De wet behoren te kennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 09:06

Tulandro schreef:
Toch heb ik toentertijd met het halen van het ruiterbewijs erg veel geleerd over de Wegenverkeerswet, en het meeste weet ik me nog te herinneren Clown Dit is toch echt basiskennis wat elke ruiter die over straat gaat moet weten.

én veel subjectieve informatie. Het totale pakket niet helder gesplits en verwarrend.

De crux is dat een ruiterbewijs niet verpicht is maar de wetskennis wel.

De raadgevingen van paardenclubs zijn subjectief en irrelevant.

HC

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:19

misschien moet de st ruiterbewijs zich dan eens achter zn oren gaan krabben en met CBR gaan samenwerken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 09:47

Er ís al een convenant er er wódt achter de schermen gewerkt.

Het punt is dat alleen achter de schermen de hoofdstroom erbij betrokken is.
Het is volkomen voorspelbaar wat daar straks uit gaat komen en ik wens de nederlandse ruiterij er nu alvast sterkte mee Haha!

HC

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:32

Huertecilla schreef:
Lynn_Nikita schreef:
reed brommer langs en Nikita schrikt normaal noiit, nu dus wel. wat doet die eiekl, rijd gewoon vol gas achter haar aan, terwijl zij volle gallop over de verharde weg ging, nog harder omdat dat ding achter haar aan kwam. gelukkig kon dat meisje haar bij de manege het erf opkrijgen, en die brommer reed doodleuk door.
wat was ik kwaad toen!!!

Waar was je kwaad op?

Natuurlijk had die brommer vaart kunnen minderen, maar hij hóórt dat alleen te doen als er sprake is van een gevaarlijke situatie en hij dat door heeft.
Hij mag ervan uitgaan dat de bestuurder van het paard het voetuig voldoende beheerst.
Ik kan mij helemaal voorstellen dat de brommerrijder wel een paard heeft zien galopperen maar verder niets.

Wat wíl je nu eigenlijk??!!

Je bevestigt exáct de kern van dit topic. de openbare weg is geen speeltuin en als je daar gaat rijden neem je deel als bestuurder van een voertuig en val je onder de wegenverkeerswet punt. Niet meer, niet minder.

Alle andere bestuurders mogen ervan uitgaan dat ook een bestuurder van en paard zich conform het verkeersreglement gedraagt.
------------------------------------------------------------------------------------

Nou ik was kwaad omdat overduidelijk was dat de pony volle gallop over de verharde weg ging, net buiten de bebouwde kom, en dat je dan als normaal mens zijnde toch even gas los laat zodat die pony niet word na geredenen door dat ding. Brommers mogen trouwens maar 40 km pu buiten bebouwde kom, maar deze reed toch echt wel harder langs en produceerde zoveel geluid dat het paard ervan schrok. Normaal is ze verkeersmak, nog nooit eerder geschrokken van verkeerd, daarom liet ik dat meisje er ook opzitten.
ik ken de regels, heb buiten cap op, fel gekleurd hesje en bij schemer ook nog lapjes om, ik heb mijn paard onder controle. Is idd geen speeltuin, en van buitenrit tot de wei moest ik 300 meter of zo over verharde weg, en daarbij reden we aan de linkerkant van weg zodat we verkeer zien aankomen en als mogelijk was in de berm.
maar het is en blijft een levend dier, en als dan een brommer ineens gewoon vlak achter haar gaat rijden terwijl dat helemaal miet hoefde aangezien wij aan anadere kant van weg reden, is hij de verkeersdeelnemer met minste verstand en die zich niet aan regels hield,( reed te hard en teveel geluid en reed aan verkeerde kant van weg)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 12:32

Lynn_Nikita schreef:
Brommers mogen trouwens maar 40 km pu buiten bebouwde kom, maar deze reed toch echt wel harder langs en produceerde zoveel geluid dat het paard ervan schrok.

.....

ik ken de regels, heb buiten cap op, fel gekleurd hesje en bij schemer ook nog lapjes om, ik heb mijn paard onder controle.

Wacht even. Die brommer nadert, paard schrikt, paard rent, brommer rijdt áchter paard etc.
Dan is het onwaarschijnlijk dat hij 'echt wel veel harder' ging want hij haalde het paard kennelijk niet in ondanks dat dit moest opstarten en een erf op afsloeg. Doet verder niet ter zake. Het paard was niet 'onder controle' en je geeft een ander de schuld terwijl je beter boos kan zijn op degene die hiervoor écht verantwoordelijk ÍS.

Volgens de regels hoef je geen helm op, geen hesje aan, geen lapjes om, wél LICHT aan in het duister.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:38

Huertecilla schreef:
@Maya
Jij moét kampioen hokjes definiëeren zijn zeg. 'Transpórt'?????
Je kan alle vragen in de TS vinden op het ruiter-deel en dan een topic dat er fundamenteel op ingaat hoort er dan níet??
Wonderlijk, maar goed, wat jij wil, jij hebt de privileges.

HC

Nee, het tweede onderdeel van de naam Lachen Namelijk Afspraken en Overige. Alle zaken rondom afspraken, rechtsgeldige problemen etc. horen hierzo Lachen Ruiter is bedoeld voor vragen over welke rijbroek of laarzen je het fijnst vindt etc. dus daar hoort dit topic zeker niet Lachen

Zie ook de charter van TAO : viewtopic.php?f=158&t=623043
Citaat:
Motivatie en toelichting op het forum
In dit forum kun je al je vragen stellen over transportzaken, rijbewijs BE, trailers en alles wat bij transport komt kijken. Daarnaast kan je hier ook je vragen kwijt over meer rechtsgerelateerde zaken, bijvoorbeeld: wat moet je doen bij het kopen van een paard en het paard blijkt een gebrek te hebben. Of hoe te handelen bij het niet nakomen van een overeenkomst. En tot slot horen hier de overige vragen die niet onder een van de andere subfora van VMR passen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 10:15

Dus ik begrijp dat alle topics 'Ruiterbewijs verplicht?', 'Cap verplicht?', verlichtings- en verkeersvragen e.d. ook hierheen gaan?!
Ok, dan begrijp ik de logica.

HC

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:38

Huertecilla schreef:
'Iedere NL-er behoort de wet te kennen' is de basisregel van het Nederlandse rechtssysteem.

Hoe zit het met jouw wetskennis op ander gebied dan 'paardengebied'? Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 11:28

LDRD schreef:
Huertecilla schreef:
'Iedere NL-er behoort de wet te kennen' is de basisregel van het Nederlandse rechtssysteem.

Hoe zit het met jouw wetskennis op ander gebied dan 'paardengebied'? Tong uitsteken

Waarom vraag je dat? Is dat een verkapt excuus voor onwetendheid. Sorry, maar dat is een NoNo.

Bezint eer ge begint. Zoek eerst uit wat de regels en bepaling zijn vóór je pijl-en-boog koop bijvoorbeeld. Is dat tegenwoordig zo vreemd geworden?
Zoek eerst uit wat het wegenverkeersregelement daarover meldt vóór je als bestuurder van het paard de openbare weg op stuurt.
Dat heet eigen verantwoordelijkheid.
Is het niet normaal meer dat een willekeurige verkeersdeelnemer er simpleweg van uit mag kunnen gaan dat de bestuurders van een paard kennis hebben van wat hun plichten zijn?

Haal het svp niet door elkaar. Onwetendheid is een réden, geen excuus, nooit en nergens voor. Met betrekking tot de wet is onwetendheid zelfs gewoon verwijtbaar = strafbaar. Ook dat dien je te weten als ruiter, dat is diens eigen verantwoordelijkheid. Naar zichzelf, diens paard en vooral naar de overige verkeersdeelnemers. Jíj besluit met 500 kilo of zo levende haven op pad te gaan.....

HC

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:11

Nee hoor, geen verkapt excuus, sterker weet er best wel wat van.

Maar je doet nogal een boute uitspraak. Ken jij de hele nederlandse wetgeving, want je wordt ook veronderstelt de rest te kennen? Zou knap zijn.

Zelfs mensen die dagelijks met onze wetgeving werken hebben vaak nog moeite zat om deze correct toe te passen, want deze is zeker niet eenvoudig. Het is dus een utopie te veronderstellen dat iedere burger de wet kent.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:25

kijk alleen al naar de topics over rijbewijs BE, hoe vaak worden die hier niet geplaatst met allerlei onzin erin... zijn toch ook simpele regeltjes die iedereen hoort te kennen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:58

Huertecilla schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Brommers mogen trouwens maar 40 km pu buiten bebouwde kom, maar deze reed toch echt wel harder langs en produceerde zoveel geluid dat het paard ervan schrok.

.....

ik ken de regels, heb buiten cap op, fel gekleurd hesje en bij schemer ook nog lapjes om, ik heb mijn paard onder controle.

Wacht even. Die brommer nadert, paard schrikt, paard rent, brommer rijdt áchter paard etc.
Dan is het onwaarschijnlijk dat hij 'echt wel veel harder' ging want hij haalde het paard kennelijk niet in ondanks dat dit moest opstarten en een erf op afsloeg. Doet verder niet ter zake. Het paard was niet 'onder controle' en je geeft een ander de schuld terwijl je beter boos kan zijn op degene die hiervoor écht verantwoordelijk ÍS.

Volgens de regels hoef je geen helm op, geen hesje aan, geen lapjes om, wél LICHT aan in het duister.

HC

Daar ben ik het niet mee eens. Met het licht wel natuurlijk, maar dat de ruiter hier eenzijdig de schuld krijgt. Ik heb vaker voorbeelden gehoord/gezien; 1 x van een meisje op paard die letterlijk een vrachtwagen op de hielen had. En het paard maar harder en harder gaan...

en nu de quotes:
Citaat:
Artikel 5 wegenverkeerswet

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

NEED I SAY MORE? Pling

claxonnerende auto's en vrachtwagens die doodleuk even de remmen ontluchten:
Citaat:
Artikel 57 Reglement verkeersregels en verkeerstekens

Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.

Citaat:
Artikel 28.

Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

Ik bedoel maar...natuurlijk heb je als ruiters een verantwoordelijkheid, enerzijds je paard onder controle te hebben en anderzijds goede verlichting te voeren enz.
Anderzijds dienen andere weggebruikers rekening met de ruiters te houden. Onder automobilisten is helaas regelmatig de beleving dat de weg alleen voor auto's is, en niet voor voetgangers, fietsers, ruiters, aanspanningen.

Daarom vind ik dat het zich exact aan de wet houden niet altijd de veiligste keuze is; als er een fietspad naast de weg ligt, rijd ik op het fietspad en niet op de weg. Officieel moet ik op de weg...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 11:22

Als er geen dringende reden is om niet op de weg te rijden ben je gewoon fout bezig. Ik begrijp wat je bedoélt en daar is in een ander topic diep op ingegaan.

Als bestuurder heb je een onderliggende verantwoordelijkheid gevaar te voorkomen en je hebt dus een sterk argument om niet op de rijbaan te rijden áls dat gevaar er daadwerkelijk is.
Of dat er wel-niet is wil ik hier niet op ingaan, dat is al gebeurd en heb ik niet aan toe te voegen.

Verder is het gebrek aan kennis van de verkeersregels evident.

Hier op Bokt is er over alles (schijn)discussie en een 'mening' zonder enig benul dat daarvoor allereerst enige kennis nodig is.
Ook over communicatie is alom verwarring en wordt geroepen dat omdat de ontvanger bepaalt de zender zich moet aanpassen waarbij niet wordt begrepen dat een leerling in essentie moet wíllen accepteren wat de leraar meldt.
Een fundamenteel probleem is dat door de letterlijke popularisering van de paardenhobby het modale niveau als een baksteen gevallen is. Door de groei van de groei zijn ook middelmatige lesgeefmensen omhoog gevallen tot trainers van trainers wat alles in een nog sneller neerwaardse spiraal heeft gebracht.
'Ikke' heeft helemaal gelijk met de opmerking dat de paardwereld in het algemeen helemaal niet wíl weten en zonder wil is er geen weg Cool
Tja en nu komt dat in conflict met de werkelijke wereld van het dagelijkse verkeer....

HC

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:29

Huertecilla schreef:
Lynn_Nikita schreef:
reed brommer langs en Nikita schrikt normaal noiit, nu dus wel. wat doet die eiekl, rijd gewoon vol gas achter haar aan, terwijl zij volle gallop over de verharde weg ging, nog harder omdat dat ding achter haar aan kwam. gelukkig kon dat meisje haar bij de manege het erf opkrijgen, en die brommer reed doodleuk door.
wat was ik kwaad toen!!!

Waar was je kwaad op?

Natuurlijk had die brommer vaart kunnen minderen, maar hij hóórt dat alleen te doen als er sprake is van een gevaarlijke situatie en hij dat door heeft.
Hij mag ervan uitgaan dat de bestuurder van het paard het voetuig voldoende beheerst.
Ik kan mij helemaal voorstellen dat de brommerrijder wel een paard heeft zien galopperen maar verder niets.

Wat wíl je nu eigenlijk??!!

Mag ik jou er op wijzen dat er in de theorieboeken van tegenwoordig staat dat je wanneer je een paard op de openbare weg tegenkomt als jij je motorvoertuig bestuurd dat je deze dan zo ruim mogelijk moet passeren met een snelheid van ca. 15 km per uur ? Dat is de snelheid van een fietser die een beetje doortrapt.

Dus de bromfietser had wel degelijk vaart moeten minderen en het dier zo rustig mogelijk moeten passeren.

Er zou meer aandacht moeten komen voor het paard in het verkeer, want er komen steeds meer paarden in Nederland en ook meer paarden op de Nederlandse openbare weg.

Ik ben het er wel mee eens dat er bij ruiters ook meer kennis zou moeten zijn van de verkeersregels. Maar ook van de kant van bestuurders van motorvoertuigen.

Bovendien vind ik dat TS er vanuitgaat dat het paard/pony een voertuig/apparaat is. Vooropgesteld moet blijven dat het paard een dier van dik 600 kilo is en daarmee veel zwaarder en sterker dan de mens dus in alle situaties een 100 procent controle hebben zal nooit kunnen ! Zelfs het meest makke paard kan een keer schrikken of er vandoorgaan en dan houd je die kilo's echt niet zomaar tegen. Het feit dat een paard een dier is en dus bang kan zijn, daar zou meer aandacht voor moeten komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 16:45

ineke_ schreef:
Bovendien vind ik dat TS er vanuitgaat dat het paard/pony een voertuig/apparaat is.

Ik wijs erop dat een paard volgens de wegenverkeerswet een voertuig is en dat de ruiterij zich daar bewust van dient te zijn en zich niet op een uitzonderingspositie mág beroepen.
Dat jij dit op de boodschapper projecteert onderstreept het belang van dit topic.

HC

spuit11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:50

Wat is nu eigenlijk het doel van deze discussie behalve het afze*ken van anderen?

Ben jij de enige alwetende?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 16:03

spuit11 schreef:
Wat is nu eigenlijk het doel van deze discussie behalve het afze*ken van anderen?

Ben jij de enige alwetende?

Gezien de blijk die met grote regelmaat wordt gegeven dat men NIET weet waarover men praat, zou ik het bijna gaan denken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 10:33

Tja Ikke, je zou het haast gaan denken. Daarom ben ik zo selectief met aan wie ik les geef. Het moet wel zin hebben namelijk, anders kan je beter stenen in het drijfzand gooien, want tenslotte is het ook míjn kwaliteitstijd en die kan ik ook investeren in leren. Er namelijk altijd meer, altijd.
Gelukkig ken ik ook weldenkende ruiters en kun je zelfs hier op Bokt óók zinnige dingen lezen Tong uitsteken
Het is door de nog steeds toenemende groei ervan echter erg triest met het modale niveau van de ruiterij. Dat is al erg genoeg binnen een omheinde zandbak maar op de openbare weg Huilen
Dit trieste niveau omvat uiteraard niet alleen kennis en de angstagressie en het schieten op de boodschapper zijn verklaarbare fenomenen Cool

HC

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:27

Hier schiet me toch de volgende oneliner te binnen:

'arrogantie en onwetendheid gaan hand in hand'

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:46