Juridisch, wie is er dan aansprakelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Juridisch, wie is er dan aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:48

ikke schreef:
LDRD schreef:
Daarnaast is het risico dat zij aansprakelijk is omdat jij eraf valt niet erg groot, eigen terrein maakt daarbij niets uit. Mocht ze wel aansprakelijk zijn voor jouw val, dan zal haar schadevergoedingsverplichting verminderen o.a. omdat jij er voor kiest zonder cap te rijden en jij hiermee 'eigen schuld' krijgt toegerekend, zeker voor het deel hoofdletsel.

Het enige probleem waar zij verzekeringstechnisch tegenaan zou kunnen lopen (ik zeg het voorzichtig!) is dat er in de voorwaarden van haar aansprakelijkheidsverkzekering kan zijn opgenomen dat zij clienten dient te verplichten een cap te dragen. Bij niet dragen geen dekking.
Dat kán dus, maar hoeft helemaal niet.

Maar iets algemener; hoe kun je als instructeur (M/V) aansprakelijk zijn voor het eigen handelen van een paard waar je op z'n minst 5mtr vanaf staat?? Zelfs al zie je dingen aankomen bij het paard, heb je nog steeds tijd nodig om te reageren, waarna de ruiter pas kan reageren. Die ruiter ligt al in de kreukels voordat je halvewege je een-lettergreep reactie bent........

Daarom zei ik ook dat je als lesgever (tenzij je lesgeeft op je eigen paard dan wordt het toch een heel ander verhaal) niet zo heel snel aansprakelijk bent. Jij moet verwijtbaar gedrag aan de dag gelegd hebben en dat zal niet zo snel het geval zijn. Moedig je jou die B ruiter aan om toch die 1.50 te springen met haar A welschje dan kon je wel eens in de problemen komen Clown Knipoog .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:51

Ik loop dus risico aansprakelijk gesteld te worden als ik een eigenaar op haar jonge net zadelmakke paard overhaal om los door de baan te gaan, omdat het mijn oordeel is dat de combinatie daarvoor klaar is?

(hoe dan ook, ik VOEL me altijd aansprakelijk als er iets gebeurd, en ik ben goed verzekerd... dus het antwoord is voor mij niet belangrijk, maar schetst wel een duidelijk beeld)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 08:54

KiWiKo schreef:
Als ze verstandig is wel Haha! Haha! Haha!

Nou van de 4 instructrices die ik heb gehad was dit de eerste die me verplichte een cap op te zetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:02

tja, wat wil je nou dat ik zeg dan???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:37

KiWiKo schreef:
Ik loop dus risico aansprakelijk gesteld te worden als ik een eigenaar op haar jonge net zadelmakke paard overhaal om los door de baan te gaan, omdat het mijn oordeel is dat de combinatie daarvoor klaar is?

Dat ligt er dan dus aan hoe je het brengt. Op het moment dat je met de leerling overlegd en je leerling er OOK van overtuigd is, dan heb je een hele andere situatie dan wanneer jij beslist dat het kan en en het als lesopdracht geeft, zeker als je leerling aan zou geven zich er niet vertrouwd bij te voelen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 11:19

KiWiKo schreef:
tja, wat wil je nou dat ik zeg dan???

Je hoeft niks te zeggen want dit had niks met mijn vraag te maken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:25

Charos schreef:
KiWiKo schreef:
Als ze verstandig is wel Haha! Haha! Haha!

Nou van de 4 instructrices die ik heb gehad was dit de eerste die me verplichte een cap op te zetten.

Nou dat is dan wel 1 van de betere Vork

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:37

Qua zichzelf indekken misschien wel, qua lessen niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:18

KiWiKo schreef:

(hoe dan ook, ik VOEL me altijd aansprakelijk als er iets gebeurd, en ik ben goed verzekerd... dus het antwoord is voor mij niet belangrijk, maar schetst wel een duidelijk beeld)

Dat risico loop je, maar aansprakelijk stellen is niet hetzelfde als ook daadwerkelijk aansprakelijk zijn.
De vraag is of jij een leek onverantwoorde risico's hebt laten nemen er vanuit gaand dat jij weet wat je doet. Dus de vraag is, is het jou verwijtbaar of niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:31

Ik voel me altijd aansprakelijk Lachen

daarom ook altijd een helm op bij mij in de les Haha! Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:38

LDRD schreef:
KiWiKo schreef:

Dat risico loop je, maar aansprakelijk stellen is niet hetzelfde als ook daadwerkelijk aansprakelijk zijn.
De vraag is of jij een leek onverantwoorde risico's hebt laten nemen er vanuit gaand dat jij weet wat je doet. Dus de vraag is, is het jou verwijtbaar of niet?

Maar goed om die ellende te voorkomen is het helemaal niet verkeerd om dit verplicht te stellen Knipoog
Als er iemand komt om mijn paarden te rijden komen ze er ook niet zonder cap op, geen cap dragen is prima maar niet op mijn paarden!

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:54

Even voor de duidelijkheid: Er zijn een paar zaken die door elkaar heen lopen.
En omdat Charos het zo graag wil, onderstaand tekst en uitleg en wel onderbouwd.

Allereerst heeft aansprakelijkheid niets te maken met of je verzekerd bent of niet. Je kunt aansprakelijk zijn en niet verzekerd, hetgeen betekent dat je financieel het haasje bent als er iets gebeurd, maar in principe mag je natuurlijk zelf weten of je het haasje wilt zijn of niet.

Ik ga proberen een en ander duidelijk te maken. De aansprakelijkheid wordt beheerst door een aantal artikelen.
Aansprakelijkheid voor dieren staat in boek 6, artikel 179.
Daar staat in dat er bij dieren sprake is van risico-aansprakelijkheid, hetgeen betekent dat je als eisende partij de schuld van het dier of diens eigenaar niet hoeft te bewijzen. Doet jouw paard iets, dan ben je aansprakelijk. Punt.
Voorbeeld: Klimt jouw buurmeisje op jouw paard (ook terwijl je even de andere kant op keek), achterste voren en zonder helm en bokt jouw paard haar eraf, dan ben je aansprakelijk voor de schade. Van eigen schuld dikke bult is hier dus geen sprake.
Daar is wel een uitzondering op, maar die is wat lastig uit te leggen. Onthoud het bovenstaande maar.

Nu leen je jouw paard uit aan iemand die er bedrijfsmatig les mee geeft.
Het zou dan wel beroerd zijn als je dan nog steeds aansprakelijk bent, dus dat is ook niet zo. art. 6:181 bepaalt dat diegene die het bedrijf uitoefent dan eventjes beschouwt wordt als de bezitter. En dus is de instructeur aansprakelijk maar wel weer op grond van risico-aansprakelijkheid. Dus bijna altijd.

Volgende geval, het gevalletje Charos.
In jouw bak op jouw eigen paard, maar instructie van een derde. Dan geldt aansprakelijkheid op grond van art.6:162, de onrechtmatige daad.
Dat is wat lastiger, want ook art. 6:101 speelt mee en dat is de eventuele eigen schuld.
Aansprakelijkheid wordt hier bekeken aan de hand van schuld, schade en causaliteit. Laten we er vanuit gaan dat er causaal verband is en ook schade (want anders hoef je iemand niet aansprakelijk te stellen toch?). Gekeken wordt dan naar de schuld en wordt gewogen per geval wie de meeste schuld heeft. Let wel het gaat hier om juridische schuld, en of jouw instructeur/instructrise er zelf persoonlijk iets aan kon doen is even niet belangrijk.
Stel je kukelt van je paard en breekt een arm. In dat geval zal het wel los lopen.
Stel nu je kukelt van je paard en breekt je nek. In het geval je voor de rest van je leven in een rolstoel zit, kun je wel eens heel anders tegen die aansprakelijkheid aan gaan kijken. En mocht het al zo zijn dat jou dan toch denkt: Goh die instructeur kan het ook niet helpen, dan zou jouw werkgever of jouw zorgverzekering daar toch geheel anders over kunnen denken. Zij mogen namelijk zelf ook besluiten jouw instructrice aansprakelijk te stellen voor de schade.
Als jij namelijk normaal gesproken bij Bakker Bart werkt en jij kunt vanuit je rolstoel geen koekjes meer bakken, dan moet Bakker Bart jouw salaris wel twee jaar lang door betalen. Dat kan ie niet of wil ie niet en dus is ie maar al te zeer geneigd die schade te verhalen op een ander. Jouw instructeur! De zorgverzekering heeft ook al diverse artsen etc moeten betalen en gaat ook verhaal halen bij de instructeur.
Per geval zal gekeken moeten worden of de instructeur hier juridisch schuld heeft gehad. En wat de schuld is van de berijder. Op jouw instructeur rust een grote verantwoording.
Als voorbeeld het verhaal van het jonge, groene paard waarop iemand les komt nemen. Als instructeur moet je in staat zijn te kunnen bepalen of jouw klant de capaciteiten heeft om op een dergelijk paard te rijden. Ik kan me dus zelfs voorstellen dat je als bij een ongeval dan als instructeur aansprakelijk bent, althans voor een deel.

De butsmuts van Charos:
Of het in jouw bak, op jouw terrein en met jouw paard gebeurd is niet van belang. Indien jouw instructrice je laat rijden zonder helm, terwijl zij weet of zou moeten weten dat je bij het van je paard vallen dan een verhoogd risico loopt op het hebben van letsel, dan is zij aansprakelijk voor jouw schade.
Ze mag dan wel verder geen klik met jou geven, maar ze heeft wel gelijk. Haha!

Nu terug naar de verzekering. Een verzekering doet niets anders dan een afspraken op papier maken met je instructrice in dit geval. Die afspraken staan in de polis. Die maatschappij weet zeer zeker hoe deze dingen juridisch in elkaar steken en zal dus met jouw instructrice afspreken dat als zij zo dom is jou te laten rijden zonder helm, ze de schade dan ook maar zelf moet betalen als jij eraf kukelt.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:01

oo jeetje Yuma .. ik heb woensdag een tentamen privaatrecht .. en de artikelen 6:179, 181, 162 etc .. klinken me nu wel héél bekend in de oren. confronterend is dat Clown.
gelukkig kan ik je wel volgen, hopelijk is dat 'n goed teken Knipoog

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:07

hahaha Elise, gelukkig heb ik alleen aansprakelijkheidsrecht gedaan. Succes met je tentamen zeg!

Jaja, is vast of topic, maar toch! Cool

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 07:04

Yuma, heel erg bedankt voor je antwoord!!

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:13

Wie er juridisch aansprakelijk is weet ik niet, maar ik ken je probleem wel. Ik rijd inmiddels een jaar of 15 en begon dus in de tijd van caps met een helastiek als kinbandje. Toen ik viel en mijn cap eerder de grond raakte dan mij ben ik ermee gestopt. Ik deed hem alleen nog maar op als we een spelletje deden wat captik heet, je moest dan de cap van de ander aan tikken en die persoon was hem dan.
Een jaar geleden ben ik naar een andere stal verhuisd en daarmee ook ven instructrice. Zij wilde ook dat ik een cap droeg. Ik ben dat toen gaan doen, vond het in het begin niks en reed er alleen mee tijdens de les. Omdat de eigenaar van de stal het ook prettiger vond als we met cap reden ben ik dit steeds meer gaan. Ik merk nu dat ik mijn cap echt mis als ik hem niet op heb en rijd eigenlijk altijd met cap. Achteraf gezien ben ik er blij mee, je hebt redelijk wat caps die wel lekker zitten en het is gewoon veiliger.

Ik kan me wel iets voorstellen bij het antwoord dat je instructrice het risico van zonder cap rijden kent en je daarvoor moet moet waarschuwen. Ook al ben je niet aansprakelijk je voelt je wel altijd verantwoordelijk als instructrice en ik geloof dat als er echt iets gebeurd je instructrice zich schuldig voelt dat ze je nooit verplicht heeft.

En echt een cap went, als je hem vaker opzet.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:19

Graag gedaan Charos! Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:42

Yuma schreef:
Even voor de duidelijkheid: Er zijn een paar zaken die door elkaar heen lopen.
En omdat Charos het zo graag wil, onderstaand tekst en uitleg en wel onderbouwd.

Allereerst heeft aansprakelijkheid niets te maken met of je verzekerd bent of niet. Je kunt aansprakelijk zijn en niet verzekerd, hetgeen betekent dat je financieel het haasje bent als er iets gebeurd, maar in principe mag je natuurlijk zelf weten of je het haasje wilt zijn of niet.

Ik ga proberen een en ander duidelijk te maken. De aansprakelijkheid wordt beheerst door een aantal artikelen.
Aansprakelijkheid voor dieren staat in boek 6, artikel 179.
Daar staat in dat er bij dieren sprake is van risico-aansprakelijkheid, hetgeen betekent dat je als eisende partij de schuld van het dier of diens eigenaar niet hoeft te bewijzen. Doet jouw paard iets, dan ben je aansprakelijk. Punt.
Voorbeeld: Klimt jouw buurmeisje op jouw paard (ook terwijl je even de andere kant op keek), achterste voren en zonder helm en bokt jouw paard haar eraf, dan ben je aansprakelijk voor de schade. Van eigen schuld dikke bult is hier dus geen sprake.
Daar is wel een uitzondering op, maar die is wat lastig uit te leggen. Onthoud het bovenstaande maar.

Nu leen je jouw paard uit aan iemand die er bedrijfsmatig les mee geeft.
Het zou dan wel beroerd zijn als je dan nog steeds aansprakelijk bent, dus dat is ook niet zo. art. 6:181 bepaalt dat diegene die het bedrijf uitoefent dan eventjes beschouwt wordt als de bezitter. En dus is de instructeur aansprakelijk maar wel weer op grond van risico-aansprakelijkheid. Dus bijna altijd.

Volgende geval, het gevalletje Charos.
In jouw bak op jouw eigen paard, maar instructie van een derde. Dan geldt aansprakelijkheid op grond van art.6:162, de onrechtmatige daad.
Dat is wat lastiger, want ook art. 6:101 speelt mee en dat is de eventuele eigen schuld.
Aansprakelijkheid wordt hier bekeken aan de hand van schuld, schade en causaliteit. Laten we er vanuit gaan dat er causaal verband is en ook schade (want anders hoef je iemand niet aansprakelijk te stellen toch?). Gekeken wordt dan naar de schuld en wordt gewogen per geval wie de meeste schuld heeft. Let wel het gaat hier om juridische schuld, en of jouw instructeur/instructrise er zelf persoonlijk iets aan kon doen is even niet belangrijk.
Stel je kukelt van je paard en breekt een arm. In dat geval zal het wel los lopen.
Stel nu je kukelt van je paard en breekt je nek. In het geval je voor de rest van je leven in een rolstoel zit, kun je wel eens heel anders tegen die aansprakelijkheid aan gaan kijken. En mocht het al zo zijn dat jou dan toch denkt: Goh die instructeur kan het ook niet helpen, dan zou jouw werkgever of jouw zorgverzekering daar toch geheel anders over kunnen denken. Zij mogen namelijk zelf ook besluiten jouw instructrice aansprakelijk te stellen voor de schade.
Als jij namelijk normaal gesproken bij Bakker Bart werkt en jij kunt vanuit je rolstoel geen koekjes meer bakken, dan moet Bakker Bart jouw salaris wel twee jaar lang door betalen. Dat kan ie niet of wil ie niet en dus is ie maar al te zeer geneigd die schade te verhalen op een ander. Jouw instructeur! De zorgverzekering heeft ook al diverse artsen etc moeten betalen en gaat ook verhaal halen bij de instructeur.
Per geval zal gekeken moeten worden of de instructeur hier juridisch schuld heeft gehad. En wat de schuld is van de berijder. Op jouw instructeur rust een grote verantwoording.
Als voorbeeld het verhaal van het jonge, groene paard waarop iemand les komt nemen. Als instructeur moet je in staat zijn te kunnen bepalen of jouw klant de capaciteiten heeft om op een dergelijk paard te rijden. Ik kan me dus zelfs voorstellen dat je als bij een ongeval dan als instructeur aansprakelijk bent, althans voor een deel.

De butsmuts van Charos:
Of het in jouw bak, op jouw terrein en met jouw paard gebeurd is niet van belang. Indien jouw instructrice je laat rijden zonder helm, terwijl zij weet of zou moeten weten dat je bij het van je paard vallen dan een verhoogd risico loopt op het hebben van letsel, dan is zij aansprakelijk voor jouw schade.
Ze mag dan wel verder geen klik met jou geven, maar ze heeft wel gelijk. Haha!

Nu terug naar de verzekering. Een verzekering doet niets anders dan een afspraken op papier maken met je instructrice in dit geval. Die afspraken staan in de polis. Die maatschappij weet zeer zeker hoe deze dingen juridisch in elkaar steken en zal dus met jouw instructrice afspreken dat als zij zo dom is jou te laten rijden zonder helm, ze de schade dan ook maar zelf moet betalen als jij eraf kukelt.

Mag ik aan dit overigens prachtige verhaal even 1 ding toevoegen?

Art. 6:179 BW staat eigen schuld (6:101 BW) niet in de weg. Als de bezitter van het dier dus aansprakelijk is omdat het een eigen gedraging betreft van het dier waardoor iemand schade oploopt, dan kan er wel degelijk ook sprake zijn van 'eigen schuld' van de benadeelde. De schadevergoedingsverplichting van de bezitter aan de benadeelde vermindert dan met het percentage vastgestelde 'eigen schuld'. Eigen schuld, dikke bult kan dus wel degelijk. Ja

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:51

Je hebt gelijk hoor. Slim Er kan wel sprake zijn van eigen schuld, maar daar wordt pas in een later stadium naar gekeken.Ik heb er maar mee willen zeggen dat er in feite altijd aansprakelijkheid is. Juridisch volledig was het echter niet. Bloos

Indien jouw paard in de rodeo door de bak gaat en iemand denkt dat dat een goed moment is om te gaan kijken of de hoefijzers nog goed vast zitten, dan kan ik mij voorstellen dat er zeker sprake is van eigen schuld. De mate van eigen schuld zal in zo'n geval ook vrij hoog zijn, schat ik even in.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:53

Yuma schreef:
Je hebt gelijk hoor. Slim Er kan wel sprake zijn van eigen schuld, maar daar wordt pas in een later stadium naar gekeken.Ik heb er maar mee willen zeggen dat er in feite altijd aansprakelijkheid is. Juridisch volledig was het echter niet. Bloos

Indien jouw paard in de rodeo door de bak gaat en iemand denkt dat dat een goed moment is om te gaan kijken of de hoefijzers nog goed vast zitten, dan kan ik mij voorstellen dat er zeker sprake is van eigen schuld. De mate van eigen schuld zal in zo'n geval ook vrij hoog zijn, schat ik even in.

Haha! Haha! Haha!

Mooi voorbeeld Clown .

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:45

Om nou even terug te komen op dat domme buurmeisje dat achterstevoren en zonder zadel op je paard klimt (ik heb ontzettende penny buurkinderen, dus wil dit wel eens weten!)

Ben ik aansprakelijk als één van die kiddo's terwijl ik er niet bij ben in de wei op mijn paard klimt en eraf kukelt?

Dan moet je toch 24/7 in de buurt van je paard blijven om te kijken of niemand een poging onderneemt om aan z'n staart te gaan zadnskieën? Duivel

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:28

Freya, daar komt het wel op neer helaas zeker als het kinderen jonger dan 14 jaar zijn.

Wellicht dat er dan nog wel wat verhaalskansen op de ouders zijn, maar dat ligt toch vaak niet zo eenvoudig.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:10

Bij kinderen onder de 14 jaar is het inderdaad zo dat penny grote kans loopt haar schade betaald te krijgen. Maar als je een gewone WA-verzekering hebt, zal die dat over het algemeen wel dekken. Dus, Haha! . Daar zijn verzekeringen voor: om te betalen als de nood aan de man is.

Ik zou er dus niet zo wakker van liggen als ik een WA voor particulieren had. Gewoon even checken. Laat het dan maar aan hen over om eventueel een deel van de schade op de ouders te verhalen, maar daar zou ik dan weer niet over wakker liggen. Slapen

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:53

oke nu heb ik ook een vraag.
stel..
ik maak een jong paard zadelmak en val eraf en houd hier blijvend letsel aan over, wie is dan aansprakelijk?ik?of de eigenaar van het paard?
er even vanuitgaand dat ik dit vrijwillig doe.
en heb je genoeg aan een gewone W A verzekering?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 06:36

de eigenaar van het paard is dan aansprakelijk Lachen