Advies gevraagd: mijn merrie (v. Odermus) te koop...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Advies gevraagd: mijn merrie (v. Odermus) te koop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:24

De maat helpt voor de prijs niet echt mee natuurlijk. Prijzen op sporthorses en marktplaats zijn vraagprijzen, vergis je daar niet in.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:27

Fitzroy schreef:
Mag ik eerlijk zeggen dat ik de reacties in dit topic ietwat overdreven vind?
Dit paard is zegge en schrijve 1 x achterover geklapt en zou daardoor meteen minder waard zijn dan de aankoopprijs?

Dat zat ik me later ook nog te bedenken, maar ze geeft zelf aan dat ze er iemand bij heeft gehad "met ervaring met dit soort paarden" die het dus uiteindelijk niet aandurfde.
Tja eerlijk gezegd ben ik er toen vanuit gegaan dat er inderdaad iets niet helemaal lekker zit.
Als het een simpele was geweest was dit topic niet nodig, toch?

Maar goed, dit zijn dan inderdaad een beetje speculaties, ik ken het paard niet, ken de TS niet...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:33

Tja, maar wat is ervaring met dit soort paarden?
Kijk, heeft ze er Gert van den Hof bijgehad en durft hij het niet aan, ja, dan zou ik me idd maar eens achter de oren krabben.
Iemand die echt niet bang is, schrikt niet van 1 x achterover slaan.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 13:38

Allereerst: wow, wat een reacties ineens! Echt superlief dat jullie zo mee willen denken Lachen

Ik zal nog even wat duidelijker zijn in die persoon. Dat meisje/vriendin waar ik haar samen mee zadelmak heb gemaakt heeft zelf geen ervaring met dit soort paarden, al wel meegeholpen met inrijden. Bovendien is ze ORUN-gediplomeerd, dus heeft wel verstand van zaken (zijn niet zomaar wat aan het aanklooien geweest). Na het ongeluk met mij heeft ze dus aangeboden Veline verder te willen trainen, maar omdat zij ook nog onervaren is met dit gedrag en geen risico wil nemen wilde ze het gaan opbouwen met haar voormalig instucteur, Hans Wijnja (op dit moment heeft en rijdt ze geen paard). Deze man heeft zelf wel veel ervaring, is ook echt professioneel, maar gaf aan niet het risico te willen nemen met andermans paarden. Als het een van zijn eigen paarden was, was het een ander verhaal geweest.

Maargoed, ik blijf erin geloven dat ze hier absoluut doorheen geholpen kan worden. Ze staat verder bij ons aan huis, en ook niet in de weg dus het heeft geen haast mbt de verkoop. Gelukkig kunnen we in alle rust iets bedenken, ik ga eens oriënteren op verschillende africhtingsstallen en vooral niet overhaast beslissen. Die link van superwoman leek me idd een geschikte stal, alleen is dat niet om de hoek voor ons. Het lijkt me dat er meer van dit soort africhtingsstallen zijn, ook in Noord-Nederland. Ik heb toevallig ook nog even op internet rondgeneusd, deze leek me ook wel geschikt: www.equi-natura.nl

Verdere tips en adviezen zijn natuurlijk altijd welkom!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:44

ORUN-gediplomeerd zegt niet zoveel hoor. Je hebt dan alleen bewezen dat je 3 paarden binnen een kwartier beter kunt laten lopen.
Dat zegt werkelijk niets over de africhting cq het corrigeren van jonge paarden.
Die link die je geeft ziet er goed uit.
Je kunt Tender ook nog PB'en, die zit ook in het Noorden des lands en zij doen ook aan het corrigeren van paarden.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:58

Gewoon een maandje naar een goede ruiter heen brengen dan is je paard er zo door. Jammer dat ie niet al te groot is. Dan moet je er wel 4000 Euro voor kunnen krijgen.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:06

[***] schreef:
De maat helpt voor de prijs niet echt mee natuurlijk.

Kleur en geslacht ook niet....
Voor de fokkerij is het ook geen heel interresant dier.
Ik zou er iig nooit 5000 euro voor geven, ook al was ze wel braaf onder het zadel.
Voor een schimmelmerrie van 1,60 is de markt gewoon een stuk kleiner dan voor een donkere ruin van 1,70 Knipoog
Tel daar "het verhaal" bij op en je houd gewoon bar weinig over.
Ik heb ook zo'n draakje staan maar dan een bruine van 1.65, heb daar ook maar 1500 euro voor betaald, maar dat is wel een goede merrie voor de fokkerij en na wat stoeien is het ook een leuk rijpaard geworden Haha!
Zou voor het paard van TS echt niet meer als 1000 euro over hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:18

Fitzroy schreef:
luxje schreef:
4-5000 euro voor een paard dat over een week 5 jaar oud is en waar een verhaal aan vast zit?
jij liever dan ik Bloos

Ik zei dat je het verhaal er dan natuurlijk niet bij vertelt, als hij gewoon goed doorgereden is. Wel goed lezen Knipoog
En hij moet wel lekker kunnen bewegen.
Kijken jullie wel eens op Sporthorses eigenlijk en bellen jullie wel eens rond voor paarden? 4000-5000 euro is echt geen gek geld voor een jong goed bewegend paard.

Dat klopt maar van een 5-jarige wil je natuurlijk ook wel weer wat meer zien qua 'goed doorgereden' dan van een 3- of 4-jarige (althans ik toch). Daarvoor heeft het paard al te veel achterstand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:30

Lia_ schreef:
Zou voor het paard van TS echt niet meer als 1000 euro over hebben.

idd, maar als je dat ervoor gaat vragen, krijg je vaak de verkeerde mensen voor je paard.
Sommige mensen hebben 1000,- en willen een paard net van de manege af ofzo, die komen langs, ipv de goede ruiters die er nog een goed paard van kunnen maken.
Of handelstallen. tja, die moeten er aan verdienen, dus veel geduld hebben ze niet. Het paard moet snel gecorrigeerd worden en meestal niet op basis van tijd en vertrouwen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:34

Fitzroy schreef:
luxje schreef:
4-5000 euro voor een paard dat over een week 5 jaar oud is en waar een verhaal aan vast zit?
jij liever dan ik Bloos

Ik zei dat je het verhaal er dan natuurlijk niet bij vertelt, als hij gewoon goed doorgereden is. Wel goed lezen Knipoog
En hij moet wel lekker kunnen bewegen.
Kijken jullie wel eens op Sporthorses eigenlijk en bellen jullie wel eens rond voor paarden? 4000-5000 euro is echt geen gek geld voor een jong goed bewegend paard.

Urielle schreef:
Dat klopt maar van een 5-jarige wil je natuurlijk ook wel weer wat meer zien qua 'goed doorgereden' dan van een 3- of 4-jarige (althans ik toch). Daarvoor heeft het paard al te veel achterstand.

Dat bedoelde ik ook eigenlijk te zeggen met mijn opmerking Bloos
Over een week is ze 5 en ze kent dus eigenlijk nog net niks.
Is klein, heeft haar kleur niet mee (of je moet er van houden natuurlijk Knipoog ) en van 1 foto in het profiel kun je niet veel zeggen natuurlijk, maar een bewegingswonder lijkt ze mij ook niet Bloos

Begrijp me niet verkeerd, het is absoluut niet mijn bedoeling om het paard van de TS de grond in te boren Bloos
Maar investeren in een gedegen opleiding is, als TS tenminste niet al te veel verlies wil lijden, in mijn ogen de beste oplossing.
Anders ben ik bang dat ze er niets aan over houdt Bloos

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:22

Goh, ben ik de enige, op Fitz na, die het wel een leuk paard vind? Ik vind het ook niet zo problematisch klinken allemaal hoor. Wel verstandig om er verder zelf niet mee door te medderen, ik vind dat je heel realistisch en verstandig klinkt. Ik zou het zonde vinden om zo'n dier voor 1000 euro weg te doen...

Ik ken in jouw regio geen stallen/personen die je zouden kunnen helpen, in NH wel, maar daar heb je niet veel aan. Knipoog

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:25

Of anders misschien via het Balingehof proberen? www.balingehof.nl geloof ik. Zij kopen ook "probleempaarden" op om ze daarna naar een goed adres te verkopen. Erg zorgvuldig heb ik begrepen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:09

Is er niet een 'handige pipo' die er een paar keer op kan om te kijken wat het paard doet? (hier in de buurt is een jongen die echt heel fijn met paarden is en ook veel zadelmak maakt, en doet ook probleemgevallen) Dan weet je iig wat je aan het dier hebt en of het een 'notoire steigeraar' is of niet. Als ie zich bij de testpiloot weet te gedragen kan je m eventueel door een ander door laten rijden.
Kan best zijn dat ie zich dit kunstje aangeleerd heeft, maar dat hangt er ook vanaf hoe het dier zelf gewoon in elkaar zit qua karakter. Bijna ieder paard steigert op z'n tijd wel een keer, en als de ruiter dan even niet handig/snel genoeg is en het paard zijn balans verliest, dan ligt ie op z'n rug ja.
Ken zelf 2 paarden met 'soortgelijk gedrag'. Beide zijn wel weer goed terechtgekomen maar wél met echte vakmensen erop. Waren ook allebei gewoon hondsbrutale types die snel op de teentjes getrapt waren. De ene was levensgevaarlijk, de andere gewoon verprutst (lang hengst geweest en vervolgens als 6jarige pas beleerd door iemand die niet wist wat ie deed, en dat was ik dus als pennymeisje jaren geleden)
Maar mijn eigen merrie (die echt niet dominant of gemeen is) komt als je haar heel erg onder druk zet ook wel eens omhoog, en dat is echt geen gemenigheid. Ik kan me voorstellen dat ze op haar snufferd zou kunnen gaan met een ruiter die z'n balans wat verliest. Maar dat maakt het geen 'foute'.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:20

@ Concorde, als jij degene bedoelt die nu in Den Ham bij z'n vriendin woont; daar zou ik rustig mijn paard aan toe vertrouwen. Heel handige jongen.
Hij heeft ook de nodige lijntjes her en der in de handel.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:50

Ja, die bedoel ik. Die is echt enorm goed! En hij komt inderdaad overal geloof ik, althans ik kom hem steeds tegen op verschillende stallen, en iedereen kent hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:44

Mieke schreef:
Goh, ben ik de enige, op Fitz na, die het wel een leuk paard vind? Ik vind het ook niet zo problematisch klinken allemaal hoor. Wel verstandig om er verder zelf niet mee door te medderen, ik vind dat je heel realistisch en verstandig klinkt. Ik zou het zonde vinden om zo'n dier voor 1000 euro weg te doen...

Ik vind het ook wel een leuk paard, maar dat wil niet zeggen dat ze veel geld waard is zoals ze er nu bijstaat. Het is ook zonde om haar voor 1000 euro weg te doen, maar op het moment is dat wel de prijs. Als ze straks wat kan wordt het anders, dat was ook gelijk de vraag van de TS.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:30

Concorde schreef:
Ja, die bedoel ik. Die is echt enorm goed! En hij komt inderdaad overal geloof ik, althans ik kom hem steeds tegen op verschillende stallen, en iedereen kent hem.

En qua postuur past 'ie prima op kleinere paardjes en zelfs ponies.
Bovendien lijkt een paardje al gauw weer wat groter met hem op zijn rug Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:07

Mieke schreef:
Of anders misschien via het Balingehof proberen? www.balingehof.nl geloof ik. Zij kopen ook "probleempaarden" op om ze daarna naar een goed adres te verkopen. Erg zorgvuldig heb ik begrepen.

Deze wilde ik ook al voorstellen. Niet ver uit de buurt vanaf Groningen gezien dan.

En verder lijkt dit me niet direct een problematische merrie. Dat het een keer fout is gegaan met onervaren mensen wil niet gelijk zeggen dat ze verreden is en minder waard. Moet zeggen dat je als verkoper wel super eerlijk bent, maar je moet jezelf niet zo onder de maat verkopen dan nodig is.

Verder is wat prijzen betreft net wat de gek ervoor geeft. Maar verkoop technischer is het beter als er wat knoppen op zit. Is de merrie gewoon goed, dat zal ze ondanks ze klein is heus wel een eigenaar/esse vinden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:16

tienus63 schreef:
@ Concorde, als jij degene bedoelt die nu in Den Ham bij z'n vriendin woont; daar zou ik rustig mijn paard aan toe vertrouwen. Heel handige jongen.
Hij heeft ook de nodige lijntjes her en der in de handel.

herman koorman rules Haha!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:30

Zoek idd een stunt piloot *grappig bedoeld* die haar een keer zou willen uitproberen. Als je een beetje rond informeert zijn er altijd wel goede mensen die aan huis je paard komen inrijden / uitproberen.
Aan de hand van hoe ze dan reageert kun je kiezen voor een professionele stal, verkopen als fokmerrie of evt doorhouden..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:58

Equi-natura is een aanrader om naar toe te gaan. Ze hebben het wel behoorlijk druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:47

CarpeDiem schreef:
Zoek idd een stunt piloot *grappig bedoeld* die haar een keer zou willen uitproberen. Als je een beetje rond informeert zijn er altijd wel goede mensen die aan huis je paard komen inrijden / uitproberen

Een stuntpiloot op een gevoelig beestje zetten die al een keer overeind gekomen is lijkt me nou juist níet de oplossing. Wordt ze nog goedkoper van...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:02

@ janne, zoals ik al zei: grappig bedoeld..

Met stunt piloot bedoel ik iemand die VEEL ervaring heeft met moeilijke paarden.. * laat maar, mijn humor ofzo denk ik*

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:11

Als ik het zo lees, sorry, maar jullie hadden haar nooit moeten proberen zelf zadelmak maken... Iedere keer ze een beetje fris werd hebben jullie haar stil gezet tot ze uiteindelijk ook het ultieme trucje vond, en daarna heeft niemand haar gecorrigeerd, beter nog, ze kreeg lekker vakantie... Ik hoop dan ook voor jullie dat ze het idd niet onthouden heeft.
Ik heb zat van dit soort paarden zien toekomen waar ik rijd, en sommigen hebben we in een maand al een behoorlijk eind aangereden en sommigen hebben echt veeeel meer tijd nodig.
Ze is idd al 5, ik heb niets tegen laat beleren, integendeel, ik begin liefst op de leeftijd van 4 met rijden, maar tegen 5 zou er toch al een basis moeten opzitten. Voor iemand die er echt in de sport mee wil kan dit dus een behoorlijk nadeel zijn. Balans, evenwicht en ervaring rijd je immers niet in een paar weken in, ook al heb je de beste ruiter.

Waar ik rijd betaal je 1000 euro voor zadelmak maken en netjes aanrijden en verder de stallingskosten. Of zadelmak maken een maand of langer duurt maakt dus niet uit.
Ik woon helaas in Belgie, anders had ik een erg goed adresje voor je.

Veel succes iig, het is best een leuk dier, maar ofwel ga je er moeten in investeren, of ermee akkoord gaan dat ze weggaat voor een laag prijsje vrees ik...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:20

Hebben jullie al kijkers gehad? En wat zeiden die?

Ik vind het persoonlijk een superleuk paard. Ik had ook een abonnement op jullie verkoop topic genomen voor als ik de lotto zou winnen. Haha! Ik begrijp dat ze moeilijk is, maar wat doet ze precies? Is ze gewoon af en toe lastig of is ze echt niet te rijden?

Mijn pony was ook erg moeilijk met inrijden. Ze liet zich tegen de bakrand aan op de ruiter vallen. Ze is toen door de zoon van de toenmalige eigenaar ingereden (zz-springen paarden) en hij heeft dat supernetjes gedaan. Ze heeft toen een veulen gehad en ik heb haar als 4-jarige weer opgepakt. Die periode heeft ze vreselijk gebokt (lees met 4 poten boven de bakrand uit) en ik ben er honderden keren afgedonderd maar ze is nu al jaren superbraaf en fijn te rijden. Sommige paarden zijn als jong paard nou eenmaal wat lastiger dan andere. Ik heb denk ik wel een hele extreme gehad maar ik had goede begeleiding en dan komt het met een hoop doorzettingsvermogen wel goed.

Wat wil je zelf? Als je dit echt een leuk paard vind en er zelf verder mee wilt, zorg dan voor professionele begeleiding. Wil je haar verkopen, dan moet je er eerlijk bij vertellen wat er precies mis gaat en eventueel wat zakken in de prijs. Ze is erg klein, en ze heeft nu toch al wat slechte ervaringen opgedaan dus je zal er minder voor kunnen vragen dan voor een netjes ingereden 4 jarige van 1.70m. Ik heb geen idee hoe de prijzen op dit moment liggen. Misschien zou je eens bij een handelaar kunnen informeren wat die ervoor wil geven en daar dan wat boven gaan zitten.