Paard laten inrijden door proffesionele ruiter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Re: Paard laten inrijden door proffesionele ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 23:39

OK, bedankt voor alle tips jongens! Mijn zus gaat zaterdag kijken bij de Gelderkamp in hattem! (ik kan niet mee omdat ik nog in Australie zit... Bloos )

Waarschijnlijk laten we hem een maandje zadelmak maken.. dan 1 of 2 maandjes stilstaan en dan nog even 2 maandjes doorrijden.. We willen dat alles goed word aangeleerd.. Als we er zelf op gaan zijn we van plan om beiden priveles te volgen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:48

Citaat:
Op zich hebben we al wel een goede band.. Ik heb hem bijna 2 jaar nu en ga er elke week 2/3 keer heen.. In het begin veel met halstertouw langs de weg lopen.. en poetsen ed.. Nu zijn we al een tijd bezig met longeren, dit doet hij eigenlijk al beter als sommige volwassen paarden..

Als je al zo'n goeie band hebt opgebouwd, waarom probeer je het dan niet zelf.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:56

annebe schreef:
Citaat:
Op zich hebben we al wel een goede band.. Ik heb hem bijna 2 jaar nu en ga er elke week 2/3 keer heen.. In het begin veel met halstertouw langs de weg lopen.. en poetsen ed.. Nu zijn we al een tijd bezig met longeren, dit doet hij eigenlijk al beter als sommige volwassen paarden..

Ik snap niet dat er altijd nog mensen hier op Bokt zitten die iemand dat proberen aan te praten als iemand zelf aangeeft dat ze hem liever door een ander laat zadelmak maken.
Als je daar zelf de ervaring niet voor hebt en je wilt er gewoon zeker zijn van dat het goed gebeurd, is het toch super. Als je er zelf geen ervaring mee hebt en het gaat je wel een keer mis, ben je veel verder van huis.

Overigens zit Gert vd Hof volgens mij heel dicht bij jou in de buurt, zou daar ook zeker eens gaan kijken als ik jou was!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:25

Helaas zijn er ook maar weinig mensen op bokt die enig idee hebben wat voor impact dit op een paard kan hebben!

In de 23 jaar dat ik nu met paarden om ga en ik ook veel dingen hem moeten leren, zijn vaak de paarden die mijn leermeesters waren ongeacht of ze nou ingereden waren of niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:36

Ik woon in Rouveen, heb hier geen persoonlijke ervaringen omdat ik altijd zelf mijn paarden inrijd maar ken wel een hoop mensen en zie veel paarden die zijn ingereden door... dus als je iemand op het oog hebt kan ik je misschien vertellen of het een goede keus zou zijn. Ik neem tenminste aan dat je wilt dat het rustig en in het tempo van het paard gebeurt, niet iedereen hier in de omgeving houdt daar evenveel rekening mee.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:51

annebe schreef:
[

Omdat als je een paard gaat inrijden meer nodig is dan een goede band met het paard.

Je moet een onafhankelijke goede zit hebben om maar een voorbeeld te noemen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 01:17

hahahaha.... sorry!!!
En die krijg je meegeleverd als je paard door prof word ingereden?

Als je schoenen ingelopen worden door een marathon loper, betekend het niet dat jij met die zelfde schoenen ook een marathon kan lopen.

Eventuele lessen helpen jou en je paard tot verfijning van de mogelijkheden die jullie willen bereiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:25

Climax schreef:
annebe schreef:

Ik snap niet dat er altijd nog mensen hier op Bokt zitten die iemand dat proberen aan te praten als iemand zelf aangeeft dat ze hem liever door een ander laat zadelmak maken.
Als je daar zelf de ervaring niet voor hebt en je wilt er gewoon zeker zijn van dat het goed gebeurd, is het toch super. Als je er zelf geen ervaring mee hebt en het gaat je wel een keer mis, ben je veel verder van huis.

Ten eerste zul je nooit ervaring opdoen als je het nooit doet. Ten tweede wil je als eigenaar met het paard kunnen werken. Als je dus als eigenaar alles aan het paard leert (onder leiding van een zeer deskundig iemand) dan weet je niet alleen wat het paard allemaal kent, maar ook hoe hij het kent.
Niet zelf willen inrijden wordt meestal ingegeven door de angst om fouten te maken. Angst is een slechte raadgever, ook in dit geval. Ik heb ook fouten gemaakt bij mijn jonge paard, maar daar is niks van blijven hangen; ook fouten zijn leermomenten.
Met goede begeleiding en een gezonde voorzichtigheid van de ruiter/eigenaar levert zelf doen uiteindelijk een veel beter en stabieler resultaat. Toegeven, het kost veel meer tijd en het is zeker niet goedkoper, maar je weet dan wel waar je mee bezig bent en je bent weer een ervaring rijker. Die kennis neemt niemand je meer af.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:10

ikke schreef:
Ten eerste zul je nooit ervaring opdoen als je het nooit doet. Ten tweede wil je als eigenaar met het paard kunnen werken. Als je dus als eigenaar alles aan het paard leert (onder leiding van een zeer deskundig iemand) dan weet je niet alleen wat het paard allemaal kent, maar ook hoe hij het kent.
Niet zelf willen inrijden wordt meestal ingegeven door de angst om fouten te maken. Angst is een slechte raadgever, ook in dit geval. Ik heb ook fouten gemaakt bij mijn jonge paard, maar daar is niks van blijven hangen; ook fouten zijn leermomenten.
Met goede begeleiding en een gezonde voorzichtigheid van de ruiter/eigenaar levert zelf doen uiteindelijk een veel beter en stabieler resultaat. Toegeven, het kost veel meer tijd en het is zeker niet goedkoper, maar je weet dan wel waar je mee bezig bent en je bent weer een ervaring rijker. Die kennis neemt niemand je meer af.

Helaas zijn niet alle paarden even braaf tijdens het zadelmak maken, en een flinke val kan voor veel paardeneigenaren een heleboel verpesten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:28

Climax schreef:
Helaas zijn niet alle paarden even braaf tijdens het zadelmak maken, en een flinke val kan voor veel paardeneigenaren een heleboel verpesten.

Dat is de negatieve insteek. Je kunt er ook een heleboel van leren. Maar ja, niet iedereen geeft graag toe dat ie een stomme fout heeft gemaakt........

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:44

Waarom blijven jullie niet gewoon ontopic? Hier wordt door de TS toch helemaal niet om gevraagd?

@bergkraai: Ik hoop dat je een goed plekje vind waar je je paard in kan laten rijden Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:52

Kieffer schreef:
Waarom blijven jullie niet gewoon ontopic? Hier wordt door de TS toch helemaal niet om gevraagd?

@bergkraai: Ik hoop dat je een goed plekje vind waar je je paard in kan laten rijden Lachen

In BEN on-topic! Ik ben namelijk nog altijd heel erg ervan overtuigd dat je je paard zelf moet inrijden, met behulp van een GOEDE instructeur, indien je zelf de kennis en ervaring niet hebt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:08

Ikke@ goed uitgelegt!

Ook ik ga hier in mee.... paard zelf in rijden met behulp van ervaren iemand.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:31

ikke schreef:
Kieffer schreef:

In BEN on-topic! Ik ben namelijk nog altijd heel erg ervan overtuigd dat je je paard zelf moet inrijden, met behulp van een GOEDE instructeur, indien je zelf de kennis en ervaring niet hebt.

Ik zie de TS nergens vragen om een discussie over hoe ze haar paard in zou moeten (laten) rijden. Ze vraagt alleen om ervaringen in en om Zwolle...
Ze vraagt niet naar jouw mening en naar pleidooien en discussies over of ze het zelf wel of niet zou moeten doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:56

ikke schreef:

Wat een gelul zeg. sorry hoor. Dus ook nooit een wat ouder paard kopen omdat deze door een ander is ingereden?

Ik heb veel van mijn paarden "gewoon" zelf ingereden...omdat ik dat leuk vind. Maar met de dieren die ik niet zelf heb ingereden heb ik net zo'n goede band mee gehad.
Ik ben nu moeder van een jong kind en ik denk dat ik een volgende keer mijn paard ook laat inrijden door een proffesional. Ik heb geen zin meer om een extra risico te nemen om mijn nek te breken.
Bovendien...als zo'n paard na een maand terug krijgt zal je hem nog werkelijk alles moeten leren. Na een maand kan je er alleen maar opzitten.

ON topic:

Ik weet niet waar de TS vandaan komt maar ik heb zeer goede ervaringen met Rom Vermunt van V en M stabels. Hij zit in Noord Holland. Hiij heeft mij met 2 paarden geholpen bij het inrijden maar je kan er ook je paard naar toe brengen. Hij zit volgens mij ook rond de 500,-- euro.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:57

Oeps..ik lees nu rondom zwolle....

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 22:05

Onze keuze staat zoiezo al vast om hem door een proffesioneel iemand in te laten rijden, dus jullie hoeven me niet te overtuigen om hetzelf te gaan doen!!

Mijn zus gaat zaterdag ergens kijken, dus jullie horen wel hoe het afloopt!!! En over de band met het paard.. Ik ben nu al 6 maanden in Australie maar daarvoor ging ik er gemiddeld 3 keer per week heen. We hebben hem vanaf dat ie 8 maanden oud is! Komt vast helemaal goed!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:53

bergkraai schreef:
Onze keuze staat zoiezo al vast om hem door een proffesioneel iemand in te laten rijden, dus jullie hoeven me niet te overtuigen om hetzelf te gaan doen!!

Mijn zus gaat zaterdag ergens kijken, dus jullie horen wel hoe het afloopt!!! En over de band met het paard.. Ik ben nu al 6 maanden in Australie maar daarvoor ging ik er gemiddeld 3 keer per week heen. We hebben hem vanaf dat ie 8 maanden oud is! Komt vast helemaal goed!

Gelijk heb je, dat gezeur van buitenaf helpt niet mee! Jouw beslissing en jij zal weten wat goed is voor je paard en natuurlijk voor jezelf!
Ben benieuwd hoe het afloopt, hoop dat het wat is zaterdag Haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:56

bergkraai schreef:

Lijkt mij dat je dan ook al lang een prima band met hem hebt.
Succes!