Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
imker schreef:Een veulen laadt het best als het al gespeend is van de moeder en vaak kun je ze overbluffen door ze een kontje mee te geven de trailer op.
imker schreef:Persoonlijk zou ik dan voor de overbluf-methode gaan en het dan BAMploef doen, zodat je het veulen overrompelt en de moeder thuislaat.
Het wordt geheid een drama om op jouw stal veulen te lossen en moeder later weer de trailer op te krijgen.
Waarschijnlijk breekt moeders heel de tent af om dan bij haar veulen te blijven.
Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het niet aandurven om ook nog het risico te lopen de moeder te beschadigen.
maspalomas schreef:Ik vind het allemaal maar raar. Eeen veulen begin maart van 4,5 maand oud??? En dan geen fatsoenlijke stal om het te spenen. Ik vind het allemaal maar zielig voor het veulen hoor. Als je de verantwoordelijkheid neemt om te fokken lijkt het me ook dat je de verantwoordelijkheid moet nemen om een veulen fatsoenlijk en dus diervriendelijk te spenen!! Gewoon een veulen van de moeder aftrekken en de trailer inladen vind ik pure dierenbeulerij!!!
maspalomas schreef:Er worden inderdaad veel veulens verkeerd gespeend wat er erg veel stress opleverd voor zowel moeder als veulen. Ik ken veulens die daar van zijn gaan luchtzuigen bijv.
Uit ervaring weet ik ook dat het ronduit frustrerend is voor het veulen om hem op de trailer te zetten met moeder en dan moeder er weer af te halen. Een beetje stoer veulen heeft je al heel de trailer door gesleept voordat je de kans hebt gekregen om moeder eraf te halen, laat staan de klep en het bovenluik dicht te doen. En als er 6 stallen zijn zie ik niet in waarom het veulen nogmaals niet netjes gespeend kan worden. Zet het veulen langs of tegen over de moeder en zorg dat ze elkaar zien. Dan zijn ze zo rustig. Zorg dat het veulen eerst normaal zijn brokken en hooi eet en lever hem dan pas af. Ik vind dat niet meer als fatsoenlijk naar zowel het veulen, de merrie als de nieuwe eigenaar.

maspalomas schreef:Er worden inderdaad veel veulens verkeerd gespeend wat er erg veel stress opleverd voor zowel moeder als veulen. Ik ken veulens die daar van zijn gaan luchtzuigen bijv.
Uit ervaring weet ik ook dat het ronduit frustrerend is voor het veulen om hem op de trailer te zetten met moeder en dan moeder er weer af te halen. Een beetje stoer veulen heeft je al heel de trailer door gesleept voordat je de kans hebt gekregen om moeder eraf te halen, laat staan de klep en het bovenluik dicht te doen. En als er 6 stallen zijn zie ik niet in waarom het veulen nogmaals niet netjes gespeend kan worden. Zet het veulen langs of tegen over de moeder en zorg dat ze elkaar zien. Dan zijn ze zo rustig. Zorg dat het veulen eerst normaal zijn brokken en hooi eet en lever hem dan pas af. Ik vind dat niet meer als fatsoenlijk naar zowel het veulen, de merrie als de nieuwe eigenaar.
Lovely1 schreef:Kunnen ze het veulen niet tot die tijd alvast apart in een stal zetten? Dan gaat het wellicht makkelijker (uit ervaring).
Caira schreef:maspalomas schreef:Er worden inderdaad veel veulens verkeerd gespeend wat er erg veel stress opleverd voor zowel moeder als veulen. Ik ken veulens die daar van zijn gaan luchtzuigen bijv.
Ja en sinterklaas bestaat ook nog! Iedereen weet wat een ideale situatie is, maar die heb je niet altijd voorhanden, en dan moet je dus roeien met de riemen die je hebt! Imker geeft in mijn ogen de perfecte methode, vastzetten idd nooit doen, je zal niet de eerste zijn die dan met een dood veulen ( nek gebroken) thuis komt.
r arme moeder heeft geen rust meer .
ma_rie_tje schreef:@ TS: heb je (voor jezelf) al besloten hoe je het gaat doen?