paard was en de kosten liepen hoog op of hebben zelfs de dood tot gevolg en ik wist zeker dat mijn paard het gedaan had, aanbieden om het aan de verzekering op te geven, zeker als je een goed contact hebt met elkaar. Het kost mij dan niets, maar de benadeelde ook niet en dat lijkt mij een goede oplossing. Stel het gaat om een trap dan geef je voor mijn part aan dat beiden dieren aan de hand liepen en elkaar getrapt hebben, dan vergoedt de verzekering zowiezo (tenminste die van het ruiterbewijs).

Ik zou zelf ook ontzettend balen van de kosten die het met zich meebrengt en als het dan zo op te lossen is, lijkt mij dat geen slecht idee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:02

Dat jij bereid bent om het aan je verzekering op te geven, wil niet zeggen dat deze het ook gaat betalen . Zij betalen alleen waarvoor jij wettelijk aansprakelijk bent en niet omdat jij je aansprakelijk voelt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:14

Oke maar je kunt het wel proberen. De verzekering van het ruiterbewijs doet normaal niet echt moeilijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:27

sonjim schreef:
De verzekering van het ruiterbewijs doet normaal niet echt moeilijk.

Die doet juist wel moeilijk, want die biedt altijd secundaire dekking, dus als er mogelijk ergens een andere verzekeraar is die dekking biedt dan betalen zij niet.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:17

runningkawa schreef:
Valt dat niet gewoon onder het risico dat je dat weet als je 2 paarden bij elkaar zet?

Helemaal mee eens