Achterzeil open of dicht!!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: Achterzeil open of dicht!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:16

Als iedereen zich aan de wettelijke regels hield, gebeurden er ook nooit geen ongelukken Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:15

Wij hebben geen zeiltje en ik mis er ook geen eentje.
Het wordt zo gauw ontzettend wamr in de trailer dat ik niet een zeiltje dicht zou doen.
Nee, frisse lucht is belangrijker.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:48

Tja, maar wat nou te doen met de raampjes als je het achterzeiltje dicht maakt? Zet je de raampjes aan de voorzijde dan op een kier? (ik bedoel dan wanneer het niet warm is en het regent bijv.)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:43

Ik heb het zeiltje altijd open tenzij het hard regent, maar zelfs dan laat ik nog een hoekje open voor de frisse lucht.
Het wordt anders een klamme bedoening in zo'n trailer, zeker met een stampend paard achterin.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:32

Het zeiltje is bij ons altijd open als de paarden erin staan, we hebben het 1 keer dicht gedaan in de winter toen ze erg bezweet waren. Toen we ze daarna uit gingen laden was het 1 grote sauna geworden.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:00

Op wedstrijd op de heenweg meestal open, tenzij het erg koud is of het regent/hard waait. als ik heb gereden dan issie altijd dicht. Maar dan staat er wel een raampje open Lachen

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:17

Urielle schreef:
Zo doe ik het ook. Ik vind het al snel bedompt en klam aanvoelen in de trailer als het zeil dicht is.

Daar hebben ze nu iets op gevonden....er zijn nu zeiltjes die licht doorlaten. Aan de buitenkant is het een gewoon zeiltje en als vanuit de binnenkant kijkt kun je door t zeiltje heen kijken (zitten hele kleine gaatjes in) zodat t voor t paard lichter is en dus minder opgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:19

Dat zou ik nu net niet willen

Ik doe een zeiltje dicht zodat hij juist niet ziet wat er achter hem gebeurd

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:44

Bij mijn oude pony deden we het zeiltje met regen altijd dicht.. Toen ik um bij mn nieuwe poown dicht wilde doen, ging ze helemaal flippen.. was ze niet gewend, dus bij haar laten we em vaak open staan. Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:46

Dressuurgek schreef:
Urielle schreef:
Zo doe ik het ook. Ik vind het al snel bedompt en klam aanvoelen in de trailer als het zeil dicht is.

Daar hebben ze nu iets op gevonden....er zijn nu zeiltjes die licht doorlaten. Aan de buitenkant is het een gewoon zeiltje en als vanuit de binnenkant kijkt kun je door t zeiltje heen kijken (zitten hele kleine gaatjes in) zodat t voor t paard lichter is en dus minder opgesloten.

Volgens mij heeft Urielle het niet over licht maar over bedompt en klam of ben ik nu blonT?
Of laten die zeiltjes ook lucht door?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:48

Zitten kleine gaatjes in zegt ze, dus verwacht ook lucht Lachen

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:53

Wij doen alleen het zeiltje dicht als het heel hard regent of sneeuwt..
Mammon word altijd helemaal panisch als het zeiltje een lange tijd dicht is, hij word dan heel druk..
Als hij gewoon op de trailer staat te wachten, laten we het zeiltje open en zorgen ervoor dat de regen er niet in kan regenen.

Earmpykje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:07

Ik heb een tweedehands trailer, en daar zat niet eens een zeiltje bij. Bij de vorige had ik het er al afgehaald, dus nou missen we ook niks. Na de les of vrolijke bosrit wel een zweetdeken op, op de heenweg alleen als het vriest.
Mijn indruk is juist, dat paarden héél graag willen weten wat er achter ze gebeurt, of het nou een vrachtwagen, koplampen de kermis of collega's op een inrijterrein is...

En wat betreft het tempo, ik hàd een renault mastertje dat 2 ton mocht trekken - en met 2 Haflingers erin kom je daar bij lange na niet aan, maar ik kreeg ze Lingedijk nauwelijks opgesleurd. Nu heb ik een wat betere bus, Nissan Interstar, aziatische broertje van die Reanault, met iets meer motorvermogen, en daar kachelde ik van de zomer vrolijk 550km mee, lekker in de slipstream van het vrachtverkeer, en de Jutlander stond al die tijd als een huis. Moest af en toe omkijken of er nog wel wat achter de auto hing - ja, soms heb je de indruk dat mensen dat wel eens vergeten......

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:07

Bij ons is het zeiltje altijd open, tenzij het paard erin moet wachten en de regen vol op de achterkant staat, dan doen we het zeiltje dicht (maar dan gaan de raampjes aan de voorkant of het instapdeurtje aan de voorkant wel open voor frisse lucht). Als we rijden met de trailer is het zeiltje altijd open. Het wordt anders veel te snel warm en bovendien is er dan te weinig toevoer van frisse lucht in de trailer. De raampjes kunnen bij onze trailer wel open, maar dan waait de frisse lucht over het paard heen, we hebben liever frisse lucht vanuit de achterkant binnen.

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:31

die van ons staat bijna altijd open, of het moet echt noodweer zijn..

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:39

Op mijn trailer zit geen zeiltje, dus veel keuze heb ik niet. Vork

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:03

*zucht* ik ga maar voor een nieuwe vrachtwagen, dan hoef ik me helemaal niet druk te maken over zeiltjes.... tsssssk
Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:32

Ik laat hem open, heb wel eens geprobeerd om hem dicht te doen maar mijn paard wordt daar onrustiger van. Volgens mij kijkt hij best vaak naar wat er achter hem gebeurd enzo.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:58

runningkawa schreef:
Zitten kleine gaatjes in zegt ze, dus verwacht ook lucht Lachen

Ja ook lucht...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:39

lejo schreef:
haha, maar je hebt wel gelijkt hoor!!
ook watbetreft het te langzaam rijden, Inderdaad de regel is 80 maar bijna niemand houdt er rekening mee dat een vrachtwagen teller ge-eikt (spel je dat zo??) is en een auto teller niet. rij je op je teller precies 80, rijdt je pas ongeveer 75km/u. Dus idd even doortrappen tot rond de 90, dan zit je die vrachtwagens ook niet in de weg.
en dan ontopic, dan hoeft je zeiltje ook niet dicht, alleen met prutweer.

80 km/u is de maximumsnelheid, niet de minimumsnelheid!
Als ik 80 of 75 of 70 wil rijden, dan doe ik dat en laat me niet opfokken door zo'n vrachtwagen. Wachten ze ook maar even...

ik heb overigens het zeiltje nog nooit dichtgehad.
De comforttemperatuur voor een paard ligt tussen de -5 en +10 graden. Dat is veel lager dan voor een mens, dus niet te warm inpakken, lijkt me.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:45

Ik heb het zeiltje altijd open, alleen rond de jaarwisseling heb ik 'm dicht. Dit om te voorkomen dat één of andere lolbroek er een rotje bij in gooit.

Love_Alivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:06

wij hebben niet eens een zeiltje voor de trailer dan kunnen ze lekker luchten.. en als het winter is gewoon een dikkere deken op Tong uitsteken

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:10

Wij hebben het zeiltje altijd open. Ze vindt het erg fijn om achter zich te kunnen kijken.

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:57

meestal open.. maar met harde wind/regen etc. gaat ie dicht..

xx

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:31

Altijd dicht!!
Bij mijn ene paard is dat ook wel nodig, anders gaat ze compleet flippen, maar omdat t nu een gewoonte is doe k t bij mn andere paarden ook.
en als ik mn zeiltje dicht heb en mn raampies gewoon open valt t ook best mee met t sauna effect na concours/les