Groot probleem met koop haflingerruin!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Groot probleem met koop haflingerruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:21

Dan had zij het contract inderdaad niet mogen tekenen omdat ze nog geen 18 is. Op die manier zou je er idd nog onderuit kunnen komen.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:25

een hele rare manier van een handelsstal.... alsof ze express zo kwaad worden enz, omdat je maar een jonge meid bent, die ze wel kunnen overrompelen.... hebben zij even pech! Voet bij stuk houden hoor! dit is geen manier van zaken doen!
En is de koop op jouw naam? als minderjarige? Er had bij de koop een volwassen iemand garant moeten staan (naar mijn weten, maar weet dit niet 100% zeker, misschien dat iemand hier in de juridische sector je aanwijzingen kan geven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:21

we zijn idd weer met rechtsbijstand bezig, hadden deze er al eerder bijgehaald, maar toen we hem konden ruilen tegen Rocky hebben we weer gebeld, dat het opgelost was, ze kunnen nu het dosier weer uit de kast halen want het is nog lang niet klaar.. en idd, dat dacht chantal zelf ook al, dat ze denken dat ze makkelijk over een 16 jarige heen kunnen walsen, dus niet

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:44

Tja, jammer dat je toch hebt geruild met bijbetaling, had je al gewaarschuwd dat ze op die toer zouden proberen te gaan...
Voor zover ik weet is zomereczeem inderdaad een koopvernietigend (verborgen) gebrek en jullie hebben er speciaal naar gevraagd en het is toen niet verteld, maar juist een ander verhaal eromheen gepraat. Dat is bewuste misleiding.
Je hebt de pony laten keuren, dus je hebt aan je onderzoeksplicht voldaan.
Je koopt bij een handelsstal, dus een professional, dus sta je sterker als particulier, die geen professional is.
Als jullie er onderuit kunnen komen doordat jij getekend hebt, zou dat fijn voor je zijn...

Ik zou absoluut niet in gaan op chantagepogingen wat betreft naar de slacht brengen... Jammer dan...
Hard tegen hard...

Ik zou alleen maar gaan voor geld terug, en eventuele extra kosten die je moet maken om de pony weer daar te krijgen.

Staat hij nog bij jullie? Kan niet iemand uit de familie of kennissen kring de pony terugbrengen? Scheelt allicht de helft aan kosten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:51

we hebben nog niet bijbetaald he joyce Knipoog wisten ook niet dat dat de bedoeling was, er stond een 2,5 jarige voor 1500..
ja Midas staat hier nog, maar we moeten er eerst uit zijn met die mensen, eerder brengen we hem niet terug, dan hebben hun de pony weer en wij niks,, als we het wel eens worden, maar moeten zelf voor vervoer zorgen, dan denk ik dat [naam] wel wil rijden met de trailer en auto van sipke

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:53

silvana schreef:
Ik vrees dat ze ergens wel een punt hebben om jou de reiskosten aan te rekenen.Uiteindelijk zijn ze en tijd en geld aan bezine kwijt als ze hem komen brengen.
Of je dit redelijk vind is natuurlijk een andere zaak.
Ik neem aan dat het schuren medisch wel op te lossen was.Als ik twee maanden terug reken heb je hem eind september gekocht.Dat is gelijk met het einde van het zomerexceem seizoen.Mischiens kampt dit paard met een ander probleem.Maar daar heb jij nu niks aan.

Ik denk eigenlijk dat je weinig hebt om je gelijk te halen.heb je geen vrienden of kennis die voor je rijden kan?Of een paardetaxi i,s dat niet goedkoper?

Als je een paard koopt wat geen zomereczeem zou hebben, en waarvan je duidelijk hebt aangegeven dat je zo'n paard ook niet wilt, dan ga je niet lopen dokteren met een net aangeschat paard. Je hebt een half jaar de tijd bij verborgen gebreken om dat aan te geven en zij waren zeer snel met melden omdat hij gelijk begon te schuren. Een paard dat voorheen geen eczeem heeft gehad, gaat zeker niet ineens in september binnen 2 dagen enorm schuren...
Overigens heeft het seizoen meer te maken met temperatuur en aanwezigheid van mugjes, dan de maand. Vorig jaar had Andrew tot eind oktober last, en ook dit jaar hebben we erg lang warm weer gehad.

Dees-Daan: Fijn als Gerrit zou willen rijden voor jullie, en blij dat jullie nog niet hebben bijbetaald. Hartstikke leuke haflingers met papier voor minder dan 1500 euro hoor! Gewoon geld terug en ergens anders wat anders zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:02

ja precies, ik hoop dat we eruit komen, (lees dat wij met rechtsbijstand, geld terug kunnen krijgen)
en dan idd een andere leuke haflinger, zeker niet daar weg! en evt laten keuren door eigen dierenarts, want ik heb het idee dat die DA wel wist dat ie het had, als [naam] en ik het meteen zien.. denk dat het een complot is, maar het heeft geen zin om me daar druk over te maken..

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:54

je bent een beetje opgelicht en als een paard niet voldoet kun je je geld weer terugkrijgen staat in de wet

angy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:28

Wil dit even blijven volgen. Hopelijk kan de rechtsbijstand iets voor je betekenen, succes in iedergeval.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:15

Denk dat ik wel weet over welke handelaar je het hebt.Als het dezelfde is als waar jij het over hebt dan weet ik wel meer mensen die een paard/pony van hem gekocht hebben die niet helemaal gezond waren.Hopelijk krijg je je geld terug en laat niet over je heen lopen door hem

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:33

twister5 schreef:
je bent een beetje opgelicht en als een paard niet voldoet kun je je geld weer terugkrijgen staat in de wet

Nou zo simpel is het ook weer niet, zo van het kleurtje is toch niet wat ik zoek hup terug paard. Je hebt als koper ook onderzoeksplicht.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:16

Charos schreef:
twister5 schreef:

Nou zo simpel is het ook weer niet, zo van het kleurtje is toch niet wat ik zoek hup terug paard. Je hebt als koper ook onderzoeksplicht.

Ze heeft toch gevraagd of hij eczeem had, heeft eigenaar ontkennend beantwoord.
ook heeft ze hem laten keuren, dus onderzoeksplicht ruimschoots voldaan lijkt me zo.
En het is hier geen gevalletje van niet de juiste kleur hè Knipoog

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:24

Hi,
Zomerexceem is zeker een verborgen gebrek. De verkoper is zeker verplicht om de pony terug te nemen en het geld terug te geven. Het lijkt me dat indien je omruilt je ook niet 2x de vervoerskosten hoeft te betalen. Zorg in elk geval dat je de pony houdt die je nu hebt, want anders heb je niets om te zorgen dat je het geld evt. kunt verhalen.
Mocht je er niet uitkomen met de rechtsbijstand (heb niet altijd goede ervaringen met ze gehad als het op aankoop van paarden aankomt) dan stuur me maar een pb.

chantal13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 15:45

Heey!
Bedankt voor alle reactie's
We zijn via rechtsbijstand aan het kijken wat we kunnen doen.
Een verklaring van de dierenarts, dat hij de 1 ste dag hier stond en toen al exceem had, dan staan we erg sterk.
Ook verhalen van andere mensen die problemen hebben gehad, kunnen we verder komen.
Dat ik 16 ben en getekend heb maakt niet veel uit omdat mijn moeder erbij was.

En anders als het niet lukt, ga ik me opgeven voor zo´n programma als opgelicht en de rijdende rechter! nou dan maak je mooie reclame voor je stal Knipoog

Jullie horen nog! en als er mensen zijn met verhalen laat het me weten via pm!

groetjes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:45

even ter info, bij de rijdende rechter kom je alleen als de tegenpartij er ook mee instemt dat ze deelnemen én als ze het een 'leuke' case vinden. Spreek uit ervaring! Lachen
Maar succes met je zaak!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:59

Ten eerste, het paard had duidelijk dus een verbrogen gebrek en je hebt alle recht om hem terug te brengen en de koop te ontbinden. Maar........je bent akkoord gegaan met de aankoop voor een nieuwe haflinger met bijbetaling. Die koop kun je niet zomaar ontbinden, tenzij er weer verborgen gebreken zijn. Bij die aankoop had je beter na moeten denken dat het misschien wel eens erg veel geld was voor een haflinger zonder papieren, maar je bent al akkoord gegaan met de prijs.
De vervoerskosten zijn een afzonderlijke dienst, deze hoort niet bij de aanschafsprijs. De handelaar mag deze kosten inderdaad weer opnieuw berekenen, tenzij er duidelijke afspraken in een contract staan. De handelaar is rekent de uren die hij eraan kwijt is, afschrijving vervoersmiddel en brandstof, met een beetje afstand zit je al zo aan de 200 euro. Denk er ook om dat het om een retourtje gaat. Al met al denk ik dat je weinig kans hebt, hoe oneerlijk het ook klinkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:50

even voor de duidelijkheid, er is niets getekend voor die andere haflinger, helemaal niets, hebben nog niet betaald, geen contract oid, dus het was nog niet zwart op wit dat we die andere pony zouden nemen, die mensen willen zelf nu geen zaken meer doen, en geen andere pony leveren (ook niet als we hem ophalen)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:58

Je hebt mondeling een prijsovereenkomst gemaakt, ook al staat het niet zwart op wit, je hebt hem ook dan wel degelijk gekocht. Knipoog En ze zijn aan de ene kant niet netjes geweest met dat verborgen gebrek en in gebreke gebleven, vervolgens zijn jullie zelf in gebreke gebleven. Waarschijnlijk dat ze daarom nu moeilijk doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:02

nee we hebben hem nog niet gekocht, eerst moest het vervoer enz geregeld worden met die vrouw, en dan nog als we hem wel gekocht hadden, die vrouw wil geen zaken meer doen, en wss is die pony dus allang weer doorverkocht, we moeten een verklaring van de DA hebben, dat ie het al had toen ie hier kwam (eigen DA) dan staan we volgens rechtsbijstand vrij sterk, komen we er niet uit, dan zullen we de ruin zelf moeten verkopen met verlies

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:08

ik heb net de site even opgezocht, het ziet er daar allemaal erg duur uit zeg.... dat ze zich zo laten kennen voor een haflinger van 1500 euro.... slechte zaak hoor. zouden ze meelezen?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:20

dees_daan schreef:
ze hebben in het contract laten zetten, je accepteerd het paard zoals het is (daar komt het iig op neer)
en het lijkt me dat als hij gekeurd wordt, en hij word goedgekeurd, dat je dan op die DA vertrouwd..

Misschien offtopic, maar kijkt de DA bij een keuring naar dingen als zomerexceem?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:21

dees_daan schreef:
nee we hebben hem nog niet gekocht, eerst moest het vervoer enz geregeld worden met die vrouw, en dan nog als we hem wel gekocht hadden, die vrouw wil geen zaken meer doen, en wss is die pony dus allang weer doorverkocht, we moeten een verklaring van de DA hebben, dat ie het al had toen ie hier kwam (eigen DA) dan staan we volgens rechtsbijstand vrij sterk, komen we er niet uit, dan zullen we de ruin zelf moeten verkopen met verlies

In de beginpost staat wel dat Rocky gekocht is met bijbetaling van 300 Euro?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:22

Misser schreef:
dees_daan schreef:
ze hebben in het contract laten zetten, je accepteerd het paard zoals het is (daar komt het iig op neer)
en het lijkt me dat als hij gekeurd wordt, en hij word goedgekeurd, dat je dan op die DA vertrouwd..

Misschien offtopic, maar kijkt de DA bij een keuring naar dingen als zomerexceem?

Mwah, ik kan mij toch wel voorstellen dat die zich vragen stelt bij het zien van afgeschuurde manen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:23

hmm ben benieuwd

chantal13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 01:39

haai,

Rocky hadden we inprincipe dus wel gekocht, alleen als er dan achteraf kosten en dingen komen als hij moet dit weekend weg, kan je het geen koop noemen. Die dingen horen ze van te voren te zeggen en niet als ik bel wanneer hij word gebracht!

Toen we er achter kwamen dat midas schuurde, heb ik gelijk die dierenarts opgebeld. Hij zei dat ze hadden gezegt dat Midas onder het draad door ging en zo de manen kort werden. Hij had het zeker moeten zien omdat Midas al afgeschuurde manen had en de manenkam ook hard was. Maar bij de 2 de keuring heb ik wel gemerkt toen ik de dierenarts zag, dat ze onder 1 hoedje spelen. Ik vond dat ze elkaar te goed kennen enz om onafhankelijk te keuren.

Ik heb zelf ook fouten gemaakt. Mijn eigen dierenarts had Midas moeten keuren of iig een onafhankelijke.
En door hun mooie en aardige praatjes heen moeten kijken.

Deze stal verkoopt zoveel paarden, en ook dure sportpony's enz. Daarom valt het me zo tegen, dat ze mij zo durfen uit te kleden en ruzie te maken om een haflinger van 1500 euro die ik als 16 jarige heb gekocht.
Mooie praatjes hebben deze mensen, maar zodra ze iets niet zint wat je zegt zijn ze boos.

Groetjes Chantal