Ze wil mijn paard niet teruggeven! Upd, hij is terug, foto's

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Re: Ze wil mijn paard niet teruggeven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:40

Ja ik zou denk ik ook die 300 euro geven en jezelf er maar bij neerleggen, als hij bij je thuis had gestaan had je die kosten toch ook gemaakt..
Dan heb je Girocco iig terug en krijgt hij het goed, dat lijkt me toch het belangrijkste Ja

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:43

Ik zou in m'n autootje stappen er naar toe crossen en paard inladen, en weg. Wat denkt ze wel niet. Maar misschien is het bij mij een ander verhaal, omdat ik mijn paard nog geen dagje uit zou lenen. Wel een beetje een vreemd verhaal hoor, hoe dit is gegaan...?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:51

Laat ik zo vrij zijn, een verkorte versie
(correct me if i'm wrong)

Giroc stond bij haar "alleen", en werd "ongelukkig".
Omdat ze dit niet wou is ze een plekje voor hem gaan zoeken waar hij iig tijdelijk heen kon. In ieder geval totdat ze wat zekerder was of ze terug zou komen naar NL, en wanneer dat dan zou zijn.

De fransen zijn niet echt "goed" voor hun paarden (als ik het even over 1 kam scheer) , dit is de reden dat ze giroc niet bij een fransman wou hebben.

De vrouw in kwestie is een engelse, en heeft een eigenpaard aan huis staan. Ook dit paard stond alleen, en wou ze een maatje voor.

Chantal is van mening dat ze Girocco in bruikleen heeft "gegeven/ uitgeleend". De vrouw in kwestie is van mening dat zij girocco heeft gekregen, en 100 eruo borg heeft betaald voor de spullen van Girocco.

Als ik het goed heb is het balletje gaan rollen omdat chantal nog bij girocco is gaan kijken, en hem erg mager vond (wat ik overigens ook vind).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 11:12

sigrid1182 schreef:
ik zou die 300 euries verzamelen, trailer achter de auto en ophalen die bok.....geen juridisch getouwtrek....e.d.

ik had haar de 300 euro gegeven en klaar........paard opladen en weg........tis denk ik de gemakkelijkste, snelste en goedkoopste weg......

anders denk ik dat het een hele vervelende langdurige zaak gaat worden, die zowiezo niet goed voor je paard is....

ja en dit wil ik dus ook, die 300 euro boeit mij helemaal niet (als ik het had) ik wil gewoon mijn paard zo snel mogelijk terug. geen gelazer met juridische dingen, gewoon mijn paard weer hier en dan zo snel mogelijk er een DA bij.
maarja, moet ik eerst 300 euro zien te vinden.. ik heb vanmiddag een gesprek met iemand, zal zien wat daaruit komt.

dankje Marie. dat is inderdaad hoe het gegaan is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 11:15

en wat iedereen hier nou niet snapt, is hoe ze er in godsnaam bijkomt dat ik mijn paard voor niks weggeef. als ze hier en paard moet kopen gaat dat haar heel veel kosten, aangezien de vleesprijs hier heel hoog is zou je voor een paard als die van mij zo nog 600-700 euro vangen bij de 'meat man' niet dat ik dat doe uiteraard maar als voorbeeld als ze een ander paard zou moeten zoeken.
ik vind het wel heel erg naar vor haar pard, want die staat straks weer alleen (die van mij ook natuurlijk maar die kan er wat beter tegen) maarja, dat is dan de schuld van zijn baasje.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:40

Toch is er iets wat ik niet helemaal begrijp. Als je niet eens 300 euro bij elkaar kunt krijgen dan kun je toch ook geen paard houden? Hoe doe je dat dan als je een keer een veearts nodig hebt? En stalling is toch ook niet goedkoop? Veel mensen zijn al 300 euro per maand voor hun paard kwijt. Daarnaast is 100 euro sowieso al van die mevrouw, want dat was haar borg. Je hebt het dan eigenlijk maar over 200 euro.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:16

In Frankrijk zit het wel net even iets anders. grond is (veel) goedkoper. Als ik het goed heb stond Girocco aan huis.
Paarden houden in frankrijk en in nederland is een werled van verschil. Qua kosten is het veel goedkoper.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:33

sigrid1182 schreef:
ik zou die 300 euries verzamelen, trailer achter de auto en ophalen die bok.....geen juridisch getouwtrek....e.d.

ik had haar de 300 euro gegeven en klaar........paard opladen en weg........tis denk ik de gemakkelijkste, snelste en goedkoopste weg......

anders denk ik dat het een hele vervelende langdurige zaak gaat worden, die zowiezo niet goed voor je paard is....

paard opladen en weg rijden is ook weer makkelijker gezegd dan gedaan. Zei heeft het paspoort nu in handen en kan daarmee deels aan tonen dat het paard van haar is.. heeft ze het paspoort al over laten schrijven op haar naam?

dom dom dom... je zit erg moeilijk. ben voorzichtig met alles wat je doet... succes ermee !

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:36

Maar als jij je paard naar Nederland haalt (en ik zie dat je niet bepaald in een goedkope regio woont) dan red je het niet met 200 euro in de maand. Dus relatief gezien is 200 euro (want die 100 euro borg tel ik er niet bij) niet zoveel geld voor 3 maanden, ook al is het in Frankrijk. Hoe ga je dat dan doen als je het paard weer thuis hebt?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 13:24

maar ik haal mijn paard niet naar NL, daar heb ik het geld niet voor en dat wil ik hem ook niet weer aan doen zo'n reis. dat was ook deels de reden dat ik een plekje voor hem zocht, in ieder geval tijdelijk zodat ik uit kon vogelen hoe of wat.

maar ik heb wat geregeld. ik heb iemand hier, een vriendin, die land + schuur heeft en zelf altijd paarden heeft gehad, ze woont op het moment alleen en wil super graag wat aan huis hebben maar daar heeft ze het geld niet voor. ze wil graag voor Girocco zorgen, Foster zoals dat in het engels heet, de regels omtrend dat worden nog afgesproken maar het zal waarschijnlijk zo zijn dat de eventuele DA kosten dan gewoon voor onze rekening zijn en dat we het voer misschien delen, maar dat word nog afgesproken en OPGESCHREVEN! (een ezel stoot zich over het algemeen... Knipoog) dus dat is al 1 zorg minder dan in ieder geval.

dan was het 2e dat ik zo geen 300 euro hier had liggen, (wel in NL maar dat duurt te lang om hier te krijgen) nu mag ik het van iemand lenen (zonder rente) ook een goede vriendin maar dit word ook weer opgeschreven! ik neem nu geen risico's meer. maar in ieder geval, dat heb ik dan ook.

het transport moet ik nog regelen, dus dat word ook nog een heel gedoe.

die vrouw die mij het geld wil lenen zei dat ik wanneer ik het geld aan de persoon geef waar Girocco nu is dat ik dan zijn paspoort en alles terug moet krijgen. en dat ik dit op papier moet zetten. dat de bijna 300 euro dus voor de gemaakte kosten zijn en dat bij betaling hiervan ik het paspoort van MIJN! (dat moest ik er wel degelijk bijzetten zei ze) paard weer terug krijg en hem weer mee kan nemen. en dit moet ik dan laten ondertekenen en 2 kopiën van hebben voor beide 1.

dus zo als het er nu uitziet 'wint' zij dus toch. maarja, ik wil gewoon mijn paard ASAP terug zodat ik er een DA naar kan laten kijken.

@Jol1, dat geld wat ze terugwil is de 100 euro borg (ok prima, dat snap ik dan) dan 70 euro voor het transport van toen hij van hier naar daar is gebracht (ze had zelf geen trailer) en 85 euro voor een DA rekening. plus wat voer.

aan de ene kant moet ik zeggen dat ik deels wel kan begrijpen dat ze dat terug wil. maar dan op zo'n manier! Boos! daar kan ik mij zo boos over maken. ik had een hele nette mail geschreven waarin IK zelfs mijn EXCUSES aanbood terwijl ik technisch gezien niets verkeerd had gedaan maar ik wou het beste voor Girocco en dat was toch wel om bij haar te blijven want dan kon hij bij zijn maatje blijven (een afspraak bij de koop was dan dat er een DA naar hem kwam kijken)
ik heb door het stof gebeten en ik kreeg zo'n 'onaardige' om het zo maar te zeggen, mail terug dat dat bij mij de druppel was.

mijn vader is laaiend, heeft ook gezegd dat we naar de politie moeten stappen, dat heb ik tegengehouden want op dit moment is mijn grootste zorg dat we Girocco gewoon terug moeten krijgen.

als ze dan weigerd de papieren omtrend het geld en teruggave van Girocco te tekenen halen we er een 3e persoon bij om het dan te overleggen, weigerd ze dan nog, dan is het inderdaad politie. maar daar denk ik verder nog maar even niet aan. ik hoop gewoon dat het meteen goed gaat en dat ik hem straks weer hier heb staan.

ook al ben ik dan vanaf vrijdag in Nederland, in ieder geval weet ik dan dat hij het nu goed heeft en de juiste zorg krijgt en dat er genoeg mensen omheen wonen met de juiste kennis om voor een ouder paard te zorgen.

ik kan niet wachten tot hij weer hier is, kan ik voor het eerst sinds vorige week zaterdag weer een fatsoenlijke nacht slaap krijgen.. Scheve mond Gaaaap

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:55

jeetje chantal.. Ach gut
hopen dat nu met je bovenstaande bericht het een beetje wil lukken..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:00

Dus die ander heeft ''zaken'' met jou gedaan toen je nog minderjarig was??
Als dat zo is dan is die andere een grote fout begaan. En heb je alle recht om je paard weer terug te halen.
Het is toch ook nog jou paard?

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:18

AaronYve schreef:
Als dat zo is dan is die andere een grote fout begaan. En heb je alle recht om je paard weer terug te halen.

waarom heeft die ander dan een fout begaan? als het in het maatschappelijk verkeer geaccepteerd is, is die vrouw het niet schuld. anders zou de TS bij wijze van spreken nog geen brood mogen halen bij de bakker, want ze is toch minderjarig en mag dan geen "zaken" doen volgens jou. maargoed dit is in het nederlandse recht, van het franse heb ik niet zoveel verstand. Bloos

@ TS: succes!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:25

Wat ik nou niet snap is waarom je het geld van die ander niet wilt lenen als het wel opgeschreven word met de details.. Of is het zo dat je die persoon niet helemaal kunt vertrouwen?
Aan de andere kant heb je dan wel je paard weer terug! En dat lijkt me wel zo makkelijk nu je vrijdag alweer naar Nederland gaat..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:35

snoetie schreef:
AaronYve schreef:

waarom heeft die ander dan een fout begaan? als het in het maatschappelijk verkeer geaccepteerd is, is die vrouw het niet schuld. anders zou de TS bij wijze van spreken nog geen brood mogen halen bij de bakker, want ze is toch minderjarig en mag dan geen "zaken" doen volgens jou. maargoed dit is in het nederlandse recht, van het franse heb ik niet zoveel verstand. Bloos

@ TS: succes!

waar slaat dat op? ieder weet toch wel dat men geen zaken moet doen met minderjarige en anders in toestemming met de ouders en ja als een minderjarige een brood bij de bakker gaat halen en de ouders zouden dat niet willen kunnen de ouders het brood iig terug brengen en zou de bakker het geld terug moeten geven. (staat in mijn rechtboek!) Dus snap niet dat je zo reageert wat is met het frans recht.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 15:08

wiifke schreef:
Wat ik nou niet snap is waarom je het geld van die ander niet wilt lenen als het wel opgeschreven word met de details.. Of is het zo dat je die persoon niet helemaal kunt vertrouwen?
Aan de andere kant heb je dan wel je paard weer terug! En dat lijkt me wel zo makkelijk nu je vrijdag alweer naar Nederland gaat..

Hoe bedoel je dit? ik ga wel het geld lenen van die vrouw (B, goede vriendin) en dit word ook allemaal weer opgeschreven en dat ik het dan (eventueel in termijnen) aan haar terugbetaal.

de vrouw waar ik Girocco neer kan zetten (M) komt zometeen hierheen om alles te overleggen, dus als dat goed gaat kan ik rond gaan bellen voor mensen met trailer die heen en weer willen rijden (onze auto doet het niet dus we kunnen niet zelf rijden Rolleyes Scheve mond)

om even namen bij te zetten degene die mijn paard nu heeft is A
degene waar mijn paard komt te staan is M
en degene van wie ik het geld leen is B

misschien dat het dan eve wat duidelijker is Vork

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:18

Zo wat is ie mager geworden .. Wow!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 15:20

ja, daar was ik achter *LOL*

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:28

Ik snap dr geen bal van. In je profiel staat wél dat je hem aan haar hebt gegeven, een permanente leen noem je het daar.
Beetje vreemd.

Wat ik denk is dat je hem dus wel hebt gegeven, maar nu je hebt gezien dat hij het "slecht" heeft wil je hem terug.
Ik kan natuurlijk niet vanaf hier beoordelen of je paardje het slecht heeft. Je ziet ook wel bij oudere paarden dat ze gewoon vermageren zonder reden.
Ik hoop voor je dat het opgelost word, maar heb wel mijn twijfels bij alles.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:31

Dat vermoeden had ik ook, dat ze hem gegeven had.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:31

AaronYve schreef:
waar slaat dat op? ieder weet toch wel dat men geen zaken moet doen met minderjarige en anders in toestemming met de ouders en ja als een minderjarige een brood bij de bakker gaat halen en de ouders zouden dat niet willen kunnen de ouders het brood iig terug brengen en zou de bakker het geld terug moeten geven. (staat in mijn rechtboek!) Dus snap niet dat je zo reageert wat is met het frans recht.

misschien moet je je boek dan nog een keer bekijken.... als een minderjarige namelijk een handeling verricht die in het maatschappelijk verkeer heel gewoon is (zoals een brood halen bij de bakker door bv. een 17 jarige) dan mag de bakker in dit geval erop vertrouwen dat de 17 jarige dit brood gewoon mag kopen omdat dit een veel voorkomende normale handeling is voor iemand van 17.
De ouders kunnen alleen de koop ongedaan maken wanneer er sprake is van een handeling die in het maatschappelijk verkeer niet gewoon is. Over wat in het maatschappelijk verkeer gewoon is valt natuurlijk flink te discussieren en dit is ook afhankelijk van de leeftijd van de minderjarige.

edit: niet aanvallend bedoeld hoor!! maar dat is hoe het werkt in de praktijk.

@t Ts, wat een naar verhaal! Hoe nu verder weet ik niet, in ieder geval succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Nikitah86 op 22-04-07 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:33

idem dito hier princess

ik snap goed dat als je vind dat ie slecht verzorgt wordt, dat ze geen recht hebben op langere bruikleen.
maar ik snap de reactie van die mensen ook

mondelinge afspraken zijn in principe bindend, op papier, daar hebben veel rechters lak aan, naar het schijnt.
al was het wel een stuk makkelijker geweest dan Knipoog

ik hoop voor je dat je hem terug kan krijgen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:38

ja het staat in het boek heb ik net nog nagekeken!!
maar een paard is niet alledaags, is wel wat anders dan een brood bij de bakker halen.
off-topic: Ik snap wel dat het niet aanvallend bedoelt is maar je reageerd wel wat bot hoor.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:46

Erg vervelende situatie. Maar ik lees in je profiel dat je schrijft dat je hem hebt weggegeven en "permanente leen". Ik hoop voor je dat je je paard iig terug krijgt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:51

cp112 schreef:
maar ik heb wat geregeld. ik heb iemand hier, een vriendin, die land + schuur heeft en zelf altijd paarden heeft gehad, ze woont op het moment alleen en wil super graag wat aan huis hebben maar daar heeft ze het geld niet voor. ze wil graag voor Girocco zorgen

Als ik het goed begrijp komt het paard nu weer alleen te staan en dan bij iemand die geen geld heeft om zelf een paard te kopen. Lijkt me nu ook niet het meest fantastische adres.
Een paard wat alleen moet staan en maar hopen dat er geen hoge dierenartskosten komen.

Al je mij het verhaal had verteld zo als het in je profiel staat had ik ook geloofd dat ik het paard had gekregen en alleen terug zou moeten naar jou als ik er zelf niet meer voor kon zorgen.
Oftewel dat jij het recht van terugkoop zou hebben.