Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:02

plaats maar foto's van de paardjes, en de omgeving. denk dat het verhaal dan een stuk duidelijker is!

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:59

De paardjes zijn echt mager...
Bij 4 zijn gewoon de ribben makkelijk te tellen, ingezakte flanken ed.

Foto's zal ik zsm plaatsen Lachen
*edit:
Ff foto's geplaats van vorig jaar oktober. Nu is het er niet anders aan toe, ze zijn misschien iestwat dikker nu.
In februarie is het veulen dat je op de foto's ziet overleden/ingeslapen omdat die gewoon niet meer op de benen kon staan van magerheid en ondervoeding.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De grote Vos merrie is op de foto's 5 jaar oud, en heeft op 13 aug 2004 een veulen gekregen die je dus op de foto;s ziet. En nee, ze kreeg niet meer hooi of dergelijk omdat zij een veulen had.
De andere is een Welsh B van daar 4 jaar oud.
Er is nog een Welsh A, maar daar heb ik nog even geen foto;s van.

De fjord (die ik grotendeels doe) is door de verzekering niet te mager verklaard. Maar ik koop van me eigne geld voer en voer haar gemiddelt 1 - 1,5 KG brok bij per dag.

*Edit 2
Waarschijnlijk ga ik woensdag met de auto naar de plek waar de paardjes nu staan. Ze zijn gewoon helemaal aan de andere kant van de stad neergezet, zonder wat tegen mij te vertellen. Ik ben er ook achtergekomen door de eigenaar te bellen en te vragen waar alle paarden opeens heen waren toen ik op stal kwam en lege stallen zag.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:30

nou, als ik deze paarden zo zou zien en je zegt dat ze er min of meer altijd zo uit zien..... dan sowieso de DB bellen. en dan ga je maar met hun overleggen, dan kom je misschien wat verder....
En misschien dat je dan wel je verzorgpaardje kwijt raakt en hem/haar niet kan overnemen van de DB, maar dan krijgen ze het iedergeval wel beter/gezonder.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:46

Ja en het veulentje heeft zo te zien ook een wormebuikje of gewoon ondervoedingsbuikje. Ik zou in dit geval met de DB overleggen zodat in elk geval alle paarden het beter krijgen leg uit dat je het ene paardje al 2 jaar verzorgt en er erg aan gehecht bent maar de eigenaar hem/haar niet verkopen wilt. Denk wel dat t tijd is in te grijpen

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:52

IK hebnte een mailtje terug van de DB Lachen
Als ze paarden innemen gaan ze eerst naar een adresje toe want de rechter moet beslissen wat er dan gaat gebeuren.

Dus tja, bellen ga ik nog zeker doen voor meer uitleg.
En ik ga de eigenaar er nog es een keertje duidelijk op aanspreken dat ik de Fjord wil overkopen, en zelfs een bedrag noemen. Misschien dat die dan wat gaat twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:57

De eerste drie foto's zijn van dezelfde merrie? Ze is inderdaad graatmager.... Het zogen van haar veulen zal ook veel van haar gevraagd hebben. Hoe oud is deze merrie?
De pony op de vierde foto ziet er - zo te zien - prima uit.

Nb: in plaats van brok kun je beter hooi bijvoeren.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 22:17

Die eerste is idd allemaal dezelfde merrie...
Ik zat er zelf aan te twifelen of ze wel de winter zou doorkomen met dat veulen.

En de eigenaar maar steeds 2 plek hooi per dag geven en zeggen dat het alleen komt omdat ze een veulen heeft.

Alle paardjes op stal krijgen 2 plak hooi. Maakt niet uit of het fjord of shet is, arbeid of niet. 2 plak kunnen ze het makkelijk op redden vind hij...

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:30

Een shetje red het daar wel mee een groot paard dus niet. De mijne krijgen onbeperkt kuil. Heb je al is geprobeerd met de eigenaar te praten

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:46

Dit is al heel wat duidelijker, en dat is gewoon te weinig hooi wat ze krijgen. Maar om er nu maar vanuit te gaan dat jij 1 van de paarden wil hebben wanneer ze in beslag worden genomen, vond ik nogal vooruit lopend op de zaken en wat grof. Als jij graag het fjordje wil hebben zou ik daar inderdaad gewoon een bod op doen en met je paardje weggaan. Dan kun je daarna alsnog de AID, een belletje geven. Of de politie, dat schijnt ook te gebeuren, en ik heb begrepen dat die elke melding na moeten gaan..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:35

De merrie met veulen is inderdaad graatmager. Dat veranderd de zaak wel een beetje.
Maar als ze nu dikker is, gaat de DB alleen af op de staat waarin ze nu verkeren. Het klinkt misschien cru, maar dan kan je best even wachten tot ze wat magerder zijn en dan de DB bellen. (Nu ze op de wei lopen zullen ze waarschijnlijk wel wat bij komen)
Wat dat fjordje betreft, gewoon vragen of je hem mag kopen. Ik verwacht dat de kans dat de DB hem aan jou geeft, heel klein is.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:12

Voor de duidleijkheid; veulen is al overleden/ingeslapen op 18 feb 2006

girllie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:43

hallo,

als ik jou was zou ik gewoon op je gevoel afgaan, jij kent zelf de paarden en de eigenaar het beste!
zelf kan ik er ook niet tegen als een paard verwaarloosd wordt als een eigenaar niet de paarden optijd bekapt wormkuur eten en een goeie plekje geeft zou hij niet aan dieren mogen beginnen!
mensen jullie kunnenzeggen wat jullie willen maar als paardenliefhebsters moeten we alle paarden hoe dan ook in topconditie kunnen zijn zolang ze niet ziek zijn!
gewoon de politie bellen vragen of hun de boel in de gaten willen houden die komen maandelijks kijken als je dat vraagt en waarschuwen de man maar aangezien dit al gebeurt is. aan je fjordje is weinig te doen dan een goed bod doen.
waarscheinlijk als ze in beslag worden genomen en je blijft achter de dierenbescherming aan lopen is de kans groot dat je hem krijgt zorg wel van te voren voor een stal waar je zeker!! in terecht kan.
ik wens je veel succes en luister niet teveel naar andere maar ga op je gevpoel af!!
en ps als het veulen hieraan overleden is had je het allang mogen doen!

groetjes celine.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 17:14

Dankje girllie21, jij snapt het een beetje Lachen

Vandaag ben ik er dus ff geweest. De paardjes zijn nu dus al dikker... Maar hebben geen schuilplaats in het weiland.

En de eigenaar drukt steeds mij weg als ik em bel.. :/ Beetje raar.. waarom geen idee.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:54

Mijne heeft ook geen schuilplaats,maar staat liever zonder schuilhok buiten dan 23 uur op stal hoor.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 14:21

Oke, er zit een beetje vordering in Haha!

Ik heb dus vandaag een bod gedaan op de Fjord. Eerst bleef die maar zeggen dat hij der niet verkoopt enzo. Ook nadat ik een prijs heb genoemd, 900 - 1000 euro.
Later toen ik wegging (ongeveer half uur alter) zei die dus dat hij er vanavond over zal nadenken en met zijn dochter bespreken.

Het gaat dan deze fjord:
Levensnummer - Naam : N-238--- - Natilie
Chipnummer 528210000638747
Geboortedatum : 22-05-1993
Geslacht : Vrouwelijk
Kleur - Hoogte - Pijpomvang : isabel - 138 - 18
Opmerking : smalle vage aalstreep, haarwervel rechterzijde manenkam - haarwervel links op midden ooglijn
Fokker : SPEULMAN J. - GASTEREN -
Eigenaar : OUDMAN FAM. -
Predikaten : B-Cert.zadelproef
Stamboek : http://www.abcpiazza.nl/FindHorse.asp?s ... vensnummer

Verder rijd ik haar nu 2 jaar. Daarvoor heeft ze 6 jaar stilgestaan en gefunctioneerd als grasmaaier. Nu heb ik haar op een laag B nivo qua springen en dressuur. Volgens mijn instructice kan zij nooit hoger dan de L2 komen, maar zelf heb ik ook geen wedstrijd ambitie's met haar. Reacraetief rijden is super met haar.. Ze is vrkeersmak en trailermak. Verder is ze met rijden een sterke dame die jou graag uitprobeert. Op stal is ze nieuwschierig maar toch wat bang. Verder is het een kribbijter als ze er de kans voor krijgt door verveling. Als ze eten hoort is ze drammerig en heel sterk. Verder is het een schat van een beest in omgang met andere paarden en mensen.

Is een prijs van 900 -1000 reeel voor haar?

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:29

hee tanja,
ik vind dat wel een beetje veel geld hoor!
maar als het echt je vriendje is dan zou ik het toch proberen...|
wat moeilijk joh!
ik vind trouwens dat er nogal veel onbeschofte reacties worden geven hierop!
zo'n siuatie als tanja wens ik niemand toe!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:36

Waarom is 900-1000 euro teveel geld voor een fjordenmerrie met stamboekpapieren van 13 jaar oud, ik denk niet dat je er snel eentje zal vinden voor die prijs als ze gezond zijn?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:46

ik vind het niet zo gepast dat je alle gegeven van die fjord hier zo openbaar neer zet. het is namelijk niet eens jou paard. dus die kan je er maar betr vanaf halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:02

Inderdaad. Zelfs de naam van de eigenaar staat er bij. Zal hij blij mee zijn...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:03

JoviBan schreef:
Inderdaad. Zelfs de naam van de eigenaar staat er bij. Zal hij blij mee zijn...

mag toch niet eens op bokt? Verward

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 21:28

De gegevens zijn ook gewoon op het internet te vinden hoor. Dus of ze nou hier of op een andere site staan.
Naam van eigenaar klopt daar niet eens meer, want de huigude eigenaar is niet lid van het stamboek en heeft nooit bij stamboek aangegeven dat hij de huidige eigenaar is.

Nu graag even ontoppic

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:58

Als ik het goed begrijp zijn het dus oudere foto's? en meer dan een jaar oud.
Het is heel gemakkelijk om iemand te veroordelen op grond van foto's, maar hoe zag die merrie eruit voor de dracht?
in mijn profiel staat een foto van een hoogdrachtige merriecin slechte conditie... hoe denk je dat die eruit zag na 2 maand en volop voeren met een veulen die keihard groeide?

vwb de namen die genoemd zijn van fokker en de laatst bekende eigenaar?
Die info is niet vrij te vinden alleen met een levensnummer....

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 11:29

voor de dracht heb ik de merrie niet gezien omdat ik toen nog niet verzorde bij hem.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:41

Waaraan is het veulen overleden?

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 14:13

ondervoeding en denk wormen