welke auto mag slechts 2000 kilo trekken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

QueenD

Re: welke auto mag slechts 2000 kilo trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:13

ikke schreef:
HappyAppy schreef:
Heb sinds een jaar een LR Freelander 2.0. N lekker dieseltje die inderdaad 2000kg kan trekken. Qua wegenbelasting ook nog te behappen is. Heb m particulier gekocht en alles nog steeds prima. Ook qua prijs viel t reuze mee.

Hopelijk voor jou is de 4-wieldrive unit vervangen, of is ie jong genoeg, zodat er een goeie onder zit, anders ga je er wel anders over denken. Dit is de enige tekortkoming van de oudere Freelanders, maar wel een dure.

Ja hoor alles prima in orde. Als je voor je beroep op de vrachtwagen zit ga je heel anders tegen bepaalde dingen aankijken en laat je je niet zo veel wijs maken. Kennis genoeg dus. En ja, zo oud is is nog niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:52

HappyAppy schreef:
Ja hoor alles prima in orde. Als je voor je beroep op de vrachtwagen zit ga je heel anders tegen bepaalde dingen aankijken en laat je je niet zo veel wijs maken. Kennis genoeg dus. En ja, zo oud is is nog niet.

Ehm, aan die unit valt niet zoveel te zien of te merken, die geeft het gewoon op.
Als je geen Td4 hebt (vanaf 2000), dan hoop ik voor je dat het een hele late Diesel is. Vanaf ergens '99 zijn ze die betere units gaan gebruiken.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:37

ikke schreef:
HappyAppy schreef:

Ehm, aan die unit valt niet zoveel te zien of te merken, die geeft het gewoon op.
Als je geen Td4 hebt (vanaf 2000), dan hoop ik voor je dat het een hele late Diesel is. Vanaf ergens '99 zijn ze die betere units gaan gebruiken.

Ja klopt !! Eind 2001, gerust gesteld ???? Maak je niet naar, lekker belangrijk Clown .

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:45

Ik ben ook op deze manier aan het zoeken geslagen.
Mijn trailer weegt 640 kilo en voor paard ben ik van 600 uitgegaan (hij weegt nog iets minder, maar goed). Ben op zoek gegaan naar auto die minimaal 1350 mocht trekken, om nog wat speling te houden. Uiteindelijk is het een Volvo V40 2.0 geworden die 1400 mag trekken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:46

als je een 2 paardstrailer gaat vervoeren moet je niet kijken naar wat er in staat maar wat de max massa van je trailer is
vaak dus 2000 kg
dus een auto die dit iig mag trekken
dan blijf je verzekeringstechnisch ook gewoon goed bezig Knipoog

als je een kleine auto wilt die dat mag trekken bestaan er bepaalde types mercedes die 2e hands goed te kopen zijn ...laat je eens informeren bij de mercedesdealer Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:56

naadje24 schreef:
als je een 2 paardstrailer gaat vervoeren moet je niet kijken naar wat er in staat maar wat de max massa van je trailer is
vaak dus 2000 kg
dus een auto die dit iig mag trekken
dan blijf je verzekeringstechnisch ook gewoon goed bezig Knipoog

Lieve schat, artikel 15 van het regelement rijbewijzen.
Rijbweijs B:
motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

Rijbewijs E:
motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C, C1, D of D1 voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (Rijbewijs E)

Waar staat dat de auto het volledige toegestane gewicht MOET kunnen trekken?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:59

er staat toch MAG trekken.........
niks moeten.......
ik praat over veiligheid en als je ongeluk krijgt een hoop gezeik van de verzeking minder..

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:00

Wij hebben een Chevrolet Suburban én een Chevrolet Tahoe...beide mogen 3500 kilo trekken Haha! Koe, het maximale gewicht voor klein rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:03

naadje24 schreef:
er staat toch MAG trekken.........
niks moeten.......
ik praat over veiligheid en als je ongeluk krijgt een hoop gezeik van de verzeking minder..

Ook de verzekering heeft zich gewoon aan de wet te houden. Dus, nee, je krijgt geen enkel gezeik. Denk jij nu werkelijk dat ik het risico zou nemen door een twee-paards van 2000kg aan een Fordje te knopen die 1200 mag trekken? Dit is gewoon toegestaan zolang die trailer maar niet meer weegt dan die 1200kg en je verzekering zal hier ook niks van zeggen.

@freespirit: last van klokken en klepels? Het toegestane aanhangergewicht heeft niks met rijbewijs B te maken!!! Artikel 15 regelement rijbewijzen!
Laatst bijgewerkt door ikke op 25-03-07 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:06

Denk jij nu werkelijk dat ik het risico zou nemen door een twee-paards van 2000kg aan een Fordje te knopen die 1200 mag trekken? .[/quote]
zie jij mij dat zeggen dan? Verward
lezen is ook een vak!

je hoeft niet gelijk zo te reageren hoor....mijn bericht was alleen maar goed bedoeld..
echt weer bokt he...

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:06

Nissan Terrano 2.7 (diesel)
mag 2800 trekken

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:18

ikke schreef:
@freespirit: last van klokken en klepels? Het toegestane aanhangergewicht heeft niks met rijbewijs B te maken!!! Artikel 15 regelement rijbewijzen!

sorry hoor...wist niet dat je boos werd Bloos Het is zeer duidelijk dat jij er vééél meer verstand van hebt. Gelukkig heb ik meer verstand van....verzekeren Clown

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:06

Maar de vraag was toch: Welke auto mag slechts 2000kg trekken.

Sla dan niet zo door met "dit mag wel" en "dat mag niet". Wetje zus en wetje zo. Dr zijn een aantal merken die dat mogen/kunnen trekken. Klaar !!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:28

freespirit schreef:
ikke schreef:

sorry hoor...wist niet dat je boos werd Bloos Het is zeer duidelijk dat jij er vééél meer verstand van hebt. Gelukkig heb ik meer verstand van....verzekeren Clown

je bent wel lekker vriendelijk ..ikke..
idd mij ging het ook om de verzekering...ook al hou je aan de regels toch doen ze moeilijk als je precies op de waardes gaat rijden terwijl dat als je erboven zit ze niet moeilijk doen Knipoog
en ook bij freespirit was het goed bedoeld.....

aart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 00:22

ik rij zelf sinds kort in een mercedus vito bus diesel deze mag ook 2 ton trekken op kenteken rijd ong 1 op 14 en weegt rond de 1700 kilo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:28

HappyAppy schreef:
Maar de vraag was toch: Welke auto mag slechts 2000kg trekken.

Sla dan niet zo door met "dit mag wel" en "dat mag niet". Wetje zus en wetje zo. Dr zijn een aantal merken die dat mogen/kunnen trekken. Klaar !!

Die vraag was gebasseerd op een onjuiste kennis van de wet, dus even de wettelijke voorschriften ernaast leggen is dan nog niet zo zinloos!
Kort gezegd heeft TS geen auto nodig die 2000kg kan/mag trekken, maar een auto die haar trailer met twee paarden mag trekken. Dat is nogal een verschil van uitgangspunt.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:06

Ik heb voor de trailer een isuzu campo (pick-up). Deze mag 2000 kg trekken en doet dit al 5 jaar probleemloos.(ga zeker 1 x per week op stap met de trailer voor kleinere ritten en regelmatig langer) Auto weegt 1410 kg en valt dus in het wat lagere wegenbelastingtarief (mijne is een diesel dus wat duurder maar je hebt ze ook in bezine uitvoering). Nadeel is wel dat ie in het onderhoud soms wat duur is, onderdelen moeilijker te verkrijgen. Maar daarentegen rijd ie met de trailer 1 op 12 (diesel dat wel) en daar kunnen de meeste andere grote auto's niet aan tippen. succes nog met je zoektocht!

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:08

Sjafrane schreef:
een bmw 5 serie mag percies 2000 kg trekken

Klopt volgens mij niet helemaal hoor.
Ik heb zelf een BMW 520i en die mag maar 1700 kg trekken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:52

Saab 9000 mag 1800 kg trekken en is een hele comfortabele en degelijke auto. In aanschaf zijn ze niet meer zo gek duur en kilometerstanden boven de 3 a 400k zijn niks bijzonders, mits goed onderhouden kunnen ze dat prima aan.