Zadels gestolen, als bijrijder opdraaien voor de kosten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Milly_

Re: Zadels gestolen, als bijrijder opdraaien voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:39

niets betalen! volgens mij profiteren ze echt van je

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:56

Manon schreef:
(ff wat anders:Je bent op je 15e wel zelf aansprakelijk, maar meestal komt het er op neer dat je ouders moeten betalen, mocht je aansprakelijk zijn (wat ik hier dus niet zo is lijkt me Knipoog )

Beantsje schreef:
Nee dat klopt niet. Hoewel jij (moreel gezien) ergens de schuld van kan hebben, kan je nooit aansprakelijk worden gesteld. 't is sneu maar als 15-jarige ben je handelsonbekwaam. Dat betekent dat alleen jouw wettelijk vertegenwoordigers aansprakelijk kunnen worden gesteld. Jouw ouders dus.

Manon schreef:
Dit geldt alleen tot je 14e jaar, dan zijn je ouders aansprakelijk. Als je 14 of 15 bent, zijn je ouders aanprakelijk, tenzij ze de handeling niet konden beletten en hen dan niet verweten kan worden (als het bijv. voor je leeftijd gewoon is dat je die handeling doet). Maar wat ik bedoelde:"ookal ZOU je zelf aansprakelijk zijn en dus schade moeten vergoeden, meestal moeten je ouders dat dan doen, omdat je als 14 of 15 jarige daar zelf het geld niet voor hebt.

Dat klopt niet Manon, het is zo dat je tot je 14e jaar wordt geacht niet te beseffen wat de impact van je handelen is. Zaken als opzet en grove nalatigheid kunnen een kind tot 14 jaar niet verweten worden, een kind boven de 14 wel.
Een kind van 5 dat een schuur in de fik steekt omdat ze een lampje in het hooi wil maken, kan niks verweten worden, dus de WA dekt de schade. Als het kind van 15 een boederij in de as legt, wordt het vervolgd. Maar de schade komt helaas nog steeds op de ouders neer. Die worden aansprakelijk gesteld.

Wat voor dit topic heel belangrijk is: een 15-jarige kan de aansprakelijkheid niet accepteren omdat zij nog steeds handelingsonbekwaam is. En daar gaat het me even om. Omdat zij 15 is, heeft het geen juridische consequenties als zij zegt de schade (deels) te betalen. Zij zit daar niet aan vast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:01

Niet meebetalen hoor, en er verder ook geen uitspraken meer over doen....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:03

Als er geen sprake is van ernstige nalatigheid van jouw kant, zeker niet meebetalen. Laat je niet chanteren hoor! Ik zou dit in ieder geval even bespreken met je ouders.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:04

Hoe kunnen ze nou zeggen dat jij deel moet meebetalen, maar ze beschuldigen je ook omdat je het zadel gestolen hebt?

Dit klopt niet helemaal Nagelbijten / Gniffelen
Ik zit dit eventjes bespreken met je ouders ja, en het samen uitzoeken en uitpraten Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:05

Er vanuit gaande dat jij het zadel netjes achter slot en grendel (mits aanwezig!) hebt opgeborgen ben jij niet verantwoordelijk. Als de eigenaar geen verzekering heeft voor diefstal is dat haar keuze. Jij hebt daar geen verantwoordelijkheid voor.

Niet betalen, jij hebt niets fout gedaan .

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:07

ik ben het ook met de rest eens, als jij de spullen netjes hebt opgeruimd, treft jou geen blaam.

Knavia schreef:
De zadels vallen onder de gewone opstal- en inboedel verzekering van de eigenaar. Maar die betaalt alleen uit als kan worden aangetoond dat de zadels normaliter ook mee naar huis gingen en slechts incidenteel op stal werden bewaard

hoe wil je dit bewijzen?
(hier liep ik namelijk ook tegenaan toen ik de verzekering belde van hoe of wat.)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 03:34

Als jij de spullen hebt opgeborgen zoals afgesproken: niet betalen.
Lekker makkelijk om een ander de schuld (én de kosten) in de schoenen te schuiven Bloos

TurboTinker

Re: Groot probleem, hoort hier niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 08:26

Sterre schreef:
Ehh ... helemaal snappen doe ik je post niet, maar als ik het goed heb, zijn er zadels gestolen en nu moet jij een deel (van een zadel) betalen Verward ??
Jij zou de zadels mee naar huis moeten nemen?

Lijkt me een beetje vreemd; als je de/een zadel(s) thuis hebt, kan er niemand (ook de eigenaars) meer rijden.
Ik zou dus iig voor geen één zadel betalen !
Het is aan de eigenaars om een plek te hebben waar de zadels veilig kunnen worden opgeborgen, dat is absoluut niet jouw taak!
Niets betalen dus Lachen .

helemaal mee eens, de eigenaar is ten alle tijde verantwoordelijk

_xAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:42

Ik ben het ook met de rest eens, je moet niet opdraaien voor de kosten!

luxje

Re: Groot probleem, hoort hier niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 22:03

Snackie schreef:
de eigenaar is ten alle tijde verantwoordelijk

Niet helemaal natuurlijk.
Als TS de zadels buiten heeft laten hangen of de kast (mét slot) niet heeft afgesloten dan lijkt het me dat TS wél verantwoordelijk is.
Maar dat lijkt hier niet aan de orde te zijn, toch?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:24

Wat een onzin zeg. Zadels worden overal gestolen. Daar kunnen ze jou moeilijk voor aansprakelijk stellen tenzij je ze buiten op het hek hebt laten hangen.
Dat een zadel gejat wordt is gewoon botte pech, doe je niks aan.

Ik zou geen cent meebetalen dat is de verantwoording van de eigenaar. Straks betaal je een zadel en is het van: en bedankt en tot ziens. Hebben ze toch weer mooi een gratis zadel.

Heb het ooit eens met een stalgenoot meegemaakt die beweerde dat haar zadel gejat was (vreemd want de rest van de kasten zat nog gewoon op slot met niet de minste merkzadels erin), of de stalbaas even mee wilde werken voor de verzekering. Die weigerde uiteraard en ineens waren spontaan de zadels terug. Raar maar waar.....

Achja proberen kan altijd blijkbaar, wie weet tref je een maloot die erintrapt.

mondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:30

Niet meebetalen hoor! De eigenaar van de zadels is ip gewoon verzekerd voor diefstal van zijn eigendommen die vallen onder de inboedelverzekering. Ook als het zadel op een stal hangt en dus niet thuis. Ik heb het met mijn verzekering helemaal uitgezocht en het valt gewoon onder mijn inboedelverzekering.
Mocht dat meisje minderjarig zijn dan valt het automatisch onder de verzekering van haar ouders.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:35

Ten eerste zou ik er niet eens over peinzen om ook maar iets te betalen, en ten tweede zou ik daar never nooit meer terug komen. Het is ten slotte hun schuld dat die zadels weg zijn, als ze dan ook nog gaan zeggen dat jíj ervoor moet opdraaien zou ik mijn gezicht er nooit meer laten zien.. Is mijn trots veels te groot voor.. Scheve mond

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:00

SCHANDALIG GEWOON! Boos!

Dat ze jou laat meebetalen! Jij verzorgde haar paard alleen maar! Dan hadden ze dat zadel maar moeten verzekeren Scheve mond Zeg maar tegen d'r dat het niet jou zadel is, dus dat jij niet hoeft te betalen! kom nou! Stoom uit je oren

Ik wens je veel suc6 en ik hoop echt dat je de discussie wint!!! Knipoog Ach gut