Een te lichte auto met een trailer kan dat kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krissis

Re: Een te lichte auto met een trailer kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:27

ElCamino schreef:
pfffff natuurlijk kan dat !
Gewoon aankoppelen op het terrein, netjes neerzetten, liefst 1 kant langs een wand,
Ik zou het neuswiel niet eens uitdraaien.
Gewoon lekker gaan oefenen, neem aan dat je rustig begint dus dat er niet gestampt, gesprongen etc wordt.Kan makkelijk!

Zeker kan het technisch gezien, ik vraag me af hoe het met de verzekering is, mocht er toch wat fout gaan, want de combi is niet toegestaan op de weg.
Ik snap dat de TS alleen wilt oefenen, niet rijden, maar wat zegt de verzekering hier van?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:28

Ze komt toch ook niet op de openbare weg? Lijkt me dus geen probleem.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:38

Als je niet een al te zware tweepaardstrailer hebt (er zijn er die nog geen 650 kilo wegen) en het paard ook niet veel meer weegt dan 600 kilo, dan mag deze auto (mits de bestuurder EB heeft) gewoon trekken. En helemaal als je er niet mee gaat rijden zie ik er geen problemen mee. Ik denk dat je goed bezig bent zo! Paardje paar stappen erop en dan weer achter uit. Elke keer stukje verder tot ze er helemaal in staat.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:46

Margreet schreef:

En wat als je paard schrikt, van de klep af donderd en daarbij z'n pezen open haalt? Kun je dan terugvallen op je verzekering van je paard (als je die hebt) of hoe gaat dat, want kan me voorstellen dat verzekering zegt: eigen risico, de combinatie was niet veilig

(ook gezien dat verzekeringen liever niet dan wel uitkeren, zullen ze naar mijn idee een uitweg zoeken om dat niet te hoeven doen.)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 09:08

De verzekering weet toch niet dat er een 2 paards trailer achter de auto hing? Deze auto mag wel een 11/5 paards trekken.
En daarbij blijf ik op eigen terrein en word er niet gereden.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:30

loeckie schreef:
Margreet schreef:

En wat als je paard schrikt, van de klep af donderd en daarbij z'n pezen open haalt? Kun je dan terugvallen op je verzekering van je paard (als je die hebt) of hoe gaat dat, want kan me voorstellen dat verzekering zegt: eigen risico, de combinatie was niet veilig

(ook gezien dat verzekeringen liever niet dan wel uitkeren, zullen ze naar mijn idee een uitweg zoeken om dat niet te hoeven doen.)

Ik vind dit echt heel ver gezocht. Ik zie nergens staan dat de combinatie niet veilig is. Zoals ik al zei, waarschijnlijk mag de auto zelfs nog net de trailer trekken...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:35

Gewoon in stilstand oefenen is echt geen probleem !

Je mag er alleen niet mee rijden. Zelfs niet met een E achter B rijbewijs.

De auto mag met een marge van 10% lichter zijn dat de trailer (ledig gewicht + laadvermogen) dat haal je wss in dit geval niet. Dus is de auto lichter, mag je er absoluut niet meer rijden, met wat voor een rijbewijs dan ook !

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:57

Doe mij even het wetsartikel waar dat in staat alsjeblieft?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:00

Margreet schreef:

hehe, ook iemand die het snapt Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:27

Margreet schreef:

Wat precies ??

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:37

Kan prima lijkt me!
Wij rijden zelfs met een auto die 1300 mag trekken en een 2paardstrailer met één paard. Auto weegt zelf ook écht 1300 kilo, er ligt een goede turbodieselmotor in en mijn 2paardstrailer weegt maar 650kg. Zelfs op modderige weilanden op wedstrijd trekt de auto hem erdoor.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:53

Ludora schreef:

De auto mag met een marge van 10% lichter zijn dat de trailer (ledig gewicht + laadvermogen) dat haal je wss in dit geval niet. Dus is de auto lichter, mag je er absoluut niet meer rijden, met wat voor een rijbewijs dan ook !

Dit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:20

Ludora schreef:
Gewoon in stilstand oefenen is echt geen probleem !

Wat een gel*l. Hoe verklaar jij dan dat mijn 1950kg wegende Discovery 4050kg aan de haak mag hebben (officieel op kenteken!!!)

Wat die verzekering betreft: je auto is op privéterrein nooit verzekerd! Maar de schade die door het paard wordt aangericht valt onder de AVP.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:18

En toen was het stil... Druk aan het zoeken?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:33

imker schreef:
ARGH!!

NEE, dat mag niet!
Als je auto 1300 kilo mag trekken en je trailer een max. massa heeft (even uitgaande van een tweepaards) van 2000 kilo, mag je NIET de weg op, ongeacht of je boven de 3500kg uitkomt of niet.
De max. trekkracht van de auto bedraagt nu eenmaal die 1300 kilo en NIET die 2000 kilo die je erachter wil stoppen.
En of je er nu 1 of 2 paarden in zet, dat maakt niet uit. De wegenverkeerswet én de politie kijken daar niet naar: die kijken alleen naar de max. toegestane massa.

Mensenmensen, dit is echt zo'n inschattingsfout die vaak gemaakt wordt.......

Je mag WEL rijden met een wagen die bijv. 1600 kilo mag trekken (zoals bijv. een MB-luxeauto) en dan dus een anderhalfpaards van 1600 kilo max. massa. Dan kom je tot 3200 kilo en mag je ZONDER BE rijden.

Hahaahahaaaaa!
Echt geweldig dit.
Zo'n reactie van iemand die er geen snars verstand van heeft!!

Lees eerst de vraag voordat je als een tokkie begint te communiceren!

Ze vraagt: Is het verstandig om met deze combinatie te oefenen op eigen terrein.. Enkel en alleen voor het laden/lossen.
En ookal wil ze de weg ermee op.. Ook dat mag in bepaalde gevallen!

@TS Ja hoor! Gewoon lekker oefenen met je paard op jullie eigen terrein met laden en lossen.
Heel veel succes!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:45

Margreet schreef:

Nope met mijn leven buiten bokt bezig Knipoog

Die 10% klopt idd niet meer. Heb ik wel even opgezocht. Dit was iets van 10 jaar geleden nog zo, mijn excusses daarvoor. De regels zijn nogal wat veranderd. Aangezien ik mijn E achter B heb en al jaren dezelfde combie rijdt niet meer bij stil gestaan.

Je mag met e achter b dus idd trekken wat de auto mag trekken. Maar dat mag samen niet boven de 3500 KG komen.

Met alleen B, mag je niet meer trekken (lediggewicht en laadvermogen) dan het gewicht van de auto.

Zo heb ik het net op het RDW terug gevonden in het kort.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:42

Ludora schreef:
Margreet schreef:

Die 10% klopt idd niet meer. Heb ik wel even opgezocht. Dit was iets van 10 jaar geleden nog zo, mijn excusses daarvoor. De regels zijn nogal wat veranderd. Aangezien ik mijn E achter B heb en al jaren dezelfde combie rijdt niet meer bij stil gestaan.

Je mag met e achter b dus idd trekken wat de auto mag trekken. Maar dat mag samen niet boven de 3500 KG komen.

Met alleen B, mag je niet meer trekken (lediggewicht en laadvermogen) dan het gewicht van de auto.

Zo heb ik het net op het RDW terug gevonden in het kort.

En nog heb je niet gelijk, het totale gewicht maakt bij BE niet uit. (http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=130 : Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.
)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:36

Ludora schreef:

Dan heb je het dus nog steeds niet begrepen. hoe wil je verklaren dat er B-E opleggercombinaties mogen bestaan die een totaal MTM van 11.500kg mogen hebben??

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:37

Haha! Dan zou ik ook een probleem met mijn VW LT en twee-paards trailer hebben *LOL*

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:20

Vadisha, ik heb op dezelfde site gekeken, maar dat wat jij schrijft niet gezien. Toen ik de link aan klikte zag ik het wel, raar. Maar ok ik heb dus duidelijk ongelijk....

Dus voor de rest van de peeps, kalm aan een beetje. Ik beweer nergens iets hoog en laag, ok, je hoeft me niet aan te spreken met een bepaalde toon alsof ik dom ben, ik zat gewoon fout. Jullie hebben je punt wel gemaakt Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:26

Ludora schreef:
Dus voor de rest van de peeps, kalm aan een beetje. Ik beweer nergens iets hoog en laag, ok, je hoeft me niet aan te spreken met een bepaalde toon alsof ik dom ben, ik zat gewoon fout. Jullie hebben je punt wel gemaakt Clown

Dat jij fouten maakt is nog tot daar aan toe, er staan op Bokt alleen meer onwaarheden dan correcte feiten over het rijden met aanhangers, auto's en rijbewijzen. Aangezien deze fouten steeds weer terug komen, worden degenen (waaronder ikke) die wel precies weten hoe het zit soms een beetje erg moedeloos en boos.
Het gaat mij dus niet zo zeer om jou persoonlijk alswel dat degenen die conclussies verbinden aan wat hier staat, dat bij voorkeur wel doen op basis van correcte feiten. Je verontschuldiging is bij deze geaccepteerd Haha!

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:04

Gezellige topic is dit geworden.....Volgens mij had felicity een hele simpele vraag. Ik kijk maar even niet naar wetten en verzekeringen maar alleen even naar mezelf en ik zou het gewoon doen. Aankoppelen en lekker oefenen, die auto stort niet in, trailer niet en welk rijbewijs, jeep of supertrailer je ook hebt misgaan kan het altijd....

Het ging helemaal niet om de weg op te gaan. Alleen maar oefenen en ik weet niet wat voor verzekering jullie hebben maar de mijne dekt altijd ongeacht de oorzaak (nalatigheid daar gelaten, maar met het gewicht van deze auto-trailer praat je hier niet over nalatigheid)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:13

afgezien van het feit dat je dus best kunt gaan oefenen met deze combi auto/trailer Clown , zou ik vooral niet in 1 keer de trailer oplopen maar eerst 1 pasje op de klep, dan weer achteruit, dan 2 pasjes en weer achteruit. En zo langzaam opbouwen.

Dit heeft als voordeel dat je paard leert dat achteruit de klep af best wel meevalt en dan heb je kans dat, eer dat je er aan toe bent helemaal de trailer op te lopen, ook het achteruit een stuk soepeler gaat.

en degenen die nog niet weten hoe het met BE zit, zie de FAQ, margreet heeft er niet voor niks dr best op gedaan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:44

Moderatoropmerking:
De toon zou overigens hier wel wat vriendelijker kunnen, gaan schreeuwen of mensen beschuldigen van op tokkie-wijze te communiceren is niet hoe wij het op Bokt willen zien Lachen

--------

Zolang je BE-rijbewijs hebt, het gewicht van de trailer + inhoud, niet over die 1300 kg (probeer trouwens een max van 1200 aan te houden, het is wel zo fijn om wat over te hebben) komt. Kan je daar ook gewoon mee op stap Lachen Ik leen altijd een tweepaardstrailer. Vind ik zelf fijner rijden + handiger voor het paard, als ik met 1 pony op stap ga, leen ik de auto van mijn ouders (mag 1200 trekken, trailer + pony haalt net de 1000). Ga ik met 2 pony's op stap, dan leen ik de auto van broerlief (mag 1500 trekken, kan dus mooi met tweepaards en 2 ponies). In _mijn_ geval dus Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 13:48

Ik heb mijn antwoord. Het kan dus wel met een lichte auto en een 2 paards trailer oefenen. Zoeiezo word er niet gereden. En word er stapje voor stapje geoefend.