Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:24

VSW --> TAO

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:32

(heb alleen even het stuk van de TS gelezen, dus misschien is het juiste antwoord al gegeven Haha! )

als eigenaar draag je de verantwoording als de bijrijdster van het paard af valt door toedoen dan het paard zelf (bv schrikt, slaat op hol), maar wanneer de bijrijdster eraf valt door onvoorzichtig gedrag van haar zelf (dus ze valt van het paard terwijl ze net in volle rengalop over een pad raced), dan ligt de verantwoording bij de bijriijdster zelf!

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:35

Waar blijft de taart? Knipoog

Zo te lezen ben jij als bezitter aansprakelijk dus moet jij ook voor de appeltaart met slagroom zorgen Haha!

Ik hoop dat je er uit komt met je bijrijdster.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:39

wanneer je echt geen tijd meer voor je paard zou hebben, is het verstandiger of een goede optie om je paard eventueel te verleasen (en dus bij de bijrijdster zelf thuis komt te staan), want zodra ze dan een ongeluk krijgt, draag jij geen verantwoording hier meer voor! (wel zou ik alles contrcatueel goed vastleggen) Knipoog

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:50

JoyCiej007 schreef:
Squit schreef:

dat is niet waar!!!!!!!!!!
ik ben 2 jaar geleden van mijn verzorgpaard afgevallen en ik moest gelijk het ziekenhuis in en heb in levensgevaar 3 dagen op de IC gelegen..
het was MIJN fout dat het gebeurd was ik ging ZONDER cap op een 4 jarige ruin een buitenrit maken met nog 3 mensen..
hij schrok in de galop en ik raakte me beugel kwijt.. hij ging van links aar rechts en had hem dus niet meer onder controle..

het was zo dat de eigennaar niet aansprakelijk was voor mijn ongeluk..
alles is door mijn eige verzekering gedekt.. ( gelukkig 2 weken in het ziekenhuis is duur)
ze eigenaar heeft niks fouts gedaan ik ben erop gestapt en gaan rijden..
mijn geluk was omdat ik geen cap op had een vriendin een ruiterbewijs had daardoor was het gedrekt.. anders zou het voor een aantal gedekt worden Huilen
dus jij ben niet aansprakelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Goed, dus omdat jij een keer van je vz-paard bent afgedonderd is de TS NOOIT aansprakelijk? Net als mijn reactie hiervoor; doe niet zomaar uitspraken als je er niets van af weet. Zoek het maar op in het Burgerlijk Wetboek. Dat je geen cap droeg en dat dat heeft bijgedragen aan de ernst van je letsel óf dat dit voor het grootste gedeelte je letsel heeft veroorzaakt, zijn onvoorziene, verzachtende omstandigheden.

Wat wij de TS proberen uit te leggen is dat ze in beginsel aansprakelijk is voor de gedragingen van haar paard en evetuele schade die hieruit voort vloeit

Edit: Onnodige quote van de TS verwijderd

als jij er zo over denkt mag dat van mij hoor..
maar waarom is alles betaald dan en is er niet eens met de eigenaar gesproken over het ongeluk??
niemand heeft haar gebeld niet eens naar een nummer gevraagd.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:55

mickey1989 schreef:
z0rr0 schreef:
nee hoor.
iemand stapt met eigen risico op je paard.
dus het is zijn/haar schuld.
en daar heb jij niets mee te maken.

wat een onzin.

Natuurlijk ben je verantwoordelijk, zoals Tijgertje86 al zegt.
Maar als je duidelijke afspraken hebt gemaakt, zal ze je heus niet aanklagen wegens onjuist gedrag oid.

Maar mocht je blijvend invalide worden door zo'n val (alles kan!), dan moet dat geld toch ergens vandaan komen en dan kan het best dat haar verzekering dat op jou(w verzekering) gaat verhalen. Dan kan jij dus afspreken wat je wilt, maar dat heeft geen zin.

Ik zou maar op het verhaal van FloortjeM afgaan Knipoog.
Edit: en op dat van LDRD Knipoog.
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 25-01-07 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:56

Tijgertje86 schreef:
De eigenaar van het dier is te allen tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn dier en de eventuele schadelijke gevolgen hiervan voor de ruiter.
Bordjes, zelf gemaakte contractjes e.d. zijn jurisch niets waard. Op eigen risico omgaan met een paard is uitgesloten. Houd in je achterhoofd dat jij als eigenaar altijd aansprakelijk gehouden kan worden voor eventueel lichamelijk letsel van de bijrijder.

Maar als er iemand op zit, dan worden de gedragingen van het paard beinvloedt door de ruiter en zijn het niet meer zijn eigen gedragingen Knipoog

Als je als eigenaar zijnde WA verzekerd bent, dan is er nog niet meteen een probleem. En als je meer dan 4 of 5 paarden hebt, dan kan je het best een Wettelijke Aansprakelijksheidverzekring voor Levende Have afsluiten. Dan ben je dus verzekerd voor de problemen die je paarden veroorzaken.

Maar als de ruiter en het paard nou bijvoorbeeld langs een tuin komen waar ze midden in de zomer vuurwerk af steken en het paard schrikt daar van, de ruiter valt en breekt zijn been. Dan is uiteindelijk degene die dat vuurwerk afstak aansprakelijk.

Het is per situatie verschillend. Als je onverantwoord met je paarden omgaat, dan dekt de verzekering dat dus niet. Als je bijvoorbeeld in galop een stoet kinderen voorbij gaat en er komt een kind onder je paard met alle gevolgen van dien, dan ben je onverantwoord bezig geweest en dan wordt het niet gedekt.

Zorg dus ten alle tijden dat je zo veilig mogelijk met je paarden om gaat en dat je goed verzekerd bent!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:58

Heel intressant dit want volgens mij ligt het in de praktijk heel ingewikkeld.

Ik ben via mijn verzekering verzekerd voor schade die mijn paarden aanricht, zowel onder het rijden/mennen als dat er iemand in de wei of wat dan ook oploopt. Zou ik dan ook verzekerd zijn voor schade die een ruitertje eventueel kan oplopen? Ik ben niet verzekerd natuurlijk als ik dienst aanbied dus als ik geld voor een les of wat dan ook zou vragen maar ze rijden gewoon gratis bij mij voor de leukigheid zeg maar. Dan valt dat ook wel onder de verzekering denk ik?

BLONDY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:00

Mmmm.. Beetje banketstaaf om zo over je bijrijder te praten.
En je hebt het btw wel over MIJN beste vriendin!
Zo iets zou de eigenaar van mijn verzorgpony teminste nooit doen!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:03

even nog aan toe te voegen : laatst had ik dus ook een ongelukje, geheel mijn fout, nam het niemand kwalijk. Maar kreeg een brief van de verzekering, of ik de eigenaar was van het paard!!! Er stond ook in kleine letters bij, indien u het paard niet bezit, word de schade verhaald op de eigenaar.
Dus ook roep jij het is mijn eige schuld, mijn fout ect ect. Dan nog draait de eigenaar er voor op

Gabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:43

Ik vraag mijn eigen af, nu ik dat lees.
Als je op een manege rijd is het toch ook je eigen verantwoordelijkheid?
Niet de van de manege eigenaar?
Maandag van ik ook van mijn verzorgpony gevallen..
Niet ernstig ofzo, wel cap doormidden.
Maar van te voren hebben we wel goed afgesproken dat het mijn verantwoordelijkheid is
om op die pony te rijden.
De kosten van een nieuwe cap zijn dan toch ook niet voor de eigenaar
Ze hebben me van te voren gezegt dat het af en toe een acrobaat is.

Maar het lijkt mij zo dat je bijrijder toch niet zomaar jou ervoor verantwoordelijk stelt?
Je hebt van te voren duidelijk aangegeven dat ze temperamenvol is.
Ik vind het haar keuze om erop te gaan rijden
daarom vind ik eigenlijk maar vreemd dat ze de bezitter aansprakelijk maken voor als zij iets breekt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:31

JoyCiej007 schreef:
Goed, dus omdat jij een keer van je vz-paard bent afgedonderd is de TS NOOIT aansprakelijk? Net als mijn reactie hiervoor; doe niet zomaar uitspraken als je er niets van af weet. Zoek het maar op in het Burgerlijk Wetboek. Dat je geen cap droeg en dat dat heeft bijgedragen aan de ernst van je letsel óf dat dit voor het grootste gedeelte je letsel heeft veroorzaakt, zijn onvoorziene, verzachtende omstandigheden.
Wat wij de TS proberen uit te leggen is dat ze in beginsel aansprakelijk is voor de gedragingen van haar paard en evetuele schade die hieruit voort vloeit

Squit schreef:
als jij er zo over denkt mag dat van mij hoor..
maar waarom is alles betaald dan en is er niet eens met de eigenaar gesproken over het ongeluk??
niemand heeft haar gebeld niet eens naar een nummer gevraagd.

Het antwoord op deze vraag staat in mijn gequote reactie; omdat jou letsel deels door je eigen toedoen (het niet dragen van een cap) mede is veroorzaakt. Dit staat ook in mijn post. Ik heb nooit gezegd in mijn reacties dat ik niet geloof dat in jouw geval de eigenaar niet aansprakelijk was en dat alles via de verzekering is goed gekomen.

.... Beetje beter lezen dus Knipoog ....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:34

Dunja_M schreef:
Mmmm.. Beetje banketstaaf om zo over je bijrijder te praten.
En je hebt het btw wel over MIJN beste vriendin!
Zo iets zou de eigenaar van mijn verzorgpony teminste nooit doen!

Oh oh......... Sigaar

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:39

je kunt je bijrijder ook zeggen dat ze alleen mag rijden al jij er bij bent, en dat jij haar dan les geeft. Ze leert ze met je paard om te gaan terwel jij haar aanwijzingen geeft. En ze kan als jij er niet bent mischien van iemand anders les nemen die haar kan helpen en waarvan jij ook weet dat ze goed met je paard omgaat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:41

Gabs schreef:
Ik vraag mijn eigen af, nu ik dat lees.
Als je op een manege rijd is het toch ook je eigen verantwoordelijkheid?
Niet de van de manege eigenaar?
Maandag van ik ook van mijn verzorgpony gevallen..
Niet ernstig ofzo, wel cap doormidden.
Maar van te voren hebben we wel goed afgesproken dat het mijn verantwoordelijkheid is
om op die pony te rijden.
De kosten van een nieuwe cap zijn dan toch ook niet voor de eigenaar
Ze hebben me van te voren gezegt dat het af en toe een acrobaat is.

Maar het lijkt mij zo dat je bijrijder toch niet zomaar jou ervoor verantwoordelijk stelt?
Je hebt van te voren duidelijk aangegeven dat ze temperamenvol is.
Ik vind het haar keuze om erop te gaan rijden
daarom vind ik eigenlijk maar vreemd dat ze de bezitter aansprakelijk maken voor als zij iets breekt.

Eigenaren van manege's zijn de verwarringszaaiers; de geplaatste bordjes met 'u rijdt hier voor eigen risico' gaan niet helemaal op. Helemaal omdat je onder toezicht staat van iemand. Zo ben ik in mijn 'penny-tijd' ook eens van een manegepony gevallen omdat de instructeur (een schreeuwerige, onvriendelijke vent, totaal niet vriendelijk tegen zowel pony's als kinderen) vond dat híj in plaats van ik de pony maar even aan moest pakken; hij gaf de pony een flinke tik op zijn kont met zijn longeerzweep, waarop de pony bokte en ik eraf viel. Ik droeg een cap en had, behalve een zeer achterwerk gelukkig niets.
Had ik op dat moment ook een cap opgehad, maar was bijv. de pony van schrik over mij heen gelopen (oorzaak is dus instructeur) met als gevolg dat bijv. mijn benen verlamd zouden raken, dan is er een grote kans dat de manege aansprakelijk is.

Zoals al eerder en door meerdere mensen gezegd; hoe het precies zit met aansprakelijkheid is afhankelijk van talloze, soms onvoorziene omstandigheden. Niet alles kan in de wet geregeld worden...

En dat je het vreemd vind, tsja, het recht ís soms verwarrend of 'vreemd'; maar als je je er eenmaal écht in verdiept snap je bijv. 'waarom die verschrikkelijke man die kinderen verkrachtte tóch is vrij gesproken'....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:47

karoliena schreef:
Heel intressant dit want volgens mij ligt het in de praktijk heel ingewikkeld.

Ik ben via mijn verzekering verzekerd voor schade die mijn paarden aanricht, zowel onder het rijden/mennen als dat er iemand in de wei of wat dan ook oploopt. Zou ik dan ook verzekerd zijn voor schade die een ruitertje eventueel kan oplopen? Ik ben niet verzekerd natuurlijk als ik dienst aanbied dus als ik geld voor een les of wat dan ook zou vragen maar ze rijden gewoon gratis bij mij voor de leukigheid zeg maar. Dan valt dat ook wel onder de verzekering denk ik?

Dit soort dingen kom ik ook vaak mee in aanraking; mensen die mij met mijn shet-aanspanning zien rijden (wildvreemden) en vragen of ik soms te huur ben voor kinderfeestjes, of dat als ze me €10,= geven hun kinderen even voor een uurtje bij mij in de koets kunnen 'laten meerijden' (dumpen noem ik dat Tong uitsteken)

Zowiezo gebeurt het weinig tot nooit dat ik zomaar vreemden mee neem, ook al gaat het maar om een klein stukje. En al helemaal niet voor geld; ik ben geen taxi of verhuurbedrijf, ontvang ik geld voor deze dienst en gaat er dán wat mis, ja dan gaat de verzekering moeilijk doen.
Kijk, laatst was een meisje van een jaar of 5 (helemaal wild van paarden natuurlijk) met haar opa en oma langs het kanaal (heel rustig zandpad) aan het wandelen. Ik heb eerst een half uur met die mensen staan praten, meisje heeft pony geaaid en vroeg uiteindelijk heéél lief en schattig of ze alsjeblieeeft even er in mocht zitten, pony hoefde niet eens te lopen. Maar natuurlijk, als ik daar zin in heb doe ik dat wel eens, al wordt er wel eerst toestemming aan ouders/opa's/oma's gevraagd en bovendien wordt hen medegedeeld dat het 'op eigen risico' is... dat de pony 100% bomproof is wil niet zeggen dat er niets kán gebeuren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:55

Als eigenaar ben je áltijd verantwoordelijk voor je paard.
Als er tijdens de rit iets met de ruiter gebeurd en met het paard.
Ook was er eens zo'n soort zaak bij de Rijdende Rechter (dat TV-programma). Mensen hadden een verzorgster voor hun pony's. Het meisje spandde de pony's voor hun karretje (wat niet mocht!), ging ermee op rit en er gebeurde iets waardoor het karretje stuk ging. Nog was dit meisje niet aansprakelijk te stellen. (alhoewel ze wel de helft van de kosten heeft betaald, I'm not sure).
Je hoeft je geen zorgen te maken over de kosten, die vergoed je verzekering.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:12

aukje91 schreef:
Als eigenaar ben je áltijd verantwoordelijk voor je paard.
Als er tijdens de rit iets met de ruiter gebeurd en met het paard.
Ook was er eens zo'n soort zaak bij de Rijdende Rechter (dat TV-programma). Mensen hadden een verzorgster voor hun pony's. Het meisje spandde de pony's voor hun karretje (wat niet mocht!), ging ermee op rit en er gebeurde iets waardoor het karretje stuk ging. Nog was dit meisje niet aansprakelijk te stellen. (alhoewel ze wel de helft van de kosten heeft betaald, I'm not sure).
Je hoeft je geen zorgen te maken over de kosten, die vergoed je verzekering.

Klopt, heb ik ook gezien Knipoog De kosten werden inderdaad verdeelt tussen het meisje (de ouders van het meisje, het meisje zelf was nog te jong, minderjarig) en de eigenaar van de pony en kar.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:15

Tijgertje86 schreef:
De eigenaar van het dier is te allen tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn dier en de eventuele schadelijke gevolgen hiervan voor de ruiter.
Bordjes, zelf gemaakte contractjes e.d. zijn jurisch niets waard. Op eigen risico omgaan met een paard is uitgesloten. Houd in je achterhoofd dat jij als eigenaar altijd aansprakelijk gehouden kan worden voor eventueel lichamelijk letsel van de bijrijder.

Ja, volgens mij is dit ook zo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:21

Pfff, moeilijk Nagelbijten / Gniffelen

Bij mij is het zo (woon wel in België voor het geval dat verschil uit moest maken Knipoog ):
- als ik val en ik heb 1 of ander letsel dan heb ik een speciale ongevallenverzekering die dat vergoed
- als er iets met het paard gebeurt is het de speciale verzekering van de eigenaar
- als het paard iets doet aan derden (mensen of auto's ofzo) dan wordt dat ook door de verzekering van de eigenaar gedekt

Zo hebben ze het mij toch "wijsgemaakt", maar als ik dat hier zo lees dan is de eigenaar ook aansprakelijk als ik van het paard val en iets heb? Of in dit geval niet omdat ik er een speciale verzekering voor heb?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:02

Misser schreef:
Ik zou maar op het verhaal van FloortjeM afgaan Knipoog.
Edit: en op dat van LDRD Knipoog.

Dat is nou de meest verstandige opmerking in dit topic Knipoog , de meeste anderen gokken namelijk maar wat en horen de klok wel luiden....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:15

Ingewikkeld hoor! Als ik het zo lees begijp ik eruit dat de basis is dat de eigenaar verantwoordelijk is. Maar hieropullen dus uitzonderingen zijn, verschilt misschien per situatie.

Hier in Duitsland moet je je altijd en overal voor verzekeren zo ongeveer. Eigenlijk is het een standaard verhaal: paard heeft een eigen WA verzekering en als je een bijrijder hebt sluit je een bijrijders-verzekering af. Het is wel wat duurder, maar je bijrijdster is wel verzekerd bij letsel.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:58

sherif schreef:
wanneer je echt geen tijd meer voor je paard zou hebben, is het verstandiger of een goede optie om je paard eventueel te verleasen (en dus bij de bijrijdster zelf thuis komt te staan), want zodra ze dan een ongeluk krijgt, draag jij geen verantwoording hier meer voor! (wel zou ik alles contrcatueel goed vastleggen) Knipoog

als er iets gebeurd met de bijrijdster of met het paard, en het komt toch weer op verzekeringen aan, is het contact per direct verbroken...
de vrouw waar ik hiervoor reed heeft het allemaal laten uitzoeken, en helaas kon er geen contract of iets anders worden vast gelegd..
als iemand GELD vraagt voor het rijden, is die gene ALTIJD verwandoordelijk!..

en als je 18 bent is het weer anders, als jullie op een pension stalling staan is die verwantoordelijk( tot 18 jaar) anders vraag je het eens naar aan je verzekering die kan het vast beter uitleggen dat wij allemaal bij elkaar succes iig Haha! Ach gut )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:43

winia4ever schreef:
sherif schreef:

als er iets gebeurd met de bijrijdster of met het paard, en het komt toch weer op verzekeringen aan, is het contact per direct verbroken...
de vrouw waar ik hiervoor reed heeft het allemaal laten uitzoeken, en helaas kon er geen contract of iets anders worden vast gelegd..
als iemand GELD vraagt voor het rijden, is die gene ALTIJD verwandoordelijk!..

en als je 18 bent is het weer anders, als jullie op een pension stalling staan is die verwantoordelijk( tot 18 jaar) anders vraag je het eens naar aan je verzekering die kan het vast beter uitleggen dat wij allemaal bij elkaar succes iig Haha! Ach gut )

Als je er nou niks van weet, kan je beter niet reageren, want je schept zo alleen maar heel veel verwarring!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:57

sherif schreef:
(heb alleen even het stuk van de TS gelezen, dus misschien is het juiste antwoord al gegeven Haha! )

als eigenaar draag je de verantwoording als de bijrijdster van het paard af valt door toedoen dan het paard zelf (bv schrikt, slaat op hol), maar wanneer de bijrijdster eraf valt door onvoorzichtig gedrag van haar zelf (dus ze valt van het paard terwijl ze net in volle rengalop over een pad raced), dan ligt de verantwoording bij de bijriijdster zelf!

Er stond in de laatste paard&Sport van vorig jaar geloof ik een artikel waarin dit werd toegelicht. Hierin werd in grote lijnen bovenstaande vermeld.