E-rijbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dajos

Re: E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:56

3 losse lessen Bloos In een periode van 6 weken (periode tussen 1e les en aanvraag). Na de 1e les zag de instructuur het duister in, of ik, met nu gelijk aanvragen, het wel zou redden. Maar ik was eigenwijs Clown .

Heb in de tussenliggende periodes veel geoefend met de trailer, vooruit rijden was al nooit geen probleem (reed al stiekum met de trailer en altijd zo dat ik niet achteruit hoefde), ben eigenlijk altijd rustig en houd altijd mn spiegels goed in de gaten. Had dus weinig af te leren en ging het dus meer om de bijzondere verrichtingen.

Lessen waren voor mij eigenlijk voor de tips, waarmee ik met eigen aanhanger aan de slag kon.

In 1x geslaagd op 4 dec. jl. Pling

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:25

Ik heb een spoedcursus gedaan omdat ik al een aantal jaren met de trailer reed, maar wilde wel lessen om de regels op te halen, de theorie en alles op de goede (CBR) manier te leren. Ook alle speciale verrichtingen even doorrijden volgens de regels was heel nuttig.
Ik kon de trailer al prima achteruit ergens in steken, achteruit rijden etc, dus dat scheelde heel veel tijd en konden we ons richten op het inzicht in het verkeer en het weer intrainen van het correct spiegelen.

Heb een ochtend les gehad en de volgende dag voor mijn examen nog 1,5 uur gereden.
Ben op heel veel dingen gewezen qua spiegelen en vooruitkijken (kwam natuurlijk nooit in druk stadsverkeer met zo'n lange aanhanger en met zoveel rotondes en oversteekplaatsen bij elkaar... phoeh, dat viel niet mee...

Maar het examen ging prima, na wat hints zodat ikmerkte dat ik vergeten was de handrem los te maken na het aankoppelen (thuis doe ik natuurlijk nooit de handrem erop ivm risico op vast gaan zitten), was ik, met complimenten over rijstijl, geslaagd...

Ik ben een zenuwpees met examen's omdat ik alles perfect wil doen dan, maar had gelukkig een heel vriendelijke examinator, die me op mijn gemak stelde.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:17

Ik ben vandaag begonnen, ik reken op 10u les, waarvan ik er nu dan 2u op heb zitten. Het viel wel mee, alleen had ik nog wat ruzie met bochtjes achteruit. Maarja logisch, was de 1e keer dat ik uberhaupt langer was dan een normale personenauto (was nu 11 meter, wat een eind!). Het leuke was wel dat mijn instructeur direct vroeg of er straks een paard achter de auto moest, en mij hier dus bij elke hobbel op wees onder het motto "doe maar alsof je nu je paard al achter de auto hebt".
Ik ben benieuwd wanneer ik kan afrijden (wordt begin of eind maart) en of ik em dan in 1x haal. Dat zou mooi zijn Haha!

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:55

Ik ben 2 weken geleden gezakt voor mijn BE rijbewijs heb toen 4 uur les gehad, 21 maart mag ik het nog een keer proberen, daarvoor heb ik nog ff 3 uur les.

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:59

Ik ben een paar weken geleden gezakt voor BE (op mijn kijkgedrag, te veel alsof ik in een personenauto zat) In een dagcursus (netto uur of 5 rijden). Achteraf ook wel logisch. Als je nog nooit met een aanhanger gereden hebt is hij bijna niet te halen. Jammer dat ze dat op de rijschool niet verteld hadden.

Afgelopen maandag heb ik een halve dag les (netto 3 uur rijden)+ examen. En ik ben (boven verwachting) geslaagd!! Haha! Lijst Ja Party!! Afgod

Mijn advies:
*Ga oefenen met een trailer op een privé terrein, om het achteruitrijden en bochtjes achteruit te oefenen. Daar is bij mij de 1e keer te veel tijd in gaan zitten waardoor er te weinig tijd over bleef voor het rijden.
*Als je al met een trailer kunt rijden is een dagcursus handig, anders zou ik eerst een paar keer een losse les nemen, dan de dagcursus.
*Met of zonder rijbewijs/examen. Altijd vooruit zien, wat is er allemaal, weten wat er om je heen gebeurd, mocht je de bocht moeten maken, dat je al bijna 'blind' kunt indraaien omdat je weet dat er niks zit. Aanhanger rijden is vooruitzien. Met die gedachten (en uitvoering) kom je echt al een héél eind!

De hele dagcursus kosste €425, de halve dag €290. Een losse les ong €45. Geld, geld!

De reden dat ik mijn BE wilde halen, was omdat ik de regels allemaal erg vaag vind. Het is me uiteindelijk wel duidelijk, maar voor mijn eigen veiligheid, verzekering en duidelijkheid wilde ik toch graag mijn BE. Ook om het rijden met aanhanger onder de knie te krijgen, met tips aanwijzingen etc. Bovendien kan ik nu zo een trailer achteruit inparkeren, piece of cake Knipoog

Succes allemaal!

En nu nog 'echt' gaan rijden met de trailer, brrrrr best eng!!

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:55

in 1 dag gedaan en mijn baas betaalde gelukkig...
Voor zo'n 1 daagse cursus moet je wel wat ervaring hebben hoor. Ga thuis oefenen met een paar pionnen/ paaltjes als denkbeeldige garage waar de trailer netjes in moet. En verder is het gewoon een kwestie van doen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:28

Ik heb me net opgegeven. Bij ons is minimaal 8 uur rijden voor je examen verplicht, dus ik rij 4 dagen 2 uur en dan mijn examen. Ik vind het nu al spannend!

Overigens ga ik wel al met een trailer op pad die ik voor het B-rijbewijs mag rijden en ga tussendoor ook nog veel oefenen met mijn eigen trailer!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:45

ik heb ook besloten dat ik hem binnenkort echt wil gaan halen.
ben het zat afhankelijk te zijn van andere mensen.

binnenkort mijn vriend even lief aankijken dat hij vast mee gaat oefenen met bochtje achteruit enz...
en daarna snel gaan lessen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:11

Ik heb een spoedcursus gedaan bij de ANWB op 1 dag 5 lessen en examen. Helaas de 1e keer gezakt door een domme fout van mij (naja eigenlijk de examenkandidaat voor me die een ingreep kreeg waardoor ik half op een busstrook eindigde). Weekje later gewoon geslaagd met vlag en wimpel.

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:38

ik ben van plan om de auto van m'n moeder (met trekhaak) maar eens een week te gaan lenen, kar erachter, en die er constant achter laten zitten en maar rijden.
daarna ga ik lessen nemen en hoop ik snel examen te kunnen doen.
eerst op zoek naar de goedkoopste rijschool en een zak geld Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:55

Ik heb in totaal 4,5 uur gelest... 3 lessen genomen, 1 ter intro, 1 ter bevestiging, en toen duurde het erg lang voor ik op kon gaan, dus later nog 1 om het op te frissen en de combinatie te leren kennen. Maar in feite kon ik na 3 uur lessen dus al opgaan Lachen

Scheelt natuurlijk wel dat ik zelf al gewend was om om te gaan met een trekker en platte wagen, en ik heb vroegah mijn trekkerrijbewijs gehaald, en believe me, de bijzondere verrichtingen die ik daarbij moest verrichten.. (Achteruit slalommen via haakse bocht en dan inparkeren) Dan stelt je E niks meer voor... Clown En ik heb thuis met onze eigen combi ook geregeld geoefend op het erf.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:00

Ik heb volgens mij twee keer 3 uur les gehad op twee dagen achter elkaar en daarna gelijk examen. Ik ben gelukkig in één keer geslaagd, maar dat was meer geluk dan wijsheid. Ik had nogal wat moeite met een bochtje achteruit en achteruit inparkeren. Dat was me tijdens de lessen nog nooit fatsoenlijk gelukt. Toen ik met het examen achteruit in moest parkeren had ik het zweet dan ook dik op de rug staan. Maar tot m'n eigen verbazing zette ik hem precies midden tussen de lijntjes!!! Tja, en toen natuurlijk een gezicht trekken van "makkie!". Hihi!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 01:06

Ik heb mijn BE ook in 1 dag gehaald... iets van 7.30 beginnen tussen de middag eten en rond 14.30 afrijden of zo (is al wat jaartjes terug).
Ik moet wel zeggen dat ik al veel gewend was.... reed al vanaf mn 14 thuis op ons erf met een auto en toen ik mn rijbewijs had ook wel eens met trailer op de weg...(foei) en als de trailer thuis op de plaats moest moest ik dat maar doen..(mijn moeder had haar E er nog bij gekregen en kan helemaal niet achteruit rijden met een aanhangwagen.
Succes in iedergeval voor diegene die nog moeten....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:15

ik moet zeggen dat ik met aanhanger of trailer ook totaal verschillend rijd. met een aanhanger ben ik toch een stuk ruwer ( mits leeg ) dan met een trailer. Daarbij ben ik soms nog wat te voorzichtig.
Wel is het inmiddels zo dat als ik m ergens neer wil zetten ik hem er ook zo neerzet. Bochtjes achteruit blijf ik wel lastig vinden, maar krijg het wel voor elkaar.

Ik ben echt blij dat ik het gehaald heb, ondanks dat ik het toen eigenlijk niet nodig had. Sindsdien rijd ik iedere week wel zowat met trailer!

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:55

Je hoeft je E niet te halen om met je paard op pad te kunnen. Je kan ook voor 50 euro je kenteken van je trailer verlagen en dan mag je gewoon met je B rijbewijs op pad.

Succes met je E rijbewijs!

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:16

Inderdaad Maya, als boer heb je al een eindje voorsprong. Zelfs met een 4 wielige wagen krijg ik hem recht naar achter. Trailer is echt een eitje.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:23

@ photography; hoe gaat dat in zijn werk?

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:43

nina88 schreef:
@ photography; hoe gaat dat in zijn werk?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=158&t=623044 Hier staat een topic over.

Het mag, maar let wel goed op! Ivm verzekering etc.
En oefen eerst leeg is mijn advies.

Edit, misschien bedoelde je wel het verlagen van je kenteken? Bloos Sorry dan!
Er staat wel in het topic waar je op moet letten qua gewicht van de trailer.
Op de site caravantrekker.nl staat dit:

Het aanpassen van het kentekenbewijs is een pure administratieve aangelegenheid waarbij aan de auto of caravan niets veranderd. Deze administratieve aanpassingen kunnen later ook weer ongedaan gemaakt worden. De kosten per verandering bedragen ongeveer 60 euro. Meer informatie en aanvraagformulieren vindt u op de site van de RDW (http://www.rdw.nl)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:09

voor een anderhalfpaardstrailer wordt dat niet gedaan in praktijk (zegt men op Bokt)

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:19

Ik heb ook wel eens gehoord dat je tot een bepaald gewicht geen E rijbewijs hoeft te hebben. Maar ik weet niet precies tot welk gewicht, misschien iemand wel????

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:20

Je laadvermogen wordt kleiner. Als je toch alleen maar pony's hebt is het misschien wel een oplossing, maar voor een paard hou je vlug te weinig over.

Risje80: zie de FAQ.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:34

E in één keer.
Met twee vingers in m'n neus zo'n beetje.

Waar zak je dan op?

ps. Had een ééndagsopleidind van vier uur rijden met aansluitend examen.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 18:31

Ik zak steeds omdat ik een stresskip ben die niet tegen examens (op welk gebied dan ook) kan. Ik kan prima rijden, want de rijschool wil me geen meer lessen verkopen, maar dat examen is echt drama. Ik raak heelmaal in paniek, ga huilen, krijg overal pijn, hyperventileren etc etc. Al met al het wordt allemaal niks, binnenkort ga ik het nog een keer proberen. Wish me luck!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:53

Je kan ook zakken op je rijgedrag en inzicht... Vooral ver vooruitkijken vanwege complexere verkeerssituaties en kruispunten en rijden in druk verkeer was voor mij echt wel even wennen hoor... En dat spiegelen zakt ook echt wel weg als je een tijd je rijbewijs hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:14

Lotte29, is er ook geen mogelijkheid om een staatsexamen aan te vragen? Dat kan wel voor het gewoon rijbewijs, misschien ook voor je E? Dan heb je veel meer de tijd om alles te doen enzo geloof ik Lachen