Paard plast absoluut niet op de trailer, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Paard plast absoluut niet op de trailer, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:50

Als een paard zijn plas heel lang moet ophouden kunnen ze er koliek van krijgen, dus het is slecht ja. Ik heb niet echt een idee wat je er tegen kunt doen. Mijn pony plast overal als hij echt moet, zelfs op asfalt, en ook in de trailer merkte ik laatst. Als hij een keer wel plast goed belonen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:03

Vervelend Sim. Ons vorige paard plaste ook alleen maar in zijn eigen stal/wei. Dus als we naar SGW's gingen plaste hij heel de dag niet. Ienie doet het ook niet. Ik heb daar nooit iets aan kunnen doen.

Oro plast wel op de trailer, maar alleen het hoognodige. Ze kunnen daar gewoon iet de stand aannemen die ze nodig hebben om lekker te kunnen plassen.
Belangrijk is dat ze wel snel plassen als ze eenmaal van de trailer af komen. Bij Oro helpt het altijd heel goed om een geschikt plekje te zoeken (rustig, niet teveel te zien en bij voorkeur hoog gras of zacht zand). Dan plast hij bijna altijd meteen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:14

Ik weet nog dat jullie (was het vorig jaar?!) helemaal de bosjes langs het parkeerterrein in gingen met Oro. Toen wilde hij idd ook niet zo makkelijk.
Ik heb er al aan gedacht om het schot wijd te zetten (niet tijdens het rijden hoor! Maar tussen de onderdelen door en een natte stroplek uit haar eigen stal in de trailer te leggen.
Dat ze niet plast is nog tot daar aan toe, maar ze wordt er echt helemaal naar/hyper van en staat echt stomend op de trailer. Zodra ze dan op stal staat plast ze direct.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:16

Er stond in de afgelopen Bit een middeltje wat schijnt te werken, zal het stukje is even opzoeken Lachen

Edit;

Mijn achtjarige merrie plaste bijna nooit tijdens het rijden. Maar laatst plaste ze op het asfalt, vlak na het afstappen. Twee dagen later begon ze te bokken onder het zadel. Bij een overgang naar stap begon ze weer te plassen. Ik heb mijn veearts ingelicht en volgens hem was het bokken wellicht een reactie op een korte koliekaanval door een volle blaas. Komt dit inderdaad door een plasprobleem en hoe kan ik het voorkomen.

Antwoord:
Wanner paarden, en zeker merries, niet normaal en onbevangen willen of kunnen plassen duidt dit vaak op angst, stress of spanning voor of tijdens het werk. Werken met een overvolle blaas kan inderdaad verzet, of lichte kramp of koliekaanvallen oproepen. Neem wat meer tijd voordat u gaat rijden. Praat met het paard, leg dan het zadel op zijn plaats en singel licht aan. Stap daarna even met het paard en zet het daarna weer even op stal, op stro. Singel dan steviger aan en ga rijden. Hexamine is een goedwerkend middel voor paarden met spanning op de blaas tijdens het werk.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:25

Dank je Kiki. Ik ga eens googlen op Hexamine.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:26

Ik weet helemaal niet of het mag met wedstrijd e.d. maar wie weet alleen al even om een keer te oefenen en haar te laten zien dat ze echt kan plassen op de trailer Lachen Succes!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:51

de mijne doet het juist in de trailer Boos!
mijn vorige trailer een oudje uit `84 had gewoon een zachte plek in de bodem gekregen !
na de strandrit laten we haar altijd nog grazen,maar echt zodra ze op de trailer staat loopt ze leeg Clown

ook met zadel passen naar Vorstenbosch,heen 2 uur op de trailer,daar 1,5 uur gestaan toen buiten op het gras zo`n 45min [wij aten toen een broodje] ook niet plassen en ja hoor Tong uitsteken ze gaat de trailer in en gelijk de kraan open Knipoog

mijn nieuwe trailer heeft een gietvloer en ik zet de trailer nu op een omhoog lopende weg zodat de pies er gelijk van achter uitloopt en niet in de trailer blijft liggen.

ik probeer juist een oplossing te vinden om haar niet te laten plassen in de trailer
er ligt nu ook geen bedekking meer in ,was eerst stro of zaagsel
maar de spetters interesseren haar niet Clown

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:19

sammie_44 schreef:
Of je paard is gewoon zo gestresst, of er ligt geen stro op de bodem. Urine prikt ontzettend, en het is geen lekker gevoel wanneer het tegen je benen spat, dus plassen paarden vaak niet op een bodem zonder bedekking..

Die van mij plast overal, als ie maar moet. Zelfs op de stenen en dan spettert het gewoon tegen zijn benen aan (en ik maar wassen)

Iig zou ik het proberen op commando aan te leren.

wendymisran1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:17

Simmie schreef:
Mijn paard plast dus absoluut niet op de trailer.
Vandaag ben ik 4 uur weggeweest met de trailer. Half uurtje heen, half uurtje terug en een uurtje rijden. Na het werk het paard even daar in een box gezet, maar daar hoefde ze niet te plassen (of ze wilde het niet in een vreemde stal). Paard geladen en naar huis gereden. Thuisgekomen doe ik de trailer open: één grote stoomcabine. Ze moest zo verschrikkelijk nodig plassen dat ze er helemaal van ging zweten.
Vraag is nu welke maatregelen zou ik kunnen nemen om haar wel te laten plassen als ik onderweg (wedstrijd oid) ben? Je hebt natuurlijk bijna nooit de gelegenheid om je paard even een poosje in een box te zetten.

Ik had ook al via de mail gereageerd, het kan vaak meerdere oorzaken hebben dat een paard niet in de trailer plast. Als het een 2 paards trailer is en er staat een merrie in, die moeten een bepaarde houding aannemen om te plassen. en vaak is daar niet voldoende ruimte voor om dat te doen. probeer maar eens met meer ruimte op de trailer.
wendy.misran@hotmail.com

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 12:40

wendymisran, ik heb je nav je 1e pb een pb teruggestuurd, gister of eergister al.