Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:12

Myfairytale schreef:
Mensen, wel goed lezen!
Ik vraag hier iets over een eventuele vergoeding... omdat dat zo vaak in mijn mailtjes gevraagd werdt, hoe hoog die vergoeding dan zou zijn!
Ik heb helemaal niet gezegd dat ik het wil vragen.

Nou, en een aantal mensen geven dus als antwoord; GEEN eventuele vergoeding Knipoog

Als jij een bijrijder / verzorger zoekt, omdat je zelf niet genoeg tijd (of zin) hebt of gewoon niet altijd kan, vind ik niet dat je geld moet vragen. Iemand komt jou dan uit de brand helpen en heeft daar veel plezier in- dan is het IMO dus niet nodig om geld te vragen. Knipoog

Als je een bijrijder zoekt omdat je zelf wat extra geld wilt, kan je bijv. voor 1 of 2 x in de week iets van 25 euro per maand vragen. IMO is dat wel voldoende, maar veel maken daar gerust 50 euro of meer van hoor Knipoog

Een symbolische bijdrage kan ook, maar dan zou ik eerder iets bedenken van.. ze betaalt een keertje mee voor de hoefsmid, of koopt de wormenkuur, een keer een zak voer of spullen om je hoofdstel/zadel eens mooi schoon te maken (en dat dan ook zelf voor je doet) of iets in die richting. Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:13

Ik vind het niet terecht om er geld voor te vragen. Wat je evt. wel zou kunnen doen is zeggen dat er gelest moet worden en dat op kosten van die persoon.

Of je regelt het zo dat die de hoefsmid betaald en jij de rest, maar ik zo niet letterlijk om contanten vragen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:15

Ja, een zak wortels is ook leuk!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:18

Ik ga met de rest mee, ik heb vanaf mijn 9e paarden van andere mensen bijgereden, verzorgd etc, en nog nooit iets voor hoeven te betalen. Ik ben zelfs in één geval betaald voor het rijden. Ik vind het wel een goede regel dat je haar verplicht om 1x in de maand privéles te nemen.

Zij bewijst jou een dienst.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:18

Ik vind ook best dat je kritisch mag zijn met het zoeken van een bijrijder hoor! Begrijp me niet verkeerd, ook lessen zijn vaak (meestal idd) heel waardevol. Maar ik denk ook dat je de 'miepen' zoals ze genoemd worden die alleen gratis willen rijden er snel uitpikt. Die komen bijvoorbeeld niet als t regent of na een avondje stappen of weet ik het. Ik denk dus dat een betrouwbare bijrijder veel meer waard is dan bv 25,- per maand!!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:19

Daar heb je gelijk in else80!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:21

waar heb je een advertentie gezet als ik dat doe reageren er bijna nooit mensen

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:21

Ik zou wel een vergoeding vragen, klein bedrag, zeg 20-30 euro per maand. Daarmee "kweek" je ook een stukje verantwoordelijkheidsgevoel: klinkt stom, maar de echte penny-meisjes die alleen maar voor het rijden gaan en die het verder niets interesseert, filter je er dan toch een beetje uit.
Verder kun je afspraken maken over dingen die stuk gaan, als het aantoonbaar is dat het hun eigen schuld is moeten ze het vergoeden, en anders niet. Zorgt ervoor dat ze hopelijk ook zuiniger met jouw spullen omgaan.
Mocht je de ideale bijrijder gevonden hebben, dan kun je bijvoorbeeld bij speciale gelegenheden (verjaardag, Kerst oid) een presentje terugkopen, of een maandbedrag teruggeven als bedankje.
En even nog wat anders (tip): weet niet of je dat van plan was maar bouw een proefperiode in waarin je ze ook echt een beetje uittest, kijk of het klikt tussen de bijrijder en zowel jou, als ook het paard. Je kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat ze in die periode uitsluitend onder begeleiding aan de gang mogen. Als je vantevoren duidelijk aangeeft dat het een proefperiode is, komt het ook minder hard aan als je na die tijd besluit toch niet met hem/haar door te gaan.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:22

geen... jullie bewijzen elkaar een dienst.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:31

Ik betaalde als bijrijder 50 euro in de maand. Dit voor drie dagen complete verzorging, dus ook met mesten. Mocht wel zelf weten wat ik deed (dressuur/springen/buitenrijden) en kreeg door dit betalen ook wel inspraak, en het geeft net wat meer zekerheid. Daarom wilde ik dit zelf ook betalen. Inmiddels gaat het zo goed samen een pony delen dat ik vanaf januari de helft van alles ga betalen, en de pony ook van mij word Lachen

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:33

zelf heb ik nooit voor mijn bijrijdpaarden betaald voordat ik een eigen pony kreeg, maar dat was ook omdat die mensen veel geld hadden...

wij hadden altijd een half-pensionner erbij voor 2x per week...
ze betaalde 80 euro stallingsgeld van de totale 270€...
dierenartskosten werden gedeeld...
ze mocht verder alles met 'm, want t was natuurlijk ook btje haar paard...
ze maakte weinig tot niets schoon en deed ook z'n stal nooit als t een bende was... verwachtten we verder ook niet hoor...
ze betaalde immers al 80 €...
raar?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:36

ik heb trouwens in het verleden wel betaald, helft van het stallingsgeld (toen 450 gulden). Ik zou er nu nooit meer voor betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:37

ik heb ook nooit betaald voor bijrijd paarden, bij de eerste fries die ik ging rijden, kwam ik elke dag, deed eerst het werk wat nodig was (uitmesten, incl land mesten, andere paarden voeren en poetsen, met veulen aan de gang enz) en daarna ging ik haar rijden, heb het hoofdstel en de dekjes enz zelf betaald, en ook les betaalde ik zelf. ik heb die fries toen zelf ingereden.
bij [naam] betaal ik ook niet, heb zelf een zadel en hoofdstel gekocht, en de dekjes pijpkousen dekens, enz enz koop ik zelf, en mijn eigen paardje kan daar nu voor €40 in de maand staan.

zou niet teveel vragen, het moet natuurlijk ook leuk blijven, en als iemand naar school gaat en geen werk heeft, die 25 euro niet kan betalen, maar wel heel graag wil zou dit wel jammer zijn. zou idd een symbolisch bedrag vragen Ja

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:38

ThaGirl schreef:
Opzich vind ik juist wel dat je een vergoeding mag vragen, want jij betaalt toch ook stalling, voer, tuig voor je paard.
Zij maakt daar gebruik van, dus vind ik best dat je er wat voor mag vragen.
]

Ben hier ook mee eens Knipoog

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:40

develwife schreef:
ThaGirl schreef:
Opzich vind ik juist wel dat je een vergoeding mag vragen, want jij betaalt toch ook stalling, voer, tuig voor je paard.
Zij maakt daar gebruik van, dus vind ik best dat je er wat voor mag vragen.
]

Ben hier ook mee eens Knipoog

Groetjes

Euhm, zij maakt daar gebruik van.. omdat jij dat aan haar vraagt, omdat je zelf geen tijd /zin hebt (of wegens andere omstandigheden niet kan). Beetje rare denkwijze dus Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:42

Ik heb er nooit voor betaald: ik kreeg ervoor betaald.
Lessen etc. werden betaald. Ik als bijrijder kom de eigenaar tegemoet. Die is te lui, heeft geen tijd of kan niet zijn/haar eigen paard rijden. Dus........

Zou ik nu zelf een bijrijder nodig hebben dan zou ik die zeker betalen....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:44

niet helemaal mee eens: ik laat wel een bijrijder betalen, ik vind het nl geen wederzijdse dienst, op een manege moeten ze ook betalen en vaak leren ze daar veel minder dan van een eigen paard.

Menigeen rijdt 2 of zelfs 2 x per week op een manege tegen een gemiddelde prijs van 15,- per les, dus ze zijn zo al 4x15 per maand kwijt minstens, als ik dus 50,- vraag voor mijn paard om 2 of 3 dgn bij te rijden ben ik zeker niet te duur!
Plus ze zitten niet aan manege tijden vast en mogen gaan en staan waar ze willen.... én ze hebben een sportpaard onder hun kont en dat kun je van de meeste manege paarden niet zeggen! Die wie bewijst nou wie een dienst...
*nadenkertje*

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:45

ja iets van 20 p.maAND...

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:46

Ik vind dit sterk afhangen van het niveau van het paard en het niveau van de bijrijder.
Ikzelf ben ooit begonnen met een bijrijdpaard dat op M-niveau afgericht was. Ik was op dat moment net pas de manegepaarden ontgroeid en moest dus nog enorm veel leren. De eigenaresse had te weinig tijd en eigenlijk ook te weinig geld. Maar van dat paard heb ik ontzettend veel geleerd. Ik hielp er aan de ene kant de eigenaresse mee uit de brand, maar aan de andere kant is dat paard (uiteindelijk) een geweldig leerpaard voor mij geweest. Daar betaalde ik dan ook een evenredig bedrag van de stalling. Ik reed 2-3 keer in de week, betaalde 60euro in de maand en nam elke week les.
Deze constructie heeft ongeveer 3 jaar zo geduurd. Ik leerde veel bij, we verhuisden van stal, ik werd steeds door meer mensen gevraagd om ook hun paard bij te rijden. (geen vergoeding) Om een lang verhaal kort te maken ben ik op een gegeven moment gestopt met het bijrijden van dat eerste paard. Daarna voor veel verschillende mensen met heel veel plezier gereden. 1 mevrouw zag wel wat in mn rijkunsten en kocht een jong paard, dat ik vervolgens in kon gaan rijden. Dat paard heb ik een jaar lang getraind. Ik kon er alles mee doen, eigenaresse kwam af en toe langs, maar voor de rest was hij helemaal van mij. Afgelopen jaar ben ik gaan studeren dus geen tijd meer voor een paard elke dag. Momenteel rijd ik nog steeds paarden voor veel verschillende mensen bij, waarbij k voor 1 nu zelfs betaald wordt.
Wat ik heirmee wil zeggen: een symbolisch bedrag om te voorkomen dat je inderdaad een niet serieus iemand hebt, die maar vrijblijvend af en toe eens bij je paard langs komt, lijkt me een heel goed plan (heb er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht, maar ik vind het wel echt een goed plan) Maar verder denk ik dat je heel blij kunt zijn als je echt iemand vind die je kunt vertrouwen. Want in mijn omgeving heb ik echt tot mijn verbazing ontzettend veel mensen langs zien komen die gewoon de verantwoordelijkheid nog niet snappen.
In ieder geval heel veel succes met je zoektocht! En hoop echt voor je dat je een fijne bijrijder vind die je echt kunt vertrouwen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:46

slimmerik schreef:
Ik heb er nooit voor betaald: ik kreeg ervoor betaald.
Lessen etc. werden betaald. Ik als bijrijder kom de eigenaar tegemoet. Die is te lui, heeft geen tijd of kan niet zijn/haar eigen paard rijden. Dus........

Zou ik nu zelf een bijrijder nodig hebben dan zou ik die zeker betalen....

Mee eens. Vind ik maar normaal die zorgt voor je paard. Kuist de stallen uit.
Bedoel normaal word je voor die dingen betaalt.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:48

Ik vind dat je best wel een kleine vergoeding mag vragen, want jij betaalt alles voor je paard.. net zoals ThaGirl al zei.
En als je een kleine vergoeding vraagt, dan krijg je ook een wat meer serieuze bijrijdster denk ik.
Maar het bedrag moet niet te hoog zijn.. want tsja ze helpt je natuurlijk wel ermee.
Of anders kan ze misschien gewoon soms eens een zak wortels / ander voer of soms eens een nieuw dekje kopen ofzo, in plaats van jou geld geven.
Of soms eens les nemen op haar eigen kosten.

Anoniem

cissy schreef:
niet helemaal mee eens: ik laat wel een bijrijder betalen, ik vind het nl geen wederzijdse dienst, op een manege moeten ze ook betalen en vaak leren ze daar veel minder dan van een eigen paard.

Hoezo vind jij dit dan geen wederzijdse dienst?
Jij zoekt iemand omdat je geen tijd / zin hebt om je paard te verzorgen.
Iemand anders kan dit voor je doen, HELPT jou dus.. en vindt dit nog leuk om te doen ook, waarmee jij haar dus weer HELPT. Dat noemt men bij mijn weten een wederzijdse dienst Haha!

En euh, op een manege neem je ten eerste lessen. Ten tweede hebben die maneges jou niet nodig maar kom jij daar ALLEEN voor je plezier en HELP je er niemand mee.. ofwel.. geen wederzijdse dienst maar iets dat je doet voor je eigen plezier; en daar mag je best voor betalen Knipoog

Citaat:
Plus ze zitten niet aan manege tijden vast en mogen gaan en staan waar ze willen.... én ze hebben een sportpaard onder hun kont en dat kun je van de meeste manege paarden niet zeggen! Die wie bewijst nou wie een dienst...
*nadenkertje*

Gruwelijk hoe sommige mensen vooroordelen over manegepaarden hebben.. veel van de manegepaarden bij de manege waar ik rijdt zijn zelfs beter dan veel eigen paarden die ik ken op sport-niveau, dus beetje jammer deze opmerking Knipoog

En euh, wie bewijst wie een dienst? Het is een WEDERdienst, ik heb net uitgelegd waarom al.
Jij bewijst de bijrijdster een dienst door haar een leuk paard te geven waar ze veel op mag rijden.
De bijrijdster bewijst jou een dienst door te rijden (evt verzorgen) omdat jij dat wegens omstandigheden niet wil of kan.

slimmerik

cissy schreef:

Menigeen rijdt 2 of zelfs 2 x per week op een manege tegen een gemiddelde prijs van 15,- per les, dus ze zijn zo al 4x15 per maand kwijt minstens, als ik dus 50,- vraag voor mijn paard om 2 of 3 dgn bij te rijden ben ik zeker niet te duur!
*nadenkertje*

Als eigenaar van een paard ben je verantwoordelijk voor dat dier. Je behoort hem (bijna) iedere dag te rijden. Anders moet je er geen aanschaffen. Door een ander er mee op te zadelen Haha! blijft het jouw verantwoordelijkheid. Dus je vraagt er of niets voor of je betaalt ervoor. Als je te lui bent om je hond uit te laten dan moet je er ook voor betalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:50

slimmerik schreef:
Als eigenaar van een paard ben je verantwoordelijk voor dat dier. Je behoort hem (bijna) iedere dag te rijden. Anders moet je er geen aanschaffen. Door een ander er mee op te zadelen Haha! blijft het jouw verantwoordelijkheid. Dus je vraagt er of niets voor of je betaalt ervoor. Als je te lui bent om je hond uit te laten dan moet je er ook voor betalen..

Helemaal mee eens. Haha!

En stel nou dat het een geweldig mooie, prima afgerichte hond zou zijn en dat ik het leuk zou vinden ermee te lopen, dan laat je me toch ook niet meteen betalen om de reden dat ik er plezier in heb iets te doen, wat jou helpt? Clown

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:55

Ikzelf ben bijrijder van een paard van een vriendin en betaal hiervoor 55 euro per maand. Ik rijd twee keer per week, nu even 3 keer, omdat de eigenaresse zwanger is, maar dat betaal ik niet, ik help hun daarmee uit de brand. De prijs is bepaald naar de prijs voor de stalling, gedeeld op de dagen dat ik rijd. Omdat het paard speciaal beslag nodig had, waar ik indirect ook gebruik van maak, heb ik zelf aangeboden om het bedrag te verhogen.
Verder betaal ik zelf mijn lessen, wedstijden en huur van de trailer.

Sinds ik in Utrecht woon heb ik altijd moeten betalen voor het rijden van iemand z'n paard. In Twente (waar ik opgegroeid ben) heb ik dat nooit gedaan, sterker nog, ik heb zelfs een paard gereden waarvoor ik betaald kreeg.

Ik heb vrede met deze regeling. zij zijn geholpen met mij, en krijgen een stukje van het stalgeld. Ik zou altijd moeten betalen voor het huren van een paard op een manege, maar ik geef de voorkeur voor een paard waarmee ik een training op kan bouwen en wedstrijden kan rijden. daarvoor wil ik best wat huur betalen. Zelf kan ik geen paard betalen en dit is een prima oplossing.

Ik kan me voorstellen dat het ook een vorm van verantwoordelijkheid kweekt, al is dat bij mij niet nodig daar geld voor te gebruiken.