paard in laten slapen of blijven dokteren.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:04

Als een paard kreupel loopt, heeft 'ie pijn. Als die pijn niet weggaat, hoe vriendelijk is het dan voor je paard om hem met pijn verder te laten leven?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:13

Niet alle chronische ziekten hoeven pijn te doen...gelukkig anders had ik mijn pony ook weg kunnen brengen...

En idd atrose is idd niet makkelijk zeker niet Verdrietig en helaas komt het heeel erg veel voor.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:22

Om te beginnen: loulou, het ziet er in je profiel uit alsof jouw fjord echt een prachtig leven heeft nu, vind echt dat je een superoplossing voor hem hebt gevonden!

Het dilemma vind ik zo'n beetje het moeilijkste deel van paarden hebben:

Ik kocht een KWPN-veulen, superbeest, top karakter, mooi bloed, geweldige bewegingen. Tot hij in zijn eerste winter ging kreupelen en ik uiteindelijk bij een dierenkliniek foto's heb laten maken: mis dus. De osteolyse (soort artrose, letterlijk vertaald is het de oplossing van bot) kan in zijn geval alleen erger worden, en is niet te bestrijden (anders dan door het plaatsen van allerlei metalen pinnen om de botten en gewrichten te stabiliseren). Paardje heeft in de winter veel pijn gehad, en ik ging iedere dag met vrees naar stal: hoe kom ik m vandaag weer tegen.

Toen de da zei dat het niet meer goed zou komen, heb ik gezegd: zolang hij geen pijn heeft, gaat hij gewoon mee op het land. Krijgt hij pijn, is het klaar. Topzomer voor mijn mannetje (dát heeft-ie dan toch maar weer voor elkaar). Hij staat inmiddels weer lekker binnen met zijn vriendjes, en heeft geen pijn. Er is wel eens een dag (met name dag-na-bekappen) dat hij niet helemaal zuiver gaat, maar als ik ze in de bak los laat, gaat-ie voorop lol maken.

De da is heel duidelijk geweest: prognose als sportpaard is gewoon heel slecht. Als t meezit, heb ik een heel chique grasmaaier, als het tegenzit, wordt hij geen drie. Toen hij naar binnen kwam aan het eind van de zomer, heb ik overleg met da gevoerd om te kijken met welke supplementen ik het (toch wel tere) beestje kon ondersteunen: 'iedere euro eraan gespendeerd is er één te veel'.

Maar dan dus het dilemma: waar heb ik het paard voor? Is het om op te rijden, of is het een stuk zorg. Is het voor dat paard iets nooit te mogen gaan werken en nooit die mate van aandacht te krijgen, kan en wil ik de komende 20 jaar (of hoe lang hij het ook volhoudt) steeds bang zijn dat t niet goed met hem is. Soms denk ik: het is beter hem te laten inslapen, want het kan alleen nog maar bergafwaarts, en gun ik mijn paard dat hij de laatste periode van zijn leven veel pijn heeft. Maar een paard dat slecht in de botten zit, maar vrolijk is, kan ík niet laten afmaken. wat jullie?

(stiekum hoop ik natuurlijk dat de da zich vergist, en mijn mannetje een toppertje wordt, maar dat hou ik natuurlijk strikt geheim!)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:26

Je hebt helemaal gelijk, voor mij is het een stuk makkelijker omdat ze dus al 20 is.
Gewoon doen wat je hart en je portemonnee je ingeeft, en iedereen fijn laten kletsen, want dat doen ze toch wel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:33

moeilijke kwestie, hangt er vanaf wat er aan de hand is, hoe oud het paard is, en hoe hoog de kosten gaan oplopen.
Wij hebben uiteindelijk wel TE lang gedokterd met onze oude pony. die was chronisch hoefbevangen en hij heeft veel slechte periodes gehad, met pijnstillers ging het dan weer een tijdje goed, maar uiteindelijk ging het natuurlijk toch weer mis. Hij is op 30 jarige leeftijd gestorven aan chronische darmontsteking die hij waarschijnlijk door alle pijnstillers heeft opgelopen. Ik heb me voorgenomen dat ik bij mn huidige paard niet zo lang door ga met dokteren, niet eens om het geld, maar voor het dier. Het moet geen lijdensweg worden.
Een ziek paard verkopen of weggeven zou ik niet doen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:45

Ik ga mee met Juval, je kunt ook te lang dokteren...

Ook ik heb de keuze moeten maken.... Gisteren was het zover...

Maar het was gewoon goed zo. Wij hebben ruim drie jaar gedokterd met alle ups en downs die daar bij komen kijken. Voor Ilse was de lol eraf, ze had pijn en toen hebben we en datum geprikt. Iedereen die wilde heeft afscheid kunnen nemen. Er zullen altijd mensen zijn die een "ja maar..." verhaal hebben.

Kies zelf heel bewust wat jij denkt dat het beste is, sta achter je keuze......

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:47

BitchyWitchy schreef:
Ik ga mee met Juval, je kunt ook te lang dokteren...

Ook ik heb de keuze moeten maken.... Gisteren was het zover...

Maar het was gewoon goed zo. Wij hebben ruim drie jaar gedokterd met alle ups en downs die daar bij komen kijken. Voor Ilse was de lol eraf, ze had pijn en toen hebben we en datum geprikt. Iedereen die wilde heeft afscheid kunnen nemen. Er zullen altijd mensen zijn die een "ja maar..." verhaal hebben.

Kies zelf heel bewust wat jij denkt dat het beste is, sta achter je keuze......

Maar je hebt wel drie jaar echt geprobeert he, en als het echt niet meer gaat is het alleen maar eerlijk voor het paard.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:48

Ik heb jou verhaal gelzen bitchy en je hebt zeker goede keuze gemaakt...als ze pijn hebben ben je ook verplicht aan je paard om het zo te doen Bloos sterkte nog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:49

Zo lang het paard nog lekker kan leven als grasmaaier/recreatiepaard zonder pijn, dan vind ik het waard om door te "doctoren".

Mijn pony heb ik bijna 9 jaar, en heeft sinds ruim 2 jaar artrose. Ze is nu 20 jaar oud.
Voor de sport is ze zeker niet meer geschikt, verder loopt ze wel zuiver en kan ik buitenritjes met haar maken.. Ze heeft een uitloopstal en krijgt glucosamine complex en wordt eens in de zoveel tijd nagekeken/behandeld door een holistisch dierenarts. Goedkoop is het niet, vooral het supplement niet, maar ik vind het het wel waard.. het zijn geen duizenden euro's, dat is overdreven.

Haar aandoening gaat niet meer over, en ik weet dat ik de rest van haar leven kosten zal moeten maken aan medicatie en beslag en dat ze nooit meer 24/7 op stal kan staan.

Verkopen zou ik inderdaad ook niet meer doen, ik ben veel te bang dat ze dan opnieuw in de handel terecht komt of bij een verkeerde eigenaar.

Als mensen een chronisch ziek paard hebben en geen geld hebben voor de behandeling, vind ik dat echt heel erg.. maar als mensen dan wel geld blijken te hebben om een nieuw sportpaard te kopen, schiet het me toch wel even in het verkeerde keelgat, want dat vind ik puur egoisme!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:51

Klopt katiavl. Ja Ik heb in die drie jaar verschillende DA's gehad, het alternatieve circuit, het homeopatische circuit en nadat ik het besluit had genomen nog twee fotoreadings bij verschillende mensen...

Ik sta achter mijn beslissing, en weet dat Ilse blij is van haar pijn verlost te zijn.....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:52

vera23 schreef:
Ik heb jou verhaal gelzen bitchy en je hebt zeker goede keuze gemaakt...als ze pijn hebben ben je ook verplicht aan je paard om het zo te doen Bloos sterkte nog

Bloos thanks.....

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:53

go ireen Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:56

Ireentjuh en dat laatste is gewoon iets dat ik veel zie in de praktijk.
De pony kan natuurlijk niet meer mee in de sport of in het recreatie leven.
De diagnose is juist gemaakt. Zelfs niets geprobeert en ze kiezen voor een spuitje.
Ze vinden de kosten niet waard en van dat geld kunnen ze al een stuk nieuw paard kopen.

En als je het één keer ziet ok, maar dat is het ook niet.

Bitchy je hebt de juiste keuze gemaakt!!

Maar ook dat topic met die dampigheid pony, dat ze die proberen verkopen snap ik niet.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:57

ik zou zeggen als de kosten te hoog zijn, zoek een ander verblijf pensioen,

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:58

Een ziek paard verkopen begrijp ik sowieso niet... Wat doe je zo'n dier aan???

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:00

katiavl schreef:
Maar ook dat topic met die dampigheid pony, dat ze die proberen verkopen snap ik niet.

Ik kan dat ook niet begrijpen. Althans, ik snap wel wat de beweegredenen zijn (nieuw paard, kan je meer mee doen + kosten en zorg niet-gezonde pony), maar ik zou het tegenover mezelf niet kunnen verantwoorden.
Ik zei van de week toevallig nog tegen mijn stalgenootjes dat ik zoveel liever gehad zou hebben dat mijn paard bijvoorbeeld "alleen maar" dampig oid was geweest, omdat ze dan waarschijnlijk zonder last te hebben gewoon nog had kunnen blijven leven. Helaas was dat voor haar geen optie.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:02

Het ligt ook aan de leeftijd. Als mijn nu 30 jarige pony ineens een prognose krijgt waarin naar voren komt dat het alleen maar bergafwaarts gaat, ik zie dat ze de vrolijkheid die ze nu heeft mist, en ze pijn heeft, dan krijgt ze een spuitje. Ik ga dan niet de rest van haar leven lopen doctoren... als ze er met pijnstilling wel een lekker leven op kan nahouden, dan geef ik haar dat natuurlijk, maar ik ga geen berg foto's en tig opnames in klinieken meer betalen. Niet alleen om het geld, maar ook omdat ik haar niet extra wil belasten. Op zo'n leeftijd is het op een gegeven moment mooi geweest.

Voor een jonger paard zou ik wel meer doen, en doorgaan tot echt zeker is dat het paard geen pijnvrij leven kan hebben als grasmaaier. Pas als dat niet mogelijk is, zou ik het een spuitje laten geven.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:34

Angela ben het met je eens, nog beginnen dokteren met opnamens enzo bij zo een oude pony heeft geen nut niet meer. Gaat zelfs nog sneller berg af. En dan kan je er beter ook mee stoppen Ja

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:34

vera23 schreef:

Als een paard chronisch pijn heeft zeg ik gelijk Ja...een spuitje of slacht.

Maar is je paard/pony chronisch ziek maar kan met medicijnen zonder pijn blijven lopen zeg ikdan moet je ervoor blijven zorgen dat is je plicht...en niet zeggen ik wil er niet meer voor betalen..en geef hem weg Verdrietig

Kan je het niet betalen is het een ander verhaal...dan zou ik hem ook weg geven...maar zeker niet naar de slacht..als het niet noodzakelijk is ..

ben ik wel met je eens.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:35

Ik heb een pony met atrose we hebben al best wat dokters rekeningen gehad maar hij gaat echt niet weg zolang hij geen pijn heeft

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:55

Ik weet dus nu al dat als mijn pony slechter wordt het einde verhaal is.

De DA heeft gezegd dat als hij slechter wordt hij niet meer geschikt is voor de sport, hij géén buitenritten mag maken, niet 24/7 het land op mag (daar doe je hem geen plezier mee) en hij is niet geschikt voor een klein meisje want dan gaat die zo aan de haal en zo hard achteruit dat we hem alsnog na 3 maanden weg moeten brengen.

Dus ik blijf duimen dat hij hetzelfde blijft.. Ik zou hem heel graag nog een lekker pension geven als hij geen sport meer kan, maar dat gaat niet..

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:57

tjaa het blijft moeilijk om hierover te oordelen.. Met naomi ben ik ook al sinds ik haar heb aan het doktoren. Maar zolang ik zie dat zij nog lekker levendig is en werkwillig is heb ik er echt ALLES voor over om haar te helpen. Ik zou ook niet weten wat ik zonder haar zou moeten. Op het moment gaat het ook heel slecht met der en het is zelfs zo erg dat ik aan het twijfelen was of dat ik der niet een spuitje moest geven. Maar toch probeer ik het weer aan, de fysio komt maandag haar weer een behandeling geven. En mocht deze behandeling niet goed genoeg zijn, wel voor haar pijnvrij maar voor mij nooit meer rijden zou mij dat niks uit maken! dan mag ze van mij voor de rest van haar leven in een weitje staan zolang ze er zelf maar niet onder lijdt! want dat zou ik mezelf nooit vergeven!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:59

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:06

Naomi_Star schreef:
tjaa het blijft moeilijk om hierover te oordelen.. Met naomi ben ik ook al sinds ik haar heb aan het doktoren. Maar zolang ik zie dat zij nog lekker levendig is en werkwillig is heb ik er echt ALLES voor over om haar te helpen. Ik zou ook niet weten wat ik zonder haar zou moeten. Op het moment gaat het ook heel slecht met der en het is zelfs zo erg dat ik aan het twijfelen was of dat ik der niet een spuitje moest geven. Maar toch probeer ik het weer aan, de fysio komt maandag haar weer een behandeling geven. En mocht deze behandeling niet goed genoeg zijn, wel voor haar pijnvrij maar voor mij nooit meer rijden zou mij dat niks uit maken! dan mag ze van mij voor de rest van haar leven in een weitje staan zolang ze er zelf maar niet onder lijdt! want dat zou ik mezelf nooit vergeven!

Dat heb ik ook emt Max, ben al langer aan het stappen dan aan het rijden Knipoog Maar hij is zo geweldig dat ik het voor hem over heb. Maar er zijn ook al heel veel verschillende DA's bij hem geweest en ook fysio en alternatief enzovoorts. En na een tijdje kán je niks meer doen..

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:10

MyWishMax schreef:
Naomi_Star schreef:

Dat heb ik ook emt Max, ben al langer aan het stappen dan aan het rijden Knipoog Maar hij is zo geweldig dat ik het voor hem over heb. Maar er zijn ook al heel veel verschillende DA's bij hem geweest en ook fysio en alternatief enzovoorts. En na een tijdje kán je niks meer doen..

Ik snap echt hoe je je voelt! moeilijk is dat! het probleem bij mij is dat naomi ook nog eens mishandeld is geweest en er eigenlijk niet zo heel erg goed iemand bij in de buurt kan komen ( kwa DA's en fysio's) dus dit maakt het ook weer moeilijk omdat ik zoveel wil proberen voor haar maar vrij weinig mensen durven deze uitdaging aan! Ik heb net in je profiel gespiekt en je hebt wel een pracht paard! en ook erg knap dat je ondanks alles zoveel met hem bereikt hebt! succes met je verdere besluit