gzond paard verkocht, binnen 1 dag kreupel, wat nu???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: gzond paard verkocht, binnen 1 dag kreupel, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:57

wij hebben een haflinger gekocht, hij is gebracht en de dag erna had ie zomereczeem, zij wouden hem niet terugnemen, we hebben rechtsbijstand gebeld, en uiteindelijk hebben we hem geruild tegen een andere haf. wij konden dus ook niet aantonen of hij het daar ook al had..
er heeft veel tijd in gezeten, maar uiteindelijk toch nog goed gekomen, ik denk dus, dat als ze stappen gaan ondernemen, wel een kans hebben dat je hem terug moet nemen, omdat er nog maar zo'n korte tijd tussen zit, als het een oude blessure is sowieso, maar als je aan kunt tonen dat er niets aan de hand was, toen hij is gebracht, denk ik dat jij sterker staat

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:59

Wat vervelend zeg. Misschien zou je eens contact met iemand opmoeten nemen die hier "meer"verstand van heeft. Succes er mee! Ik volg dit topic even.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:00

cissy schreef:
koper heeft onderzoeksplicht en had een aankoopkeuring moeten doen.
Zowiezo vreemd dat iemand telefonisch een paard koopt en alleen foto's heeft gezien en geld overmaakt en dan pas paard ziet... als ik het goed lees tenminste...

Dat het paard de volgende dag kreupel was kan zoveel oorzaken hebben, misschien heeft ie wel vastgelegen in de stal bijvoorbeeld. Dat bloedmonster is niet voor niks afgenomen is daar al een uitslag van? Heet ie geen gekke sprongen gemaakt toen ie los gegooid werd?
Misschien je eigen dierenarts er naar laten kijken als second opinion?

Hier ga ik in mee. Misschien kan je een rechtswinkel bellen. Die kunnen je vast vertellen wat jouw rechten zijn. Succes ermee!

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 16:01

LDRD schreef:
Joh, zolang het geen bekenden/vrienden zijn waar je het paard aan verkocht hebt, wat zal jou dat stempel dan schelen?

Ik heb dat ook gehad en ik weet precies wat ik verkocht heb en that's it hoor.

Zeker zijn van jezelf is in dit soort zaken wel belangrijk, zeker als een procedure dreigt.

eigenlijk heb je gelijk, ik zou niets om die stempel moeten geven maar ik kan heel slecht tegen onrecht. Hij is bij mij nooit kreupel geweest... Maar zeker van mezelf dat ben ik wel!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:02

Als de verkoper een particulier is, dan wordt de verkoper beschermd. Als de verkoper een handelaar is, dan wordt de nieuwe eigenaar beschermd.
Jij als oude eigenaar(tenzij je een handelaar bent, maar daar ga ik niet vanuit) wordt dus beschermd en de tegenpartij(nu dus de nieuwe eigenaar) moet dus aantonen dat hij het toen al had.
Aangezien de nieuwe eigenaren niet hebben voldaan aan de onderzoekplicht die ze hebben, sta jij heel erg sterk.

Mijn persoonlijke mening is alleen iets anders. Ik zou hem laten bekijken door mijn eigen dierenarts, op mijn kosten, die kan dan vervolgens zeggen of het er echt al langer zit, of niet.(Eventueel foto oid) en op basis daarvan zou ik verder gaan kijken of je er met die mensen uitkomt.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 19-01-07 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:02

Heb je ook gezamelijk een koopovereenkomst ondertekend?

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 16:03

dees_daan schreef:
wij hebben een haflinger gekocht, hij is gebracht en de dag erna had ie zomereczeem, zij wouden hem niet terugnemen, we hebben rechtsbijstand gebeld, en uiteindelijk hebben we hem geruild tegen een andere haf. wij konden dus ook niet aantonen of hij het daar ook al had..
er heeft veel tijd in gezeten, maar uiteindelijk toch nog goed gekomen, ik denk dus, dat als ze stappen gaan ondernemen, wel een kans hebben dat je hem terug moet nemen, omdat er nog maar zo'n korte tijd tussen zit, als het een oude blessure is sowieso, maar als je aan kunt tonen dat er niets aan de hand was, toen hij is gebracht, denk ik dat jij sterker staat

En dat maakt het dus zo verwarrend...
Hij is kreupel, en ik heb het nooit gezien.
En kan een dierenarts gewoon aan de buitenkant zien dat het gaat om een oude blessure??? Ik denk het niet...

missmiekie schreef:
Als de verkoper een particulier is, dan wordt de verkoper beschermd. Als ze verkoper een handelaar is, dan wordt de nieuwe eigenaar beschermd.
Jij als oude eigenaar(tenzij je een handelaar bent, maar daar ga ik niet vanuit) wordt dus beschermd en de tegenpartij(nu dus de nieuwe eigenaar) moet dus aantonen dat hij het toen al had.
Aangezien de nieuwe eigenaren niet hebben voldaan aan de onderzoekplicht die ze hebben, sta jij heel erg sterk.

Zo is het ja, we zijn bijde particulier en hij is niet gekeurd.

Jodemi schreef:
Heb je ook gezamelijk een koopovereenkomst ondertekend?

Nee, dat niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-07 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wederom zooi berichten samengevoegd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:06

Laat het daar dan bij en wacht gewoon af wat de koper doet.

Het is nog altijd vroeg genoeg om juridische bijstand te vragen hetzij aan een rechtsbijstandverzekeraar hetzij aan een advocaat. Voorlopig is er nog niks aan de hand namelijk.

Uiteraard kunnen er emotionele redenen zijn om toch wat te doen, maar of dat verstandig is betwijfel ik, zeker als het niet om zomaar een recreatiepaardje gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:08

Ik denk zomaar dat hij in de manege vreselijk uit zijn dak is gegaan. Een DA gaat uit van de informatie die de mensen om hem heen hem geven, als zij niet vertellen dat hij die dag los is geweest, is de stempel "oude blessure" snel gegeven. Ben je er zeker van dat ze eerlijk zijn geweest naar de DA toe?
Koper heeft keuringsplicht. Ze hebben geen poot om op te staan. Paard niet terugnemen, straks heeft hij wel een blessure die niet meer overgaat en zit jij met de gebakken peren...

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:09

Volgens mij sta jij heel erg sterk. Er is ten eerste geen koopovereenkomst getekend en de koper heeft niets gedaan met de onderzoeksplicht die je hebt als koper zijnde. Ik zoek het ondertussen even voor je uit, maar zoals al eerder gezegd wordt je als particuliere verkoper behoorlijk beschermd in tegenstelling tot wanneer je handelaar bent, dus een bedrijf liggen de zaken anders.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:10

Mijn vee arts heeft me ooit verteld dat als er binnen een bepaalde tijd mankementen ontstaan en die door een veearts geconstateerd worden als langere tijd aanwezig dat de verkoper verplicht is het paard terug te nemen ik moet wel zeggen dat ik ook een contract had waarbij beide partijen hebben aangegeven een gezond paard te verkopen en te nemen. en idd dus ook met een klinische verklaring erbij.

Dus bij jullie is de situatie net iets anders...
Maar ik dacht dus ook als er geen contract aanwezig is, maar daar moet je me niet aanhouden aangezien ik het niet zeker weet.

Succes hiermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:10

roancka schreef:
dees_daan schreef:

En dat maakt het dus zo verwarrend...
Hij is kreupel, en ik heb het nooit gezien.
En kan een dierenarts gewoon aan de buitenkant zien dat het gaat om een oude blessure??? Ik denk het niet...

hij kan zich in zijn stal verstapt hebben, en de nieuwe eigenaren balen, en geven jou de schuld, dat kan.. een DA kan het idd niet aan de buitenkant zien, maar hoe weet je dat er echt een DA bij hun is geweest, die heeft verklaard, dat het een oude blessure is? kan allemaal dreigen zijn.
als ze stappen ondernemen, zou ik kiezen voor een onafhankelijke dierenarts, die hem onderzoekt, een DA die geen van beide kent, dat lijkt mij het eerlijkst, het was niet aanvallend tegen jou bedoeld, helemaal niet zelfs, mocht je het zo opvatten, sorry daarvoor..

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:12

citaat uit: http://groups.msn.com/bountyvrienden/he ... paard.msnw

Kopen van een particulier is de beste manier om aan een goed paard te geraken als u hem kent maar als u hem niet kent lijkt het misschien wel de gemakkelijkste manier om aan een paard te komen, maar is het niet altijd de veiligste. Hier geldt caveat emptor (laat de koper op zijn hoede zijn), een algemene regel, die stelt dat u niet mag klagen over uw aankoop als u niet zelf van tevoren voldoende informatie hebt gewonnen. Het is gemakkelijk om als particulier een advertentie op te stellen waarin de goede punten geprezen worden en de tekortkomingen weggelaten. Als een paard zich gemakkelijk in een trailer laat zetten en zich rustig laat beslaan, hoeft dat nog niet te betekenen dat hij zich even rustig laat scheren en verkeersmak is of andersom. Een springpaard kan weigeren een box in te gaan. Het mooiste paard kan thuis aangekomen voortdurend zijn wie uitspringen of af en toe zijn baasje bijten, weigeren zich te laten vangen of aan zijn box, zijn deken en zijn bandages knagen - misschien doet hij het wel allemaal. Vaak gaat het niet zozeer om wat er in de advertentie staat, als wel om wat er niet instaat. Bereid u goed voor, zodat u de juiste vragen kunt stellen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-07 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spatie geplaatst om link werkend te maken.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 16:13

LDRD schreef:
Laat het daar dan bij en wacht gewoon af wat de koper doet.

Het is nog altijd vroeg genoeg om juridische bijstand te vragen hetzij aan een rechtsbijstandverzekeraar hetzij aan een advocaat. Voorlopig is er nog niks aan de hand namelijk.

Uiteraard kunnen er emotionele redenen zijn om toch wat te doen, maar of dat verstandig is betwijfel ik, zeker als het niet om zomaar een recreatiepaardje gaat.

Ik wacht ook rustig af. Was alleen benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of die wettelijk weten hoe het ziot.

Een ding wel, een paard is een paard, recreatie of niet...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:14

Ik vraag me af waarom iedereen bij dit soort zaken gelijk gaat kijken wie verantwoordelijk is.

Als ik mij dan voorstel in dit geval dat ik de koper zou zijn, dan zou ik denken bij mezelf: 'dat is balen, nét nou hij van mij is wordt hij kreupel', dat is wel vette pech voor mij.

Maar nee, men gaat gelijk bellen met allerlei eisen Rolleyes .

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 16:14

Cassidy schreef:
Ik denk zomaar dat hij in de manege vreselijk uit zijn dak is gegaan. Een DA gaat uit van de informatie die de mensen om hem heen hem geven, als zij niet vertellen dat hij die dag los is geweest, is de stempel "oude blessure" snel gegeven. Ben je er zeker van dat ze eerlijk zijn geweest naar de DA toe?
Koper heeft keuringsplicht. Ze hebben geen poot om op te staan. Paard niet terugnemen, straks heeft hij wel een blessure die niet meer overgaat en zit jij met de gebakken peren...

Ik weet natuurijk niet wat daar gebeurt is en ook niet wat er gezegt is tegen de arts.
Zucht, ik weet het, het is vervelend...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:15

Ja, natuurlijk, maar sportpaardjes zijn nou eenmaal wat duurder en dan zijn de financiele belangen dus wat groter Knipoog .

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 16:15

Jodemi schreef:
Volgens mij sta jij heel erg sterk. Er is ten eerste geen koopovereenkomst getekend en de koper heeft niets gedaan met de onderzoeksplicht die je hebt als koper zijnde. Ik zoek het ondertussen even voor je uit, maar zoals al eerder gezegd wordt je als particuliere verkoper behoorlijk beschermd in tegenstelling tot wanneer je handelaar bent, dus een bedrijf liggen de zaken anders.

dat is lief zeg, ik hoor graag van je!!!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:16

LDRD schreef:
Ik vraag me af waarom iedereen bij dit soort zaken gelijk gaat kijken wie verantwoordelijk is.

Als ik mij dan voorstel in dit geval dat ik de koper zou zijn, dan zou ik denken bij mezelf: 'dat is balen, nét nou hij van mij is wordt hij kreupel', dat is wel vette pech voor mij.

Maar nee, men gaat gelijk bellen met allerlei eisen Rolleyes .

Absoluut onzin! Dat denk je niet hoor.
Ik heb hier ervaring mee(alleen dan iets anders), alleen was/ben ik de tegenpartij...

@Roancka: Ik heb je geloof ik net al precies verteld hoe alles zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:17

zomaar ineens kreupel worden kan btw wel, wij hebben ook een fries staan, ze ging die morgen naar buiten, en ineens was ze kreupel, dag ervoor helemaal niets aan de hand, ze kon er niet meer op staan enz.hiel haar achterbeen helemaal omhoog, ging in het land liggen van de pijn, dus het zou heel goed kunnen dat het daar is gebeurd hoor, om je een beetje gerust te stellen Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:17

Klopt, tegenwoordig gaat iedereen eerst kijken wie hij of zij verantwoordelijk kan houden, dat is de algemene tendens. Zelf verantwoordelijk zijn is zelden een optie Knipoog .

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:18

LDRD schreef:
Klopt, tegenwoordig gaat iedereen eerst kijken wie hij of zij verantwoordelijk kan houden, dat is de algemene tendens. Zelf verantwoordelijk zijn is zelden een optie Knipoog .

Ook dat ben ik niet met je eens.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 16:19

LDRD schreef:
Ja, natuurlijk, maar sportpaardjes zijn nou eenmaal wat duurder en dan zijn de financiele belangen dus wat groter Knipoog .

Dat is zeker waar. Maar hier niet aan de orde.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:20

missmiekie schreef:
Ook dat ben ik niet met je eens.

Beschouw dat ook maar als niet geschreven, want dat is waarschijnlijk mijn persoonlijke frustratie Haha! .

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:21

Wat ik bedoelde was of je een koopcontract hebt opgesteld, die kun je namelijk vrij makkelijk van internet afplukken (ik zag dat iemand hier het via interpolis heeft gedaan). Dat heb ik namelijk wel gedaan toen ik mijn paard kocht, daar stond dus ook zo'n soort vermelding in, en dan kun je je daarop beroepen.

Wat die rechtsbijstand betreft, als je verzekerd bent, dan kun je in ieder geval wel juridisch advies inwinnen (over het algemeen zijn daar ook geen kosten aan verbonden), hoe het zit als je niet verzekerd bent weet ik niet, misschien is er wel een overheidsinstantie die je van advies kan voorzien?

Ik vind het trouwens wel een vreemd verhaal, als het paard de ontsteking (of wat het ook is) al had voordat hij verkocht werd is het raar dat jij er nooit iets van gemerkt hebt (ik ga ervanuit dat je de waarheid spreekt Lachen, maar het kan inderdaad ook zo zijn dat het door het vervoer ineens geactiveerd is.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat het paard bij de nieuwe eigenaar een ongeluk heeft gehad en dat ze nu jou willen duperen met iets wat ze zelf veroorzaakt hebben (wat helaas ook veel te vaak voorkomt). Het welbekende afschuiven dus.

Ik zou inderdaad zoals hierboven net gezegd werd het paard door je eigen da nogmaals laten nakijken, beter is nog om een onafhankelijk iemand te laten komen. Maar het belangrijkste is dat je advies gaat inwinnen bij mensen die er verstand van hebben, mocht het tot een rechtszaak komen, dan weet jij in ieder geval waar je aan toe bent.