ruiterbewijs verzekerings vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:48

beantsje schreef:
Eerlijk gezegd wist ik net dat de aansprakelijkheid zo gemakkelijk bij de ruiter werd neergelegd, ik dacht dat die heel gauw bij de eigenaar terechtkwam omdat vaak de oorzaak bij het gedrag van het paard wordt gelegd. ("Heeft de ruiter niet haltgehouden bij de weg of was het paard niet te stoppen? Of kan de ruiter niet goed rijden en stopten ze daardoor niet?")
Inderdaad heb je gelijk, ik realiseer me dat er ook nog weleens een verdeelsleutel is in het dragen van de schade door eigenaar en ruiter. Weer wat geleerd!


Ik denk dat jij niet helemaal goed hebt begrepen uit mijn verhaal dat de bezitter meestal ook de eigenaar is. Een bijrijder is zelden aansprakelijk, alleen als hij of zij een stuurfout maakt waarbij het paard een soort willoos element is.
Iedereen zegt in de regel dat de eigenaar altijd aansprakelijk is voor eigen gedragingen van zijn dier (geldt voor alle dieren, dus ook als jouw cavia mij bijt Knipoog ), maar correcter is het volgens de wet om te spreken over bezitter. Dat kán iemand anders zijn dan de eigenaar, maar dat is niet snel het geval.

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:55

beantsje schreef:
Ik vind het aspect van bedrijfsmatigheid wel interessant. Als ik de verzekeringsvoorwaarden van mijn verzekeraar (interpolis) erbij pak, lijkt het erop dat ik (als ruiter) gewoon gedekt ben, zolang paardrijden niet mijn beroep is en ik er niet voor betaald krijg.
Citaat:
Verzekerd is de aansprakelijkheid van u of een andere
verzekerde als particulier.
Daarom is niet verzekerd de aansprakelijkheid die verband
houdt met :
het uitoefenen van een (neven)bedrijf of (neven)beroep;
het verrichten van betaalde handenarbeid.

Deze beperkingen gelden niet voor:
1 het huispersoneel als bedoeld in artikel 1 (onder verzekerde);
2 de kinderen die genoemd zijn in artikel 1 (onder verzekerde) lid 1 onder d en e, als zij al dan niet tegen betaling tijdens vakantie of vrije tijd werkzaamheden verrichten voor andere personen dan de verzekerden.
De aansprakelijkheid van de kinderen is in dit geval slechts verzekerd, voor zover hun aansprakelijkheid niet wordt gedekt door een andere verzekering.
Niet gedekt zijn aanspraken van de werkgever, zijn nagelaten betrekking of van degene die de rechten van
de werkgever heeft verkregen.

of vat ik het dan te lichtvaardig op?


Dit gaat om jouw AVP verzekering. Die dekt alleen aanspraken die kunnen ontstaan op jouw vermogen als particulier persoon. De vraag is wanneer je nog particulier bezig bent en wanneer je bedrijfsmatig bezig bent.
Als jij niet beroepsmatig paardrijdt en er ontstaat schade waarvoor jij aansprakelijk bent, dan dekt jouw AVP verzekering dit.
Rijdt je wel beroepsmatig dan zal deze verzekering inderdaad niet uitkeren. De vraag is natuurlijk wel wanneer je nou eigenlijk beroepsmatig aan het rijden bent? Dat is iets dat van geval tot geval bekeken zal moeten worden, omdat die scheidslijn heel lastig te trekken is. Heb je het gevoel dus dat men het wel eens als bedrijfserisico zou kunnen zien, bel de verzekeraar, leg het uit en laat ze bevestigen hoe zij dit zien. Verzekeraars kunnen in hun standpunt inname ook nog behoorlijk verschillen.