Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:23

Je kan haar ver-leasen met een contract (waarin staat dat ze niet bereden wordt) aan een fokker... als bovengenoemde idd haar papier is en ze verder goed gebouwt is, zijn er echt wel mogelijkheden voor. En met een wat moeilijker karakter hoeft ook geen nadeel te zijn (imo ligt natuurlijk ook aan degene die er mee omgaat, wat jij moeilijk vindt kan een ander juist wel prettig vinden om mee te werken. Lachen ) Zo hebben wij op stal een merrie staan die niet te berijden is, door fysieke en mentale moeilijkheden, maar nu een prima leven heeft als fokmerrie, die ook nog eens top-veulens fokt Haha!

En de optie als men-paard moet je natuurlijk ook afwegen... want een ervaren menner kan haar waarschijnlijk wel meer bieden op dit gebied Lachen

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:33

garny95 schreef:
de beschadiging zit er waarschijnlijk al vanaf haar jonge jaren. We waren haar aan het beleren en stuite toen op gevaarlijke situaties toen we er op gingen zitten, de merrie ging instabiel lopen, viel, ruiter gekneusde ribben etc. Er zijn rontgenfoto's gemaakt waarop het allemaal duidelijk te zien is.
Over haar karakter, het is een hittepetitje, ze straft je meteen af als je iets verkeerd doet. Ze is heel wakker en alert en ik heb de overtuiging dat haar karakter ook gevormd is door een stukje verleden, het ongeval misschien.
Ze vindt alles spannend en zet haar angst om in beweging, er zit heel veel power in de merrie. En aan de andere kant als je heel intensief met haar traint is het ook goed allemaal en is ze ook koel in haar kop. Het is geen erge merrie, ze is lief en aanhankelijk, wil ook d'r best voor je doen, ze is gewoon niet makkelijk en ik heb altijd het volste vertrouwen in haar gehad.
Over een second opinion, we hebben de foto's en ik heb er een hele goede da bij gehad, we hebben alle opties besproken. We zouden nog goudkorrels kunnen inplanteren voor pijnbestrijding, als ik dan alles optel en we moeten nog beginnen dan zijn we verkeerd bezig om hier mee door te gaan. Vandaar deze oproep, en misschien is mennen wel een optie, niet voor mij in ieder geval.

Oeh, ik weet wel een paar die opzoek is naar een paardje om mee te mennen!
Ze wonen wel net over de grens in Belgie.
Ze hebben 4hectare grond aan huis,10 stallen,een paddock en een menterrein van 40 bij 70 om te oefenen. Huis huis/grond grenst aan het bos.
Zij doen alleen mennen en niet rijden. Ook fokken zij friesen.
Ze hebben op dit moment 7 friesen en 2 KWPNers.
Mischien een mooi adresje voor jou paardje?
Wat is haar ras en leeftijd??

Groetjes Mellanie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 09:47

Er zit hier in de buurt iemand die getraumatiseerde paarden opknapt, maar dan niet meer voor onder het zadel, voor de kar. Volgens hem kan je merries daar niet voor gebruiken, ruinen wel. Als het een merrie is met karakterproblemen, begint hij er niet aan deze voor de kar te zetten.

Ik zou het met deze merrie zowiezo niet zo moeilijk maken. Als ze een goede stamboom heeft, heeft een fokker er wellicht wel wat aan. Kan ook een kleine hobbyboer zijn, die genoeg land heeft, paardjes leuk vind, steeds een goed leuk veulen fokt. Dan heeft ze een goed leven. Op het platte land informeren, althans hier de boeren met paardenliefde, mits het een leuke merrie voor de fok is, zullen voor een kleine prijs wel toehappen.

girllie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:00

ik zou haar als gezeldschapspaardje verkopen.
hier krijg je natuurlijk niet veel voor maar als je vraagt of je af en toe mag komen kijken lijkt het me geen probleem. mensen zijn niet uit naar hoge dierenarts kosten en een echte paardenliefhebster is goed voor de dieren die ze heeft.
ik ga in januarie ook opzoek naar een gezelscgapspaardje helaas is de mijne een hengstje dus kan niet bij een merrie. maar er zijn genoeg mensen die wel zon een paardje kunnen gebruiken!
met een beetje vertrouwen krijgt ze zo een goed te huis.

mvg celine.

Ilse17z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:04

Leuk weitje zoeken Lachen of vraag aan een boer of je paard bij zijn schaapjes mag Tong uitsteken voor een klene bijdrage Tong uitsteken

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:21

Ik zou haar lekker naar een rusthuis sturen, waar ze lekker in de wei kan met andere paardjes.
Ik loop nu stage bij een rusthuis is Mander, het is daar echt super mooi. Er staan nu ong 30 paarden, 3 verschillende groepen, en er is weiland zat.
Er staan wel meer jongere paarden die niets meer kunnen. De stalhuur is all in, je kan bewijze van het paard er heen brengen en niet meer naar omkijken, alles wordt gedaan, stal, naar buiten (Ze staan minimaal 7 uur buiten per dag) ze krijgen zelfs paar keer per week een poetsbeurt en er wordt echt lief mee gedaan. De meeste zijn nu zo verwend daar Bloos Als ze iets echt niet willen (vooral de oudjes) dan hoeft het ff niet, soms hebben de paarden hun dag niet.
Maar alles wordt gedaan, smid komt regelmatig, dierenarts voor entingen, strak ontwormingschema.

Denk er maar overna, het zou echt ideaal zijn Ja
Het site voor meer info : www.landschapstal.nl

De omgeving daar is ONTZETTEND mooi!!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:17

de website werkt niet skitter..

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:21

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:22

Is boomloos rijden geen optie? Hoe is het paard in omgang?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 13:08

Lastig, van de week de da langs gehad ze was erg verkouden en de boel zat goed vast. Thermometer, nog nooit gezien, meteen stress, ging half zitten. Nog nooit een thermometer in d'r kont gehad, dat moeten we dus vanuit alle rust maar weer gaan oefenen, zoals zoveel dingen met haar. Niet getemperartuurd in ieder geval. Alles wat nieuw is of een tijd niet gedaan is lastig voor haar. Ik had het over fokken, de da gaf ook een opmerking van, nou dat zal dan ook niet echt makkelijk gaan, opvoelen etc. , alle moed weer in de schoenen.
Ik wil zelf heel graag zien dat het wel goed komt met haar, te graag, ik heb ook veel vertrouwen in haar maar met dit soort momenten ben ik het wel even kwijt. Ik kan haar dan ook lastig los laten, ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat als er iets met je paard is dat je op zijn minst moet kunnen temparaturen of wat voor behandeling dan ook.
Ik doe veel grondwerk met haar, heb ook dat boek waar je het vaak over heb in andere forums.
Ik laat het nu even voor wat het is, boomloos rijden zie ik ook niet zitten met haar.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:21

russel schreef:
Er zit hier in de buurt iemand die getraumatiseerde paarden opknapt, maar dan niet meer voor onder het zadel, voor de kar. Volgens hem kan je merries daar niet voor gebruiken, ruinen wel. Als het een merrie is met karakterproblemen, begint hij er niet aan deze voor de kar te zetten.

Wat een vreemde man moet dat zijn dan???
gezien mijn eigen ervaringen met probleempaarden vind ik dit eigenlijk nergens op slaan, tenminste niet voor dit paard.TS geeft aan dat het een hittepetit is maar zeker geen paard met karakterproblemen. oftwel zoals ik het verhaal van de TS lees over deze merrie, zou ze best nog erg geschikt kunnen zijn voor een ervaren menner, iemand die weet wat ie doet.

Hoop voor het paard dat er een goede oplossing komt!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 13:25

In de normale omgang is ze gewoon braaf en lief, met de dagelijkse handelingen staat ze lekker op rust en geniet.
Het zijn altijd de nieuwe dingen of de dingen die je een tijdje niet gedaan hebt, bij haar ga je altijd weer een paar stappen terug.
Een freestyle instructeur zie ook dat dit paard je direct afstraft als je iets verkeerd doet. Lastig karakter en e.e.a. meegemaakt, voor haar is heel veel tijd nodig en veel lichaamswerk. Ga ik dat doen ? Ik heb altijd tijd te kort en ik zal er niet op kunnen rijden.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:25

Heb je de site gezien wat ik plaatste?
Dit zou ideaal zijn. Hier komt ze gewoon lekker in de wei, en heeft ze een lekkere paarden leven. Ze komt evt. in een groep terecht.

Vind je dit niks dan?
Vind het wel zielig als ze gewoon helemaal alleen in de wei zet, uiteindelijk ga je erzelf ook niet meer naar toe, want ja je kna toch niks..

Ik denk dat je de site ff moet bekijken....

www.landschapsstal.nl

de goeie link Knipoog