Chip ook op straat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:41

nee Knavia: het gaat niet alleen om sportpaarden met een fei paspoort.... het gaat om alle paarden uit het buitenland die minder dan 6 maand in NL vertoeven. en al helemaal niet om wat iets kost...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:27

Maar die regel is toch echt ingesteld omdat er problemen zouden ontstaan met de handel en met wedstrijden.
Dat hij ook toepasbaar is op andere paarden die hier hoogstens 6 maanden verblijven is alleen mooi meegenomen...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:36

Alane schreef:

Zonder chip geen paspoort.

Nagelbijten / Gniffelen, Vreemd, Vriendin van me heeft toch echt wel een paspoort bij dr DNA geregistreede pony..
En ook mij is verzekerd dat ik die kan aanvragen, als de DNA-registratie voltooid is..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:38

Nope.... die regel is ingesteld ivm opsporing en bestrijding dierziektes en voedselveiligheid, handel en sport is een bijkomstigheid.
Dat de sportpaarden als eerste gechipt werden was meer organisatorisch bekijken hoe en wat + het is een grote groep paarden die regelmatig in "beweging' is over de openbare weg. Haha!

@Roxiie: voor chip kun je ook DNA lezen Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:40

roxiie schreef:
Alane schreef:

Zonder chip geen paspoort.

Nagelbijten / Gniffelen, Vreemd, Vriendin van me heeft toch echt wel een paspoort bij dr DNA geregistreede pony..
En ook mij is verzekerd dat ik die kan aanvragen, als de DNA-registratie voltooid is..

Ja hoor, je mag voor DNA-registratie kiezen, als je niet wilt laten chippen.
Eerst was dat alleen voor de oprechte gewetensbezwaarde maar dit is versoepeld. Je hebt gewoon keus. Of chip, of DNA.

Maaaruuh, gaan we niet heel erg off-topic zo?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:06

Nee je kunt niet kiezen, maar ontheffing aanvragen, en dat is net weer even anders, ook omdat die ontheffing zomaar ingetrokken kan worden en mensen die DNA hebben laten vastleggen alsnog moeten voldoen aan de chipverplichting.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:13

Even off topic, maar hoeveel kost het precies, chippen en paspoort? Of DNA en paspoort?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:17

ook oftopic, mijn merrie is gechipt maar heeft geen paspoort, waar kan ik deze dan toch aanvragen?en om een paspoort wat al bestaat te wijzigen (misschien beter een nieuw topic openen?of iemand een link)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:21

alleen DNA kost ongeveer: 50.00 euro (+ alle toekomstige kosten bij controles)\
paspoort kost ongeveer: 25.00 euro
alleen chip: ongeveer: 10.00 euro (heb even gesplits)
bedragen verschillen per PUI.

@timokyana: Op zich vreemd dat je paard wel gechipt is maar geen paspoort heeft...
aan de hand van het chipnummer kun je achterhalen waar de chip geregistreerd is, die PUI kun je dan bellen om te vragen of er een paspoort is afgegeven, zo ja zul je een duplicaat moeten aanvragen, zo nee een nieuw paspoort aanvragen.

Wat wil je dan wijzigen aan het bestaande paspoort?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:00

Alane schreef:
Nee je kunt niet kiezen, maar ontheffing aanvragen, en dat is net weer even anders, ook omdat die ontheffing zomaar ingetrokken kan worden en mensen die DNA hebben laten vastleggen alsnog moeten voldoen aan de chipverplichting.

De Nederlandse grondwet voorziet in een verplichting tot een alternatief. Pure bluf dus.........

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:06

artikel?