Hond valt paard aan

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leetjuhh

Re: Hond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:49

Urielle schreef:
Leetjuhh schreef:
edit: Bij mij in het bos vind ik dat de gemeente ook niet echt goed heeft nagedacht; een stuk bos waar én ruiterpaden lopen én wat tevens een honden-losloop-gebied is.......is niet echt een goede oplossing vind ik, dan vraag je om problemen.....Is dit trouwens bij meerdere gemeentes zo?

Ben blij dat er uberhaupt ruiterpaden zijn Knipoog
Zo veel zijn die er helaas niet.

Bij ons is een heel groot bos (meerdere bossen zelfs) en in het hele bos lopen heel veel ruiterpaden, maar ook net op dat stuk waar de honden ook los mogen lopen. Dan hadden ze beter in dat stuk geen ruiterpaden kunnen maken, zonder die ruiterpaden in dat stuk is er nog zat over om uuuuuuuuuren te kunnen rijden! Ik rij in dat stuk, omdat het de enige plek is waar ik mijn trailer kan parkeren.....

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:54

Marcato schreef:
Helaas heb ik het dus 3 jaar geleden mee gemaakt met mijn paard. We waren heerlijk aan het stappen op een ruiterpad toen er ineens een hond de bocht om kwam zeilen. Hij greep direct in het achterbeen van mijn paard, waardoor deze hevig begon te bloeden. Na een paar tellen kwam de eigenaresse de hond bij zich roepen en ik was ontzettend kwaad.

Mijn paard is helaas een half jaar lang ziek geweest, doordat hij toch een infectie had opgelopen van de hondenbeet.

Ik ben na aankomst op stal en bezoek van de veearts naar de politie gegaan en aangifte gedaan. De eigenaresse van de hond was dus wel degelijk aansprakelijk.

Ik heb alle veeartskosten (en dat waren er echt heeeeel erg veel) kunnen verhalen op haar en alles vergoed gekregen.

Jeetje dat is echt niet niks! Ik hoop echt dat ik dat nooit hoef mee te maken.....en dit geeft inderdaad aan dat het wel degelijk flink mis kan gaan!

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:05

Inderdaad! Het was erg heftig, maar het gebeurde ook zo onverwachts! Ik had geen tijd om mijn zweep te gebruiken. Ik had nog geluk dat die hond in de kogel had gebeten en niet in de pezen...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:57

Leetjuhh schreef:
@Naadje: Wat zou het fijn zijn als iedereen zich gewoon keurig aan de regels hield he......?
Gewoon heel simpel:
Ruiters op het ruiterpad en niet op de paden waar niet aangegeven staat dat het een ruiterpad is (dus op de paden die verboden zijn voor ruiters!!) en mensen met honden/wandelaars niet op de ruiterpaden, maar op de paden die bedoeld zijn voor wandelaars/mensen met honden. En voor die grieten die je bijna ondersteboven rijden: Onder de 18 onder begeleiding van een volwassenen. En als iedereen zich dan netjes aan de regels zou houden.....
Snap heel goed dat je je regelmatig ergert aan die cross-meiden, daar zou ik me zelfs (als ruiter) aan ergeren. Ze horen personen en dieren altijd stapvoets te passeren!

Dit wordt wel wat moeilijker voor de openbare weg, woonwijken en dorpen en dergelijke. Daar mogen beide partijen gebruik maken van de weg. In dit geval vind ik dat de eigenaar van de hond zijn hond bij zich moet houden en het paard netjes (stapvoets) aan de ene kant van de weg moet blijven rijden, zodat gemakkelijk gepasseerd kan worden.

edit: Bij mij in het bos vind ik dat de gemeente ook niet echt goed heeft nagedacht; een stuk bos waar én ruiterpaden lopen én wat tevens een honden-losloop-gebied is.......is niet echt een goede oplossing vind ik, dan vraag je om problemen.....Is dit trouwens bij meerdere gemeentes zo?

ja dat zou wel fijn zijn Knipoog

maar op de openbare weg moeten op 99% van de plaatsen de honden aangelijnd dus is het duidelijk Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 21:02

Wow, wat een reacties Haha! Bedankt allemaal!

Het is idd nog soms een beetje vaag allemaal. Want sommige situaties is iedereen fout.
Ik ga iig even voorlopig niet langs die hond, maar wen haar nu om de andere kant op te wandelen. Ik wil het risico niet nemen met een paard met nog meer ongeluk... Al moet ik er toch weer eens heen, en de eigenaren aanspreken iig.

Bedankt voor de (vele) reacties!!