paard gaat met noodgang de trailer uit. hoe oplossen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alive

Re: paard gaat met noodgang de trailer uit. hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:33

mijn pony deed het eerst ook wel eens, ik ging dan bij haar hoofd staan en mijn moeder haalde de stang weg. Ik probeerde haar dan tegen te houden wat nou niet echt lukte. Toen heb ik het anders geprobeerd. Eerst losgemaakt, daarna ben ik zelf naar achter gegaan, gewacht tot ze rustig stond en dan stang weg. Toen kwam ze dr rustig op dr eigen gemak uit. Maar ik weet natuurlijk niet of dat in jou geval helpt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:50

OMG --> TAO.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:37

oosterhoff schreef:
[***] schreef:
Ik ben altijd alleen met laden dus gebruik ook wel eens een longeerlijn bij een jong paard om de kont. En geduld leren. Je bepaalt zelf wanneer erop en dus ook eraf. Als je de stang losdoet moet je nog de tijd hebben om naar voren te lopen ( dan beloning geven, gaan ze op wachten) Als je de stang aan het losmaken bent en je paard staat te drentelen stang pas losmaken als ze normaal stilstaan (en niet met de kont tegen de stang). Misschien kan je oefenen op de klep. Snel achteruit schieten = trailer weer in, tot ze normaal achteruit loopt en dan hoeft ze er niet meer in.
En vastzetten in de trailer moet wel kunnen. Alleen eerst losmaken en dan pas de stang. Maar als je je paard leert wachten tot je weer bij het hoofd bent hoeft ie ook niet te gaan hangen, want dan kan je zelf losmaken.

Dat is leuk in theorie maar je vergeet wel eens wat. Per ongeluk. Helaas!!!
Zoals je hebt kunnen lezen blijft mijn paard best wel staan als de stang erachterweg is maar het gaat alleen om het achteruitlopen van uit de positie dat ze helemaal in de trailer geladen is en dus met al haar benen binnen staat. Vanaf een halverwege positie is het geen punt.
Tuurlijk kan mijn paard vast staan in de trailer. Ook dat is geen probleem maar door haar nu los te laten staan beschermen wij haar ervan dat wij het wellicht per ongeluk weer een keer vergeten los te maken.
Ik ben al wel eens een week bezig geweest twee keer per dag geoefend (uur achter elkaar). En ik heb er geen resultaat van gehad. Ze gaat er nog net zo hard uit helaas.

Maar toch heel erg bedankt voor alle reacties. Momenteel door haar blessure ben ik er dus even niet mee bezig. Over een aantal dagen zal ik wel zien hoe of wat.
Mocht iemand nog iets weten wat totaal niet standaard is of een hulpmiddel waar niemand iets van weet. Dan hoor ik het graag

Hai,

Jouw paard is geconditioneerd in haar gedrag. Dat betekent zoveel als: er is een prikkel en zij geeft daar altijd hetzelfde antwoord op. Soms is dat gedrag relatief eenvoudig om te buigen door een eigenaar zelf, maar nu zijn er helaas twee zaken: het hangen omdat de stang weg was en het halster nog niet los, en het gedrag van het achteruit stormen. Geconditioneerd gedrag kan bijvoorbeeld komen doordat het paard zichzelf heeft geleerd te reageren op een prikkel. Dat kan zijn een geluid, een voetstap, een beweging noem maar op. Vaak is het net wat anders als dat iemand denkt: je denkt dat ze op een geluid reageert, maar er ontstaat bijvoorbeeld al een reactie op de voetstap ervoor. Een goed paardentrainer kan dat herkennen. En weer bijsturen.

Als het nu allemaal niet gaat, overweeg dan eens om een prof erbij te halen, het maakt het allemaal zoveel veiliger, spanningslozer en prettiger. Er is wel degelijk iets aan te doen. Het is ook 1 van de meest voorkomende problemen bij trailerproblemen. Wij hebben paarden getraind die na dit gedrag bijvoorbeeld stangen braken (geweld gebruikten uiteindelijk), of erboven op gingen zitten, er onderdoor kropen etc. etc. Het ene paard is het andere niet, dus je moet elk paard persoonlijk benaderen. Je moet goed opletten of het gedrag niet progressief slechter gaat, want elke stap slechter brengt je verder af bij een oplossing.

Er zijn manieren om dit gedrag positief om te buigen, het is alleen maar net eruit vissen wat voor jouw paard het beste werkt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:16

Hai,

Jouw paard is geconditioneerd in haar gedrag. Dat betekent zoveel als: er is een prikkel en zij geeft daar altijd hetzelfde antwoord op. Soms is dat gedrag relatief eenvoudig om te buigen door een eigenaar zelf, maar nu zijn er helaas twee zaken: het hangen omdat de stang weg was en het halster nog niet los, en het gedrag van het achteruit stormen. Geconditioneerd gedrag kan bijvoorbeeld komen doordat het paard zichzelf heeft geleerd te reageren op een prikkel. Dat kan zijn een geluid, een voetstap, een beweging noem maar op. Vaak is het net wat anders als dat iemand denkt: je denkt dat ze op een geluid reageert, maar er ontstaat bijvoorbeeld al een reactie op de voetstap ervoor. Een goed paardentrainer kan dat herkennen. En weer bijsturen.

Als het nu allemaal niet gaat, overweeg dan eens om een prof erbij te halen, het maakt het allemaal zoveel veiliger, spanningslozer en prettiger. Er is wel degelijk iets aan te doen. Het is ook 1 van de meest voorkomende problemen bij trailerproblemen. Wij hebben paarden getraind die na dit gedrag bijvoorbeeld stangen braken (geweld gebruikten uiteindelijk), of erboven op gingen zitten, er onderdoor kropen etc. etc. Het ene paard is het andere niet, dus je moet elk paard persoonlijk benaderen. Je moet goed opletten of het gedrag niet progressief slechter gaat, want elke stap slechter brengt je verder af bij een oplossing.

Er zijn manieren om dit gedrag positief om te buigen, het is alleen maar net eruit vissen wat voor jouw paard het beste werkt.[/quote]

Inmiddels is ze de trailer alweer ingeweest. Allemaal erg gemoedelijk. Ze liep er zo in en eruit ging iets wat moeizaam maar dat komt wellicht door haar nu dikke been. Iig ging het redelijk rustig.
Als het erger zou worden zou ik er zeker nog harder mee aan de slag gaan. Het is echt met vlagen. De ene keer gaat het erg rustig en beheerst de andere keer gaat ze als een dolle. En inderdaat is het geconditioneerd gedrag. en het heeft te maken met het weghalen van het stangetje. Ik heb al liedjes gezongen en in mijn handen geklapt. Ik ben verder niet gestresst of gespannen en zij toond ook geen tekenen van angst.
Wat nu iig in de planning staat is een andere bevestiging van de stang zodat die makkelijker en rustiger los kan.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:02

Momenteel heb ik ook zo`n paard op stal staan, al weet ik dat haar trailer gedrag gebasseerd is op haar verleden aangezien ze vaak heel vervelend en ruw op de trailer vervoerd is.

De eerste keer dat ik zelf met haar reed in de trailer, had ze alles verbouwd. Het uitladen was een ramp, ze kwam zowat onder de stang door. De merrie was zo gestresst, dat ze in nog geen 10min op de trailer al nat aankwam en zo op haar benen stond te trillen, dat ik het gewoon zielig vond. Het gekke is, ze laat zich ondanks haar angsten wel heel braaf laden.

Het uitladen doen wij met zijn tweetjes. Mijn bijrijdster staat bij haar in de trailer, dat is de persoon die de merrie vertrouwd. Zij zorgt dat het paard los is en probeert haar gerust te stellen. Pas als ze rustig is gaat de klep open en wacht ik geduldig achter de trailer tot ze niet meer op de stang hangt. In het begin duurde dit echt wel eens 10min. Op het moment dat ze niet meer hangt maak ik de stang erachter los en probeert mijn bijrijdster op stemhulpen haar rustig achteruit te krijgen. Dit ging in het begin gepaart met enorme trappelende hoeven op de laadklep en vooral veel gestuiter Clown

Ik begeleid de merrie dat ze recht naar achteren eraf gaat. Na het laden belonen we haar en stappen we aan de hand even tot de meeste stress eruit is. Mijn ervaring met haar is ook dat als je heel rustig rijd, ze ook rustiger aankomt. In het begin voelde het altijd net alsof ze erbij ging liggen zo erg trappelde ze.

Inmiddels zijn we een half jaartje verder en laat de merrie zijn fijn in en uit laden. Ze associeerd de trailer nu met leuke dingen en doordat we het laden met zijn tweeen doen, vertrouwd ze erop zoals het nu gaat, dat het goed gaat.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:35

Mijn paard gaat ook het liefst zo snel mogelijk achteruit de trailer af.Zijn probleem is:als de klep naar beneden gaat staat hij nog wel braaf stil,de splitpennen van de stang eruit halen gaat ook nog maar zodra hij hoort dat je dat doet gaat hij vaak al naar achteren en is vaak pas een kant los(anderhalfpaards trailer)van de stang en dan duwt hij gewoon door.Met gevolg dat hij half van de klep stapt en de stang verbuigt.Tegen houden van voren werkt niet want dan gaat hij nog harder achteruit.Als iemand hem van achteren probeert tegen te houden,gaat hij half zitten en komt dan onder de stang(pony is 1.50cm)duwt vervolgens ook gewoon door,gevolg weer kromme stang en kans op rugblessure vande stang.Hij is overigens niet in paniek dan en reist ook rustig,niet slaan of nerveus ofzo.hoe ga ik dit oplossen.Ja oefenen,maar hoe?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:45

Ik heb het probleem ook gehad met een pony.
Zodra ik dr naar achteren wilde zetten ging ze met een noodvaart achteruit.
Ik heb dr toen een x aan de longeerlijn gepakt ben naar achteren gelopen en heb dr alleen achteruit de trailer af laten lopen.
Dat ging heel erg rustig.
Sindsdien gooide ik het touw over dr hals en kwam ze alleen de trailer uit.

isolde04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:56

Ja dat is ook mij ervaring..
maak de pony los, doe een longeerlijn aan het halster, laat iemand anders de stang erachterweg doen en laat het touw vieren en laat haar op eigen benen de trailer aflopen. Die van ons ging in het begin met een noodvaart, maar toen ze in de gaten kreeg dat ze "zelf baas" was en nergens in werd gedwongen was het klaar.
Eventueel kan je haar ook met een anderpaard op de trailer zetten, en haar dan op bovenstaande manier eruitlaten, aangezien ze het liefst samen zijn zal de drang om eruit te mogen kleiner worden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 14:30

isolde04 schreef:
Ja dat is ook mij ervaring..
maak de pony los, doe een longeerlijn aan het halster, laat iemand anders de stang erachterweg doen en laat het touw vieren en laat haar op eigen benen de trailer aflopen. Die van ons ging in het begin met een noodvaart, maar toen ze in de gaten kreeg dat ze "zelf baas" was en nergens in werd gedwongen was het klaar.
Eventueel kan je haar ook met een anderpaard op de trailer zetten, en haar dan op bovenstaande manier eruitlaten, aangezien ze het liefst samen zijn zal de drang om eruit te mogen kleiner worden.

zoals je wellicht hebt kunnen lezen gaat ze altijd al zelf de trailer af. ze mag doen wat ze wil. geen enkel punt. Maar dan nog gaat ze als een tirelier.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:40

mijn verzorgpaard deed het ook. Hoe ik het opgelost heb. Door een voernet in de trailer te hangen. Zelf krijg ik dan nog de kans om onder de stang door te kruipen en het paard te begeleiden de trailer uit. Een vriendin rijd altijd mee als we met de trailer weg gaan en die doet heel rustig en beheerst de stang er achterweg. Nu is het tegenwoordig zo dat ik tegen het paard moet zeggen van 'hé schiet eens op hup kom er af' Clown
Dus het gaat al stukken beter. We hebben ook al eens geprobeerd om inderdaad het halstertouw om de hals te gooien en ik wacht haar dan bij de klep op, maar daar voel ik mezelf niet prettig bij.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:47

Ik heb de reacties niet gelezen, maar ik heb eens een clinic van annemarie van den Toorn (Monty Roberts instructrice) bijgewoond met een paard die dus ook als een malloot van de trailer af ging..

Ze begon met grondwerk.
precies op jouw afgestemd wanneer je naar voren loopt dat ze gelijk volgd, stil staan = gelijk stil, naar achteren=gelijk naar achteren..

Dit werd gedaan om het paard echt bewust te laten worden van de achterbenen..

en dan het grond werk steeds meer opbouwen richting de trailer..
beginnen met 1 stapje erop, stil staan en weer terug..
en zo ga je steeds verder..
is het paard even de aandacht kwijt, gewoon even heen er weer zonder helling en dan weer verder..

binnen 20/30 minuten ging het paard rustig van de trailer af..

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:03

die van mij deed het eerst ook
erop en erin geen probleem maar zo gauw de klep openging en de stang weg was in een storm achteruit...
nu heb ik het heel rustig geprobeerd om het stapje voor stapje te doen dit had geen zin want k was nie sterk genoeg..Boos!
toen heeft mijn papa een keer tegendruk gegeven en haar uit de trailer gehaald toen moest ze wel stapje voor stapje
ik haar de volgende dag op de trailer gezet en zelf eraf gehaald ze deed dit al veel rusitger
en nou gaat ze voortaan gewoon stapje voor stapje van de trailer af
en als ze heel snel gaat
gaat ze meteen de trailer weer op stang erachter en de klep gewoon op en het deurtje
dan kan ze lekker naar haar wei gaan zitten kijken en na een half uurtje loopt ze er echt heel rustig af....Haha!
miss helpt dit bij jou ook...

en succes met het herstel van je pony...Haha!:)