Annamarie van der Toorn komt bij ons langs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jenneke1029

Re: Annamarie van der Toorn komt bij ons langs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 10:43

Ja dat weet ik dat heb ik met Pebbels ook die is ook een stuk minder lenig dan bv unique maar wel het fijnste te rijden daar kun je ook eens op rijden zonder constant heel erg op te moeten letten die vind niet in een keer alles doodeng.
Het komt vanzelf en Pebbels is ook bij de kraker geweest en is nu een stuk leniger geworden.
Gewoon door oefenen en ik vond de punten miet eens erg slecht hoor voor de eerste keer ze waren inderdaad erg streng had ik begrepen. Alles komt goed.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:00

larixfire schreef:
Ze is bij mij ook een aantal keer op stal geweest om me te helpen met het trailerprobleem van mijn paard. De 1e keer kwam ze inderdaad met de 3 paards trailer en daar liep die van mij zo in !!!! De keren erna heeft ze met mijn eigen 2 paardstrailer geoefend. Na 2 keer kon ze alles met hem. Zelfs hem laden terwijl ze aan de andere kant van het scot stond. Ze is in toetaal 4 keer geweest en heb zelf in die tijd een aantal keer geoefend met haar tips en vooralsnog. Het is nu bijna een jaar geleden loopt hij op haar manier er binnen 5 minuten in. Ik vind Annemarie helemaal geweldig en mijn probleem is opgelost en kan nu makkelijk met de trailer weg zonder dat hij eruit vliegt, van de klep afspringt of er gewoon uberhaupt helaam niet in wil.

Heel veel succes en plezier met je training!!!

Helemaal geweldig dat Annemarie je heeft kunnen helpen ik hoop ook zo dat het met ons gaat lukken.
En succes met het verdere trailerladen ik hoop voor je dat het altijd zo blijft.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:12

Ik ben benieuwd wat voor tips dat dan zijn...

Haha!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 09:59

Voor het laden voor de trailer een paar rondjes lopen waar jij de richting en het tempo bepaald
Hem niet aankijken/ praten
Druk en geen druk met het Monty Roberts halster
Dus op het goede moment de druk weghalen
Als hij in de trailer staat hem nog een keer tot de helft naar achter laten lopen

Dat waren de tips die mij heel goed hebben geholpen en waardoor mijn paard er nu binnen 2 minuten in staat zonder zwepen, touwen, longeerlijnen, lokken met wat lekkers enz. Alleen met het Monty Roberts halster waar een extra band op zit om druk te geven

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:32

goeie tips, maar ik mis een stukkie tussen ; op het goede moment de druk weghalen en als ie in de trailer staat...
HOE zet je m in de trailer want dát is nou net het probleem...
heb je daar ook tips over?

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:34

Ik vind het heel moeilijk om het zo uit te leggen. Ik wist er ook niks van en Annemarie is een aantal keer bij mij geweest en door alles wat ze heeft verteld begrijp ik nu de werking ervan.

Je hebt het halster om en je geeft druk (trek aan de lijn) op het moment dat hij naar voren komt (dus braaf is) laat je gelijk de lijn weer vieren. Druk is vervelend voor een paard dus als hij iets goed doet haal je de druk eraf. Vervolgens blijft hij weer stokstijf (deed mijn paard) staan en geef je weer druk . Komt hij naar voren dan de lijn weer los. Je kan het beste eerst met iemand oefenen die weet wat het inhoudt, want ik zeg het nu wel heel makkelijk lijn strak lijn los, zodat zij ook wat dieper in kunnen gaan op de dingen die je doet en waarom. Mij heeft het echt heel erg geholpen en heb verschillende dingen meegemaakt zoals van de klep springen, losbreken, haast met stang en al uit de trailer. en moet zeggen dat hij nu braaf is. Hij probeert het soms nog wel eens maar weten nu hoe we het op moeten lossen. Als je een probleem hebt: zou zeggen bel Annemarie eens !!!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:51

ik heb geen probleem gelukkig, maar ik was wel even benieuwd naar de uitleg Lachen
Wat nou als het paard naar achteren blijft lopen onder druk?

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:39

geen flauw idee want dat mijn paard deed dat niet echt. Annemarie begint eerst met hekken, die steeds meer gesloten worden zodat het paard weet dat hij niet meer naar achter kan. Wat wij deden als mijn paard dat een keer deed is lijn los omdraaien opnieuw even stappen op jou tempo en dan weer opnieuw proberen. het is echt een kwestie van tijd en geduld want je paard moet ontspannen in de trailer staan en annemarie kon aan mijn paard merken dat hij het eng vond in de trailer terwijl hij niet anders oogde dan normaal.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:38

er zijn dus een heleboel paarden die dat wel doen helaas...
Maar gefeliciteerd dat het bij jou inmiddels is opgelost, nou de TS nog!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:04

Op het moment dat het paard terug gaat op het vragen om voorwaarts te gaan, wordt er juist achter waarts gevraagd.
Het probleem van achterwaarts gaan is juist dat het paard heeft ervaren dat dat werkt. Op het moment dat het paard dicht genoeg bij de trailer is, wat zeker lukt op de eerder genoemde manier, worden de hekken van de roundpen gesloten rond het paard. Als hij nu achterwaarts gaat komt hij het hek tegen. meestal staan de hekken op 3 m afstand van de klep gezet. Het paard wordt dan begrensd achter. Door deze grens stappen ze daarna vrij snel de trailer in want ze kunnen niet anders. Er wordt in het begin met een hele ruime 3 paardstrailer gewerkt, zodat de paarden ook weer voorwaarts van de trailer kunnen. Op deze manier kun je bewerk stelligen dat het achterwaarts denken op geheven wordt.
Nadat het paard een aantal keer de trailer in en uit geweest is, wordt hij in etapes naar binnen geleid. Dus 2 passen op de klep en dan terug, 4 passen op de klep en terug. enz. Zodra het paardje zekerder is worden langzaam de hekken geopend en op zelfde manier verder gewerkt.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 21:56

Woensdag is het zo ver we hebben er erg veel zin in we hopen zo dat het goed komt en dat we weer op concours kunnen.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:59

ben erg benieuwd

succes ermee

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:04

Noem me blond, maar ik snap even iets niet Bloos
Zij lost laadproblemen op begrijp ik hier uit. Maar ik begrijp ook uit jouw verhaal dat jouw paard wel laadt, maar op de trailer zelf staan het preobleem is. (kletsnat er af komen enz.)
Hoe gaat zij dit oplossen dan?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:39

Daar ben ik dus ook benieuwd naar, je kan moeilijk bij het paard in de trailer gaan staan, want dat kan heel gevaarlijk zijn...
Ik hoop dat ze ook een oplossing weet hiervoor.
Je schrijft wel even hoe het gegaan is, toch Jenneke? Lachen

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:34

Als een paard nat van de trailer komt is hij dus gestresst en dat heeft hij ergens opgelopen. Kan zijn van een keer hard remmen, harder door de bocht, hard passerende vrachtwagen enz. Daar kunnen paarden bang van worden en moet je hun het vertrouwen weer teruggeven.

Ik denk dat het handig is als de TS haar ervaring hier neerzet als Annemarie is geweest zodat iedereen een beeld kan krijgen wat Annemarie doet.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 09:17

Ze gaat ook niet in de trailer staan.
Ze komt met een drie paards trailer met camera's zodat ze vanuit de auto kan zien wat er gebeurd,
Het is voor mij ook even afwachten hoe ze het op kan lossen maar we moeten iets.
We willen alles proberen om het weer goed te krijgen.
Annemarie doet ook andere trailerproblemen ik heb er alle vertrouwen in dat het weer goed komt en dat ze ons kan helpen.
Ik hou jullie op de hoogte en schrijf het verhaal hier helemaal op.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:56

Hoooi!

Ik loop nu 3weekjes met Annemarie mee, loop er een soort stage en ik ga ook wel mee op bezoek bij mensen die thuis hulp nodig hebben! Waarschijnlijk zie je mij ook as woensdag Knipoog

Annemarie kan je zeker weten helpen, daar heb ik alle vertrouwen in!

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:39

geweldig ik zie jullie woensdag wel verschijnen.
Weet je misschien ook hoe laat jullie komen.
Ik heb er ook alle vertrouwen in dat het goed komt en als het lukt spring ik en de eigenaren een gat in de lucht.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:54

Ik heb werkelijk geen idee, Annemarie besluit dat soort dingen pas de avond er voor Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:48

En... Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe dit is afgelopen! Lachen

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:50

^^ idd dit vind ik wel interessant

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:53

Ik heb ook met annemarie ervaring en dit is erg positief... Zij is echt onwijs goed... En ontzettend aardig, voor meer info kan je pb'en

konyntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:52

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:24

Het is heel goed afgelopen Annemarie is een toppetje.
Vanmorgen zaten we met spanning te wachten op haar.
Rond half elf was ze er samen met haar statigere.
We hebben gezellig met zijn allen een bakje koffie gehad en ondertussen hebben we de hele trailer geschiedenis doorgesproken. Annemarie wist meteen wat pebbels deed en hoe het altijd ging dat kwam omdat ze zelf een paard heeft gehad die precies hetzelfde deed en heeft dit allemaal uitgezocht en zo is ze met dit werk begonnen.
Ze heeft ons alles uitgelegd hoe een paard denkt en hoe zijn gedrag is.
Het probleem met pebbels is dat ze erg gevoelig is op haar vlanken en zodra ze daar druk voelt dat ze die druk dan op gaan zoeken dat komt weer uit de natuurlijke reactie van het paard weg.
In het wild als ze worden aangevallen door bijvoorbeeld honden dan pakken die een paard beet in de vlanken en het paard weet dat het weg zou lopen dat ze een hele grote buikwond zou krijgen. En dan is hun reactie dan dat ze de hond zeg maar wegduwen of omvallen zoals ik het heb begrepen van Annemarie wat dan ook een logiese reactie zou zijn bij een paard dat druk voelt op zijn vlanken door het tussenschot van de trailer en dan om gaan vallen en niet stabiel meer zijn. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.
Toen alles verteld was zijn we met het echte werk begonnen.
Pebbels kreeg een speciaal halster om en een bescherm kapje voor boven op haar hoofd.
Alles was uit haar zeer ruime trailer gehaald (3 paards trailer) en ze begon eerst pebbels op haar gemak te stellen en daarna een paar keer er op lopen en er weer af.
Toen dat goed ging heeft ze haar er weer op gezet en de klep dichtgedaan en heeft ze 10 meter gereden met de trailer stapvoets normaal begon de ellende meteen maar ze bleef nu rustig staan met haar hoofd naar de achterkant van de trailer en een beetje scheef dat is zeg maar het makkelijkste voor een paard om te staan.
Toen dat goed was gegaan heeft ze pebbels er weer afgehaald en beloond en hebben we haar er weer opgezet en zijn we een kwartiertje wezen rijden ik zat samen met henk te wachten wanneer het weer fout zou gaan maar het ging niet fout we hebben haar niet gehoord. Het is gewoon onverstelbaar dat het zo goed is gegaan dit hadden we niet verwacht.
Nu komt ze over twee weken weer en komt ze met een kleinere trailer om het elke keer stapje voor stapje te begeleiden en om haar weer normaal in een gewone twee paards trailer te krijgen zodat we weer met twee paarden weg kunnen.
We hebben weer goede hoop gekregen en we zijn echt dolblij met Annemarie wat is ze goed wij raden iedereen aan als er iets met trailerproblemen is raadpleeg haar echt waar ze is in een woord geweldig.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:29

konyntjes schreef:
Haha! Annemarie is geweest,was te veel om hier nog een keer neer te zetten,dus kijk hier even naar:
http://www.flinstonestable.tk/

Echt een aanrader om deze site wekelijks te volgen hier komt alles te staan wat we meemaken met de paarden.