E-rijbewijs afgeschaft??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:59

Cassi schreef:
Ik denk dat het zowiezo nog wel even duurt als het eventueel afgeschaft wordt!

Het zou de eerste keer zijn dat een rijbewijs eenvoudiger wordt in al die 80 jaar (of zoiets) dat het bestaat. Geloof je dat nu echt???
Castello schreef:
Daar staat inderdaad zinnige informatie in, want als je even goed leest lees je dat auto bestuurders zwaardere aanhangwagens mogen besturen.

Zwaarder dan wat?? Uit ANDERE bronnen weet ik dat er gedacht wordt aan het verhogen van het toegestane treingewicht van 3500 naar 4250kg. Ik heb echter ook informatie waaruit blijkt dat het zeer wel mogelijk is dat elke trailer die meer dan 750kg mag wegen (= alles wat geremd moet zijn) voortaan met E-rijbewijs gereden moet worden.

Voor degene die bezig zijn met hun E-rijbewijs: ik zou er niet te vlug mee ophouden, je zou nog eens spijt als haren op je hoofd kunnen krijgen..............

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 19:29

als ik bezig zou zijn met E rijbewijs zal ik het ook wel afmaken.. Maar ik zit nog wel erg te twijfelen... tis allemaal nog wel erg vaag en nergens is het er echt duidelijk... ben nog druk aan het zoeken wat nou de bedoeling is.. maarja

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:34

Ik heb vorig jaar mijn e riojbewijs gehaald,in belgie moet je het zowieso hebben voor elke aanhanger die boven de 750 kg weegt.

Weet wel niet of de wetgeving hier in verschilt van belgie t o v nederland

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:37

Roos_s schreef:
als ik bezig zou zijn met E rijbewijs zal ik het ook wel afmaken.. Maar ik zit nog wel erg te twijfelen... tis allemaal nog wel erg vaag en nergens is het er echt duidelijk... ben nog druk aan het zoeken wat nou de bedoeling is.. maarja

Nou voor jou dan mijn eeuwige tip: C en C-E geeft automatisch recht op B-E. Nee, het is niet de goedkoopste oplossing, wel een makkelijkere. Bovendien doet C-E het erg goed op je CV, zeker nu daar tegenwoordig het chauffeursdiploma aan vast zit (ik moet nog).
Je bent dan ook gelijk af van het eeuwige gezeik over gewichten van B-rijbewijs autootjes, je koopt gewoon een grotere die wel ruim voldoet (en bovendien goedkoper op de weg te houden is). Haha! Haha!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 19:49

ikke schreef:
Nou voor jou dan mijn eeuwige tip: C en C-E geeft automatisch recht op B-E. Nee, het is niet de goedkoopste oplossing, wel een makkelijkere. Bovendien doet C-E het erg goed op je CV, zeker nu daar tegenwoordig het chauffeursdiploma aan vast zit (ik moet nog).
Je bent dan ook gelijk af van het eeuwige gezeik over gewichten van B-rijbewijs autootjes, je koopt gewoon een grotere die wel ruim voldoet (en bovendien goedkoper op de weg te houden is). Haha! Haha!

tja... ben eigenlijk al blij als ik al van iemand een auto mag lenen die een trailer mag trekken Bloos Dus laat staan dat ik een grotere nemen kan Knipoog Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-06 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:49

Melissa schreef:
Vind het dom als ze het afschaffen.
Makkelijk is het zeker, je bespaard immers geld.
Maar ik geef liever wat meer geld uit, dan dat ik straks met een combinatie ga rijden waarover ik geen controle heb.
Het is namelijk erg lastig om, zonder lessen, een auto & aanhanger te besturen.

Ik zou het leven van mij & mijn paard er niet voor willen wagen.
Hoeveel komen er dan wel niet op de weg die denken dat ze wel even zo'n combinatie kunnen besturen? Dat is toch vragen om ongelukken?!

Mee eens OK dan!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 22:23

margaretha1 schreef:
Melissa schreef:
Vind het dom als ze het afschaffen.
Makkelijk is het zeker, je bespaard immers geld.
Maar ik geef liever wat meer geld uit, dan dat ik straks met een combinatie ga rijden waarover ik geen controle heb.
Het is namelijk erg lastig om, zonder lessen, een auto & aanhanger te besturen.

Ik zou het leven van mij & mijn paard er niet voor willen wagen.
Hoeveel komen er dan wel niet op de weg die denken dat ze wel even zo'n combinatie kunnen besturen? Dat is toch vragen om ongelukken?!

Mee eens OK dan!

Ik denk dat dat nog wel mee valt hoor. Bedoel de mensen die geen apart rijbewijs nodig hebben (dus voordat het ingevoerd werd hun rijbewijs gehaald hebben) rijden ook met trailers en paarden erin en daar gebeuren echt niet meer ongelukken mee..
Tis vooral veel oefenen en je moet ook een beetje gevoel ervoor hebben.. tenminste dat vind ik...

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:30

Ik heb niet mijn E Rijbewijs. Wel heb ik 2 uur les gevolgd voor het rijden met aanhangwagen. In die tijd krijg je bepaalde technieken te weten.

Het echte rijden met een aanhangwagen leer je, net als het rijden met een auto, pas als je ervaring op de weg op doet!!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:39

Ik heb ook geen E en was eigenlijk ook niet van plan er een te halen (tenzij niet anders kan) de auto mag er een trekken zonder E. Tuurlijk was het eerst even oefenen en dat doe je dan eerst zonder paard. En je beseft dondersgoed dat er een dier achterin staat dus voorzichtig doe je al.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:19

Sommige beseffen dat echt niet.
hoeveel paarden gaan er al niet meer de trailer in door roekeloos rijgedrag van de bestuurder?
Geloof me, dat zijn er veel.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:38

Melissa schreef:
Sommige beseffen dat echt niet.
hoeveel paarden gaan er al niet meer de trailer in door roekeloos rijgedrag van de bestuurder?
Geloof me, dat zijn er veel.

Maar helpen het nemen van lessen dan???? Ligt dan vooral aan de bestuurders z'n gedrag zelf en dat wordt niet verholpen met het nemen van één of twee lessen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:08

Ik zou het heel goed vinden als het E rijbewijs verplicht zou worden!

Ik vind het onverantwoord dat mensen die niet kunnen/mogen rijden met aanhanger dit wel doen.
Het zijn niet alleen een paar lessen je leert er ook een hoop omheen (ik tenminste wel)
Wat ik op wedstrijden veel zie is dat als pappie of mammie centen zat heeft en ze maar een dikke bak kunnen betalen ze onder dat E rijbewijs uitkomen! Ze hebben geen flauw idee hoe ze achteruit moeten rijden met een aanhanger of hoe ze moeten parkeren oid. Ik heb al zoveel gestunt gezien dat ik denk triest dat iedereen maar met een aanhanger mag rijden. We hebben het tenslotte wel over levende have in de trailer, wat overigens ook weer heel anders rijdt dan een lading stro oid.

Ik ben blij dat ik wel geinvesteerd heb in dit rijbewijs, ik geloof er namelijk helemaal niks van dat ze dit af willen schaffen. Mijn rijinstructeur zei toen al, van mij mag het zo worden zoals het nu in Engeland is. Daar heb je een aanhanger rijbewijs naar het gewicht van de aanhanger!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:43

MISTRAL94 schreef:

Ik vind het onverantwoord dat mensen die niet kunnen/mogen rijden met aanhanger dit wel doen.
Het zijn niet alleen een paar lessen je leert er ook een hoop omheen (ik tenminste wel)
Wat ik op wedstrijden veel zie is dat als pappie of mammie centen zat heeft en ze maar een dikke bak kunnen betalen ze onder dat E rijbewijs uitkomen! Ze hebben geen flauw idee hoe ze achteruit moeten rijden met een aanhanger of hoe ze moeten parkeren oid. Ik heb al zoveel gestunt gezien dat ik denk triest dat iedereen maar met een aanhanger mag rijden. We hebben het tenslotte wel over levende have in de trailer, wat overigens ook weer heel anders rijdt dan een lading stro oid.

Ik ben blij dat ik wel geinvesteerd heb in dit rijbewijs, ik geloof er namelijk helemaal niks van dat ze dit af willen schaffen. Mijn rijinstructeur zei toen al, van mij mag het zo worden zoals het nu in Engeland is. Daar heb je een aanhanger rijbewijs naar het gewicht van de aanhanger!

En die mensen die dus al hun E hebben doordat het eerst er standaard bij hebben gekregen vergeet die niet, die kunnen er ook mee rijden je leert het aldoende je rijd een papiertje helpt daar echt niet mee. Als je rotte appels hebt die overantwoord rijden helpt dat papiertje ook niet. Ze hebben hun rijbewijs gehaald en gaan vrolijk verder crossen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:49

Dat is niet alleen met het E rijbewijs zo Knipoog

Ik vind het een goede oplossing, het scheelt al een heel stuk als mensen hun E rijbewijs moeten halen. Nee je krijgt er niet alle rotte appels mee weg maar wel al een heel groot deel!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:32

Het heeft op de site van de RDW gestaan dat men per medio 2007 wilde gaan kijken of ze het E rijbewijs konden afschaffen. Dat stond ergens in mei/juni dit jaar vermeld. De reden van afschaffing zou temaken hebben gehad met de EU-regelgeving. Doordat de EU een aantal landen telt waar men geen apart rijbewijs kent voor aanhangers zou het afschaffen goedkoper zijn dan het voor iedereen te verplichten.

Maar aangezien het "verplichten" ook geld opleverd, willen ze nu de beslissing er door drukken dat je voor elke aanhangwagen (dus ook beneden de 750kg) je E rijbewijs moet halen (alle normen voor E staan wel op de site van de RDW).

Overigens, het is nog niet definitief. Je kan beter maar gewoon voor je E rijbewijs sparen en opgaan. Want als je moet uitzoeken welke auto, trailer en paard geschikt zijn om onder de norm van 3500 kilo te blijven is ook al een investering waarmee je bij het behalen van een E rijbewijs met een gerust hart op pad kunt ongeacht je nu een 1, 1 1/2 of 2 paards trailer hebt.

Met een dikke Jeep en trailer zit je daar nl al snel overheen en ben je verplicht E te hebben qua max. laad vermogen. Dus je kan wel veel geld hebben en investeren in een dikke auto, daarmee ben je net zo goed nog in overtreding.

En betreffende het behalen van E, ik heb jaren rondgereden met alle mogelijke combinatie`s en altijd zonder problemen en zonder E achter B Bloos Maar je zal maar een ongeluk krijgen, dan ben je niet jarig!
Met E achter B zit je qua verzekeren altijd goed, die 450 euro die je investeerd is nooit geen weg gegooid geld. Overigens, bij mijn 1e proefles kreeg ik gelijk te horen dat ik er "feeling" voor heb en er kon gelijk geregeld worden dat ik binnen 1 dag met een paar lesuurtjes kon afrijden. Die paar lessen die je voor je E rijbewijs extra krijgt maakt van een bestuurder echt niet gelijk iemand die perfect met een trailer overweg kan Bloos Ik ken genoeg mensen die al jaren E hebben die nog niet achteruit durven te rijden oid. Dat heeft niks met een rijbewijs te maken maar met feeling Knipoog

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:02

Onze auto mag 1500 kg trekken. Red ik dat dan met een 1,5 paards trailer en fjord van 400/500 kg? Of red je dat ook nog met een 2 paards trailer?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:15

ja dat red je maar alleen met een anderhalf paards. Het gaat om het max laadvermogen, dat je pony 500 kilo weegt zegt niks. Een niet al te zware trailer dan lukt het

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:19

treasure27 schreef:
priscilla schreef:
zou wel mooi zijn maar ja haal je dat met een trailer en een paard? denk nl dat een paard en trailer nog boven die 4250 kilo uitkomt

Dat dacht ik dus ook

Mijn trailer weegt MET paard nog geen 1300 kg en heeft een TMM van max 1300. Mijn auto weegt 1302 kg.

Dus geen E, slechts B...

Kan wel dus.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:38

Auto: 1379 kg, toegestaan gewicht aanhanger 1500 kg. MTM trailer 1300 kg. No problem Clown En achteruit rijden met een kar heb ik op mijn 16e wel geleerd voor mijn trekkerrijbewijs. Da's nog veel moeilijker dan met zo'n simpel tandemastertje achteruit steken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:30

Alle voorwaarden staan vermeld op de site van de CBR, sorry ik vermelde de RDW maar het moest CBR zijn Bloos

Er is geen mogelijkheid dat jij met een 2 paardstrailer achter een personenauto met B mag rijden. Wil je echt alleen met B op pad moet je een combi hebben zoals Suelza en dan ga je veelal met een paard op pad, of je moet kijken voor zo`n mini vrachtwagen met B.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:38

Suelza schreef:

Mijn trailer weegt MET paard nog geen 1300 kg en heeft een TMM van max 1300. Mijn auto weegt 1302 kg.

Dus geen E, slechts B...

Kan wel dus.

Wat voor trailer heb jij? Ik heb best een lichte trailer en daarvan is de TMM 1600 kg.

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:45

Voor zover ik het weet gaat het E-B rijbewijs niet afgeschaft worden. Wat er wel gaat gebeuren is dat het helemaal gaat veranderen. Theorie voor je E-rijbewijs en het wordt ingedeeld in twee categoriën! Dus het wordt alleen maar heftiger....

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:57

MISTRAL94 schreef:

Hier heb ik niets aan toe te voegen, ik vind dat je volkomen gelijk hebt.
Als je kunt inversteren in het paardrijden waarom niet 1 keer in je leven investeren in het E rijbewijs?? En dan ook zeker weten dat je met je E rijbewijs ook verzekert bent!!! Die vaardigheden die je leert zijn erg belangrijk. Gewoon de wet houden zoals die is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:10

Anne_GTI schreef:
Auto: 1379 kg, toegestaan gewicht aanhanger 1500 kg. MTM trailer 1300 kg. No problem Clown En achteruit rijden met een kar heb ik op mijn 16e wel geleerd voor mijn trekkerrijbewijs. Da's nog veel moeilijker dan met zo'n simpel tandemastertje achteruit steken.

Met alleen B-rijbewijs? Ik hoop je nooit op het verkeerde moment, op de verkeerde plaats tegen te komen........
Lees de FAQ nog eens ERG GOED door.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:27

De auto mag 1500 kg trekken. De trailer mag incl. lading 1300 kg zijn. De auto is 1379. Lijkt me toch duidelijk B.