trailerrijden met windkracht 7??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Re: trailerrijden met windkracht 7??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:54

Misschien dat een goede auto windkracht 7 met een trailer erachter aankan, maar hoe doorstaat het paard zo'n rit? Lijkt mij geen pretje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:55

Volgens mij staat het in je polis van je trailer

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:59

in de polis van je trailer? niet in mijn polis hoor!
dan zou het ook in elke caravanpolis moeten staan, iemand daar ervaring mee?

edit, even gezocht in de polis voorwaarden van de caravan verzekering van Interpolis, maar nergens dat je niet in windkracht 7 op pad mag, stormschade is gewoon verzekerd.
Laatst bijgewerkt door cissy op 10-01-07 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:00

Het is niet alleen die windkracht 7 waar je mee te maken hebt. Als ik de site van het KNMI bekijk kunnen er daarnaast ook nog windstoten voorkomen die behoorlijk wat steviger zijn en die zijn heel wat gevaarlijker.

Ik woon langs een dijk en rijd niet met een wannabee combinatie Knipoog maar vanaf windkracht 6/7 rijd ik niet meer met de trailer over de dijk. Misschien dat het best zou kunnen maar waarom zou ik het risico nemen.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:03

Wij hebben een grote 2 paardstrailer met daar voor een Jeep die 3200 kg mag trekken maar gisteren zijn wij naar wolvenga geweest met twee paarden en we hadden wel last van de wind.
Als ik `s avonds naar les had gemoeten had ik afgebeld.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:08

ik ben gisteren met een tweepaardstrailer naar drachten gereden
via de afsluitdijk geen probleem zolang je maar de wind op je kont of neus hebt
en paard heeft geen moment gestommeld stond er super rustig bij
als de wind van de andere hoek had gekomen had ik niet gegaan
ik woon op texel en als ik niet meer kan rijden met windkracht 7 dan kan ik bijna nooit rijden met trailer want dat waait het hier bijna altijd

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:18

wij zijn gisteren ook gewoon op pad geweest met paard en trailer. Je trailer waait je maar zo niet om hoor. Vergeet niet dat er met een beetje paard al snel iets van 500kg ballast in staat

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:36

cissy schreef:
@misspromiss: ben het met Ikke en Elcamino eens, als je een wannabee combi hebt dan kan het gebeuren dat je voor dit soort situaties komt te staan. Als het een financiele reden heeft dat er geen geschikte combi is dan zul je in deze zeldzame gevallen dus wat anders moeten regelen.

In het geval van de TS zou ik niet de weg op gaan maar persoonlijk maak ik me niet druk om beetje wind, trailer en auto combi kunnen het gelukkig hebben maar ook ik moet daar krom voor liggen, dat is een keuze die je maakt dus ook de keuze van de wannabee's.
Hoe vaak lees je hier geen topics over: wat kan mijn auto trekken en kan ik mn trailer terugkeuren en gezocht een lichte trailer voor B rijbewijs.... tja, dan moet je ook niet mauwen als het een keertje waait....

Dat is ook precies wat ik zeg Knipoog
Ik zeg dat het met windkracht 7 een heel andere situatie is, maar zoals Ikke het zei, zijn lichtere combinaties per definitie slecht, en dáár ben ik het absoluut niet mee eens!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:48

Ik ben gisteren met windkracht 6 over de Brienenoord naar Bodegraven gegaan. Op de heenweg in de file terug niet. Ik heb gekeken en op de terugweg heb ik windkracht 6 gehad en hij stond er echt vol vanaf de zijkant op. Leuk vond ik het bepaald niet.

Ik rijd zelf met een 4x4 (mag 2800 kg aanhangergewicht hebben) en een 2prds trailer (met 1 paard). Met een lichte personenwagen en een anderhalfspaards trailer had ik gisteren afgebeld. Voor het paard is het bepaald geen rustig ritje en als je een bibberkont hebt zou ik het niet doen. Mijn paard gaf er niet veel om. Het is wel goed oppassen want de vrachtwagens hebben ook wel eens een slingertje met de wind. Normaal rijd ik wat harder dan 80 (beetje met vrachtverkeer mee) maar gisteren heb ik me keurig aan de snelheid gehouden. De brienenoord op reden de meeste vrachtwagens nog maar 70 en met hetzelfde gangetje ben ik er ook op gegaan.

De DA's zijn het afbellen vanwege wind enz wel gewend. Gisteren was het ook erg rustig op de kliniek in Bodegraven en bij de smid hadden er verschillende afgebeld. De veiligheid van je paard en jezelf staat immers voorop.

Ze geven voor donderdag inderdaad niet veel goeds op. Goed bekijken en houd ook de buien (buienradar.nl) goed in de gaten want daarin is vaak meer wind.

Waarom ik liever met een auto met meer kracht op pad wil zijn is dat een auto met meer trekvermogen een slingerende trailer gemakkelijker rechttrekt. Hiermee wil ik niet zeggen dat de "net aan combi's " niet goed zijn. Die doen prima hun werk, alleen in noodsituaties komt er rijkunstig meer bij kijken. Verder komt het op de motor van de auto flink aan.

Om op je vraag terug te komen.. Persoonlijk zou ik bellen en een nieuwe afspraak maken.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:37

ik moet morgen ook naar bodegraven kliniek, maar ik weet nog niet of ik het aandurf

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:45

Ze geven niet voor niets voor morgen een weeralarm af. Ik woon in Werkendam en de Gorcumse brug waar jij wrs over moet is een nare smalle brug waar je veel last hebt als er veel wind staat. Ik zou het er niet op wagen.

Effe nieuwsgierig: waar in Werkendam moet je zijn en welke DA komt er?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:49

Als je jezelf niet vertrouwd om met je combinatie de weg op te gaan dan moet je het niet doen. Windkracht 7 op een brug is vragen om veel wind te vangen, ik had vandaag met de bus al moeite om op mijn eigen weg helft te blijven Bloos

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:50

Femmy schreef:
Ik rijd zelf met een 4x4 (mag 2800 kg aanhangergewicht hebben) en een 2prds trailer (met 1 paard).

Gewoon even nieuwschierig hoor, maar wat voor auto heb je?

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:41

Jobbeltje schreef:
Femmy schreef:
Ik rijd zelf met een 4x4 (mag 2800 kg aanhangergewicht hebben) en een 2prds trailer (met 1 paard).

Het is een ssangyong musso. Is al wat jaartjes oud, maar doet het super

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:45

Bij ons worden geen trailers mee gegeven met een weer alarm.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:54

ik zou het morgen ff aankijken....
Hoorde vanaaf wel op de radio dat het tussen 10 en 12 morgen ochtend het ergst zou zijn.
Hoewel je op een brug wel wind vangt jah...

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:41

Ik zou geen risico nemen, misschien kun je het gewoon een dagje verzetten. KNMI heeft inderdaad voor een bepaalde tijd een weeralarm afgegeven, en dat doen ze niet voor de lol.
gekopieerd van www.nu.nl.

DE BILT - Het KNMI heeft een weeralarm gegeven voor donderdag. Langs de kust kan de wind rond het middaguur oplopen tot kracht 9, met zeer zware windstoten van circa 110 kilometer per uur. Hierdoor kan schade ontstaan.

Het alarm geldt voor wegverkeer, scheepvaart, watersport en recreatie.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:51

ik ken die brug ook en ik zou het niet doen
er staat daar altijd veel zijwind die dwars van de rivier afkomt
en een weer alarm wordt niet voor niets gegeven Knipoog
ik zag vandaag al een paar aanhangers op de kant liggen Clown
het zal morgen wel een lekker zooitje worden op de weg Koe

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 22:25

Ik zou naar stal Brons gaan, daar komt Rodinde en ipv helemaal naar Nijmegen kon ik nu naar Werkendam komen (scheelt een hoop vanuit Papendrecht). Erg aardig dus, maar zo zie ik er geen gat in.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:32

De Gorinchemse brug over met weeralarm is vragen om ellende. Niet doen joh, liever een uur langer rijden, dan met paard en al op z'n kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:08

Ik ben al helemaal geen fan van de brienenoord brug... Die vrachtwagens rijden er zo hard Nagelbijten / Gniffelen Ik rij altijd heel voorzichtig er vanaf.. je pakt behoorlijk veel wind daar, ook al is het niet winderig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:12

Met harde wind rijd ik niet met de trailer. Ongelukken zal wel meevallen, liever geen risico, maar je paard staat ook te schudden in de trailer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:16

Ik moet vanmiddag een paard halen voor een klant.
Van Ouderkerk naar Naarden.
Ik heb een Chevrolet Tahoe en een 2-paardstrailer, maar heb de eigenaresse net gebeld dat ze maar moet kijken wat ze wil want ik zou zelf niet op pad gaanmet dit weer als het niet noodzakelijk is.
Nu is de auto sterk zat maar denk dat het paardje het niet zo leuk vindt in dit weer..... daarbij wordt het erger in de middag....

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:18

ik heb er toch voor gekozen om de afspraak te verzetten

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:25

Een weer alarm hangt ook vaak samen met een waarschuuwing voor auto's met aan hanger. Met dit weer wat vandaag voorspeld is. Ga je toch niet weg als het niet moet ? Er in een zware storm windkracht 9 voorspeld.

Is het met deze waarschuwing het nog waard er over na te denken ?

Waarschuwing
ZEER ZWARE WINDSTOTEN: GROTE SCHADE MOGELIJK

Toelichting De komende uren trekt langs de kust de wind aan tot een zuidwesterstorm, windkracht 9, waarbij voornamelijk in het westen van het land zeer zware windstoten tot ongeveer 120 km/uur voor zullen komen. Hierdoor kan grote schade ontstaan. De zeer zware windstoten zijn tot in de loop van de middag mogelijk.