Koper wil pony terug doen na 3 kwart jaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij de pony terug nemen?

ja
22 (12%)
nee
129 (75%)
weet niet
19 (11%)

Totaal aantal stemmen: 170

Jaimyliefje

Re: Koper wil pony terug doen na 3 kwart jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:26

zomereczeem kan op alle leeftijden toeslaan.
de eerdere eigenaar kan er niets aan doen dat deze pony dat nu heeft..

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:39

Maar dan moet de koper aantonen dat het gebrek als bestond voor de verkoop én dat de verkoper dit verzuimt heeft te vertellen. En dus niet aan de informatieplicht heeft voldaan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:11

Zomereczeem is zeker wel een koopvernietigend gebrek.
Maar in dit geval kan dat echter al lang niet meer zo zijn, aangezien de kopers er pas na een hele lange tijd mee zijn gekomen.
Die periode van 6 maanden heeft er trouwens geen fluit mee te maken, aangezien dat alleen geldt indien een pony van een handelaar is gekocht, bij een particulier geldt dit niet, een particuliere verkoper is veel beter 'beschermd'.
Maar voor verborgen gebreken staat een antedateringstermijn, oftewel een termijn waarbinnen het gebrek duidelijk moet worden. Binnen die termijn wordt aangenomen dat het dier de aandoening al had bij de verkoper, na die termijn wordt aangenomen dat het gebrek is ontstaan bij de koper.
Ik weet niet wat de termijn is voor zomereczeem (en die zal ook wel afhankelijk zijn van het seizoen waarin een dier gekocht wordt omdat het pas in de zomer te zien is), maar indien de pony in het 'eczeemseizoen' is gekocht zal die termijn behoorlijk kort zijn, en kunnen ze na 3/4 jaar dus zeker weinig meer maken.

Overigens zie ik hier ook nog wel ergens staan dat als de verkoper eerlijk heeft geantwoord dat de pony volgens haar geen zomereczeem had, de verkopers hem dan sowieso niet terug kunnen brengen. Is niet zo.... Indien de verkoper dit namelijk wel naar eerlijkheid beantwoord maar het blijkt toch wél zo te zijn dat is er sprake van 'dwaling', en zal de koper meestal toch in het gelijk worden gesteld.

Maar goed, ze kunnen je iig niets maken.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:58

Ik heb "ja" gestemd. Puur in het belang van het paardje. Ik zou het terugnemen mocht ik de mogenlijkheid daartoe hebben, en er een ander beter tehuis voor zoeken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:02

mijn pony was ook verkocht, en had een jaar later ineens ook zomerexzeem. I
k heb haar teruggekocht omdat helemaal verkeerd ging daar en ik haar mistte. Heeft zich bij mij ook nog 2 zomers gescheurd, en nu (afkloppen) al niet meer, Stond wel in andere plek, stuk natter dus mss dat ze hier minder last van heeft, ook al staan we verre van de zee.

Ik denk niet dat je verplicht ben om terug te nemen, dat is nl alleen zo als jij bewust hebt gelogen of informatie hebt achtergehoudne.
Toch zou ik mijn pony teruggenomen hebben daar, als ze al zo met d epony omgaan. Dan zocht ik zelf wel een andere koper.

ik heb wel ja gestemd, alleen al hoe de nieuwe eigenaren met het paardje omgaan, zou ik paardje terugnemen, en opnieuw in verkoop zetten

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:23

helaas helaas, het rechtsysteem in Nederland zit niet zo realistisch in elkaar dat het zo simpel ligt... Hou me te goede, ik vind ook dat je gelijk hebt hoor. Maar uit ervaring sprekende geldt voornamelijk de regel als het niet 100 % aantoonbaar is, en schriftelijk vast gelegd, dan heb je juridisch gezien geen poot om op te staan.... Hoe triest dit ook is. Al toon je 1000 keer aan dat hij dat later gekregen heeft, als de verkoper zegt dat hij dat destijds niet had nog bekend was bij hem, en het is niet specifiek vast gelegd, dan zul je een zware dobber hebben!
Ik heb een vb, dat ik hier niet neer ga zetten, maar als je dat leest, dan weet ik zeker dat je snapt wat ik bedoel. Ik heb het bewijs, de geschreven verklaring met handtekening, en ik wacht al een half jaar.... , wat nog wel een dik jaar kan duren, en geloof me dat gaat over nog een tikje erger dan een zomer schurft... dierenartsen staan in de rij om te getuigen, en nog duurt het en duurt het...
Veel succes in ieder geval want ik vind wel dat je gelijk hebt!

isolde04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:45

Vind het schandalig een pony in te smeren met afgelopen olie. Dit gaat toch werkelijk nergens meer over !
Als die lui zelf jeuk hebben smeren zij zich dan in met stront ? Ik vind dit niet kunnen en dieronteerend.
Was het mijn pony, dan nam ik hem terug en schonk hem nog liever gratisweg dan dat hij nog een dag langer bij zulke miskukels moest blijven staan.
Schandalig ! Boos!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:01

isolde04 schreef:
Vind het schandalig een pony in te smeren met afgelopen olie. Dit gaat toch werkelijk nergens meer over !
Als die lui zelf jeuk hebben smeren zij zich dan in met stront ? Ik vind dit niet kunnen en dieronteerend.
Was het mijn pony, dan nam ik hem terug en schonk hem nog liever gratisweg dan dat hij nog een dag langer bij zulke miskukels moest blijven staan.
Schandalig ! Boos!

"vroeger" was het gebruiken van afgewerkte olie een veel gebruikte remedie tegen zomereczeem, mensen smeerde het ook veelvuldig op de hoeven..

hoi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:00

ik heb nee gestemd, maar als ik dacht dat de pony bij hun niet goed af is, dan had ik gezegd tegen hun dat ik anders de pony wel terug koop voor minder. moeten hun maar kijken wat ze willen. maar terugnemen hoeft echt niet

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:08

Ik zou de pony niet terug nemen. Los van de vraag of het zomereczeem al aanwezig was en/of het een koopvernietigend gebrek is, is de termijn veel te lang.
Als ze al sinds oktober weten van het eczeem hadden ze veel eerder in actie moeten komen.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:30

Ik zou hem ook niet terugnemen, en als het over dat zomereczeem is hebben ze al veelstelang gewacht! En aangezien je stallen vol zijn zou ik het al helemaal niet doen! Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:51

muts_x schreef:
crossmonster schreef:
hoe groot is ze?
als het om een klein prijsje gaat, ben je haar zo kwijt aan een manege

Ik zou mijn paard nooit aan een manege verkopen

Ik ook niet hoor!

Ik zou de pony ook niet terugnemen, dan hadden ze daar maar eerder mee moeten komen!
Ik zou hem alleen terugnemen als de eigenaar hem niet goed meer zou behandelen, maar ja, je heb er ook geen plek voor.

Tytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:05

Ik zou de pony niet terugnemen. Volgens mj gaat het niet meer over het eczeem, anders hadden ze toch veel eerder gereageerd?