Paard op eigen naam zetten, hoe duur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Paard op eigen naam zetten, hoe duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:12

volgens mij is stamboek iig niet nodig, dat ga ik bij m'n paard ook niet omzetten.. die heeft na verschillende eigenaars nog steeds de naam van de eerste eigenaar waarvoor ik hem bijreed in z'n stamboekpapier staan.
Zijn paspoort ga ik wel overzetten.

alies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:56

Ik snap helemaal niets meer van die papieren hier!
Ik heb ook net een paard aangeschaft, en nu willen we haar paspoort en bewijs van registratie waar ook de hele stamboek in staat over laten schrijven.
Maar in het paardenpaspoort staat dat dit paspoort geen bewijs van eigendom is? Wat is dan wel je bewijs van eigendom?
We hebben ook naar de NRPS gebelt, die zei dat we alles op moesten sturen maar dat kost dan idd in de 70 euro per jaar.
Ik ben niet vanplan om dat telkens te betalen!
Je kan je dan dus lid maken, dan kan je je naam over laten schrijven op je eigen naam ,en dan moet je je weer afmelden als lid? En dan is je paardenpaspoort nog wel geldig?
En wat is nu eigenlijk je officiele eigendomsbewijs?

En om aan wedstrijden van de KNHS deel te nemen had je volgensmij wel je paardenpaspoort nodig toch om te laten zien?
Maakt het dan uit of hij wel of niet op jouw naam staat?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:01

ik vraag me nu ook af, als papieren en paspoort geen eigendoms bewijs is, wat dan wel?
Ik heb er 1 laten chippen en die papieren staan wel op mijn naam, de ander was al gechipt toen ik d rkocht en die papieren staan ook nog op naam van paar eigenaren terug.

hoeveel meerwaarde heeft het als ik haar op mijn naam laat zetten? is trouwens ook kwpn

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:16

Paspoort is geen eigendomsbewijs, en die zijn er ook niet. Koopovereenkomst hooguit. Ik weet dat er stamboeken wel bezig zijn met eigendomsbewijzen, het NHS is daar mee bezig.
Meerwaarde heeft het op naam zetten alleen voor de fokkerij eventueel. Hier staan enkel de dieren die we voor de fok gebruiken (en aangekocht zijn, eigen fok staat sowieso op onze naam) op onze naam. Een ruin die voor de wedstrijdsport aangekocht wordt wordt niet op naam gezet.

Voor de KNHS heb je inderdaad een paspoort nodig voor startkaartaanvraag, maar het dier hoeft daarvoor niet op je naam te staan. Anders zou je nooit een paard van iemand anders uit kunnen brengen. Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:21

maarw at is dan wel eigendoms bewijs? Ik betaal altijd contant en heb niks op papier staan.
Hoe kan ik bewijzen dat mijn paard is dan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:30

dat kun je dan niet... Zou toch op zijn minst een kwitantie vragen met daarop de naam van het paard, het chipnummer, de prijs die je betaald hebt, de gegevens van jullie beiden (verkoper/koper) de datum en beide handtekeningen met daarbij dat het bedrag (contant) voldaan is...

Ik heb Andrew ook nooit bij het stamboek op naam laten zetten, maar het chippen heb ik zelf laten doen net als het paspoort aanvragen bij het NF-stamboek. Dat paspoort staat dus wel op mijn naam. Ik wilde toen ook niet een jaar lidmaatschap betalen alleen voor het op naam zetten...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:30

Ik maak altijd een contract op met daarin de datum,naam van verkoper,mijn naam als koper ,naam van paard zoals in het paspoort staat met bijbehorend chipnummer en het bedrag van het paard.
Deze onderteken ik en laat ook de verkopende partij tekenen en heb em altijd in tweevoud.
Eentje voor mij en laat er eentje bij de verkopende partij achter.
Zo kan ik aantonen dat ik het paard heb gekocht en dus van mij is en als er later toch problemen komen met bijv diefstal kan ik aantonen het paard in goed vertrouwen heb gekocht met het bedrag erbij.

Even een voorbeeld:

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Op de datum 28-04-2006 heeft dhr P.L.M. de Vries het paard Kadootje met het chipnummer 1234567890 verkocht voor het bedrag van 2000 euro ( tweeduizend euro) aan mw L. Brood.
Beide ondertekenen dit contract naar de waarheid te hebben ingevuld.

____________________ ________________________

L. Brood P.L.M de Vries

edit: de twee namen blijven maar naast elkaar staan bij de hantekening Clown

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:37

Nou dat is mooi, ga eind van de middag m'n eerste paard halen en nu dus mooi een koopcontractje maken. Dat is dat iig geregeld.
Wel raar trouwens dat je dus in principe een paspoort op naam kan laten zetten en ze maar op vertrouwen dat je ook echt de eigenaar bent. Kan me nu wel voorstellen dat er veel ellende van kan komen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:34

En hoe en wat zit het met het overschrijven van het paspoort? Waar en wat zijn de kosten?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:53

Neonlight schreef:
Paspoort is geen eigendomsbewijs, en die zijn er ook niet. Koopovereenkomst hooguit. Ik weet dat er stamboeken wel bezig zijn met eigendomsbewijzen, het NHS is daar mee bezig.
Meerwaarde heeft het op naam zetten alleen voor de fokkerij eventueel. Hier staan enkel de dieren die we voor de fok gebruiken (en aangekocht zijn, eigen fok staat sowieso op onze naam) op onze naam. Een ruin die voor de wedstrijdsport aangekocht wordt wordt niet op naam gezet.

Voor de KNHS heb je inderdaad een paspoort nodig voor startkaartaanvraag, maar het dier hoeft daarvoor niet op je naam te staan. Anders zou je nooit een paard van iemand anders uit kunnen brengen. Knipoog

Ik wilde een paar jaar geleden startte met mijn bijrijdpaard. Die dus op naam stond van de eigenaar. Kan me iets herineren dat ik van haar ook de gegevens moest invullen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:28

Heb net de factuur binnen van NRPS.
op naam zetten plus naamsverandering van het paard kost in totaal 25.85 euro.
Dus dat valt reuze mee en ze reageren snel.