Dilemma/Informatie wat betreft een bijrijder

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Dilemma/Informatie wat betreft een bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:18

Tip: lees ook FAQ even door mbt aansprakelijkheid e.d. Kan je ook beter vooraf weten hoe dit zit! Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 12:34

Thnx voor de tip.
Maar eigen weet ik de regel(s) wel:
De eigenaar (bezitter) van het paard is altijd aansprakelijk voor het gedrag van het dier en alle schade die het dier veroorzaakt. Tenzij niet het gedrag van het dier, maar van de berijder de oorzaak van de schade is.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:30

Er zitten ook vast wel goede bijrijders (bij Marktplaats) bij.
Ik ben zelf ook een bijrijder van verschillende paarden.
Ja, via Marktplaats. Tong uitsteken
De ene Haflinger rijd ik nu 4 jaar, rijd er de Eper paarden 4-daagse mee, ga er mee op les en mee op vakantie. Haha!
De ene Tinker rijd ik nu bijna 1 1/2 jaar en ook als de eigenaren van de Haf en Tinker op vakantie zijn verzorg ik hun veestapel.
Ik hoor ze niet klagen, dus het zal allemaal wel goed gaan. Knipoog
Denk als je overweegt om een bijrijder te nemen, dan een proef periode in te stellen.
Dan kunnen beide partijen kijken of het wat is.
Daarnaast uiteraard duidelijke afspraken maken.
bv wanneer mag je rijden, zijn er kosten aan verbonden (zoja wat en waarvoor betaal je), wat zijn de mogelijkheden (wat mag je doen met het paard; dressuur, springen, buitenrit les etc), gebruik je de spullen vd eigenaar of moet de bijrijder zelf spullen aanschaffen, als er iets kapot gaat hoe regel je dit, meebetalen aan ijzers ? , als je niet kunt komen hoe regelen jullie dit etc etc etc
Zelf vind ik het zo wie zo prettig als de eigenaar de eerste keren aanwezig is.
Tenslotte kent toch diegene zijn paard het beste.
Persoonlijk houd ik wel van vrijheid met het paard.
Zelf zou ik het niet prettig vinden als je afhankelijk bent van de eigenaar die altijd mee moet met rijden.
Bij de Haf ga ik heen wanneer ik tijd/zin heb en de eigenaar zelf niet gaat.
Kom ik niet, dan is het ook goed.
Bij de Tinker spreek ik voor die tijd een dag af. Hoe laat ik kom maakt niet uit, als ik maar 1x in de week langskom. Hoe lang ik ga rijden, maakt ze ook niet uit.
Als ik vaker wil komen, is dat ook altijd goed.
Hoe vaker hoe liever.
Succes met het zoeken van een geschikte bijrijder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:40

ThaGirl schreef:
De eigenaar (bezitter) van het paard is altijd aansprakelijk voor het gedrag van het dier en alle schade die het dier veroorzaakt. Tenzij niet het gedrag van het dier, maar van de berijder de oorzaak van de schade is.

Haha! Haha! Haha!

Wat mooi samengevat!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:46

Het (laten) bijrijden van een paard kan een hele goede oplossing waar zowel eigenaar als bijrijder plezier in hebben.

Maar ook nu weer is er sprake van een eigenaar die vooral nagaat wat ze kan eisen/vragen van de bijrijder zonder er over na te denken wat ze eigenlijk te bieden heeft.

Op zich zou ik er geen problemen mee hebben om altijd samen met de eigenaar te rijden als die tijden mij ook wel uit kwamen. Kan best gezellig zijn maar denk dat dit niet voor alle volwassenen opgaat. Er zullen er genoeg zijn die daar niet mee accoord gaan en alleen willen rijden op tijden dat het hen uitkomt.

Wat dat betreft zou je ook aan 13/14 jarigen kunnen denken. Die meiden kunnen soms best heel lang zijn. Lang genoeg voor je paarden en wat kracht betreft verlies je het toch altijd van een paard. Die jonge meisjes willen/kunnen dan misschien weer niet s avonds rijden.

Vergeet niet dat je tuigers hebt als je te veel voorwaarden / eisen stelt en dan ook nog een bijdrage kun je misschien niemand vinden.

Ook dat 2 stallen doen op dagen dat de bijrijder komt vind ik vreemd. Je rijdt allebei een paard dus zou ik ook zeggen dan doe je de verzorging samen. Dan vind ik het vreemd om de bijrijder 2 stallen uit te laten mesten. Zou eerder zeggen ieder 1

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 09:58

Ik heb ook vanaf het begin er nooit over gedacht een bijdragen te vragen, want dan kunnen ze beter op een manege gaan rijden. Maar ik vind wel dat ze er wat voor mogen doen, want die bijrijder krijgt (mits vertrouwt) alle vrijheid met m'n paard. en zal dan ook de enige zijn die er op rijd (met uitzondering van af en toe een buitenritje met mij). Dus het is net of die bijrijder een eigen paard heeft, dus ook al vraag ik er nix voor. dan kan ze me nog wel een plezier doen om de stallen te doen (in totaal 10min werk).

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:47

Ben het met je eens hoor. Ik vraag ook niets qua geld, alleen de normale werkzaamheden die samenhangen mer de verzorging van de pony. Die zijn voor geen enkel paardenmens een probleem (ik mest liever uit dan dat ik de afwas doe....)

Ik vind dat geen rare vraag hoor...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:59

tha girl niet aanvallend bedoeld maar ik vind dat jij je zelf behoorlijk tegen spreekt. Post vlak hierboven meld je dat een bijrijder alle vrijheid met de paarden krijgt.

Onder alle vrijheid versta ik komen op tijden dat je het beste uitkomt en rijden zolang en hoe je wil. Les nemen als je dat wil of een buitenritje maken als je daar zin in hebt.

Paar posten daarvoor schrijf je nog dat je wil dat de bijrijder samen met jou rijd omdat je je paard niet zomaar aan een ander toevertrouwd. Samen met jou rijden houd ook automatisch in op tijden die jou uitkomen en dan is het ook logisch dat ze niet langer of korter gaat rijden dan jou.
Dat noem ik zeker niet alle vrijheid hebben.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:41

Dat komt omdat naarmate dit topic uitgebreider word. Ik ook anders ga denken over wat ik in gedachte heb voor een bijrijder. Eerst wilde ik iemand voor 2x per week die door de weeks kon rijden, omdat ik het niet red om meerdere paarden per dag te rijden als ik 40 uur per dag werk. Maar nu zoek ik iemand die het leuk vind om al het rijden op zich te nemen, dus dat ik (uitzonderingen daar gelaten, in geval van kreupel paard oid) zelf niet op het paard rij.
Daarbij komt natuurlijk alsnog dat in het begin (dat bedoel ik ook met zelfde tijd als mij) ik er wel bij wil zijn. Want ik ben verantwoordelijk als die bijrijder van m'n paard af valt. Maar dat is meer dan logisch (iig zijn de mensen met een eigen paard dat met me eens). Wanneer het vertrouwen er is, dan maakt het me niet uit wanneer die gene komt en verwacht ik ook niet dat ze steeds tegelijk met mij gaat rijden. Maarjah aangezien ik daar woon, is het niet vreemd dat ik kom kijken als ik tijd heb/thuis ben.

Dus ik zal mezelf vast tegen spreken, maar hoe later de antwoorden hier staan, hoe relevanter die zijn. Mensen veranderen ook van gedachten (en daarom is dit topic juist!)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:28

neem in ieder geval de tijd met het beslissen wie er bijrijder word
misschien kun je via via aan iemand komen
of via bokt, of via marktplaats
i,k snap best dta het moeilijk is om iemand zomdaar te vertouwen(een onbekende)
en zeker de eerste keren zou ik er zelf bij willen zijn bij het rijden etc etc
naar mate jij ziet dat de combi okay is en de persoon verantwoordelijkheid neemt dan zou ik idd meer vrijheid geven aan de combi

ik zou sowieso wel vaste dagen afspreken dat geeft voor jou , en voor de persoon veel meer duidelijkheid
en als je telkens moet overleggen of je kan komen rijden geeft toch een behoorlijke drempel en weet de persoon nooit of het wel of niet gaat mogen zeg maar

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 13:15

oh over de dagen, daar heb ik idd al over na gedacht.
ik heb besloten dat die persoon zelf mag weten wanneer hij of zij komt, mits verstandig ingedeeld. dus niet 2 dagen achter elkaar en de rest vd week niet.
Ik laat de bijrijder dat zelf betalen en verwacht (hoop) dat de bijrijder m'n paard voldoende beweging geeft in de week.
Dus dat is iig makkelijk voor beide partijen.

Ohja nog een vraagje/bedenking: Hebben jullie (eigenaar met bijrijder) een schrift of boekje ofzo liggen, waarin de bijrijder schrijft wat ze gedaan heeft enzo? Of hoe hebben jullie dat opgelost?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:48

Je kunt idd iets van een schriftje neer leggen. Bedenk wel dat dingen die geschreven worden heel anders opgevat kunnen worden Knipoog Ik heb eens op een stalling gestaan waar we een whiteboard hadden, daar schreven we dan dingen op maar daar zijn flink wat woorden uit gekomen omdat mensen dingen heel anders opvatten dan de bedoeling was! Je kunt overigens ook bellen of smsen met elkaar Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 13:53

ja, maar dat vind ik een beetje duur worden. en aangezien t paard thuis staat is een schrift wel zo goedkoop en dat zie ik toch heel snel.
Maar jah idd een schrift kan ook anders opgevat worden. Ja een whiteboard kan ook, maar dat is snel vol. en eigelijk vind ik het wel handig terug te kunnen kijken wat er die hele week gedaan is enzo.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:15

ThaGirl schreef:
Ohja nog een vraagje/bedenking: Hebben jullie (eigenaar met bijrijder) een schrift of boekje ofzo liggen, waarin de bijrijder schrijft wat ze gedaan heeft enzo? Of hoe hebben jullie dat opgelost?

Bij mijn bijrijdpaard hadden we geen schriftje. Op zich is dat wel een goed idee maar zelf vind ik het wel moeilijk wat je dan in het schriftje moet schrijven. Zou al snel niet verder komen dan uurtje gereden ging goed. of kwam op stal en paard had wondje aan been.

Zelf belde ik de eigenaar altijd op als ik gereden had en dan vertel je veel sneller allerlei details.
Had dan ook altijd hele uitgebreide enthousiaste verhalen over het paard. Beetje te uitgebreid soms want kreeg wel eens idee dat de eigenaar dacht ja nu weet ik het wel het is mijn paard dus ik weet wel dat die leuk is.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:30

hahhahaha jah dat is ook wel zo. noujah dat overleg ik ook terzijne tijd met de bijrijder.
want ik zit er ook eigelijk niet echt op te wachten elke keer een uur met die gene aan de telefoon te zitten Tong uitsteken
dat lees ik liever even rustig wanneer het mij uit komt. Maarjah het ligt er aan wat de bijrijder fijner vind ook.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:36

emailen kan ook nog. Kun je lezen wanneer het je uitkomt en kan bijrijder rustig vanuit huis doen.

Maar ja emails gooi je wel snel weer weg terwijl voordeel van schriftje wel is dat je na langere tijd ook nog eens kan teruglezen en zo bepaalde patronen kan ontdekken.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:40

helemaal niet aan gedacht.. emailen! maar aan de andere kant, dat vergeet de bijrijder wel sneller. want voor je thuis bent enzo, zit je miss met je gedachten alweer heel ergens anders.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:38

Zelf hebben wij via marktplaats een leuke verzorgster gevonden. De eerste keren zijn wij er altijd bij geweest als zij kwam, om te kijken of het klikte met het paard, om uit te leggen hoe wij bepaalde dingen aanpakken etc. Na een tijdje merkten we dat het prima ging en dat ze serieus en verantwoord met ons paard omging, dus sindsdien kwam ze ook alleen.
Wij hebben afgesproken dat ze les zou nemen op onze manege (op eigen kosten) en dat ze eens op de zoveel tijd een klein bedrag zou betalen. Ook hadden we vaste dagen afgesproken. We hebben een kalender opgehangen waar wij dingen opschreven als wij iets kwijt wilden en zij dingen opschreef als zij iets kwijt wilde. Functioneerde prima en zo kun je later ook nog makkelijk zien, wanneer er iets was.
Nu verzorgt ze onze paarden alleen nog als we op vakantie zijn (wij gaan dan ook met een gerust hart op vakantie). Maar we hebben nog steeds erg leuk contact via mail en/of sms en spreken een paar keer per jaar af.
Ik hoop dat je net zo'n leuke verzorgster/bijrijdster vindt als wij.

Het belangrijkste is dat je duidelijk afspraken maakt over welke dagen iemand mag/moet komen, wat zij wel en wat zij niet mag (bijvoorbeeld verplicht met cap, wel/niet met sporen of zweep rijden, wel/geen buitenritten maken etc.), wat je van die persoon verlangt (voeren, erf schoonhouden etc) dat je kijkt of jullie een beetje dezelfde opvattingen hebben wat het rijden en de omgang met het paard betreft, dat jullie elkaar op de hoogte houden als er iets is met het paard, ook handig om af te spreken hoe jullie dat doen wat de financien betreft: wel of geen (kleine) bijdrage per een bepaalde tijdseenheid, zelf spullen aanschaffen, bijvoorbeeld als zij een nieuw dekje wil kopen, terwijl jij er al vier hebt etc. Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 17:44

Nou ik heb iemand gevonden. Niet voor het paard waar ik eigelijk iemand voor zocht, maar die zoektocht gaat gewoon verder.
Maar ik heb een leuk meisje voor m'n andere paard gevonden, waar ik eigelijk geen bijrijder voor zoek, maar ze rijdt hem erg leuk.
Vanmiddag was ze komen proefrijden eigelijk voor die merrie, maar die staat met een dik been, dus mocht ze wel op m'n ruin rijden. En dat ging (niet verwacht) toch erg goed.
Helaas komt dit meisje net van de manege af, dus weet wat betreft omgang niet heel weinig, maar goed dat valt te leren. Met rijden klikt het iig goed! Haha!