veulen bij merrie weg, hoe doen jullie het met vervoer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rozzy

Re: veulen bij merrie weg, hoe doen jullie het met vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:57

hmm in januari komt mijn veulen deze kant op, maar dus zonder moeder en het is met de trailer misschien wel een anderhalf uur rijden, ben benieuwd hoe we dat dan moeten doen, los, of vast of.. weet in ieder geval dat het zeiltje dicht moet..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 21:25

zelfde vraag hier dus, maar dan gaat het over drie uur..

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:20

rohotje schreef:
hmm in januari komt mijn veulen deze kant op, maar dus zonder moeder en het is met de trailer misschien wel een anderhalf uur rijden, ben benieuwd hoe we dat dan moeten doen, los, of vast of.. weet in ieder geval dat het zeiltje dicht moet..

Ik zou proberen om er nog een paard naast te zetten, die gewend is in de trailer en lekker rustig is. Met het tussenschot ertussen, zou ik 'm gewoon vastzetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:20

Wij zetten de merrie op stal, en het veulen in de trailer. Een onwillig veulen kan je er zelfs in dragen. Direct scheiden, niet die moeder de stress geven van niet met haar veulen de trailer uit kunnen, en daarna nog een hele rit terug. Ik neem aan dat moeder en veulen wel vaker uit elkaar zijn geweest?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 17:25

mijn merrie en veulen zijn altijd bij elkaar geweest, op het land.
ze staan sowiezo met hun tweetjes.
ik ging 1 keer rijden terwijl het veulen vast stond aan het hek, maar zogauw ik uit het zicht was was het best wel schreeuwen naar elkaar.
denk op zich dat de merrie het wel kent, afspenen, ze is fokmerrie geweest, is nu bij mij niet drachtig.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:28

Nee niet vastzetten!Zo'n veulen is hartstikke wankel en wanneer je door de bocht rijd of een beetje abdrubt met remmen dan ligt ie al op de grond en kan niet zo snel omhoog en kan zich verhangen,ik zou gewoon het tussenschot eruithalen en over de voorste stang hang je een rubbere mat die je aan de stang vast maakt met daarachter een paar balen stro zodat ze niet onder de voorste stang kan schieten en dan een flinke laag strooi op de vloer en gewoon los laten staan ze gaan vanzelf tegen de achterklep leunen dus die moet goed dichtzitten en ze kan ook omdraaien dus ervoor zorgen dat het zeiltje goed dicht is zodat ze daar niet overheen kan proberen te hangen,ik zou om het half uur even op een parkeerplaats stoppen en een kijkje nemen door het voorste deurtje,dus niet de achterklep open doen!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:32

Vjestagirl schreef:
Wij zetten de merrie op stal, en het veulen in de trailer. Een onwillig veulen kan je er zelfs in dragen. Direct scheiden, niet die moeder de stress geven van niet met haar veulen de trailer uit kunnen, en daarna nog een hele rit terug. Ik neem aan dat moeder en veulen wel vaker uit elkaar zijn geweest?

Haha ja een shetlandveulen of pony veulen kun je er wil intillen maar een paardenveulen dat echt niet meewerkt en al een half jaar is echt niet hoor,en ik kan het weten zelfs met 2 volwassen kerels kregen ze haar er nog niet in!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:49

Gewoon Hop het veulen alleen in de trailer zetten zonder touw en gelijk wegrijden niet stil staan!! Geen pauzes nemen in één keer door rijden! Als je stil staat worden ze druk, je kan beter rijden dan hebben ze de gedachten ergens anders bij.
Succes!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:30

ik denk dat we het bovenstaande maar gaan doen, de mogelijkheid om een ander paard mee te nemen hebben we niet en voor mijn oudje van 27 vind ik het toch wel iets te lang rijden en te vermoeiend. En ik zet ze zeker niet vast!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:39

In dat geval inderdaad niet doen. Dat hebben we ook een keer gedaan met een veulen waarvan de moeder net was overleden. Gewoon los in de trailer, alleen ik ben er toen bij gaan staan omdat ze zo jong was (6 weken).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 15:44

ik ben door de reactie, dat het voor de merrie erg stress is als het veulen van de trailer afgaat, en zij niet, en dan weer terug rijden, wel gaan twijfelen.
zo het nu lijkt gaat veulen (5,5 maand, stevig, aan veel gewend maar niet aan binnen staan en trailer rijden) dit weekend of anders zeer binnenkort naar een adresje 10 km verderop.
misschien probeer ik het ook wel zo, los in de trailer..
(twijfel twijfel..)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:48

Karoliefje_ schreef:
Wij doen het heel anders..

Wij scheiden ze voorlopig eerst alleen 's nachts, en waneer ze buiten staan overdag staan ze wel samen. Verder staan ze naast elkaar in een stal. Volgend jaar zomer gaat ze wel naar opfok. maar tijdens de winter blijft ze gewoon bij haar eigen vriendjes Lachen

Zo heb ik dat ook gedaan.... Ben er erg tevreden over.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:52

Ik heb ergens gelezen, maar waar dat was?, mischien kun je dat navragen bij naturels, dat sommige mensen het veulen gewoon bij de moeder laten lopen en afspenen op een natuurlijke manier gebeurt en vanzelf ergens stopt. Dus niet door de mens opgelegd, maar door de paarden vanzelf gebeurt, als de merrie nog in goede conditie is natuurlijk.Als je dan christina zou houden tot het voorjaar, staat Marigold ook niet meteen alleen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 16:00

dat is waar.
Christina staat wel te koop, maar het kan zomaar dat ze wel tot het voorjaar bij ons blijft.
probleem met zelf laten afwennen is alleen dat we dan geen kant op kunnen met Marigold, zoals nu dus ook.
als ik dan wil gaan rijden, of een eind wandelen, dan komt alsnog de stress van het achterlaten ect, en zien ze elkaar dus echt nog als moeder/dochter.
Als Christina wel naar opfok gaat, kan ze daar op het land met meer pony's.
Marigold staat dan de winter wel alleen, dat is het nadeel, maar 's nachts staat ze wel op stal en daar staan ook kalfjes, en overdag staan twee weides verderop een paar uur per dag twee paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:33

Een paar toevoegingen van mijn kant Knipoog.
Je kunt ook met beide paardjes gaan rijden en wandelen. Is hartstikke leuk en is goed en leerzaam voor ze.
En wanneer je alleen met je merrie op pad wilt, kan het veulen dan niet in een stal? Want die zijn er bij jullie blijkbaar wel.
Dat je merrie de hele winter alleen komt te lopen, is niet ideaal. Een paard is een kuddedier en zijn niet graag alleen. Kalfjes op stal en paarden in een wei verderop, komen niet echt tegemoet aan het hebben van een kuddemaatje.
Verder: als je toch besluit om je veulen 10 km verderop te brengen, dan kun je dit ook wandelend doen, mits je veulen een goede conditie heeft en je dus al veel met haar gewandeld hebt (kun je alsnog gaan doen, voordat je haar wegbrengt).

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:59

Joviban, weet jij niet waar je dat kunt vinden over het natuurlijk afspenen? Ik weet niet meer waar ik dat gelezen had, en ik vond het een erg goed stukje. Mits je als eigenaar je daar in kan vinden en de merrie het fysiek aankan, dat boven alles natuurlijk.

savanrobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:18

Onze merrie heeft ook vorig jaar april haar eerste veulen gehad, bij ons thuis.
Dit is allemaal heel goed gegaan.
Moment van afspenen, we wilden het ook graag rustig aan doen.
Eerst 's nachts appart en zo steeds langer opbouwen.
Helaas ging dit niet goed, veulen liep over me heen wanneer ik haar weer ging halen enz.
We hebben er voor gekozen haar naar een opfokstal te brengen. Ze stond hier in een groep met 6 andere veulens.
Weg gebracht samen met de moeder. Veulen uitladen snel weggegaan. Moeder werd wel een beetje gek. Thuis aangekomen was ze wel weer wat rustiger. ( 3 kwartier rijden )

Maar... veulen moest ook weer terug. Dit hebben we niet samen met haar moeder gedaan. 2 paards trailer achter de auto, veulen opgehaald. Laden ging heel makkelijk. Thuis aangekomen lag het veulen op haar rug. Halster en touw heeel erg strak, kregen haar niet los, ze lag vast met haar benen tussen het schot enz. Het was geen pretje.
Ze kwam op rust, stond zelf op en zo hebben we haar een paar dagen appart op een wei gezet.
Hierdoor konden de andere paarden weer aan haar geur wennen en wanneer ze samen kwamen ging alles super.

Half jaartje later hadden we een hengst veulen gekocht, en waren we toch wel een beetje geschrokken van de vorige trailer rit.

Deze keer hebben we er voor gekozen:
2 paardstrailer, schot er tussen uit .
Veulen aan 2 kanten vast gezet..
En vanuit Utrecht naar net onder Rotterdam in een keer door naar huis gereden.
Dit ging super. Hij heeft geen stap verkeerd gezet!!

Hopen dat het allemaal goed gaat.
Succes!!!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:23

hmm toch ben ik niet zo voor het vastzetten van veulens in de trailer, ook al staan ze van 2 kanten vast, nog kunnen ze gaan hangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:34

toverpaardje schreef:
Joviban, weet jij niet waar je dat kunt vinden over het natuurlijk afspenen? Ik weet niet meer waar ik dat gelezen had, en ik vond het een erg goed stukje. Mits je als eigenaar je daar in kan vinden en de merrie het fysiek aankan, dat boven alles natuurlijk.

Ik weet zo niet welk stukje je bedoeld en waar en van wie. Knipoog
Maar ik kan me er vast in vinden, want ik voel helemaal niets voor abrupt scheiden en helemaal niet op een leeftijd van slechts een paar maanden. Knipoog

savanrobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:44

rohotje schreef:
hmm toch ben ik niet zo voor het vastzetten van veulens in de trailer, ook al staan ze van 2 kanten vast, nog kunnen ze gaan hangen..

Sorry, het was een jaarling!!!
Maar goed, vind je het wel een fijn idee om 1 paard in een 2 paardstrailer los te zetten??

Hij stond aan redelijk lange lijnen,
en in onze ogen is alles toen wel goed gegaan.
Misschien hebben wij die keer geluk gehad ?

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:28

zeg ook niet dat het slecht is ofzo Knipoog maar het gaat daar idd om een jaarling en ik zet haar niet los in een 2 paards trailer, maar zorg ervoor dat ze wat minder ruimte heeft door bv. het schot te laten staan en dan wel gewoon los, ben echt als de dood dat ze onderweg valt of uitglijd en haar eigen ophangt.. vandaar en aangezien ze toch net iets minder stevig op haar benen staat als een jaarling. We gaan eerst eens proberen of ze haar willen komen brengen, die mensen hebben al vaker een veulen vervoerd en wij nog nooit, dus we vinden het toch nog wel een beetje eng Knipoog