probleem bij inladen !!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha13

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:43

Die longeerlijn werkte bij die van mij ook niet, zij gooit haar hoofd omhoog, en loopt door de longeerlijn heen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:46

Dat is dan ook waar het geduld komt kijken..dus gewoon de longeerlijn wel op spanning..verder geen getrek, geduw, schreeuw, gesla..gewoon wachten tot het paard toegeeft..Duurt bij de een langer dan de anders..
Maar zoals gezegd..uitzonderingen daar gelaten.
Misschien een paard ernaast?
Of tussenschot opzij?
(noem zomaar even wat op hoor)
Verder heb ik niet echt ideeen, omdat het zo meestal lukt..

Laatst niet trouwens, 2 jarige hengst..weinig in handen geweest.. verdovingsspuiten moesten er aan te pas komen..paard draaide een beetje door, sloeg etc. maar kwam er wel rustig af..mede door verdoving..maar daar moet dus ook nog veel meegoefend worden.
niet alleen qua trailer..maar ook qua omgang en vertrouwen.

Maar idd publiek Doei! ..niet nodig! weten het altijd beter .. Clown

Um natasha: wat heeft het hoofd ermee te maken? Blond Door heen lopen kan gebeuren..weer opnieuw..
of een andere methode..maar zoals gezegd heb verder niet veel ideeen Bloos

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:48

Omdat mijn paard, als ze met haar hoofd al in de trailer is, haar hoofd omhoog gaat doen. Aangezien mevrouw 1,70 is, is dit voor mij niet zo'n prettig gezicht, omdat ik altijd bang ben dat ze zich dan verwondt. Daarom Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:54

snap m Haha!

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:55

Is er weiland? Kan de trailer in het weiland gezet worden?

Paar dagen voer geven in de trailer zonder verdere dwang en pottenkijkers

Succes ermee

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:02

Armani88 schreef:
Wat doe jij dan als je je paard er na een uur nog niet in krijgt ze je hem weer weg ??
zo krijg je het nooit voor mekaar

Klopt Lachen

Daarom zorg ik er voor dat ik het probleem al heb opgelost voordat ik ergens naar toe moet met knollie.

Hoe ik het heb aangepakt?

Eerst maar eens orienteren op een methode die zou werken bij mn paard. Demo's bezoeken, DVD's bekijken dat soort werk. Trailer aangeschaft waar hij wel in zou gaan.

Toen middels de games van Parelli maar eens de trailer minder eng maken (de eerste tijd was ik dus alleen bezig met de games zonder dat er een trailer aan te pas kwam). Daarna alleen maar bezig met de trailer zonder dat hij er per se op hoefde.

Vervolgens de volgende stap: in de trailer. Met Parelli kreeg ik dat niet voor elkaar, dus overgestapt naar Monty Roberts (met andere woorden: zonder druk naar voor vragen. Is de beweging voorwaarts? Prima. Is er geen aandacht of de beweging ergens anders heen? Dan gelijk achterwaarts op stevig tempo. Dan gaat hij echt wel de trailer in na verloop van tijd.).

Dat ok? Een paar keer helemaal door de trailer lopen (trailer met voorklep gekocht). Dat ook ok? Eens rijden met de trailer en terug komen thuis. Daarna rijden met de trailer en ergens dichtbij uitladen. Even wat paardrijden en weer inladen. Dat ook ok?

Dan pas naar een evenement.

Nu nog gaan we een week of twee weken voordat we ergens naar toe gaan weer een paar keer het paard op de trailer zetten.

Thuis loopt hij er nu zo op, op vreemd terrein kan het tot 20-30 minuten duren maar uiteindelijk wil hij wel met ons mee naar huis.

Inmiddels is hij van 'niet de trailer in' of 'zeiknat uit de trailer komen' veranderd in 'altijd de trailer in' en 'gewoon normaal uit de trailer komen'.

Dan nog hebben we onze tegenslagjes en is knollie ons soms ook te slim af. Hij liep er op een gegeven moment gewoon in, niets aan de hand. Totdat we ergens naar toe wilden, aan kwamen met de transportbeschermers en natuurlijk: niet meer de trailer in. Oefenen met beschermers dus om bleek.
Tegenslagje was dat hij er op gegeven moment zo in liep en toen de voorstang naar beneden viel. Dat kostte dus weer enige tijd voordat dit vergeten was.

Met andere woorden: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. In het begin de sessies ook niet langer maken dan 20 minuten, half uurtje, meer concentratie hebben ze toch niet. Stoppen op een goed punt en niet forceren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:54

er zijn al een hele boel topics over trailer laden geweest en bij allemaal komt het uiteindelijk op hetzelfde uit: zorg dat je professionele hulp krijgt van iemand die weet hoe een paard geladen moet worden op een diervriendelijke manier (dus geen longeerlijnen, zakken over het hoofd en 5 man helpers, dwang of snoepjes) dat werkt het beste. Er zijn er zat te vinden hier via bokt.

Hoe meer je aan de slag gaat met hulpmiddelen hoe gekker het uiteindelijk wordt, beter nu even aanpakken met hulp dan elke keer aanmodderen. Soms is de oplossing heel simpel maar je moet het even weten/leren Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:37

Je kunt het ook zelf hoor Haha!. Alleen wel even verdiepen in je eigen paard en hoe je het wilt aanpakken.

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:13

Maar gaan jullie dan elke keer voordat hij de trailer opgaat, 2 weken van tevoren oefenen??

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:39

Als ie het niet doet..of nog nooit gedaan heeft wel.
Je wil toch niet van die praktijken dat je bv. je wedstrijd af moet zeggen, omdat je paard niet op de trailer wil?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:43

je kunt het ook zó trainen dat je de trailer pakt, je paard er op zet binnen 10 sec en dan lekker op wedstrijd kan zonder stress. Lachen

je kunt het ook zó trainen dat je elke keer wat langer er mee bezig bent om je paard te laden, maar dan ben je dus verkeerd om aan het trainen...

...en dat is nou nét het verschil in soort training dat een professional je kan leren tegenover zelf aan modderen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:50

Ik bedoel jouw eerste manier cissy Knipoog
Maar heb daar gelukkig geen pro voor nodig..*phew*.. Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:53

Natascha13 schreef:
Maar gaan jullie dan elke keer voordat hij de trailer opgaat, 2 weken van tevoren oefenen??

Nou, hij is nu in november voor het laatst op de trailer geweest en over anderhalve week gaan we weer iets doen met de trailer.

Reken maar dat ik komend weekend nog even ga controleren of de trailer nog ok is, maar ook of knollie er nog steeds blij op gaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:53

cissy schreef:
je kunt het ook zó trainen dat je de trailer pakt, je paard er op zet binnen 10 sec en dan lekker op wedstrijd kan zonder stress. Lachen

je kunt het ook zó trainen dat je elke keer wat langer er mee bezig bent om je paard te laden, maar dan ben je dus verkeerd om aan het trainen...

...en dat is nou nét het verschil in soort training dat een professional je kan leren tegenover zelf aan modderen.

Nou Cissy, dan doe je wat verkeerd. Elke keer er langer mee bezig zijn lijkt me contraproductief.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:54

Born2Bcrazy: gelukkig voor jou! ik laad ook op de 1e manier Lachen

maar er zijn helaas heel veel mensen die op de 2e manier bezig zijn, getuige het aantal topics op bokt over moeite hebben met trailer laden Verdrietig

Apple, ik doe niks verkeerd Lachen ik heb ook geen problemen met trailer laden ,maar al die anderen wel, Ik heb al heel wat bokkers van hun trailer laad probleem afgeholpen dus ik denk niet dat ik een probleem heb Lachen
Laatst bijgewerkt door cissy op 20-02-07 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:55

Cissy, maar dat hoeft toch niet te zeggen dat je altijd professionele hulp moet zoeken bij een trailerprobleem?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:56

nee, dat klopt dat zeg ik toch niet? alleen als je er niet uit komt en 2 uur bezig bent dan heb je echt wel een probleem, of je moet het zelf geen probleem vinden...

al ga ik een half jaar niet met mn paard op pad, ik pak de trailer en ze loopt er zo op, dat komt omdat ze geen probleem heeft met de trailer. Ik hoef dus niet 2 weken van te voren te gaan oefenen als ik ooit weer op wedstrijd/vakantie wil.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:59

cissy schreef:
er zijn al een hele boel topics over trailer laden geweest en bij allemaal komt het uiteindelijk op hetzelfde uit: zorg dat je professionele hulp krijgt van iemand die weet hoe een paard geladen moet worden op een diervriendelijke manier.

Cissy, dan heb ik deze post van je verkeerd begrepen.

Ik lees hier namelijk in dat je het kunt oplossen door een professional erbij te halen, terwijl ik juist betoog dat als je je verdiept in je paard en in de methodes dat je het dan ook zonder professional kunt oplossen.
Je latere reactie over het zelf oefenen en dan telkens langer voordat hij in de trailer staat vs professional erbij en dan gelijk op de trailer leek daar op terug te slaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:01

je kan je nl ook verkeerd in je paard verdiepen waardoor je juist langer bezig ben, dat was de insteek.
Tuurlijk kun je het zelf proberen, je kan alles in het leven zelf proberen, maar met hulp gaat het vaak een stuk beter Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:04

Ik ga dan natuurlijk wel uit van wat gezond verstand en niet het longeerlijnen, 5 man, wortels, snoepjes, bezems verhaal Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:05

Cissy: je zegt nu toch eigenlijk weer hetzelfde? Dat je het alleen kunt oplossen met professionele hulp?

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:09

Er zijn een paar dingen die wel helpen, geef voortaan bijvoorbeeld je pony alleen maar eten in de trailer. Hij krijgt dan echt niks meer op stal. Eerst leg je het op de loopplank, elke dag een beetje verder. Die op advies van de dierenarts.

Zorg dat het paard vertrouwen in je heeft. Loop niet de veel grote rondjes. Geef hem vooral geen snoepjes voordat ie erin staat, maar beloon wel met je stem. Doe het deurtje open, ligt kan helpen. Ik weet niet een hoeveel paards-trailer je hebt, mar bij een meer paards trainer moet je het schot er tussen uit halen.

Maar ik zou die tip van het eten eens proberen Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:40

nog 1 keer: áls het je niet lukt en je bent 2 uur bezig heb je een probleem, dán kun je beter hulp inschakelen.
Ik maak er toch geen verplichting van, je moet lekker doen wat je zelf wilt! Knipoog

enneh, niet iedereen is gezegend met gezond verstand, als je niet weet dat je het niet weet, hoe moet je het dan weten?? Clown Ach gut
Laatst bijgewerkt door cissy op 20-02-07 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:42

Ik zeg juist:

Als het je niet lukt en je bent 2 uur bezig dan heb je een probleem.

Als je je dan verdiept in dat probleem dan kun je het ook zelf oplossen.

Parelli is bijvoorbeeld een vrij handig 'zelf-hulp-systeem'.

Over het probleem zijn wij het niet oneens, over de oplossing wellicht wel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:46

ik laad ook volgens Parelli maar trailer laden is niet voor iedereen even makkelijk te leren, je moet heel goed paarden kunnen 'lezen'.

Parelli zegt niet voor niks: zorg dat je de 7 games allemaal kunt winnen en ga niet je paard voor de trailer zetten om te oefenen en er achter te komen dat ie niet wil laden. En zeker niet wachten met oefenen tot je te laat bent voor de show...

dus iedereen kan het wel leren maar hoelang ben je daarmee bezig? het hele principe Parelli is niet in een uurtje te leren.... Knipoog

Maar ieder zn ding en leven en laten leven.... Lachen