Veulen kopen voor in de toekomst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Re: Veulen kopen voor in de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:15

Een veulen hoef je toch niet iedere dag tijd aan te spenderen? Eens per week even aaien is méér dan genoeg! Ik ben ook bezig met een HBO opleiding, tijdens de stage is het wel erg druk, maar de rest was het prima te doen om daarnaast 6 dagen per week een paard te trainen en de nodige wedstrijden. Als ik eerlijk ben vind ik dat er hier wel wat apen en beren worden gezien wat betreft de tijd die kost...

Het enige wat tijd vergt is het wachten tot ze 3 zijn en je ze kunt beleren. En ook dat gaat sneller dan je denkt, vandaag is het precies een jaar geleden dat ik mijn veulen kocht en voor mijn gevoel was het gisteren...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:31

Piaffe schreef:
Een veulen hoef je toch niet iedere dag tijd aan te spenderen? Eens per week even aaien is méér dan genoeg! Ik ben ook bezig met een HBO opleiding, tijdens de stage is het wel erg druk, maar de rest was het prima te doen om daarnaast 6 dagen per week een paard te trainen en de nodige wedstrijden. Als ik eerlijk ben vind ik dat er hier wel wat apen en beren worden gezien wat betreft de tijd die kost...

Het enige wat tijd vergt is het wachten tot ze 3 zijn en je ze kunt beleren. En ook dat gaat sneller dan je denkt, vandaag is het precies een jaar geleden dat ik mijn veulen kocht en voor mijn gevoel was het gisteren...

Als jij op die manier met mijn paard was omgegaan, dan was je er op vier-jarige leeftijd mee verongelukt! Het is heel sterk van het individu afhankelijk of die aai voldoende is, of dat je een berg voorwerk in de opvoeding moet stoppen! En nee, die muts van mij is GEEN uitzondering, ik ken er wel meer.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:45

Ik heb eerst ook vier maanden tijd erin gestopt voor de opvoeding als veulen. Gewoon pootjes optillen, poetsen, netjes stilstaan, meelopen aan halster en het halster aan en uitdoen is imo genoeg. Hij is dus genoeg in handen geweest. Met 7 maanden oud gespeend, daarna voor 2 jaar de opfok in (waar hij ook in handen komt met smid, veearts etc en op de vrachtwagen leert). Als hij 2.5 is komt hij thuis en hebben we nog een halfjaar dat hij op zijn nieuwe stal kan wennen + de nodige opvoeding. Vanaf 3 jaar maar eens vorozichtig beginnen met beleren.

Ik heb veel paarden meegemaakt die dit traject (ongeveer) liepen en heb er geen meegemaakt waar je mee zou verongelukken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:48

Jouw veulens hebben kennelijk nooit de acceleratie 0-100km/h in twee galopsprongen getoond.
Ik kan je vertellen dat als de eerste reactie van je paard bij elk onbekend ding vluchten aan 100km/h is, dan heb je een klus te klaren voordat je veilig kunt rijden! Dat kost "iets meer" dan 4 maanden werk............

En ja, dit dier was het nodige gewend! Knetternde motoren, trailerladen, verkeer, het boeide hem niet; maar die ritsel achter je (omdat je staart ergens tegenaan kwam) DAT is een reden om het serieus op een lopen te zetten.........
Laatst bijgewerkt door ikke op 16-05-07 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:50

Het lijkt erop neer te komen dat je dus alleen veulens kunt kopen en beleren als je jarenlange ervaring hebt.

Natuurlijk maak je dat wel eens mee met jonge dieren. Maar dat is toch niet meer dan normaal??? Dan hoef je er toch niet gelijk mee te verongelukken?

Ik ben echt van mening dat je een jong veulen in 4 maanden tijd handmak kunt krijgen. Het blijven echter vluchtdieren waar je altijd rekening mee moet houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:52

Sorry ikke, maar die ervaring heb ik niet
Op de stallen waar ik voorheen reed hadden we het liefst dat alles groen aankwam
Tuurlijk is een goed opgevoed veulen fijn, maar te vaak zijn ze verwend en willen alleen maar knuffelen, maar niet aan het werk
Heb je veel meer werk aan dan de geheel groene.
En kijk jij bijv maar eens naar stallen zoals burgerstables die op marktplaats paarden vragen, dan staar er bij dat ze ze graag groen hebben.
Dat is niet voor niets...

Voetjes leren geven als ze bij mams staan of net erafz ijn, voor de rest lekker in het land en alleen ff bekappen tussen door en meer niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:56

Piaffe schreef:
Het lijkt erop neer te komen dat je dus alleen veulens kunt kopen en beleren als je jarenlange ervaring hebt.

Natuurlijk maak je dat wel eens mee met jonge dieren. Maar dat is toch niet meer dan normaal??? Dan hoef je er toch niet gelijk mee te verongelukken?

Ik ben echt van mening dat je een jong veulen in 4 maanden tijd handmak kunt krijgen.

Dat was ie in een week! Maar redelijkerwijs bomproof (lees: redelijk veilig erop kunnen zitten) dat kost echt wat meer tijd.

En een veulen GOED opvoeden en op laten groeien is inderdaad iets voor mensen met jarenlange ervaring. Heb je die niet, zorg dan dat je iemand met die ervaring bij de hand hebt.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:58

Ik heb geen jarenlange ervaring, maar heb toch een hele fijne jaarling in het land lopen. Komt uit de groep nog steeds naar mij toe, maar is niet opdringerig, niet bijterig of mepperig. Heb wel er hele goede begeleiding bij (gehad) en dat is idd het halve werk. Staat nu ook in de opfok bij een man met goede en veel ervaring met goede verzorging (maar niet meer dan nodig)

Oké, bomproef zit meer werk in. Verkeerd begrepen van beide kanten denk ik Lachen

Maar jarenlange ervaring zegt imo niet alles. Mensen kunne het ook jarenlang (onbewust) verkeerd doen.

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:05

Ik zou zeggen waarom niet.
Je kan het toch altijd proberen, voor het zelfde geld gaat het juist heel goed klikken als je er eenmaal op zit.
Mocht dat niet zo zijn, dan kan je hem nog altijd verkopen of als je dat niet wil omdat je er te veel aan gehecht bent, kan je altijd nog verhuren aan iemand die er wel de klik mee heeft.
Ik had bij mijn vorige paard ook in gedachte om haar misschien wel eens te laten dekken, omdat ik dan altijd nog een nakomeling van haar zou hebben en aangezien mijn paard een hele betrouwbare merrie was dacht ik misschien fokt ze dat dan wel door in het veulen en kan ik als mijn paard zou overlijden, ziek zou worden enz. daarop verder gaan. Helaas heb ik dat niet meer kunnen doen(ze werd al eerder ziek), omdat ik haar moest in laten slapen(eerder dan verwacht).
Natuurlijk was het geen 100% garantie geweest dat het veulen dan hetzelfde zou zijn als haar moeder, die garantie heb je nooit!
Maar niet geschoten is altijd mis.
Als je het heel graag wil moet je het gewoon doen, maar hou dan inderdaad wel altijd in gedachte dat het in combinatie met rijden niet zou kunnen klikken. En dan realistisch moet zijn om het paard of te verkopen of te verhuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:06

runningkawa schreef:
Sorry ikke, maar die ervaring heb ik niet
Op de stallen waar ik voorheen reed hadden we het liefst dat alles groen aankwam
Tuurlijk is een goed opgevoed veulen fijn, maar te vaak zijn ze verwend en willen alleen maar knuffelen, maar niet aan het werk
Heb je veel meer werk aan dan de geheel groene.
En kijk jij bijv maar eens naar stallen zoals burgerstables die op marktplaats paarden vragen, dan staar er bij dat ze ze graag groen hebben.
Dat is niet voor niets...

Voetjes leren geven als ze bij mams staan of net erafz ijn, voor de rest lekker in het land en alleen ff bekappen tussen door en meer niet

Een goed opgevoed jong paard is een gemak voor degene die het moet inrijden.
Dat te veel mensen denken dat opvoeden = veel knuffelen, dat is dan even niet mijn probleem. Morris heeft vanaf dag één geleerd dat mensen = werken en dat doet ie goed. Want hij heeft ook geleerd dat als hij goed werkt, hij een beloning en een knuffel krijgt, dus werk = leuk.

Maar zoals ik je IRL al eens heb gezegd: paarden opvoeden is net kinderen opvoeden. Aangezien die kinders tegenwoordig niet meer opgevoed schijnen te hoeven worden, doen we dat met paarden gemakshalve ook maar niet..........

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:18

Ik moet hier toch even mijn verhaal kwijt als ik dat zo allemaal lees.

Ik ben 23 jaar en rijdt al paard sinds mijn 10de. Ik had vanaf mijn 12de een eigen paard. Ik heb veel gereden, vaak elke dag. Nu is mijn oudste paard 20 en heeft last van arthrose ( al een tijdje). Vorig jaar dacht ik, ik koop een veulen en tegen dat mijn oud paard op pensioen kan, kan ik met haar beginnen rijden. Dat heb ik dus gedaan...
Nu eerst is er bij mijn oud paard spat vastgesteld een maand geleden en het zou kunnen dat ik dus veel vroeger dan verwacht zonder paard zit om op te rijden. Daar moet je ook rekening mee houden. Nu ja, dat kan gebeuren en is op zich niet zo erg.
Financieel gaat het op zich wel, omdat ze op de boerderij staat van mijn vriend, maar er komt toch meer bij kijken dan je denkt. Zo is ze vorig jaar uitgegleden in de wei en had daardoor een nekprobleem, ik heb er in totaal 16OO euro aangehangen om te vinden wat er was (scintigrafie enzo) Nu is dat wel wat beter ondertussen, maar ze blijft toch manken vooraan. Dat zal misschien nooit meer weggaan... Dan heb ik drie jaar betaald en verzorgt voor een paardje waar ik misschien nooit op kan rijden!
Nu, qua ervaring, ik had zoiets van het lukt me wel, maar dat kan toch ook tegenslaan. Ik durf eerlijk bekennen dat ik soms niet weet hoe ik dingen moet aanpakken. En dat weet zij ondertussen ook al! Nu, het gaat, ik krijg hier en daar tips, ik heb mensen die er veel van weten waarop ik kan terug vallen, gelukkig. Want een jong paard die nog alles moet leren is heel wat anders dan een paard die al deels geleerd is. Ik ben ook van plan wat grondwerk te doen, maar daarvoor moet ze eerst terug in orde zijn. Ik hoop dat met de juiste begeleiding alles goed komt.
Studie, dat valt bij mij nog mee, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik zit in mijn 4 de jaar diergeneeskunde, toch niet licht denk ik, en heb nog nooit iets moeten laten bij mijn paarden. Ik ga elke morgen en elke avond om ze te mesten, buiten te zetten en ze te verzorgen. Zelfs nu in de examens, dat is voor mij ontspanning. Ik vind dat zoiets persoonlijk is, en alleen de persoon in kwestie kan zelf aanvoelen hoeveel tijd hij/zij nodig heeft in haar studie en hoeveel tijd je kan vrijmaken bij je paard.
Ik ga niet zeggen wat je wel of niet moet doen, iedereen beslist voor zijn eigen en uit fouten kan je leren. Maar als ik persoonlijk het nog eens mocht overdoen, dan had ik liever gewacht en me een 3 jarig paardje gekocht uit de opfok om te beginnen leren, van zodra ik niet meer kon rijden om mijn ouder paard.

hopelijk heb je hier wat aan...

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:28

Het risico met blessures ed heb je met elk paard. Ik las van de week nog een topic van een meid die in een paar maanden tijd 2 net gekochte beleerde paarden is verloren. Allebei de paarden een zwaar ongeluk en in moeten laten slapen. Extreem voorbeeld, maar het kan dus wel voorkomen helaas Verdrietig

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:01

Goed te horen dat je toch al een behoorlijke 'paardengeschiedenis' achter je hebt! Neem uit onze ervaringen en gedachtengangen vooral mee dat je nog eens 2 of 3 keer extra nadenkt en erbij stil blijft staan voordat je tot de aankoop overgaat. Dan komt het vast helemaal goed!

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:27

Als je een ingereden 3 jarige (of 4 jaar dan) koopt, heb je de kosten tot die tijd niet (als je het dier als veulen aanschaft), je weet beter hoe het paard is uitgegroeid, welk karakter het heeft, hoe het dier loopt qua gangen etc en je hoeft het dier niet zelf in te rijden (wat ook een hoop tijd kan schelen). Dan zou ik toch een 3 /4 jarig dier kopen ipv een veulen.