Graag jullie advies 4,5 mnd oud veulen vervoeren ????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Graag jullie advies 4,5 mnd oud veulen vervoeren ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:26

Een veulen moet je in ieder geval NOOIT vastzetten: levensgevaarlijk!

Als ik een veulen zonder moeder vervoer, gaat ALLES uit de trailer, de stangen, tussenschotten etc.
Een veulen laadt het best als het al gespeend is van de moeder en vaak kun je ze overbluffen door ze een kontje mee te geven de trailer op. Je maakt dan met 2 personen een soort vangnet van je armen en daarmee 'hup' je ze zo de trailer op.
1 iemand die bij het veulen blijft tot klep en zeiltje dicht zijn en dan door het deurtje eruit.
Zorg voor voldoende strooisel op de vloer.
Verdoof NOOIT, om de doodeenvoudige reden dat een verdoofd dier zijn evenwicht niet goed kan houden. Als het veulen valt, heb je later grote problemen met laden.

Het allerbest is misschien om te zorgen dat je iemand hebt met een camera in de trailer, zodat je ook onderweg goed kan zien hoe het met het dier gaat, zonder dat je moet stoppen en het veulen onnodige stress bezorgd.

Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik dat graag.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 20:29

bedankt voor je reactie

het veulen vastzetten zag ik zelf al niet echt zitten zeker niet omdat ie dat ook niet kent .
Afspenen gaat helas niet ze hebbben geen extra stallen .

Ik ben iig een hele hoop wijzer geworden en merk ook dat er veel verschilende manieren goed werken .

Ik ga denk ik voor gewoon los .
Moet het nog even bekijken mischien dat moeders mee kan rijden .

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:19

Afspenen is het moment dat het veulen niet meer bij de moeder drinkt.
Kan dus ook zonder de moeder/ergens anders.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 21:32

@ frank ik antwoorde op iets wat imker zei Knipoog
imker schreef:
Een veulen laadt het best als het al gespeend is van de moeder en vaak kun je ze overbluffen door ze een kontje mee te geven de trailer op.

En deze mogelijkheid is er dus niet om het veulen te spenen voordat ik hem meeneem Knipoog

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:49

Persoonlijk zou ik dan voor de overbluf-methode gaan en het dan BAMploef doen, zodat je het veulen overrompelt en de moeder thuislaat.
Het wordt geheid een drama om op jouw stal veulen te lossen en moeder later weer de trailer op te krijgen.
Waarschijnlijk breekt moeders heel de tent af om dan bij haar veulen te blijven.

Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het niet aandurven om ook nog het risico te lopen de moeder te beschadigen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:55

Vaak (zeker als moeders al vaker veulens gehad heeft) zijn ze blij dat het kind weg is.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 09:01

imker schreef:
Persoonlijk zou ik dan voor de overbluf-methode gaan en het dan BAMploef doen, zodat je het veulen overrompelt en de moeder thuislaat.
Het wordt geheid een drama om op jouw stal veulen te lossen en moeder later weer de trailer op te krijgen.
Waarschijnlijk breekt moeders heel de tent af om dan bij haar veulen te blijven.

Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het niet aandurven om ook nog het risico te lopen de moeder te beschadigen.

je hebt wel gelijk denk dat ik voor de overbluf methode ga OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:30

Mijn (inmiddels twenter) toen 5 maanden oude veulen heb ik ook opgehaald met een 2 paardstrailer. Alles eruit gehaald (schot, stangen), heel veel stro en hooi erin. Moeder met veulen ingeladen, moeder er direct weer uit, klep dicht en rijden. Het veulen stond dus los. Hij vond het allemaal zo spannend en was natuurlijk druk met evenwicht houden, dat hij helemaal niet druk was tijdens het rijden. Het was een rit van ruim 2 uur, halverwege even gestopt en via de klep onder het zeil door naar binnengegluurd en hij stond heel erg rustig, hij was absoluut niet in paniek of wat dan ook. Toen we op de opfokstal aankwamen, wilde hij er in eerste instantie zelfs niet uit Haha!

maspalomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:47

Ik vind het allemaal maar raar. Eeen veulen begin maart van 4,5 maand oud??? En dan geen fatsoenlijke stal om het te spenen. Ik vind het allemaal maar zielig voor het veulen hoor. Als je de verantwoordelijkheid neemt om te fokken lijkt het me ook dat je de verantwoordelijkheid moet nemen om een veulen fatsoenlijk en dus diervriendelijk te spenen!! Gewoon een veulen van de moeder aftrekken en de trailer inladen vind ik pure dierenbeulerij!!!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 12:16

maspalomas schreef:
Ik vind het allemaal maar raar. Eeen veulen begin maart van 4,5 maand oud??? En dan geen fatsoenlijke stal om het te spenen. Ik vind het allemaal maar zielig voor het veulen hoor. Als je de verantwoordelijkheid neemt om te fokken lijkt het me ook dat je de verantwoordelijkheid moet nemen om een veulen fatsoenlijk en dus diervriendelijk te spenen!! Gewoon een veulen van de moeder aftrekken en de trailer inladen vind ik pure dierenbeulerij!!!

Het veulen is 28 oktober geboren en idd erg laat .

Er worden meerdere veulens tijdens afspenen verhuist zodat ze elkaar niet meer kunnnen horen .
Anders blijven ze elkaar roepen en ontstaat er meer stres .
Ze hebben daar 6 stallen in een schuur dus lijkt me ook niet makkelijk afspenen .
Dan zijn veel mensen dierenbeul

Erg gezellige binnenkomst ook welkom op bokt Clown

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:26

jeetje je weet niet eens wat de geschiedenis is, ik heb zelf een keer een merrie gekocht bij een handelaar die later drachtig bleek te zijn. Als je dan op een pensionstal staat en onvoorbereid ben is het lastig om alles perfect te doen. dat veulen is overigens op 28 december geboren...

Ik zou even kijken hoe het veulen erop reageerd als je hem alleen hebt en met vasthouden/meelopen. Is hij hieronder vrij rustig zou ik hem alleen op de trailer zetten (en dan alles eruit en veel stro en hooi) is hij echt heel erg gehecht aan zijn moeder zou ik merrie en veulen inladen en dan de moeder eruit en het veulen op de trailer laten.

maspalomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:59

Er worden inderdaad veel veulens verkeerd gespeend wat er erg veel stress opleverd voor zowel moeder als veulen. Ik ken veulens die daar van zijn gaan luchtzuigen bijv.
Uit ervaring weet ik ook dat het ronduit frustrerend is voor het veulen om hem op de trailer te zetten met moeder en dan moeder er weer af te halen. Een beetje stoer veulen heeft je al heel de trailer door gesleept voordat je de kans hebt gekregen om moeder eraf te halen, laat staan de klep en het bovenluik dicht te doen. En als er 6 stallen zijn zie ik niet in waarom het veulen nogmaals niet netjes gespeend kan worden. Zet het veulen langs of tegen over de moeder en zorg dat ze elkaar zien. Dan zijn ze zo rustig. Zorg dat het veulen eerst normaal zijn brokken en hooi eet en lever hem dan pas af. Ik vind dat niet meer als fatsoenlijk naar zowel het veulen, de merrie als de nieuwe eigenaar.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:32

Ik heb mijn pony als veulen zijnde bij een boer gekocht en ze werd de stal uitgehaald bij moeders en in de trailer gezet en bij mij op stal afgezet.
Zij was ook niet gewend aan een halster en zelfs niet aan mensen. Eigenlijk ging dit hartstikke goed door te overbluffen.
Je wil alleen niet weten wat een slapeloze nachten ik daar voor had gehad.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:06

maspalomas schreef:
Er worden inderdaad veel veulens verkeerd gespeend wat er erg veel stress opleverd voor zowel moeder als veulen. Ik ken veulens die daar van zijn gaan luchtzuigen bijv.
Uit ervaring weet ik ook dat het ronduit frustrerend is voor het veulen om hem op de trailer te zetten met moeder en dan moeder er weer af te halen. Een beetje stoer veulen heeft je al heel de trailer door gesleept voordat je de kans hebt gekregen om moeder eraf te halen, laat staan de klep en het bovenluik dicht te doen. En als er 6 stallen zijn zie ik niet in waarom het veulen nogmaals niet netjes gespeend kan worden. Zet het veulen langs of tegen over de moeder en zorg dat ze elkaar zien. Dan zijn ze zo rustig. Zorg dat het veulen eerst normaal zijn brokken en hooi eet en lever hem dan pas af. Ik vind dat niet meer als fatsoenlijk naar zowel het veulen, de merrie als de nieuwe eigenaar.

Ja en sinterklaas bestaat ook nog! Iedereen weet wat een ideale situatie is, maar die heb je niet altijd voorhanden, en dan moet je dus roeien met de riemen die je hebt! Imker geeft in mijn ogen de perfecte methode, vastzetten idd nooit doen, je zal niet de eerste zijn die dan met een dood veulen ( nek gebroken) thuis komt.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:16

maspalomas schreef:

Ben ik helemaal met je eens. Paarden fokken wordt volop gedaan, maar verder denken dan dat komen mensen vaak niet en dan zit je ineens met een 4-5 maanden oud veulen wat eraf moet en wordt het maar snel-snel gedaan met een getraumatiseerd veulen als gevolg (en de merrie ook niet vergeten..!)

Verder zou ik de adviezen van Imker opvolgen aangaande het transport van je veulen. Zo hebben wij het ook gedaan en de hengstenhouderij waar ik gewerkt heb vervoerde de veulens naar hun nieuwe adres ook exact zo. Voordat we begonnen met inladen hadden we nog enkele stobalen stevig met touw vastgemaakt onder de voorstang zodat het veulen daar niet onder door kon glippen. Vooral geen verdovende middelen, geen hooinet (hooi op de grond) zeil dicht en gelijk gaan rijden.
Succes!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:32

Aldewereld, dank je wel.

Bij de meeste moderne trailers is het ook mogelijk om de complete voorstang te verwijderen, waardoor je het risico op een blessure tot een minimum beperkt.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:39

Kunnen ze het veulen niet tot die tijd alvast apart in een stal zetten? Dan gaat het wellicht makkelijker (uit ervaring).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:42

ik doe altijd alles uit de trailer halen, dikke laag stro erin, tranquigel in het dier, laden, klep en zeiltje dicht en rijden maar

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 09:14

Lovely1 schreef:
Kunnen ze het veulen niet tot die tijd alvast apart in een stal zetten? Dan gaat het wellicht makkelijker (uit ervaring).

Ik denk niet dat dit mogelijk is ze hebben 6 stallen en deze stan vol .

Ik ga er vanmiddag weer heen en ga even overleggen of het evt toch mogelijk is .

bedankt voor het meedenken allemaal en ik ga idd voor de trailer uit elkaar dik pak stro en gewoon los .
OK dan!

maspalomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:55

Caira schreef:
maspalomas schreef:

Ja en sinterklaas bestaat ook nog! Iedereen weet wat een ideale situatie is, maar die heb je niet altijd voorhanden, en dan moet je dus roeien met de riemen die je hebt! Imker geeft in mijn ogen de perfecte methode, vastzetten idd nooit doen, je zal niet de eerste zijn die dan met een dood veulen ( nek gebroken) thuis komt.

nee, sinterklaas bestaat niet. Maar helaas zijn er wel veel mensen met paarden, en helaas maar weinig paardenmensen.
Verder vind ik de oplossing van Imker het beste.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 09:44

Ben gisteren geweest .
En ze vertelde mij dat ze hem al elke dag in de wei zetten zonder moeder .
In stal nog wel met . Maa Ach gut r arme moeder heeft geen rust meer .
Met zijn 4,5 maand heeft ie goed door dat ie hengst is en bespringt echt alles dus ook zijn moeder .

Volgende week gaan we hem halen .
Dus ik geloof na al jullie tips dat het wel goed gaat komen .

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:42

Succes, ik sluit me volledig aan bij Imker.

Heb ook wel ervaring met het vervoeren van veulens die pas van de moeder gespeent werd op het moment dat ik daar stond. Veelal het veulen gewoon bij het halster meenemen en de moeder op stal laten. Armpje achter het kontje in de trailer, alles achter dicht, het veulen NIET vast zetten. En rijden maar.

Bij mij tot nu toe altijd goed gegaan. Verdoven ben ik ook geen voorstander van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:46

Veulen los in trailer, en vooral BOVENKLEP DICHT!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:02

@ TS: heb je (voor jezelf) al besloten hoe je het gaat doen?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 13:24

ma_rie_tje schreef:
@ TS: heb je (voor jezelf) al besloten hoe je het gaat doen?

Ja Ik doe het op de manier van imker .
Gelukkig is ie nu al vaker van zijn moeder af dus word het ook iets makkelijker .
Van de trailer kan de voorste stang er niet uit dus leg daar pakken hooi neer , zodat ie er niet onderdoor kan of overheen .
Verder gaat ie gewoon los de trailer op .
Ga het gewoon proberen zonder moeder .