Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
)
JoyCiej007 schreef:Squit schreef:
dat is niet waar!!!!!!!!!!
ik ben 2 jaar geleden van mijn verzorgpaard afgevallen en ik moest gelijk het ziekenhuis in en heb in levensgevaar 3 dagen op de IC gelegen..
het was MIJN fout dat het gebeurd was ik ging ZONDER cap op een 4 jarige ruin een buitenrit maken met nog 3 mensen..
hij schrok in de galop en ik raakte me beugel kwijt.. hij ging van links aar rechts en had hem dus niet meer onder controle..
het was zo dat de eigennaar niet aansprakelijk was voor mijn ongeluk..
alles is door mijn eige verzekering gedekt.. ( gelukkig 2 weken in het ziekenhuis is duur)
ze eigenaar heeft niks fouts gedaan ik ben erop gestapt en gaan rijden..
mijn geluk was omdat ik geen cap op had een vriendin een ruiterbewijs had daardoor was het gedrekt.. anders zou het voor een aantal gedekt worden![]()
dus jij ben niet aansprakelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Goed, dus omdat jij een keer van je vz-paard bent afgedonderd is de TS NOOIT aansprakelijk? Net als mijn reactie hiervoor; doe niet zomaar uitspraken als je er niets van af weet. Zoek het maar op in het Burgerlijk Wetboek. Dat je geen cap droeg en dat dat heeft bijgedragen aan de ernst van je letsel óf dat dit voor het grootste gedeelte je letsel heeft veroorzaakt, zijn onvoorziene, verzachtende omstandigheden.
Wat wij de TS proberen uit te leggen is dat ze in beginsel aansprakelijk is voor de gedragingen van haar paard en evetuele schade die hieruit voort vloeit
Edit: Onnodige quote van de TS verwijderd
mickey1989 schreef:z0rr0 schreef:nee hoor.
iemand stapt met eigen risico op je paard.
dus het is zijn/haar schuld.
en daar heb jij niets mee te maken.
wat een onzin.
Natuurlijk ben je verantwoordelijk, zoals Tijgertje86 al zegt.
Maar als je duidelijke afspraken hebt gemaakt, zal ze je heus niet aanklagen wegens onjuist gedrag oid.
.
. Tijgertje86 schreef:De eigenaar van het dier is te allen tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn dier en de eventuele schadelijke gevolgen hiervan voor de ruiter.
Bordjes, zelf gemaakte contractjes e.d. zijn jurisch niets waard. Op eigen risico omgaan met een paard is uitgesloten. Houd in je achterhoofd dat jij als eigenaar altijd aansprakelijk gehouden kan worden voor eventueel lichamelijk letsel van de bijrijder.
JoyCiej007 schreef:Goed, dus omdat jij een keer van je vz-paard bent afgedonderd is de TS NOOIT aansprakelijk? Net als mijn reactie hiervoor; doe niet zomaar uitspraken als je er niets van af weet. Zoek het maar op in het Burgerlijk Wetboek. Dat je geen cap droeg en dat dat heeft bijgedragen aan de ernst van je letsel óf dat dit voor het grootste gedeelte je letsel heeft veroorzaakt, zijn onvoorziene, verzachtende omstandigheden.
Wat wij de TS proberen uit te leggen is dat ze in beginsel aansprakelijk is voor de gedragingen van haar paard en evetuele schade die hieruit voort vloeit
Squit schreef:als jij er zo over denkt mag dat van mij hoor..
maar waarom is alles betaald dan en is er niet eens met de eigenaar gesproken over het ongeluk??
niemand heeft haar gebeld niet eens naar een nummer gevraagd.
.... Dunja_M schreef:Mmmm.. Beetje banketstaaf om zo over je bijrijder te praten.
En je hebt het btw wel over MIJN beste vriendin!
Zo iets zou de eigenaar van mijn verzorgpony teminste nooit doen!
Gabs schreef:Ik vraag mijn eigen af, nu ik dat lees.
Als je op een manege rijd is het toch ook je eigen verantwoordelijkheid?
Niet de van de manege eigenaar?Maandag van ik ook van mijn verzorgpony gevallen..
Niet ernstig ofzo, wel cap doormidden.
Maar van te voren hebben we wel goed afgesproken dat het mijn verantwoordelijkheid is
om op die pony te rijden.
De kosten van een nieuwe cap zijn dan toch ook niet voor de eigenaar
Ze hebben me van te voren gezegt dat het af en toe een acrobaat is.
Maar het lijkt mij zo dat je bijrijder toch niet zomaar jou ervoor verantwoordelijk stelt?
Je hebt van te voren duidelijk aangegeven dat ze temperamenvol is.
Ik vind het haar keuze om erop te gaan rijden
daarom vind ik eigenlijk maar vreemd dat ze de bezitter aansprakelijk maken voor als zij iets breekt.
karoliena schreef:Heel intressant dit want volgens mij ligt het in de praktijk heel ingewikkeld.
Ik ben via mijn verzekering verzekerd voor schade die mijn paarden aanricht, zowel onder het rijden/mennen als dat er iemand in de wei of wat dan ook oploopt. Zou ik dan ook verzekerd zijn voor schade die een ruitertje eventueel kan oplopen? Ik ben niet verzekerd natuurlijk als ik dienst aanbied dus als ik geld voor een les of wat dan ook zou vragen maar ze rijden gewoon gratis bij mij voor de leukigheid zeg maar. Dan valt dat ook wel onder de verzekering denk ik?
)
aukje91 schreef:Als eigenaar ben je áltijd verantwoordelijk voor je paard.
Als er tijdens de rit iets met de ruiter gebeurd en met het paard.
Ook was er eens zo'n soort zaak bij de Rijdende Rechter (dat TV-programma). Mensen hadden een verzorgster voor hun pony's. Het meisje spandde de pony's voor hun karretje (wat niet mocht!), ging ermee op rit en er gebeurde iets waardoor het karretje stuk ging. Nog was dit meisje niet aansprakelijk te stellen. (alhoewel ze wel de helft van de kosten heeft betaald, I'm not sure).
Je hoeft je geen zorgen te maken over de kosten, die vergoed je verzekering.
De kosten werden inderdaad verdeelt tussen het meisje (de ouders van het meisje, het meisje zelf was nog te jong, minderjarig) en de eigenaar van de pony en kar. Tijgertje86 schreef:De eigenaar van het dier is te allen tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn dier en de eventuele schadelijke gevolgen hiervan voor de ruiter.
Bordjes, zelf gemaakte contractjes e.d. zijn jurisch niets waard. Op eigen risico omgaan met een paard is uitgesloten. Houd in je achterhoofd dat jij als eigenaar altijd aansprakelijk gehouden kan worden voor eventueel lichamelijk letsel van de bijrijder.

):Misser schreef:Ik zou maar op het verhaal van FloortjeM afgaan.
Edit: en op dat van LDRD.
, de meeste anderen gokken namelijk maar wat en horen de klok wel luiden.... sherif schreef:wanneer je echt geen tijd meer voor je paard zou hebben, is het verstandiger of een goede optie om je paard eventueel te verleasen (en dus bij de bijrijdster zelf thuis komt te staan), want zodra ze dan een ongeluk krijgt, draag jij geen verantwoording hier meer voor! (wel zou ik alles contrcatueel goed vastleggen)
) winia4ever schreef:sherif schreef:wanneer je echt geen tijd meer voor je paard zou hebben, is het verstandiger of een goede optie om je paard eventueel te verleasen (en dus bij de bijrijdster zelf thuis komt te staan), want zodra ze dan een ongeluk krijgt, draag jij geen verantwoording hier meer voor! (wel zou ik alles contrcatueel goed vastleggen)
als er iets gebeurd met de bijrijdster of met het paard, en het komt toch weer op verzekeringen aan, is het contact per direct verbroken...
de vrouw waar ik hiervoor reed heeft het allemaal laten uitzoeken, en helaas kon er geen contract of iets anders worden vast gelegd..
als iemand GELD vraagt voor het rijden, is die gene ALTIJD verwandoordelijk!..
en als je 18 bent is het weer anders, als jullie op een pension stalling staan is die verwantoordelijk( tot 18 jaar) anders vraag je het eens naar aan je verzekering die kan het vast beter uitleggen dat wij allemaal bij elkaar succes iig![]()
)
sherif schreef:(heb alleen even het stuk van de TS gelezen, dus misschien is het juiste antwoord al gegeven)
als eigenaar draag je de verantwoording als de bijrijdster van het paard af valt door toedoen dan het paard zelf (bv schrikt, slaat op hol), maar wanneer de bijrijdster eraf valt door onvoorzichtig gedrag van haar zelf (dus ze valt van het paard terwijl ze net in volle rengalop over een pad raced), dan ligt de verantwoording bij de bijriijdster zelf!